بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   جامعة الأزهر (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=212)
-   -   اى حد داخل هندسه الازهر بنات القاهره يتفضل بالدخول لو سمحتم (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=154380)

yasssmine 06-10-2010 06:19 PM

ازيكم جميعا عاملين ايه وايه اخبار الكليه معاكم يا رب تكون كويسه ويكون ال داخل قسم جديد عليه موفق فيه وال قديم فى القسم تكون سنه كويسه عليه
اتكلم عن زفته كهربا هو ليه القسم ده تقيل كده مش عارفه دا احساس الناس كلها ولا انا ال غبيه انا مش عارفه اعبرلكم عن ال انا حساه والله ولا عارفه اقول سهل ولا صعب ربنا يستر
بالنسبه للدواير دكتور مهنا حلو السنه دى وكويس زبيشرح لنا كويس جدا بس هى تقيله شويه يمكن علشان جديده والمخ لسه راكن بس هو بيقول انه هيعملنا امتحان كمان اسبوعين معقول الكلام ده ولا بيهددنا وكمان انا عايزه اكبر كم من الافكار مش عارفه اجيبها منين كمان لسه الكتاب ما نزلش
الرسم بجد مش عارفه هو الدكتور شريف بيعمل فينا كده ليه اكيد ال دخل السكشن عارف انا بتكلم على ايه يعنى ايه بكون اول مره نرسم مسمار ويعطينا d 10 الرسمه صغيره جدا جدا جدا مش عارفه اطبق فيها اى حاجه وطالعه معفنه وكمان مدينا صفحتين نرسمهم مش عارفه والله كانت حوسه
صحيح هو لازم برضو احسب الاكس والواى وكده ولا بالويم ولا ايه انا السنه دى شكلى هكره الرسم ربنا يستر
المجالات المده دى غريبه مش عارفه مالها بيعطيهالنا دكتور محمود علوانى دكتور فى الطراوه كده مش فهماله حاجه واحسن حاجه انه بيقول ان مافيش معيدين للسكاشن يعنى هو هيعطينا فى المحاضره محاضره وسكشن ودكتور مهنا بيقول انه بيعطى المده دى فى البنين يا ريت يا جماعه لو حد يجيبلنا محاضرات مهنا يبقى جزاه الله كل خير
ايه ده انا برغى كتير كده ليه سلام

yasssmine 06-10-2010 06:26 PM

بالنسبه للسؤال عن المعاهد الخاصه والكلام ده انا اعتقد انها سنه جديده عادى وهياخد تقديره كله معرفش
بالنسبه لموضوع الظلم ومش الظلم انا مش عارفه حضرتك بتتكلم عن ايه يعنى مش فاهمه ايه ال فكرك بالموضوع ده او يعنى ايه محدش بيتكلم فيه حاليا او حد سال عن الموضوع ده بس مش اكتر وبلاش نتكلم عن الموضوع ده لانه بيزعل ناس كتير واحنا اتكلمنا فيه زمان كتير

eng refa3y 07-10-2010 12:01 AM

طبعا ياياسمين لازم تحسبى الاكس والواى
دى هى دى الشغل كله

انك تقدرى تتخيليها وتركبيها وتحسبى ايه اللى ظاهر بره من اللى هيخش جوه وربنا يستر

انا فى الاول كان الموضوع ده معايا فى مشكله
كنت كل مره انسى حاجه احسبها
ففى الاخر الاقى فى جزء ذياده
ياعنى الرسمه ياترمى فوق ياتحت وبيبقى شكلها احول كده
فخدى بالك قوى وانتى بترسميها

امال انا بقول ارسموها كروكى فى ورقه خارجيه ليه
عشان تبقوا متخيلين الرسمه
ومرسومه قدامكم
وتحسبوا الاكس والواى
وعشان ممكن فى نص الرسمه تلاقوا نفسكم نسيتوا انتم كنتم هاتعملوا ايه
او بدلتوا حاجه مكان حاجه
كده ياعنى

وربنا يسهل

انا فاكر الدواير دى خدناها الترم الاولانى
هى جميله فيها مش ونود ومش فاكر ايه كده كمان
هى لذيذه بس امتحانها بيجى غريب شويه
ياعنى عايزه ناس تكون هضماها كويس

المحاضرات مع السكاشن مع شويه من الكتاب
وربنا يسهل

والرياضه نفس النظام
محاضرات سكاشن غياب لو فى الشيت اللى فى الكتاب
غالبا الامتحان مش بيخرج من الشيت
وخاصه لو حمدى اللى هيديكم

وربنا معاكم

aldemerdasch 07-10-2010 03:16 AM

انتوا خايفين كدا ليه من الرسم الميكانيكى
طب انا قسم ميكانيكى وكل حاجه عندى ميكانيكا فى ميكانيكا بس والله قسم جميل وبالمذاكرة ان شاء الله كل حاجه هتبقى تمام ولو الدكتور شريف باهى بيدى لأى حد رسم ميكانيكا يبقى هتحس ان الرسم سهل والحمد لله انه بيدينا بس فى العباسيه فى الصالات المكيفه طبعا الكلام ده مش موجود فى الجامعه
وربنا يوفقك الجميع الى النجاح

yasssmine 07-10-2010 02:11 PM

طب يا بشمهندس الدمرادش انت اكيد بتاخد نفس نفس الكتاب بتاعنا واكيد كمان رسمت اول صفحتين ازاى بقلى رسمت الرسمتين ال على اليمين تحت مش عارفه ارسمها خالص يا ريت لو تساعدنا شويه وكمان دكتور شريف مش حاسه انه بيشرحنا زى الولاد مش عارفه ليه
بالنسبه للبشمهندس رفاعى احنا لسه ما اخدناش التركيب والحاجات دى احنا لسه فى الاول بس انا معايا بنات مش بيحسبو الاكس والواى خاااااالص بيعملوها بالويم كده وعلمونى ازاى وبتطلع صح بس خايفه انفزها دكتور شريف يقفشنى ربنا يستر
بالنسبه للرياضه دكتور عبد ربه السنارى هو ال بيعطينا مش الدكتور حمدى الدكتور ده زى قلته والله ولا بنفهم منه اى حاجه بس هى عاديه حاسه انها سهله

eng refa3y 07-10-2010 03:02 PM

ياستى بالويم بالويم
المهم ترسمى

بس انا بتكلم على التركيب
لو انوا لسه بترسموا الصواميل والمسامير
قسموا اللوحه بالتقدير

لكن التركيب لازم عشان ممكن تكونى رسمه كل حاجه صح وتيجى اللوجه ضاربه ييمين

م.الزعيم 07-10-2010 06:10 PM

اولا ازيكم جميعا
ثانيا : معلش ياسمين هو ده كهربا فى الاول انا اعرف ناس كتير حولت من القسم لانهم حاسوا انو صعب
بالنسبة للرسم مش شرط خالص تحسبى ال x . Y بس انا كنت بحسبهم لانى مكنتش اعرف هنعمل ايه بعدهم هههههههههه
هيا بتخلى شكل اللوحة مظبوط مش اكتر وصدقينى انتى بعد كده هتقولى ان الرسم ده تافه وميجيش حاجة من اعدادى بس حاولى تجيبى حل للشيت بتاع الرسم وتشوفى اكبر قدر علشان تعرفى تركبى الرسمة
- الظاهر المهندس احمد لسه اول سنة فى ميكانيكا علشان كده بيقول الكلام ده
على فكرة انتى موتينى من الضحك لما اتكلمتى عن المجالات بصراحة حظكم وحش فى المادة دى وانا مش هقول ليه
بس المجالات مادة تخيلية حاولى تتعاملى معاها من المسائل لان اغلب الامتحان مسائل
- بالنسبة للدوائر انا فاكر اننا كنا بنشتغل من مرجع نيلسون وكان فيه مسائل كتير وانا كنت مصور المسائل والحل وبصراحة موت من كتر ما حليت المسائل فى المادة دى
- بصى بالنسبة للرياضة المسائل مش هتخرج عن الكتاااااااااااااااااااااااااب صدقونى الكتاب اللى معاكم هو الامتحان بس تلحقوا تحلو مش اكتر
وعايز اقولك نصيحة بالنسبة للقسم شدى مع نفسك انتى وزمايلك لان مفيش سكاشن الا قليل جدا
- محاضرات الدكتور مهنا اكيد هتنزل بس اخر الترم فيه ناس بتظبطها وتنزلها فى الخليل انا عايزك تبقى تروحى وتشوفى ورق هناك اكيد هيساعدكم
مش عايز بس القلق ده ان شاء الله هتلاقوا القسم زى الفل
يالا بالتوفيق

م.الزعيم 07-10-2010 06:11 PM

احلى سلام للمهندس رفاعى والمهندس الدمرداش

soso memo 07-10-2010 09:09 PM

السلام عليكم انا سارة فى هندسة الازهر قسم الاتصالات سنة تانية بعد اولى كهرباء اهلا بالمهندسة ياسمين انا متابعة المنتدى من زمان بس كنت مشغولة جدا
قسم كهرباء محتاج مذاكرة اول بأول ومش محتاج توتر خالص بس هو من وجهة نظرى انه اسهل من اعدادى من ناحية المجهود البنى والعقلى بس ذاكرى اول اول

وفى المجالات حاولى تذاكرى انتى وواحدة زميلتك انا عملت كده وجبت فيها جج(اذا كنتى تستطيعى ذلك مجربتى ذلك ونجح) واحنا كان بيدينا عبدالسميع وهو ليس افضل حالا من علوانى ده بس حاولى تفهمى المسائل جدا لان الامتحان عبارة عن مسائل

اما الدوائر الترم الاول سهلة على ما افتكر النود والمش و كيرشوف دى حاجات سهلة ومعاكو اكيد م.احمدعبدالرحمن وهو الله اكبر ممتاز وحلى وراه اول بأول
اما الرياضة اوعى تذاكرى الا من الكتاب لان د.عبدربه بيجيب الامتحان من الكتاب بس طويل حبتين بس ان شاء الله هيعدى

اما الرسم فحاولى اهم شىء انك تلاحظى الابعاد المتشابهة هى دى اللى هيخليكى تعرفى تركبى الرسمة باذن الله واهو ترم وهيعدى بأمر الله
وقبل كل هذا عليكى ان تستعينى بالله وتدعيه كثير جدا لان الله يحب الملحين فى الدعاء وهو ان شاء الله هيكرمك

المحبه لله(دعواتك)

م.الزعيم 07-10-2010 09:34 PM

اعتقد يابشمهندسة ياسمين لو مكنتيش مصدقة كلامى المهندسة سوسو اكدت عليه وهيا فعلا كلامها صح جدا
انتوا هتبقوا محظوظين لو درس ليكم المهندس احمد عبد الرحمن بجد انسان محترم جدا وهتسدفيوا منو جدا
دوائر الترم الاول دى اساس للترم التانى على ما افتكر اننا راجعناها كلها اول محاضرة فى الترم التانى
ربنا يوفق الجميع

yasssmine 07-10-2010 11:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة soso memo (المشاركة 2727306)
السلام عليكم انا سارة فى هندسة الازهر قسم الاتصالات سنة تانية بعد اولى كهرباء اهلا بالمهندسة ياسمين انا متابعة المنتدى من زمان بس كنت مشغولة جدا
قسم كهرباء محتاج مذاكرة اول بأول ومش محتاج توتر خالص بس هو من وجهة نظرى انه اسهل من اعدادى من ناحية المجهود البنى والعقلى بس ذاكرى اول اول

وفى المجالات حاولى تذاكرى انتى وواحدة زميلتك انا عملت كده وجبت فيها جج(اذا كنتى تستطيعى ذلك مجربتى ذلك ونجح) واحنا كان بيدينا عبدالسميع وهو ليس افضل حالا من علوانى ده بس حاولى تفهمى المسائل جدا لان الامتحان عبارة عن مسائل

اما الدوائر الترم الاول سهلة على ما افتكر النود والمش و كيرشوف دى حاجات سهلة ومعاكو اكيد م.احمدعبدالرحمن وهو الله اكبر ممتاز وحلى وراه اول بأول
اما الرياضة اوعى تذاكرى الا من الكتاب لان د.عبدربه بيجيب الامتحان من الكتاب بس طويل حبتين بس ان شاء الله هيعدى

اما الرسم فحاولى اهم شىء انك تلاحظى الابعاد المتشابهة هى دى اللى هيخليكى تعرفى تركبى الرسمة باذن الله واهو ترم وهيعدى بأمر الله
وقبل كل هذا عليكى ان تستعينى بالله وتدعيه كثير جدا لان الله يحب الملحين فى الدعاء وهو ان شاء الله هيكرمك

المحبه لله(دعواتك)

اولا اهلا بيكى يا بشمهندسه ساره معانا ونورتى التوبيك ويا رب تفضلى مستمره معانا على طول يا رب
كده بقى عندنا مهندس باور رابعه ومهندسه اتصالات تانيه ومهندس تعدين اولى ماشاء الله ربنا يزيد ويبارك
المهم شكرا ليكى بجد يا بشمهندسه على الافاده وربنا يخليكى ويا ريت لو تبقى تجيلنا المدرج علشان التوهه ال احنا فيها وكده ومره تانيه شكرا ليكى وربنا يجعله فى ميزان حسناتك

yasssmine 07-10-2010 11:28 PM

يا بشمهندس الزعيم يعنى ازاى ما اكونش مصدقاك انت ما شاء الله عليك شكلك كده شاطر واحنا عارفين ازاى نستغلك
والله لحد الان ما سمعناش حاجه عن البشمهندس احمد عبد الرحمن ولا نعرف هيدرسلنا ولا لا هو دكتور مهنا كان قالنا ان ما فيش معيدين بس رجع تانى وقال البشمهندس هيبقى يجيلكم ولا جه ولا حاجه مش عارفه ايه النظام
والله انا الحاجه الوحيده ال قلقانى هى المجالات لان دكتور مهنا قال عليها كلام خوفنا قالنا انه هو ال هينزل الشيتات بتعها وانه بيدرسها للولاد وانه هيجلنا امتحان موحد يعنى هم يعطيهم دكتور مهنا واحنا دكتور علوانى ويجلنا ازاى نفس الامتحان فى فرق كبير وكمان قال ان على ايامهم كانت اصعب ماده هى المجالات كانت ماده ليها قيمتها لكن من كام سنه كان الكتاب مجرد 10 ورقات والامتحان مش بيخرج عنهم لكن السنه دى النظام هيتغير ولازم المده ترجع زى زمان هو ده ال قالقنى وكمان لانى مش حضرت المحاضره ال فاتت ولما جيت ازاكرها مش فهمتها هشوف حد يشرحهالى بس بجد الماده دى ال قلقانى اكتر من الرسم كمان ادعولى

م.الزعيم 08-10-2010 10:10 AM

- على فكرة كلام الدكتور مهنا ده قالوا لينا فى أولى كهربا وحصلت مشكلة كده بسبب الكلام ده بس مكانش فى ايديه انو يغير نظام ال 10 ورقات لكن دلوقتى بقى فى ايديه انو يغيره
صدقينى على الرغم انو هيخليكم تتعبوا شوية بس هتستفادوا وهتخدوا تقديرا محترمة
انا اعتقد ان المهندسة سارة هتعانى شوية فى اتصالات بسب دراستها ال 10 ورقات فى اولى لان مجالات مهمة فى اتصالات .
- دى حاجة كويسة جدا ان الامتحان هيكون موحد وان الدكتور مهنا هو اللى هيحطه وبالنسبة لمحاضراته هتلاقيها موجودة فى الخليل فيه ناس عندنا بتبيض المحاضرات كويس جدا
وبجد لو المهندس أحمد عبد الرحمن دخل ليكم سكشن مجالات متقلقيش منها خالص

yasssmine 08-10-2010 04:35 PM

والله يا بشمهندس احنا مش عندنا مانع اننا نتعب بس نكون بنفهم بجد دكتور علوانى ودكتور مهنا فى فرق بينهم شاسع
كلام يخوف بجد ربنا يستر منك يا دكتور مهنا ويعدى السنه دى على خير

كوثركوكو 08-10-2010 06:26 PM

كل عام وانتم بخير

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:34 PM.