بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   س ، ج ... كل الاستفسارات المتعلقة بالتنسيق ، مهم لجميع الطلبة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=344892)

لوجينا م 11-08-2011 01:01 PM

معلش يا مصطفى انا بتعبك معايا انا جالى اداب القاهره ومجموعى88% وفى العربى54 والفرنساوي45.5والا نجلش 39.5 ونفسى ادخل اسبانى او ايطالى فهل ان شاء الله تأتى ام احول تجاره احسن

MOSTAFA093 11-08-2011 01:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امنيةف (المشاركة 3824017)
انا سجلت تربية شعبة تربية فنية اسماعيلية فى تقليل الاغتراب وانا معملتش اختبار القدرات لو جاتلى الكلية دى هل ينفع يقبلونى ولا لالو سمحت رد عليا بسرعة عشان انا قلقانة قوى ولو مرضوش يقبلونى هل مفيش كليات تانية ادخلها ومعلش اخر سؤال انا كنت سالتك عن فى كليات مش مكتوبة فى الحد الادنى للجامعات وحضرتك قولتلى ان هى فيها كدة مكان للطلاب بس انا ملقتش حاجة من الكليات دى فى تقليل الاغتراب ممكن تقولى الكليات دى متكتبش ليه وانا اسفة انى طولت عليك

بالنسبة للقدرات ، شروط التحويل من كلية لكلية مكتوبة كدا فى موقع التنسيق

أولا: تحويل إلى كلية غير مناظرة:
· يسمح للطالب الذي تم ترشيحه في عملية التنسيق في كلية ما خارج أو داخل منطقته الجغرافية (أ)، بالتقدم للتحويل إلى كلية غير مناظرة في منطقته الجغرافية (أ) فقط، بشرط حصوله على الحد الأدنى لمجموع الدرجات الذي قبلته الكلية المطلوب التحويل إليها، وبشرط استيفاء باقي قواعد القبول بالكلية مثل النجاح في اختبارات القدرات إن وجدت.
يعنى ده بيوضح إنه لازم تكونى ناجحة فى اختبارات القدرات
مش عارف بقى هيرضوا يقبلوكى ولا لأ فى التحويل ده
وبعدين تقدرى تختارى أى كلية ظاهرة عندك فى الرغبات ، مش لازم دى بالذات
يعنى تقدرى تغيرى الرغبات فى أى وقت لو حبيتى
وبالنسبة للكليات اللى مش موجودة ، مش عارف ليه مش مكتوبة
لا أعرف سبب لها والله ، بس احتمال إنها تكون محتاجة مثلاً درجات فى اللغة أو قدرات أو غيره يعنى مش هتقبلك لأنك مش عندك شروطها
يعنى الكليات اللى ظاهرة ليكى دلوقتى هى المتاحة لكى فقط ، ويمكن تكون ظاهرة عند غيرك ( والله أعلم ) يمكن يكون ليها تفسير تانى
بس ممكن تقوليلى إيه هى الكليات اللى لسه منزلتش وأشوفها انا وأتأكد منها ؟؟
بالتوفيق

MOSTAFA093 11-08-2011 01:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لوجينا م (المشاركة 3824274)
معلش يا مصطفى انا بتعبك معايا انا جالى اداب القاهره ومجموعى88% وفى العربى54 والفرنساوي45.5والا نجلش 39.5 ونفسى ادخل اسبانى او ايطالى فهل ان شاء الله تأتى ام احول تجاره احسن

هو بالنسبة لدرجاتك فى اللغات كويسة جداً جداً ، بس أنا والله مش عارف بالظبط هل لأداب أسبانى أو إيطالى شروط تانية
فى الموضوع ده فيه واحد بيقول إنهم بيختارو أكتر 50 طالب حاصلين على أعلى درجات فى اللغات
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?p=3777356
بس الأضمن لكى إنك تسألى حد تانى يكون فى القسم ده أو تسألى فى الجامعة عن شروطه
ولو مش قابلك ، ممكن تحولى تجارة ، كلية جميلة ومستقبلها كويس طبعاً
بس القرار الأخير يرجع ليكى لوحدك
بالتوفيق يا لوجينا

mohamedahmedmohamed 11-08-2011 02:00 PM

انا عايز احول تجاره انجليزى ومش موجوده فى الرغبات وانا مجموعى جايبها بس كليه التجاره الانجليزى مش موجود فى كفر الشيخ
هو دا السبب فى انها مش ظهره

MOSTAFA093 11-08-2011 02:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedahmedmohamed (المشاركة 3824688)
انا عايز احول تجاره انجليزى ومش موجوده فى الرغبات وانا مجموعى جايبها بس كليه التجاره الانجليزى مش موجود فى كفر الشيخ
هو دا السبب فى انها مش ظهره

لا يشترط إنها ما مدام مش موجودة فى كفر الشيخ يبقى ما تظهرش لأن هتظهرلك فى بلد تانية ( الأقرب لك )
بس انت ممكن واحتمال يكون مجموع اللغات عندك قليل (
والله أعلم )
لأنها حصلت معايا فى تنسيق المرحلة الأولى
درجاتى فى اللغات مش كبيرة ومكنتش ظاهرة ليا تجارة انجلش
بس كانت ظاهرة لغيرى

بالتوفيق

mohamedahmedmohamed 11-08-2011 02:11 PM

بص يا باشا انا دخلت على التماس تحويل لجامعه غير مناظره خارج المنطقه الجغرافيه أ لقيتها موجوده

انا خايف اكتبها ومدخلش الكليه ؟؟؟

MOSTAFA093 11-08-2011 02:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedahmedmohamed (المشاركة 3824767)
بص يا باشا انا دخلت على التماس تحويل لجامعه غير مناظره خارج المنطقه الجغرافيه أ لقيتها موجوده

انا خايف اكتبها ومدخلش الكليه ؟؟؟

طيب خلاص الحمد لله إنك لقيتها
اتوكل على الله واكتبها وإن شاء الله تقبلك
ولو ( لا قدر الله ) متقبلتش خلاص إنت مش هتخصر حاجة لأنك لسه قاعد فى كليتك
متخفش من حاجة واكتبها وبإذن الله تكون من نصيبك
ربنا معاك

mohamedahmedmohamed 11-08-2011 02:18 PM

طب يا باشا انا هتعبك شويا ممكن تشوفلى هى واخده من مجموع فى الانجليزى كام

eesraa 11-08-2011 02:28 PM

انا تحويل كلية مناظرة وقدمت الحمد لله الفرق بين علوم المنصورة وعلوم شبين اللى عاوزاها 2 درجة بس ... فى امل يتقبل تبع ال 10 % ولو ماتقبلش خلاص كدة ولا ممكن اعمل حاجة تانية

MOSTAFA093 11-08-2011 02:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedahmedmohamed (المشاركة 3824802)
طب يا باشا انا هتعبك شويا ممكن تشوفلى هى واخده من مجموع فى الانجليزى كام

والله مش عارف بالظبط هى قبلت من كام
بس على العموم هى مش أقل من 40 فى الإنجلش
لأنى أعرف واحد جايب 43.5 فى الإنجلش واتقبل فيها
لكن معنديش معلومة أكيدة عن درجة القبول بالظبط

امنيةف 11-08-2011 02:37 PM

الكليات اللى مش ظاهرة فى تقليل الاغتراب ومكتبتش فى الحد الادنى للجامعات هى كلية تربية شعبة تربية خاصة الاسماعيلية دى فيها 62 طالب بس و كلية تربية طفولة اسماعلية فيها38طالب ومفيش رغبات مناسبة عشان اهلى مش راضيين ادخل كلية خارج اسماعيلية هو اسماعلية وبس وفى معاهد و جامعات مفتوحة بس مصرفها غالية قوى وانا مش هقدر عليها لو سمحت قولى اعمل ايه ولو مقبلونيش فى كلية تربية شعبة تربية فنية اسماعيلية كدة تكون كلية الحقوق اللى جاتلى فى الاول راحت ولاممكن ادخلها(مجموعى 73.54) مع العلم ان فى طلبة دخلت كلية تربية شعبة تربية خاصة اسماعلية ومجموعهم اكتر منى 2 درجة ممكن ادخل من ضمن 10% وانا متاسفة جدا انى طولت عليك

mohamedahmedmohamed 11-08-2011 02:38 PM

شكرا يا باشا تعبتك معايا

MOSTAFA093 11-08-2011 02:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eesraa (المشاركة 3824874)
انا تحويل كلية مناظرة وقدمت الحمد لله الفرق بين علوم المنصورة وعلوم شبين اللى عاوزاها 2 درجة بس ... فى امل يتقبل تبع ال 10 % ولو ماتقبلش خلاص كدة ولا ممكن اعمل حاجة تانية

خلاص كده إن شاء الله تتقبلى من خلال ال 10% بتوع التحويل لأن فرق الدرجات مش كتير
بس المهم إنك تكونى حولتى للمنطقة ( أ ) عشان التحويل يتقبل أو أقرب منطقة ظاهرة عندك
وكده مفيش حاجة تانى فقط انتظرى النتيجة وربنا معاكى

hossamhos 11-08-2011 05:45 PM

لوسمحت انا جايب 331 فى تالته ثانوى عام وجالى معهد فنى تجارى بالمطرية ممكن احول من داخل المعهد الى فنى صناعى بالمطرية ولا لازم اعمله تحويل من على النت ولما جيت اعمله تحويل ملقتهوش

نورالهدي2 11-08-2011 05:58 PM

ممكن اعرف المرحلة التالته امتي

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:25 AM.