بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   شروحات الحاسب و المحمول (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=34)
-   -   إعرض مشكلتك...( ورشة الصيانة ) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=486628)

mfa1 02-09-2014 06:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mona06 (المشاركة 5986121)
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
لو سمحتم عند تشغيل الكمبيوتر اللمبة الصفره ما بتنورش و لمبة حمرة بتنور و بيكون فيه صفارة قصيرة تتكرر بلا توقف و الكمبيوتر مش بيفتح ، ما السبب؟
و لكم جزيل الشكر

فيه مشكلة بالقطع الموصلة بالجهاز سببها الصفارة راجع تركيب القطع و تثبيتها جيدا و اذا لم يتكتشف العطل خذ الجهاز لورشة صيانة

M-Abdo 03-09-2014 04:41 PM

الرقم اللي بيظهرلي

اكتب الرقم المعطى فهو رقم يحدد مكان العطل بالطابعة لورشة صيانة طابعات ليحل لك المشكلة ربما تحتاج لصيانة تنظيف خاصة رأس الطباعة
This error indicates that the Printhead ( Laser Scanner ) is defective. Sometimes turning the printer off for a little & then turning it back on, gets rid of the error but it will usually return. The printhead is situated at the top of the printer under the top cover. It will need to be replaced.

Error 935
Printhead Error - Mirror motor unable to reach operation speed Check cables, look for chafing or damage to ribbon cable at sharp bends around rear cover. Replace printhead or ribbon cable.

الرقم هو 935 والعجيب ان الطابعة اشتغلت بعد معرض المشكلة في نفس اليوم وانا لسا شايف الرد الأن وخايف تعطل تاني اية الحل

mfa1 03-09-2014 04:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m-abdo (المشاركة 5987561)
اكتب الرقم المعطى فهو رقم يحدد مكان العطل بالطابعة لورشة صيانة طابعات ليحل لك المشكلة ربما تحتاج لصيانة تنظيف خاصة رأس الطباعة
this error indicates that the printhead ( laser scanner ) is defective. Sometimes turning the printer off for a little & then turning it back on, gets rid of the error but it will usually return. The printhead is situated at the top of the printer under the top cover. It will need to be replaced.

Error 935
printhead error - mirror motor unable to reach operation speed check cables, look for chafing or damage to ribbon cable at sharp bends around rear cover. Replace printhead or ribbon cable.

الرقم هو 935 والعجيب ان الطابعة اشتغلت بعد معرض المشكلة في نفس اليوم وانا لسا شايف الرد الأن وخايف تعطل تاني اية الحل

اكيد الرقم المعطى 935 انا قصدي ترسله لورشة صيانه عشان يحدد من كتيب عنده مكان و نوع العطل ليتم التعامل معه و طالما واصلت العمل فهي مشكله وقتيه من ضعف تيار او صيانه بسيطه و اتركها تعمل ولا تتعامل معها الا لا قدر الله في حالة التوقف التام عن العمل

mona06 12-09-2014 01:12 AM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
عند توصيل الفلاشة بجهاز الكمبيوتر تظهر الرسالة الاتية:

USB Device not recognized
one of the USB devices attached to this computer has malfunctioned, and Windows doesn't recognize it .for assistance in solving this problem, click this message.
ما معنى هذا؟ هل الفلاشة احترقت و لم تعد صالحة للاستخدام؟ام ماذا؟
مع ملاحظة انه لا تظهر الفلاشة داخل my computer ، و لا تضئ الفلاشة عند تركيبها فى جهاز الكمبيوتر.
و لكم جزيل الشكر

على الفاتح 12-09-2014 03:26 PM

الجهاز عندى بيتوقف كثيرا اثناء العمل علية ما السبب علما بانه نظيف وليست عليه فيروسات ارجو المساعدة وجزاكم الله خيرااااااااااا

mfa1 12-09-2014 05:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mona06 (المشاركة 5996024)
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
عند توصيل الفلاشة بجهاز الكمبيوتر تظهر الرسالة الاتية:

USB Device not recognized
one of the USB devices attached to this computer has malfunctioned, and Windows doesn't recognize it .for assistance in solving this problem, click this message.
ما معنى هذا؟ هل الفلاشة احترقت و لم تعد صالحة للاستخدام؟ام ماذا؟
مع ملاحظة انه لا تظهر الفلاشة داخل my computer ، و لا تضئ الفلاشة عند تركيبها فى جهاز الكمبيوتر.
و لكم جزيل الشكر

أولا تأكدي من وجود تعريفات مداخل ال يو اس بي في device manager ربما تحتاجين تعريف المداخل مره تانيه او ان الكارد ميموري عطبت بعض ملفات النظام ب و يحتاج فحصه بالاداه flash repair

mona06 13-09-2014 12:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mfa1 (المشاركة 5996670)
أولا تأكدي من وجود تعريفات مداخل ال يو اس بي في device manager ربما تحتاجين تعريف المداخل مره تانيه او ان الكارد ميموري عطبت بعض ملفات النظام ب و يحتاج فحصه بالاداه flash repair

شكرا جزيلا على رد سيادتكم

بالنسبة للاحتمالب الاول انا ركبت الفلاشة فى جهازين مختلفين و لم تعمل .
و حملت برنامج USB flash disk repairولكن عند تشغيلة يطلب اختيار الشئ المطلوب فحصه و اصلاحه و لكن رمز الفلاشة لا يظهر داخل my computer و كأنى لم اقوم بتركيبها. ما الحل؟
و لكم جزيل الشكر

حسام والى 13-09-2014 01:53 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عندى مشكله كبيره فى نت الكمبيوتر

انا بستخدم فلاشة اتصالات انترنت للعلم

المهم انا كنت مسطب متصفح فير فوكس

اصدار قديم شويه وكان بطئ فجبت اصدار جديد شويه

ولما شيلت القديم وسطبت الجديد

وجيت اشغل النت مش بقى يفتح موقع جوجل ولا فيس بوك بالتحديد

من اى متصفح حتى من انترنت اكسبلورر

وبيظهر شكل الصفحه وكانى لست متصلا بالانترنت

مع العلم ان بقية المواقع بتشتغل عادى جدا

يمكن ان فى حاجه فى اعدادت المتصفح اتغيرت او حاجه

انا بجد مش عارف اعمل ايه خالص

ولكن بقيت المواقع زى موقعكم الموقر بوبابة الثانويه العامه شغال

يعنى مواقع بتفتح ومواقع تانيه مش بتفتح

افيدونى ايه هى المشكله وايه حلها

وجزاكم الله خيرا

منتظر الرد فى اسرع وقت ان شاء الله

على محمد على الطاهر 13-09-2014 03:49 PM

السلام عليكم
لو سمحتم عندى طابعة اتش بى لاسر جيت2300وعندما تطبع الورقة تطبع الكلام وتترك الصور والخرائط فما هو الحل .....الرجاء الرد بسرعة.....وشكرا

mfa1 14-09-2014 04:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة على محمد على الطاهر (المشاركة 5997923)
السلام عليكم
لو سمحتم عندى طابعة اتش بى لاسر جيت2300وعندما تطبع الورقة تطبع الكلام وتترك الصور والخرائط فما هو الحل .....الرجاء الرد بسرعة.....وشكرا

تأكد من اعدادات الطباعة و تعريف الطابعة المناسب

mfa1 14-09-2014 05:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام والى (المشاركة 5997415)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عندى مشكله كبيره فى نت الكمبيوتر

انا بستخدم فلاشة اتصالات انترنت للعلم

المهم انا كنت مسطب متصفح فير فوكس

اصدار قديم شويه وكان بطئ فجبت اصدار جديد شويه

ولما شيلت القديم وسطبت الجديد

وجيت اشغل النت مش بقى يفتح موقع جوجل ولا فيس بوك بالتحديد

من اى متصفح حتى من انترنت اكسبلورر

وبيظهر شكل الصفحه وكانى لست متصلا بالانترنت

مع العلم ان بقية المواقع بتشتغل عادى جدا

يمكن ان فى حاجه فى اعدادت المتصفح اتغيرت او حاجه

انا بجد مش عارف اعمل ايه خالص

ولكن بقيت المواقع زى موقعكم الموقر بوبابة الثانويه العامه شغال

يعنى مواقع بتفتح ومواقع تانيه مش بتفتح

افيدونى ايه هى المشكله وايه حلها

وجزاكم الله خيرا

منتظر الرد فى اسرع وقت ان شاء الله

راجع اعدادات المتصفح و خيارات الانترنت بدقة و ياريت تجعل كل internet optionsمواقع الانترنت على الافتراضي-security
set all zones to default level

على محمد على الطاهر 14-09-2014 06:08 PM

شكرا استاذى الكريم على الرد ....ولكن هل النوع دة من الطابعات كويس ولا اغيرة لان مشاكلها كتير وانا لسة حديث فى التعامل معها..وشكرا

mfa1 14-09-2014 06:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة على محمد على الطاهر (المشاركة 5999179)
شكرا استاذى الكريم على الرد ....ولكن هل النوع دة من الطابعات كويس ولا اغيرة لان مشاكلها كتير وانا لسة حديث فى التعامل معها..وشكرا

هي مقبولة للطباعة المكتبية القليلة لكن لو اعمل كبيرة و دائمة يستحسن ريكو بامكانيات اكبر

mona06 15-09-2014 01:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mfa1 (المشاركة 5986158)
فيه مشكلة بالقطع الموصلة بالجهاز سببها الصفارة راجع تركيب القطع و تثبيتها جيدا و اذا لم يتكتشف العطل خذ الجهاز لورشة صيانة

شكرا جزيلا لكم
تم حل المشكلة بفك الرامات و تنظيف الجهاز بالبلور و اعادة تركيب الرامات مرة اخرى

هاجر السعيد 18-09-2014 07:08 AM

عندي طابعة lexmark t 430 منذ 5 سنوات وعندما ملأتها حبر منذ عامين غيرت الشريحة الإلكترونية والحمد لله تعمل جيدا ولكن أمس فجأة وسط الطباعة بدأت تعطي رسالة 200 paper jam remove cartridse وفتحتها ولم أجد بها ورق محشور فما العمل

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:37 PM.