بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   شروحات الحاسب و المحمول (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=34)
-   -   إعرض مشكلتك...( ورشة الصيانة ) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=486628)

mfa1 09-08-2014 05:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة roonaldo30 (المشاركة 5961433)
انا عندي مشكلتين في الجهاز اول مشكلة :اني كل ما اجي اشغل الجهاز في حاجة تبع الشاشة اسمها ac adapter بتعمل صوت زي صوت زنة وبعد ربع ساعة او نص تقعد الشاشة تنور وتطفي علطول.
تاني مشكلة هيا ان كل ما باجي انزل ويندوز علي الجهاز بيجبلي الرسالة دي (the file ...... is corrupted) وجربت كذا اسطوانة ويندوز وبردو نفس الكلام فممكن لو تقدر تساعدني في حل المشكلتين دول.

1- تأكد من عمل الادابتر بطريقة صحيحة بفحصه عند ورشة صيانة لقياس المخارج الجهد و و ممكن تكون المشكلة في ضعف الكهرباء في وقتنا الحالي.
2- تأكد من عمل الهارد بشكل صحيح بتنزيل برنامج HD sentinel الذي سبق و قمت بعمل شرح له في قسم شروحات الحاسب لفحص حرارة الهارد و البادات من عدمه لأن تلك المشكلة قد تكون من تلف قطاعات من الهارد او احتواء القرص على كم كبير من البادات

مسترمحمدشعبان 09-08-2014 11:42 PM

السلام عليكم................ انا اشتريت طابعه اتش بى ليزر جت 3005 d n
ةبعد اسبوع الطالعه عطلت. وادانى راساله غريبه...... down load RFU ودتها للصينانه وقالولى....... انتاا نزلتللها ملف خطأ ضرب البورده هل هذا يمكن ان يحدث . والراجل طالب 250 جنيه . وانا شاريها منه 650 ما ذا افعل معه....هل ادفع له 250 جنيه .............. وه يعقل ان ملف ممكن بضرب بورده

مسترمحمدشعبان 10-08-2014 12:19 AM

ةبعد اسبوع الطالعه عطلت. وادانى راساله غريبه...... down load RFU ودتها للصينانه وقالولى....... انتاا نزلتللها ملف خطأ ضرب البورده هل هذا يمكن ان يحدث . والراجل طالب 250 جنيه . وانا شاريها منه 650 ما ذا افعل معه....هل ادفع له 250 جنيه .............. وه يعقل ان ملف ممكن بضرب بورده

mfa1 10-08-2014 06:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسترمحمدشعبان (المشاركة 5962519)
ةبعد اسبوع الطالعه عطلت. وادانى راساله غريبه...... Down load rfu ودتها للصينانه وقالولى....... انتاا نزلتللها ملف خطأ ضرب البورده هل هذا يمكن ان يحدث . والراجل طالب 250 جنيه . وانا شاريها منه 650 ما ذا افعل معه....هل ادفع له 250 جنيه .............. وه يعقل ان ملف ممكن بضرب بورده

هل قمت بعمل تحديث للبورده؟ التعريف للطابعة لا يعتبر تحديث لانه بيكون ع الكمبيوتر و ليس بوردة الطابعة و لا يتلفها فحتى لو نزلت ملفات تعريف خطأ لا تتلف البوردة لانك لا تتعامل مع قطع البوردة ولا فلاش البوردة و بالتالي ليس هناك اي مجال للتلف من مساوىء هذا الموديل من الطابعة هو فلاشتها التي تتلف بسرعة و و احتمال كهرباء زيادة او نقص او بسبب مشاكل عدم ثبات التيار الحل طالما انت لم تجري تحديث للبورده بالمعنى الصحيح فيجب ان يقوم البائع بعمل صيانة لها( بتغيير القطعة على البوردة بقطعة صالحة أو تغيير البوردة كليا ) و طالما في فترة الضمان و المشكلة لست انت طرف فيها ولا متسبب بها

مينا ميخائيل سامى 11-08-2014 06:34 PM

حضرتك مردتش عليا ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

mfa1 11-08-2014 06:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مينا ميخائيل سامى (المشاركة 5958329)
معلش استفسار تانى انا عندى الكهربا بتقطع كتير و انا بكون شغال على الجهاز هل دة ممكن يأثر عليه ولا لأ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أكيد لها تأثير كبير على الهارد بتعمل بادات و خدوش على الاسطوانات الداخلية للهارد بواسطة توقف رأس القراءة فجأه على سطح الاسطوانة

hany alsaed214 14-08-2014 11:15 AM

تسلم ايدك ..................

mfa1 14-08-2014 06:11 PM

prof77 16-08-2014 01:59 AM

عندي فلاشه 32 جيجا اشتريتها جديده لما استخدمتها ابتدت تسخن ولما حطيت عليها ملف حجمه 5 جيجا مش راضي يتنسخ عليها انا اخرجتها من غير ما اعمل لها خروج امن بعد كده الكمبيوتر مش راضي يتعرف عليها خالص زي ما يكون باظت ودا كان في اليوم التاني من استخدامها رغم انها جديده

mfa1 16-08-2014 07:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة prof77 (المشاركة 5969202)
عندي فلاشه 32 جيجا اشتريتها جديده لما استخدمتها ابتدت تسخن ولما حطيت عليها ملف حجمه 5 جيجا مش راضي يتنسخ عليها انا اخرجتها من غير ما اعمل لها خروج امن بعد كده الكمبيوتر مش راضي يتعرف عليها خالص زي ما يكون باظت ودا كان في اليوم التاني من استخدامها رغم انها جديده

لأنك اخرجتها بدون الطريقة السليمة فربما حدث تلف لبعض ملفات النظام الخاصة بالفلاشة . استخدم برنامج flash repair لتصليح الملفات و ان شاء الله تعمل مرة ثانية
http://www.gulfup.com/?TSDdXq برنامج flash repair

فك الضغط و افتح البرنامج و اكتب حرف الفلاشة و اتركه يستكمل عملية الفحص و الاصلاح

khaled1010 16-08-2014 05:09 PM

المشكلة والجهاز شغال وان على النت يقوم الجهاز بعمل استارت بعد ساعة من فتح الجهاز ارجو الرد وشكرا

mfa1 16-08-2014 08:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled1010 (المشاركة 5969721)
المشكلة والجهاز شغال وان على النت يقوم الجهاز بعمل استارت بعد ساعة من فتح الجهاز ارجو الرد وشكرا

تأكد من المروحه اللي ع البروسيسور شغاله تمام و مروحة الباورسبلاي كذلك و ليست امامها عائق و الريستارت بيكون بسبب سخونه او عدم تهويه جيده للجهاز او تحميل على القطع و الهارد و الماذر فعشان كدا الاعدادات المبدئية للجهاز انه يعيد تشغيل الجهاز عشان يخرج من المشكله و ينبهك لها و اكيد عندك فترات بيضعف فيها التيار و لو عندك مثبت تيار مكنتش هتلاقي المشكله دي

شهد الصغير 19-08-2014 11:08 PM

الافصر

الCd room ,DvD لا يعملان والاسطوانة لا تظهر بعد وضعها فما هي الخطوات التي اتبعها لاصلاحهما

mfa1 20-08-2014 09:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شهد الصغير (المشاركة 5972667)
الcd room ,dvd لا يعملان والاسطوانة لا تظهر بعد وضعها فما هي الخطوات التي اتبعها لاصلاحهما

حاول تسطيب نسخة وندوز جديدة بالفرمتة و تكون كاملة التعريفات

miss/ samah raafat 22-08-2014 10:10 AM

محتاجة تعريف طابعة hp laserjet1100 ويندوز 8 ضروري

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:08 PM.