بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمي الأزهـــر الشريــــف (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=306)
-   -   مستشارك الازهري ( أ/سعيد موسى )للاستفسارات الخاصة بشئون المعلم (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=420998)

wael_hlf 22-07-2016 03:53 PM

انا مدرس لغه انجليزيه من منطقه دمياط الازهريه وتقدمت بطلب في الدراسات العليا جامعه القاهره في الازهر مع اني خريج كليه تربيه فقد قال لي الموظف المختص انه يجب عليك ان تمتحن في ماده مناهج وطرق تدريس ولا اعرف ماذا اصنع
فهو يقول لي انها ماده جديده. ده استفسار من حضرتك
وكمان هل لي من الحق لي ان اخذ يوم او يومين لاني متقدم الي دراسات عليا افيدوني افادكم الله

wael_hlf 22-07-2016 03:58 PM

اريد من حضرتك ايضا لو عندك فكره عن الامتحان اللي بيقول عليه في مناهج وطرق تدريس رجاء منحضرتك التكرم واعطاني نبذه عنه في الدراسات العليا

سلمى العسيرى 22-07-2016 07:06 PM

بعد اذن حضرتك استاذ سعيد انا تعاقد 2007وتثبيت 2011 قالولنا فى بعض المعاهد انا محافظة قنا انه جالهم منشور للتقديم للدرجه بس احنا مافيش حاجة وصلت عندنا المعهد ...ايه المفروض اننا نعملوه او التقديم ازاى او فى حاجة زى كظه ولا المفروض هما اللى يبعتولنا ولا ايه ...وشكرا

math_010 22-07-2016 10:34 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أستاذى الفاضل / سعيد موسى
أطرح على حضرتك هذه المشكلة الخاصة بأحد الزملاء هو حاصل على الدكتوراة فى اللغة العربية وكان معاراً لدولة كازاخستان (3 سنوات) وبعد العودة أستلم عمله فى المعهد منذ العام الماضى وقد قامت المنطقة بعمل إعلان عن خلو وظيفة مدير الإمتحانات وأشترطت أن يكون المتقدم حاصل على الدكتوراة ولما تقدم بأوراقة تم استبعادة وعندما سأل عن السبب أخبروه أن آخر تقريرين له تقارير حُكمية وليست فعليه فهل هذا قانونى ؟ وماذا يستطيع أن يفعل إذا أراد أن يُصّعد الموضوع
تقبل خالص شكرى وتقديرى لشخصكم الكريم

أ/ سعيد موسى 22-07-2016 11:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael_hlf (المشاركة 6468985)
انا مدرس لغه انجليزيه من منطقه دمياط الازهريه وتقدمت بطلب في الدراسات العليا جامعه القاهره في الازهر مع اني خريج كليه تربيه فقد قال لي الموظف المختص انه يجب عليك ان تمتحن في ماده مناهج وطرق تدريس ولا اعرف ماذا اصنع
فهو يقول لي انها ماده جديده. ده استفسار من حضرتك
وكمان هل لي من الحق لي ان اخذ يوم او يومين لاني متقدم الي دراسات عليا افيدوني افادكم الله

بالنسبه لسؤالك الاول لم افهم ماذا تريد بالضبط !!! الموظف قال لك لابد ان تدرس ماده المناهج
ولست ادرى ماهو السؤال !!!
بالنسبه لسؤالك الثانى ليس لك الحق فى الحصول على يومان او حتى يوم تفرغ
حسب منشور الازهر الذى قام بالغاء التفرغ عامة

أ/ سعيد موسى 22-07-2016 11:12 PM

2 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael_hlf (المشاركة 6468986)
اريد من حضرتك ايضا لو عندك فكره عن الامتحان اللي بيقول عليه في مناهج وطرق تدريس رجاء منحضرتك التكرم واعطاني نبذه عنه في الدراسات العليا

دى مذكرة نزلتها عند امتحانى للتربوى فى مادة طرق التدريس ارجو ان تفيدك
الاولى خاصه بمادة المناهج والثانية خاصة بطرق التدريس

أ/ سعيد موسى 22-07-2016 11:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سلمى العسيرى (المشاركة 6469050)
بعد اذن حضرتك استاذ سعيد انا تعاقد 2007وتثبيت 2011 قالولنا فى بعض المعاهد انا محافظة قنا انه جالهم منشور للتقديم للدرجه بس احنا مافيش حاجة وصلت عندنا المعهد ...ايه المفروض اننا نعملوه او التقديم ازاى او فى حاجة زى كظه ولا المفروض هما اللى يبعتولنا ولا ايه ...وشكرا

حاليا المطلوب منك تعديل بيان الحاله الخاص بك فى حاله وجود اى خطأ
ثم متابعه صفحتك فى الاكاديميه للتعرف على الجديد
مع ملاحظة لن يصل شىء الى معهدك بل عليك متابعه صفحتك بنفسك

أ/ سعيد موسى 22-07-2016 11:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة math_010 (المشاركة 6469172)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أستاذى الفاضل / سعيد موسى
أطرح على حضرتك هذه المشكلة الخاصة بأحد الزملاء هو حاصل على الدكتوراة فى اللغة العربية وكان معاراً لدولة كازاخستان (3 سنوات) وبعد العودة أستلم عمله فى المعهد منذ العام الماضى وقد قامت المنطقة بعمل إعلان عن خلو وظيفة مدير الإمتحانات وأشترطت أن يكون المتقدم حاصل على الدكتوراة ولما تقدم بأوراقة تم استبعادة وعندما سأل عن السبب أخبروه أن آخر تقريرين له تقارير حُكمية وليست فعليه فهل هذا قانونى ؟ وماذا يستطيع أن يفعل إذا أراد أن يُصّعد الموضوع
تقبل خالص شكرى وتقديرى لشخصكم الكريم

نعم قانونى لان التقرير الحكمى لايعتد به فى الوظائف القياديه

بهاء عماد رافت 23-07-2016 03:47 AM

انا اقوم باوراق الحصول علي اجازه تعاقد داخلي وقد اتممتها من المعهد والمنطقه الازهريه لكن المخص اخبري بالذهاب الي القطاع والمشيخه فما الاوراق المطلوبه واذهب اولا اين

سلمى العسيرى 23-07-2016 11:54 AM

بعد اذن حضرتك تعاقد 2007 تثبيت 2011 المفروض استلام العمل يتكتب ايه فيهم احنا تعبنا كل مرة نغير بيان الحاله وبيقولو غلط ومرة المده اتسحبت ومرة رجعت ارجو من سيادتك لو فى اى بيان حاله صحيح تنزلهولنا وجزاك الله كل خير

أ/ سعيد موسى 23-07-2016 08:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بهاء عماد رافت (المشاركة 6469255)
انا اقوم باوراق الحصول علي اجازه تعاقد داخلي وقد اتممتها من المعهد والمنطقه الازهريه لكن المخص اخبري بالذهاب الي القطاع والمشيخه فما الاوراق المطلوبه واذهب اولا اين

اهم شىء عقد عمل مختوم من الجهه التى تعاقدت معها مع اثبات تاريخ للعقد فى الشهر العقارى
مع بيان حاله وطبعا ورق الاجازة

أ/ سعيد موسى 23-07-2016 08:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سلمى العسيرى (المشاركة 6469479)
بعد اذن حضرتك تعاقد 2007 تثبيت 2011 المفروض استلام العمل يتكتب ايه فيهم احنا تعبنا كل مرة نغير بيان الحاله وبيقولو غلط ومرة المده اتسحبت ومرة رجعت ارجو من سيادتك لو فى اى بيان حاله صحيح تنزلهولنا وجزاك الله كل خير

29/9/2011 تاريخ استلام العمل

ابواحمد الكيميائى 23-07-2016 11:34 PM

حضرتك انا سألت في هذا أحد أقاربي في التنظيم والإدارة فأخبرني أنه لابد من موافقة الجهتين مديرية التربية والتعليم بالمنيا طلبوا موافقة الأزهر رحت المنطقة قفلوا قدامي الدنيا وما فهمتش منهم أي شيئ عايز اعرف هل ممكن يوافق الأزهر في القاهرة ولا مش هيوافق ولكم جزيل الشكر

أ/ سعيد موسى 24-07-2016 07:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابواحمد الكيميائى (المشاركة 6469946)
حضرتك انا سألت في هذا أحد أقاربي في التنظيم والإدارة فأخبرني أنه لابد من موافقة الجهتين مديرية التربية والتعليم بالمنيا طلبوا موافقة الأزهر رحت المنطقة قفلوا قدامي الدنيا وما فهمتش منهم أي شيئ عايز اعرف هل ممكن يوافق الأزهر في القاهرة ولا مش هيوافق ولكم جزيل الشكر

التنظيم والادارة هى التى تخاطب الجهتان وتحصل على موافقتهم
والله اعلم ان كان الازهر يوافق ام لا

أبو عمرالحديدى 26-07-2016 09:01 PM

بسم الله
لو سمحت اخى الفاضل
انا جالى عقد خارجى للسعوديه والمنطقه رافضه تعطينى اجازه بحجه يوجد عجز هل من حقهم الاعتراض على الاجازه ؟
ارجو افادتى لو سمحت

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:45 AM.