بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

خالد عقيبى 21-08-2011 06:08 PM

ان شاء الله تكون أخبار حلو ه على نهاية هذا الأسبوع بالنسبه لأوائل الأزهر

sherif 20II 21-08-2011 06:16 PM

1-هل سيتم الاتصال بنا للذهاب لاملاء استمارة الرغبات؟
2-اخد معايا حاجة وأنا رايح ؟...شهادة ميلاد أو صور أو حتى كيس برتقال ههههههههه
3-هنملى الاستمارات باى رغبة ولا حسب ما هما يجيبوا و اختار بينهم؟
4- هل أحد هذه التعينات فد بتصل بالجامعة مثل التعيين كادارى فى الجامعة أو فى أى هيئة تابعة للجامعة

abo_sama2013 21-08-2011 06:17 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالنسبة لاوائل الازهر
ما زالت الجامعة تعمل على حصر الاسماء باذن الله سينتهى الحصر تقريبا يوم الاربعاء

sherif 20II 21-08-2011 06:24 PM

4- هل أحد هذه التعينات فد بتصل بالجامعة مثل التعيين كادارى فى الجامعة أو فى أى هيئة تابعة للجامعة؟
5- ازى الأخبار ؟ :)

د.بتول 21-08-2011 07:46 PM

بعد إذنك يا دكتور ياريت تجاوبني

د.عبدالرحمن المنياوي 21-08-2011 09:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif 20ii (المشاركة 3876614)
4- هل أحد هذه التعينات فد بتصل بالجامعة مثل التعيين كادارى فى الجامعة أو فى أى هيئة تابعة للجامعة

خد معاك بطاقتك و.................. وطبعا كيس البرتقال

د.عبدالرحمن المنياوي 21-08-2011 09:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود المصري 2010 (المشاركة 3875323)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أعضاء المنتدى الكرام
لو تفضلت يا كتور عبد الرحمن أرجو منك الإجابة علي الأسئلة الأتية
1- دلوقتي الميعاد المحدد لتعيين أوائل الخريجين شهرين زي ما قالوا ولا ثلاث سنوات .
2- دلوقتي أنا قرأت علي النت إنهما لغوا أو وقفوا حافز الأداء بسبب إعتراض المعلمين عليه وصرفه فقط للمعلم المساعد بقيمة 82 جنيه بعد خصم 9 جنيهات لأنه كان 91 جنيهاً .
طيب دلوقتي فين الحد الأدني للأجور لان المرتب دلوقتي 364 + 82 + 130 مكافأة موصلشي ل700 جنيه فهل فيه زيادة قريبة ولا إيه .
ولك جزيل الشكر

حافز الأداء لم يتوقف هو كده كده كان هيتعمل مع مرتب 9 وبأثر رجعي 7 و 8 .. هم فقط الآن بيدرسوا مطالب المعلمين الثوار وليس معنى ذلك وقف الحافز .. لسه مفيش قرار صدر بتعديل قرار الحافز

وبعدين الد الأدنى معناه زياده إجمالي المرتب لـ 700 جنيه مش صافي المرتب

د.عبدالرحمن المنياوي 21-08-2011 09:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaarabie (المشاركة 3875291)
صديقي العزيز دكتور عبد الرحمن المنياوي أشكرك علي مجهوداتك الرائعة وأود أن أذكر أني فخور بمعرفتك شخصيا،لأنك بأسلوبك وأخلاقك وأفكارك تجبر الجميع علي إحترامهم لك،فأنا شخصيا -وقبل أن أعلم أنك د/عبد الرحمن الذي أعرفه جيدا-كنت معجبا جدا بكل ما تكتبه عن موضوع تعيين الأوائل..عفوا صديقي هذا ليس شعرا فيك بقدر ما هو شكر واجب التقديم..فشكرا لك

الفخر لي يا سيد علاء فأنت صديق رائع وأخ أروع ومجتهد فريد من نوعه ولكل مجتهد نصيب

د.عبدالرحمن المنياوي 21-08-2011 09:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.بتول (المشاركة 3872789)
أنا كمان مش موجودة في مصر وليا سؤال يا دكتور هو فعلا هيكون فيه وقت لما ينزل الاعلان علشان نروح التنظيم والادارة علشان نملى الاستمارة
ولا بينزل الاعلان قبلها بيوم على طول؟
وهل ممكن أختار شغلي في مدينتي نفسها مش في بلد تانية في المحافظة؟
وهل هيخيارونا بين وظائف محددة ولا كل واحد بيكتب الرغبات بتاعته ما هي ممكن تكون مش متوفرة؟
انا كمان خريجة حاسبات ومعلومات قسم نظم معلومات هيكون شغلي فين في الجهاز الاداري؟
معلشي طولت عليكم بس اتمنى الرد ولكم جزيل الشكر

ممكن تنوبي عنك حد بتوكيل رسمي يروح مكانك أو تنزلي مصر تكتبي رغباتك وتستلمي عملك

الإعلان بيطلب من الأوائل ملأ رغباتهم خلال أسبوعين أو ثلاثة بالكتير

ممكن طبعا تختاري شغلك في مدينتك ..

آه هيخيروكي حسب تخصصك بين وظائف كتيرة حوالي مثلا من 5 إلى 12 مكان وانت لكي الحق في الاختيار

تحت أمرك في أي شئ

خالد عقيبى 21-08-2011 09:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo_sama2013 (المشاركة 3876619)
بالنسبة لاوائل الازهر
ما زالت الجامعة تعمل على حصر الاسماء باذن الله سينتهى الحصر تقريبا يوم الاربعاء

ازاى يوم الأربعاء أمال كانوابيقولوا ان يوم الاثنين هترسل البيانات الى التنظيم والاداره وتعلن الاسماء مباشرة على النت
دا أنا من خلال متابعة هذاالمنتدى قرأت فيه ان الجامعه انتهت من حصر الأوائل والخبر ده فى صوت الأزهر اخر عدد
فلماذا التأجيل

خالد عقيبى 21-08-2011 09:41 PM

منور المنتدى يا دكتور عبد الرحمن ربنا يكثر من أمثالك
ولو ان الناس المحترمه اللى مثلك عمله نادره فى هذا الزمن

قطرالندى25 21-08-2011 09:50 PM

منور المنتدى يا دكتور عبد الرحمن والاخوة جميع الاعضاء انا والله فرحانة خااااااااااااااااااااااااااااالص علشان ربنا استجاب لينا وووفقنا بس انا ليا استفسار لو واحد خريج كلية تربية قسم حاسب آلى تفتكر حضرتك هيتعين ايه او ايه هيا الرغبات اللى ممكن نكتبها؟
انا عارفة انه سؤال ممكن يكون غبى ههههههههههه بس معلش يا دكتور ممكن حضرتك ترد عليا

ياسمين يونس 21-08-2011 09:55 PM

السلام عليكم انا بس كنت عاوزة اسال سوال
انا مش من اوائل الخريجين بس انا اخدت الماجيستير ولما شفت موقع اكاديمية البحث العلمى لم اجد اسمى المفروض انى اسجله فين ؟واروح فين ؟ يعنى وزارة التعليم العالى والبحث العلمى ؟

ارجو الرد ضرورى ورمضان كريم شكرا

abo_sama2013 21-08-2011 11:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد عقيبى (المشاركة 3877175)
ازاى يوم الأربعاء أمال كانوابيقولوا ان يوم الاثنين هترسل البيانات الى التنظيم والاداره وتعلن الاسماء مباشرة على النت
دا أنا من خلال متابعة هذاالمنتدى قرأت فيه ان الجامعه انتهت من حصر الأوائل والخبر ده فى صوت الأزهر اخر عدد
فلماذا التأجيل

نحن على اتصال دائم باخواننا فى الجامعه( اللى بيساعدوا الموظفين) والناس والله ربنا يكون فى عونهم بيشتغلوا ليل نهار ربنا معاهم ويخلصوا الحصر فى اقرب وقت
دعواااتكم

hoda4 21-08-2011 11:34 PM

ازيك يادكتور عبد الرحمن كان لية سؤال عند حضرتك
كنت عايزة اعرف ايه الاماكن اللى ممكن مهندس الحاسبات والنظم تقترح ف التعيين داخل المنصورة
وشكرا وارجو الرد

hoda4 21-08-2011 11:46 PM

ايه راى حضرتك فى الكلام اللى على الفيس وهو الاتى

خبر عاجل
السلام عليكم

موافقة مجلس الوزراء على تميز الخمسة الاوائل من كل دفعة بالتعين فى الجامعات و المراكز البحثية و توفير المنح الدراسية لهم والمجموعة دى هى اللى هيبدءوا بيها التعين 5 ثم 5 ثم 10 بدءا من السنة المالية القادمة

El Ninio 22-08-2011 01:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بحراوية من دمنهور (المشاركة 3876312)
ارجو الافادة :
بالنسبة لجامعة الازهر هل القرار ده خاصة بالتعيينات فيها ايضا ؟؟ يعنى العشرين الاوائل على جميع كليات جامعة الازهر من عام 2003 الى 2010 حيتم تعيينهم ضمن الاعداد دى ولا لا؟؟انا ليا قريب خريج جامعة الازهر كلية الشريعة والقانون لعام2006 وكان ترتيبه ال12 على دفعته ..... هل هو كدة ضمن الاسماء اللى هتتيعين ولا لا؟؟؟؟؟ معلش لانى مش متابعة الموضوع من فترة طويلة ........اللى عنده اجابة فيها معلومة يدلنى عليها ارجوكم

العشرين الأوائل دول للكليات العادية
أما أوائل الأزهر فبياخدوا منهم الأول والثاني من كل قسم في الكلية الواحدة
لو هو مترتب على القسم بتاعه اول او تاني يبقى ان شاء الله هيتعين
لو مش مترتب اول او تاني ؟؟ يبقى ملوش نصيب

wafa2 22-08-2011 02:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoda4 (المشاركة 3877670)
ازيك يادكتور عبد الرحمن كان لية سؤال عند حضرتك
كنت عايزة اعرف ايه الاماكن اللى ممكن مهندس الحاسبات والنظم تقترح ف التعيين داخل المنصورة
وشكرا وارجو الرد

انا زيك مهندسه برمجيات ومن المنصوره واعتقد ان الشغل المتاح لينا داخل الجامعه زى مركز التقنيه او الحساب العلمى او اداره الجامعه او التعليم الالكترونى فى احدى الكليات والله اعلم

كل سنه وانتو طيبين 22-08-2011 02:46 AM

صدقنى يادكتور عبد الرحمن ربنا هيجازيك خير الجزاء على اللى بتعملو معانا ده
انا مش عارف اقولك ايه
ياترى موضوع التوكيل اللى جضرتك قولت عليه ده اكيد هيقبلوه علشان اخويا ينوب عنى لانى مسافر والا ممكن يترفض؟

!!tota 22-08-2011 03:18 AM

[quote=hoda4;3877722]ايه راى حضرتك فى الكلام اللى على الفيس وهو الاتى

خبر عاجل
السلام عليكم

موافقة مجلس الوزراء على تميز الخمسة الاوائل من كل دفعة بالتعين فى الجامعات و المراكز البحثية و توفير المنح الدراسية لهم والمجموعة دى هى اللى هيبدءوا بيها التعين 5 ثم 5 ثم 10 بدءا من السنة المالية القادمة
[/
السلام عليكم شكرا للمعلومة
بس هل التميز للخمسة الاوائل بعد استبعاد المعيدين اللي تم تعينهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

sherif 20II 22-08-2011 03:31 AM

4- هل أحد هذه التعينات فد بتصل بالجامعة مثل التعيين كادارى فى الجامعة أو فى أى هيئة تابعة للجامعة؟
5-تقديم الرغبات تم تحديد الميعاد ولا لسه؟
6-أنا مش فاه يعنى ايه تمسسز 5 الأوائل بس طب و باقى العشرين يلبسوهم وظائف أى كلام؟
7- ازى الأخبار ؟ :)

فاطمة الزهراء 86 22-08-2011 09:57 AM

كفاية بقا إشاعات

يا ريت يا جماعة محدش ينقل خبر هو مش متأكد منه وخصوصا لما يكون خبر يقلق الناس زي الخبر اللي اتنقل من على الفيس بوك بإن فيه تمييز للخمسة الأوائل , أنا بس عايزة أعرف مين اللي قال الكلام ده .

على فكرة في ناس بتنقل أحلامها وتفكيرها على إنه حقيقة والناس التانيه عليها تنقل الكلام وتقول شوفوا الخبر ده وطبعا ده بيوتر الناس اللي مش عارفه ومش متابعة حاجة والله إحنا ما صدقنا خلاص إن القرار نزل .

كفاية بقا إشاعات .

مارميتا 22-08-2011 10:23 AM

السلام عليكم
أنا ترتيبى السادس على قسم التفسير فى كلية الدراسات الإسلاميه بجامعة الأزهر
ممكن يادكتر تقولى هل لى حق فى التعيين ولالا

محمد سعيد زعفان 22-08-2011 01:14 PM

ظلم قانونى

]لكل اصدقائى شباب وبنات فى الحقيقة اننا نعانى من قوانين أقل ما يقال عنها انها متخلفه فكيف يحتكم الجهاز الإدارى فى الدوله إلى قانون تعيين العشرة الاوائل على كل كلية فأين اوائل الاقسام وكيف يوحد الجهاز الادارى جميع اقسام الكلية فى الصعوبه . أنا كنت أول القسم فى كلية التربية لعام 2002 ولم اجد تعيين بالجامعة لوجود وفرة فى المعيديين لذلك تم تحويلى للجهاز الادارى للدولة وهناك قالوا لى اننى لست من العشر الاوائل على الكلية ولذا فليس لى تعيين ايضا فى الجهاز الادارى . بالله عليكم هذا عدل ان يؤخذ من قسم واحد 6 اشخاص ولا يؤخذ اوائل اقسام اخرى فكل قسم له مستوى خاص به من الصعوبه او السهولة. من عانى من نفس هذه المشكله يكتب تعليق هنا وسوف نشكل وفد لمقابلة سكرتير الوزير وبالمناسبه سأحضر لكم رقمه فى المرة القادمة

محمد سعيد زعفان 22-08-2011 01:31 PM

القرار كالتالى تعيين الاوائل فى الجهاز الادارى للدوله بداية من عام 2003 حتى 2010 . على ان يكون التعيين بالقانون الغبى الذى يحتكم الى اوائل الكلية وليس اوائل الاقسام هذا الكلام من سكرتير الوزير شخصيا تليفونيا حيث كنت اشتكى له عدم تعيينى فى الكلية كمعيد او حتى بالجهاز الادارى للدوله مع اننى اول القسم فى كلية التربية لعام 2002

كيميائى اسلام الشاعر 22-08-2011 01:43 PM

بسم الله الرحمن الرحيم

كيفك يا دكتور عبد الرحمن منور الدنيا

بما إنك صنفتنى معارضة و انت الحكومة يبقا إستحمل بقاااااا ههههه..

بعد كتابة الرغبات و الانتهاء من ملئها .كيف سيتم ترشيحنا فى الوظائف دى ؟؟ بمعنى ان اكيد كلنا هنكتب فى أولوية رغباتنا قطاعات متميزة فى الجهاز الادارى طب ايه المعيار اللى التنظيم والادارة هتفاضل بيه بنا عشان توزعنا ؟ معيار تقدير مثلا و لا سن و لا إقليمية ولا............................................... ...............استنى ..ولا...............ههه

انا مثلا خريج علوم المنصورة اكيد كل خريجين المنصورة هيختاروا رغباتهم مثلا قطاعات بترول وأهو نفس الإقليم طب ايه بقا اللى هيفرق بنا فى التوزيع ؟؟

و شكراااا...

ramy gama 22-08-2011 01:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مارميتا (المشاركة 3879107)
السلام عليكم
أنا ترتيبى السادس على قسم التفسير فى كلية الدراسات الإسلاميه بجامعة الأزهر
ممكن يادكتر تقولى هل لى حق فى التعيين ولالا

التعيين في الأزهر لللأول والثاني فقط علي كل قسم

sherif 20II 22-08-2011 01:56 PM

يا عم اسلام انت اسلام الأمام المتولى :)؟

كيميائى اسلام الشاعر 22-08-2011 02:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif 20ii (المشاركة 3879669)
يا عم اسلام انت اسلام الأمام المتولى :)؟

انا شاكك من البداية انك شريف عبد الفتاح مفيش غيره هههههه..

عامل ايه طمنى على أخبارك ...

قنديل الشاعر 22-08-2011 02:54 PM

انة الاجتهاد

الحمد للة رب العالمين على انعمة الكثيرة اللهم يارب لك الحمد كما ينبغي لجلال وجةك وعظيم سلطانك

قنديل الشاعر 22-08-2011 02:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قنديل الشاعر (المشاركة 3879895)
الحمد للة رب العالمين على انعمة الكثيرة اللهم يارب لك الحمد كما ينبغي لجلال وجةك وعظيم سلطانك

انا بشكر كل المنتدى على المعلومات وربنا يجزيكم خير ان شاء اللة

قنديل الشاعر 22-08-2011 02:59 PM

والف شكر يادكتور عبد الرحمن ربنايجزيك عننا خير

sherif 20II 22-08-2011 03:07 PM

هههههههههههه الحمد لله تمام...........أنا كنت شاكك بردو عشان كلمة كيميائي دى
أنا الحمد لله تمام و هبدأ تمهيدى السنة دى اتأخرت شوية بس مش مشكلة و ربنا يسهل فى الوظيفة اللى جاية من الحكومة
بالنسبة لسؤالك فهى زى تنسيق الكليات انت بتحدد رغباتك بمعنى أفضل كلية"مكان وظيفى" و الأعلى فى التنسيق" الدرجة" هيبقى الأولى للوظيفة.....يعنى الأعلى فى الترتيب هتبقى اختياراته الأولى فى الحصول عليها ...وانت ازى الأخبار؟:)

خليل المسيرى 22-08-2011 03:10 PM

هل من جديد عن اوائل الأزهر

خليل المسيرى 22-08-2011 03:11 PM

هل من جديد عن اوائل الأزهر غير الذى نشر لاننى بصراحه حتى الان لم يرد جديد غير انه قالوا على نهاية الاسبوع

ramy gama 22-08-2011 06:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خليل المسيرى (المشاركة 3879951)
هل من جديد عن اوائل الأزهر غير الذى نشر لاننى بصراحه حتى الان لم يرد جديد غير انه قالوا على نهاية الاسبوع

لسه إن شاء الله علي آخر الأسبوع أخ خليل ربنا يسهل الناس شغاله بأقصي طاقتها ربنا معاهم

معاكم قلبى 22-08-2011 06:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3875252)
إن شاء الله أخبار جميلة لطلاب المنح

السلام عليكم
الفمبروك للجميع
ازى حضرتك يا دكتور عبد الرحمن والله من يوم حضرتك ما نورت المنتدى وانت اللى بتدينا الامل و بتطمنا ومبنثقش فى كلام حد غيرك
و ده من فضل الله علينا وعليك
الحمد لله
يا ترى ايهالاخبار الجميلة دى يا ريت تقولنا وايه اخر اخبار الاعتصامات احنا سمعنا ان المده قلت من تلات سنوات لسنة ونصف ياريت حضرتك تفهمنا الحكايه دى
ايه حكايه التلات سنوات وعلى اى اساس الناس هتاخد الفترة الكبيرة دى عشان تتعيين
يا ريت تطمنى بالله عليك دى مسألة حياة او موت بالنسبة لى

ابومصطفى الجعفرى 22-08-2011 07:14 PM

ممكن يا د.عبد الرحمن تجاوبنى اليس من الظلم يعينو العشرين الاوائل من العام والاول والثانى من الازهر

ابومصطفى الجعفرى 22-08-2011 07:17 PM

يا د.عبد الرحمن انا من العشرين الاوائل جامعه الازهر دفعه 2003 ولم يحالفنى الحظ فى التعين طب ايه العمل

ابومصطفى الجعفرى 22-08-2011 07:19 PM

هو خريجى الازهر مش مصريين برده وليهم الحق فى المعيشه الكريمه

El Ninio 22-08-2011 08:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد سعيد زعفان (المشاركة 3879464)
]لكل اصدقائى شباب وبنات فى الحقيقة اننا نعانى من قوانين أقل ما يقال عنها انها متخلفه فكيف يحتكم الجهاز الإدارى فى الدوله إلى قانون تعيين العشرة الاوائل على كل كلية فأين اوائل الاقسام وكيف يوحد الجهاز الادارى جميع اقسام الكلية فى الصعوبه . أنا كنت أول القسم فى كلية التربية لعام 2002 ولم اجد تعيين بالجامعة لوجود وفرة فى المعيديين لذلك تم تحويلى للجهاز الادارى للدولة وهناك قالوا لى اننى لست من العشر الاوائل على الكلية ولذا فليس لى تعيين ايضا فى الجهاز الادارى . بالله عليكم هذا عدل ان يؤخذ من قسم واحد 6 اشخاص ولا يؤخذ اوائل اقسام اخرى فكل قسم له مستوى خاص به من الصعوبه او السهولة. من عانى من نفس هذه المشكله يكتب تعليق هنا وسوف نشكل وفد لمقابلة سكرتير الوزير وبالمناسبه سأحضر لكم رقمه فى المرة القادمة

قرار التعيين ده اتعمل سنة 1999 واتنفذ لحاد 2002 سنة تخرجك ... بعد كدة اتلغى
وللعلم هو تعيين الـ20 الأوائل مش الـ10
أنا عايز أقول إن القرار ده معمول من 12 سنة .. وناس كتير استفادت منه واتعينت
ممكن يكون غير عادل شوية ... بس خلاص مينفعش يتعدل فيه دلوقتي
خصوصا ان الآلاف علقت آمالها على القرار ده .. متجيش انت دلوقتي تقول نغير واحنا اساسا ماصدقنا انهم ماشيين فيه
معتقدش ان حد هيوافقك من الناس اللي هنا ع الأقل

eldeep2012 22-08-2011 10:07 PM

نص قرار التعيينات للاوائل عام 2001 منقول من جريدة الاهرام

أعلنت وزارة التنمية الادارية القواعد الخاصة بالتعيينات الجديدة لأوائل الخريجين دفعتي‏(2001‏ ـ‏2002)‏ والمدرسين‏,‏ والقواعد الخاصة بمنح حافز التميز للعاملين القائمين بالعمل في مجال تنظيم الأسرة‏,‏ تنفيذا لقرارات مجلس الوزراء برئاسة الدكتور عاطف عبيد في اجتماعه الأخير‏.‏

وقال الدكتور محمد زكي أبو عامر وزير الدولة للتنمية الادارية ورئيس الجهاز المركزي للتنظيم والادارة ان التعيينات تشمل العشرين الأوائل من خريجي الكليات الجامعية الخاضعة لقانون الجامعات رقم‏49‏ لسنة‏72‏ وكذا العشرة الأوائل من خريجي المعاهد العليا الرسمية التابعة لوزارة التعليم العالي‏,(‏ وعددها خمسة معاهد‏)‏ وأيضا العشرة الأوائل من خريجي جامعة الأزهر من هاتين الدفعتين علي أن يتم استبعاد من عين في وظيفة معيد قبل صدور الاعلان مؤكدا أن طلبات الجامعات والمعاهد الخاصة لاتدخل في هذا النظام‏.‏
كما شملت القواعد استبعاد من عين من أوائل الخريجين في وظيفة معيد واعتبار أن تحديد أسماء العشرين الأوائل علي مستوي الكلية وليس الأقسام أو أسماء العشرة علي مستوي المعهد نهائي وأنه لن تقبل أي مقترحات بتعديل الترتيب للأوائل نتيجة لقيام الكليات والمعاهد بتعيين معيدين لديها بعد صدور الاعلان وسيتم توزيع المتقدمين وفقا للاحتياجات الوظيفية الحقيقية لوحدات الجهاز الاداري للدولة دون التقيد برغبة المتقدم الا بالنسبة لمكان الاقامة كما يتم اعداد برنامج تدريب تأهيلي لمن سيتم اختياره ينظمه الجهاز المركزي للتنظيم والادارة في عواصم المحافظات لمدة ثمانية أسابيع علي نظم الحاسب الآلي واللغة الانجليزية وبعض أنظمة الادارة وسوف يتم صرف النظر عن ترشيح الخريج عند تخلفه عن تسلمه العمل لمدة‏15‏ يوما‏.‏ وأوضح الوزير أن اجمالي من تم تعيينهم من أوائل الخريجين دفعة‏98‏ وحتي الآن بلغ‏12‏ ألفا اذ تم تعيين‏7‏ آلاف من خريجي دفعتي‏98‏ و‏99‏ و‏5‏ آلاف من دفعة‏2000,‏ مشيرا الي أن السبب في تعيين العشرة الأوائل فقط من خريجي كل كلية بجامعة الأزهر هو أن عدد كليات الجامعة يفوق مثيلاتها بالنسبة لعدد ثلاث أو أربع من الجامعات الأخري‏.‏

محمود المصري 2010 22-08-2011 10:07 PM

سؤال هام جداً

السلام عليكم أعضاء المنتدي الكرم
بمناسبة رمضان قدم لنا صفوت النحاس فزورة علشان يلسينا في رمضان نرجوا من الدكتور عبد الرحمن المشاركة في حلها وهي كالتالي :
حول تعيين أوائل الجامعات والعاملين بمراكز البحوث قال النحاس أن الجهاز بدأ فى حصر الوظائف والدرجات الخالية بالوحدات الإدارية للدولة تمهيداً لتعينهم على أن يتم تعين من لا تنظبق علية الشروط ضمن برنامج التشغيل.
خمن معايا : إلي تنطبق عليه الشروط ومن ثم لم يتم تعيينه علي حد فهمي المحدود :
1- من يعمل في الجهاز الإداري في الدولة .
2- المؤمن عليهم في القطاعين العام والخاص .
3- كل إلي حالته مستريحة ومش محتاج شغل .
ياريت يا دكتور عبد الرحمن تريحنا وتحللنا الفزوة دية لحسن الواحد دهه اتحرق من تصريحات النحاس الله يحرقه ....آمين
[/color][/color][/b]

الصعيدى الحائر 22-08-2011 10:25 PM

السلام عليكم ورحمة الله كل عام وانتم بخير ادعو الله معى ان يكمل فرحتنا على خير ولا يردنا خائبين فى هذه الايام المباركة وعقبال مايفرح الجميع ازهر وعام
لى سؤال لو سمحتو ا ما هى اقصى مدة بعد الانتهاء من التمهيدى لتحضير الماجستير ؟
برجاء الرد وبارك الله فى ك من يقدمون يد العون

wafa2 23-08-2011 02:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصعيدى الحائر (المشاركة 3881286)
السلام عليكم ورحمة الله كل عام وانتم بخير ادعو الله معى ان يكمل فرحتنا على خير ولا يردنا خائبين فى هذه الايام المباركة وعقبال مايفرح الجميع ازهر وعام
لى سؤال لو سمحتو ا ما هى اقصى مدة بعد الانتهاء من التمهيدى لتحضير الماجستير ؟
برجاء الرد وبارك الله فى ك من يقدمون يد العون

اقصى مدة لمناقشه الماجستير هى خمس سنوات من ضمنهم سنة التمهيدى يعنى بعد التمهيدى اربع سنوات وممكن تجدد بعدها سنة بسنة لو لسه مخلصتش بس بتجيب ورقه من المشرف تثبت فيه ان شغلك يحتاج لمدة اطول واقل مده للمناقشه هى سنة بعد التمهيدى وبالتوفيق ان شاء الله

د.عبدالرحمن المنياوي 23-08-2011 02:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائى اسلام الشاعر (المشاركة 3879598)
بسم الله الرحمن الرحيم

كيفك يا دكتور عبد الرحمن منور الدنيا

بما إنك صنفتنى معارضة و انت الحكومة يبقا إستحمل بقاااااا ههههه..

بعد كتابة الرغبات و الانتهاء من ملئها .كيف سيتم ترشيحنا فى الوظائف دى ؟؟ بمعنى ان اكيد كلنا هنكتب فى أولوية رغباتنا قطاعات متميزة فى الجهاز الادارى طب ايه المعيار اللى التنظيم والادارة هتفاضل بيه بنا عشان توزعنا ؟ معيار تقدير مثلا و لا سن و لا إقليمية ولا............................................... ...............استنى ..ولا...............ههه

انا مثلا خريج علوم المنصورة اكيد كل خريجين المنصورة هيختاروا رغباتهم مثلا قطاعات بترول وأهو نفس الإقليم طب ايه بقا اللى هيفرق بنا فى التوزيع ؟؟

و شكراااا...

في الأول لما كانوا بيعينوا دفعة دفعة كانت معيار الاختيار والأولوية للأعلى تقديرا زي نظام تنسيق الكليات كده ..
أما مسألة اللإقليمية دي فأنت الحكومة مكلفة بتعيينك في المحافظة اللي تكتبها في رغباتك

د.عبدالرحمن المنياوي 23-08-2011 02:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابومصطفى الجعفرى (المشاركة 3880680)
ممكن يا د.عبد الرحمن تجاوبنى اليس من الظلم يعينو العشرين الاوائل من العام والاول والثانى من الازهر

متهيألي إن أوائل الأزهر دول معيدين لكن العام إداريين ..

د.عبدالرحمن المنياوي 23-08-2011 02:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد عقيبى (المشاركة 3877193)
منور المنتدى يا دكتور عبد الرحمن ربنا يكثر من أمثالك
ولو ان الناس المحترمه اللى مثلك عمله نادره فى هذا الزمن

انت المحترم والله يا أخ خالد .. وبارك الله فيك

د.عبدالرحمن المنياوي 23-08-2011 03:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسمين يونس (المشاركة 3877254)
السلام عليكم انا بس كنت عاوزة اسال سوال
انا مش من اوائل الخريجين بس انا اخدت الماجيستير ولما شفت موقع اكاديمية البحث العلمى لم اجد اسمى المفروض انى اسجله فين ؟واروح فين ؟ يعنى وزارة التعليم العالى والبحث العلمى ؟

ارجو الرد ضرورى ورمضان كريم شكرا

روحي سيبي صور ورقك ومعاهم أصل الماجستير لأكاديمية البحث العلمي الدور الثالث في شارع القصر العيني واكتبي استمارة رغبات

د.عبدالرحمن المنياوي 23-08-2011 03:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود المصري 2010 (المشاركة 3881218)
السلام عليكم أعضاء المنتدي الكرم
بمناسبة رمضان قدم لنا صفوت النحاس فزورة علشان يلسينا في رمضان نرجوا من الدكتور عبد الرحمن المشاركة في حلها وهي كالتالي :
حول تعيين أوائل الجامعات والعاملين بمراكز البحوث قال النحاس أن الجهاز بدأ فى حصر الوظائف والدرجات الخالية بالوحدات الإدارية للدولة تمهيداً لتعينهم على أن يتم تعين من لا تنظبق علية الشروط ضمن برنامج التشغيل.
خمن معايا : إلي تنطبق عليه الشروط ومن ثم لم يتم تعيينه علي حد فهمي المحدود :
1- من يعمل في الجهاز الإداري في الدولة .
2- المؤمن عليهم في القطاعين العام والخاص .
3- كل إلي حالته مستريحة ومش محتاج شغل .
ياريت يا دكتور عبد الرحمن تريحنا وتحللنا الفزوة دية لحسن الواحد دهه اتحرق من تصريحات النحاس الله يحرقه ....آمين
[/color][/color][/b]

كبر ومتركزش مع النحاس علشان ده بطاريته ضعفت و قرب يفصل شحن

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:09 AM.