بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   الملاحظات الاخيرة على منهج الاحياء (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=51843)

علا شكرى 16-06-2010 03:13 PM

طب فصايل الدم يا جماعة ؟ كانت a , b

Messii 16-06-2010 03:14 PM

الى مدرسى الاحياء اجابه الامتحان ضرورى

يا ياااااااااااااااريت اجابه الامتحان ضرورى الواحد مش عارف يركز فى المذاكره ياريت الاجااااااااااابه

bezrofhaa 16-06-2010 03:20 PM

من شابه اباه فما ظلم اسوء وزير داخليه علي مر العصور والد المذكور وأسوء وزير تربيه وتعليم هو المذكور نفسه وأربأ بنفسي ان اذكر اسميهما
حسبنا الله ونعم الوكيل يف الوالد والمولود .

etwad3na 16-06-2010 03:20 PM

الطرز الجينى x2 هى ( AA < AO )
الفصيله y1 هى (B )
يا جماااااااااااااااااااااااعه اللى جاى اهم
قدر الله وما شاء فعل
ركزواااااااااا فى التفاضل والمثلثات وربنا يوفقنا

أبو تسنيم 16-06-2010 03:24 PM

ياجماعة انا و بنات صحابي طالعين من اللجنة مبسوطين و فجأة لقينا الدنيا فيها دموع و حاجات
فيه ايه
الامتحان مش صعب و لا حاجة الدنيا جميلة كل الحكاية اننا بنذاكر و نفهم من أول السنة و المستر بتاعنا كان بيحاول يفهمنا حاجة اسمها فلسفة العلم و هو بيشرح الاحياء
احنا شايفين الامتحان جميل و مش ضروري الناس تجيب 50 الكمال لله
تحياتي من سنورس الفيوم

etwad3na 16-06-2010 03:27 PM

ميرسى يا مستر
ربناااااا يكرمك
لكن فيه غش وناس بيجى لها نموذج الاجابه فى اللجان
من يتقى الله يجعل له مخرجا

amal sabri 16-06-2010 03:29 PM

انا اري ان خليه كيس الصفن نفسه خلية جسدية 2س لذا الاجابة 2س للخليةالكبدية

soha2009 16-06-2010 03:31 PM

اه بس في حاجه
لما بيقول لو كان المؤثر ضعيف لا يستطيع نقل الخليه من حاله الراحه +40 الي جهد الفاعليه 110 معني كده انه مش جهد راحه ولا ايه انا بجد زعلانه جدا لاني هنقص ومش هجيب 50
ولسه مستوي وكيمياء وعلم نفس دا الاحياء استفتاح ربنا يستر

soha2009 16-06-2010 03:33 PM

لا الخليه الجسديه ضعف الخلايا التناسليه فلو التناسليه 2س الكبديه اللي تعتبر جسديه 4س والله اعلم

amal sabri 16-06-2010 03:37 PM

لا اقصد ان كيس الصفن حاوية للخلايا الجنسية وله نفس العدد كما فى الخلايا الجسدية انما الخصيه تختلف

قمر الشرقيه 16-06-2010 03:39 PM

ربنا يكرمك ياجماعه فى اللى جاى وحاولو على قد ماتقدروا تنسوا اللى فات وتركزوا فى اللى جاى

وعلى فكره بجد الامتحان سهل ولذيذ واللى شايف غير كده يحاول يشوف الغلط فين علشان يصلحه

ومع احترامى ده الامتحان المناسب للى يصلح انه يكون طبيب يتعامل مع روح البشر لازم يكون فاهم مش حافظ

ممكن يكون الوقت ماساعدكوش بس علشان تقولو صعب ده مش كويس الامتحان كويس فى مستوى الطالب اللى يصلح يفيد المجتمع

amal sabri 16-06-2010 03:39 PM

وبرضه الله اعلم انا بس بذاكر لابنى مش متخصصه

ASHASH666 16-06-2010 03:42 PM

الإمتحان كان ميه ميه و لا فراخ الجمعيه
الحمد لله كنت مراجع عليه من الفيس بوك

MatreX50 16-06-2010 03:45 PM

طب يا جماعة بالنسبة للانجلش بتاع تالتة والفيزياء ممكن يجو لي نفس المستوي ده

الدكتور سنايبر 16-06-2010 03:50 PM

لا شكوى من امتحان الأحياء للثانوية العامة.. والطلاب يعبرون عن سعادتهم بالإسماعيلية

لا شكوى من امتحان الأحياء للثانوية العامة.. والطلاب يعبرون عن سعادتهم بالإسماعيلية

6/16/2010 3:09:00 PM

مصراوى - خاص -

سادت حالة من الارتياح بين طلاب وطالبات الثانوية العامة المرحلة الاولى الأربعاء بالاسماعيلية بسبب ما وصفوه سهولة أمتحان مادة الاحياء .

وخرج الآف الطلاب والطالبات فى حالة سعادة وأجمعوا على أن الامتحان لم يخرج عن المقرر، وأنه كان مصالحة لهم بعد أمتحان اللغة الانجليزية الصعب .

فيما عبر أولياء الأمور عن أرتياحهم للامتحان وطالبوا واضعي الامتحانات بأن تكون على نفس المستوى الذى ينزع الخوف من قلوبهم .

من جانبه، صرح محمد مرعى وكيل وزارة التربية والتعليم بمحافظة الإسماعيلية لمصراوي بعدم وصول أى شكاوى حول الامتحان سواء من الطلاب أو من أولياء الامور وان غرفة المتابعة الخاصة بلجان الامتحان لم تستقبل شكاوى رسمية من امتحان الأحياء .

وكانت لجان امتحان اللغة الإنجليزية للمرحلة الأولى للثانوية العامة قد شهدت حالات إغماء وبكاء هستيري بعد مرور دقائق من استلام الطلبة لورقة الأسئلة.

وانتقلت سيارات الإسعاف إلى لجان الامتحان لنقل الطلبة المغمى عليهم إلى المستشفى .

وقال الطلبة أن الامتحان فوق مستوى الطالب المتوسط بكثير، وبه أسئلة من خارج المنهج الدراسي وتحتاج إلى مترجم .

http://www.masrawy.com/News/Egypt/Po...x?ref=moreclip

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:48 PM.