بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   أخبار المعلمين المنقطعين بمحافظة كفر الشيخ و المحافظات الأخرى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=493346)

مدرس انجليزي 2000 09-09-2013 07:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mga2005 (المشاركة 5485294)
هو الكداب دلوقتي بنقول عليه نشيط ويسعي ويستحق

دول شوية كدابين وإعتبر إن فلوسهم كلها حرام في حرام لأنها جاية عن طريق الغش والكذب والخداع
زي الناس المنقطعين اللي زوروا ورق بأنهم كانوا شغالين قبل كده بردو فلوسهم كلها حرام في حرام
ربنا يغنينا عن الحرام

و الله كلامك صح لانهم قالوا الوزير انهم اوائل و معلم مساعد
تعرف انا خريج تربية 2000 يعنى المفروض معلم اول من سنوات تعرف الان زميلات كانوا تلميذات عندي في المدرسة الان اصبحوا معلم و انا مش معلم
افوض امرى اليك يا رب

ايناس محمد. 09-09-2013 09:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امينة الزهيرى (المشاركة 5484284)
ربنا يبارك لكم وعفبال كل شهر

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معلمه من المنقطعين (المشاركة 5485433)
مبروك اختى ايناس وربنا يبارك فيهم

جزاكم الله كل خير

و ربنا يبارك لنا جميعا

ايناس محمد. 09-09-2013 09:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدرس انجليزي 2000 (المشاركة 5485698)
و الله كلامك صح لانهم قالوا الوزير انهم اوائل و معلم مساعد
تعرف انا خريج تربية 2000 يعنى المفروض معلم اول من سنوات تعرف الان زميلات كانوا تلميذات عندي في المدرسة الان اصبحوا معلم و انا مش معلم
افوض امرى اليك يا رب

انا كمان و الله كان المفروض اكون معلم اول

منه لله ابراهيم خليفة كان موجه جشع

اول لما ظهرت مكافأة الامتحانات بدأ الشغل بالواسطة

معلمه من المنقطعين 09-09-2013 10:31 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته احب اوضح لحضراتكم موضوع ال70 عقد لان لى واحده جارتى منهم وانا عارفه الموضوع كويس معلش ياجماعه نرجع بالذاكره ورا شويه بعد الثوره 25 يناير اعلنو ان فى تقديم فى نقابة المعلمين ورحنا كلنا قدمنا وطبعا لان الاعداد كتير جدا قالو هناخد بالتقدير وفعلا اخدو امتياز وجيد جدا مع مرتبة شرف والمحافظ القديم كان جايبهم 70 تعيين مش عقود ولا حتى تثبيت بس عشان حال البلد ومفيش درجات عملوهم تثبيت بتاريخ 5-5-2011 والمفروض كل الادارات كانت تبقى كده بس طبعا لان فى سرقه فى ادارات عملتهم تثبيت وكانو بيقبضو 640 زى قلين ومطوبس وادارات تانيه عاملتهم زينا واكلو حقوقهم ولما الناس عرفت ما سكتوش عشان كده عملو توحيد عقود على مستوى المحافظه لان الموضوع فيه سرقه ومحسوبيه وواسطه وانا نفسى شفت بعينى واحد من المنقطعين بيحاول يدخل نفسه معهم بالواسطه فده حقهم ياجماعه ماخدوش حق غيرهم كلهم تقديرات عاليه جدا احنا نشوف نفسنا وندور على حقنا المفروض كلنا هنكمل 27 شهر فى شهر 1 -2014 يبقى المفروض يطلع لنا قرار تثبيت وندخل الاكاديميه ونتعين لان العقد اللى معانا عقد مدته سنتين وخلاص ايه الفرق بينه وبين العقود السبقه معلش ياجماعه طولت عليكم بس هى دى الحقيقه المره اللى احنا عايشنها السبعين عقد حصل تعتيم على حقهم من زمان وهو ده اللى خلانا نفهم الموضوع غلط وياريت بعد اذنكم جميعا منرميش حد بالباطل قبل منعرف الموضوع كويس ودى شهادة حق من واقع معاناة واحده من 70 عقد وعلى غكره انا من المنقطعين وربنا يوفقنا جميع

مدرس انجليزي 2000 10-09-2013 07:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معلمه من المنقطعين (المشاركة 5486159)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته احب اوضح لحضراتكم موضوع ال70 عقد لان لى واحده جارتى منهم وانا عارفه الموضوع كويس معلش ياجماعه نرجع بالذاكره ورا شويه بعد الثوره 25 يناير اعلنو ان فى تقديم فى نقابة المعلمين ورحنا كلنا قدمنا وطبعا لان الاعداد كتير جدا قالو هناخد بالتقدير وفعلا اخدو امتياز وجيد جدا مع مرتبة شرف والمحافظ القديم كان جايبهم 70 تعيين مش عقود ولا حتى تثبيت بس عشان حال البلد ومفيش درجات عملوهم تثبيت بتاريخ 5-5-2011 والمفروض كل الادارات كانت تبقى كده بس طبعا لان فى سرقه فى ادارات عملتهم تثبيت وكانو بيقبضو 640 زى قلين ومطوبس وادارات تانيه عاملتهم زينا واكلو حقوقهم ولما الناس عرفت ما سكتوش عشان كده عملو توحيد عقود على مستوى المحافظه لان الموضوع فيه سرقه ومحسوبيه وواسطه وانا نفسى شفت بعينى واحد من المنقطعين بيحاول يدخل نفسه معهم بالواسطه فده حقهم ياجماعه ماخدوش حق غيرهم كلهم تقديرات عاليه جدا احنا نشوف نفسنا وندور على حقنا المفروض كلنا هنكمل 27 شهر فى شهر 1 -2014 يبقى المفروض يطلع لنا قرار تثبيت وندخل الاكاديميه ونتعين لان العقد اللى معانا عقد مدته سنتين وخلاص ايه الفرق بينه وبين العقود السبقه معلش ياجماعه طولت عليكم بس هى دى الحقيقه المره اللى احنا عايشنها السبعين عقد حصل تعتيم على حقهم من زمان وهو ده اللى خلانا نفهم الموضوع غلط وياريت بعد اذنكم جميعا منرميش حد بالباطل قبل منعرف الموضوع كويس ودى شهادة حق من واقع معاناة واحده من 70 عقد وعلى غكره انا من المنقطعين وربنا يوفقنا جميع

الله المستعان

مدرس انجليزي 2000 10-09-2013 07:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فريال يوسف (المشاركة 5483988)
احنا هنقبض الشهر دا فى حدود 1120 جنية ان شاء الله

السلام عليكم
السكرتير عمل الراتب بيقول 1050 جنيه
زميل فى عزبة نيل بيقول 1120 جنيه
ليه الاختلاف؟

ايناس محمد. 10-09-2013 09:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدرس انجليزي 2000 (المشاركة 5487175)
السلام عليكم
السكرتير عمل الراتب بيقول 1050 جنيه
زميل فى عزبة نيل بيقول 1120 جنيه
ليه الاختلاف؟

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

اللى اعرفة انه 1120 و زميلة لى شافت بنفسها المبلغ فى الاستمارة مكتوب 1120 جنية

و زميلة اخرى فى مدرسة اخرى قالت برضة ان المبلغ 1120

فياريت السكرتير عندكم يتأكد بدل ما الاستمارة ترجع تانى من الادارة

او يمشوها على 1050 و يروح عليكم الفرق

انا واحدة زميلتى قبضت المكافأة ناقصة 460 جنية و معرفتشى تاخدهم و الادارة قالت لها هنبقى نعطيهم ليكى عن طريق عدم خصم المعاشات من الراتب الشهرى الى ان ينتهى مبلغ 460 جنية و بعدين نبقى نخصم المعاشات من الراتب مرة اخرى

ايناس محمد. 11-09-2013 12:57 PM

النهاردة شفت الكشوف بنفسى فى المدرسة مكتوب 1120,05 جنية

ايناس محمد. 11-09-2013 06:04 PM

..اعلان هام وعاجل .........................
فى اطار خطه الاكاديميه المهنيه للمعلمين لتعيين/ لتسكين المعلمين المساعدين (المتعاقدين - المعينين على درجات ماليه ) ممن قضوا عامين على الاقل على وظيفة معلم مساعد ( تعاقد- تعيين قبل 30/9/2011) يرجى التكرم بالتعميم على جميع الادارات التعليمية والمدارس بالتنبيه على المعلمين المساعدين المتعاقدين قبل وحتى 30/9/2011 باعداد وتسليم ملفاتهم الى
الادارة التعليميه لتسليمها بشكل مجمع (بحافظه تسليم) فى فرع الاكاديميه المهنيه للمعلمين فى موعد غايته الخميس الموافق12/9/2013 على ان يحتوى الملف على
1- بيان الحاله الالكترونى معتمد من شئون العاملين

2- اصل التعاقد / صورة ضوئية معتمده من قرار التعيين موضحا بها الاسم

3- شهاده اجتياز برنامج التطبيقات التربيويه او اخلاء الطرف
4- شهاده الرخصه الدوليه لقياده الحاسب الالى icdl
5- تقارير تقييم اداء ( موجه , المدير ) بمرتبه كفء
6- خطاب التوجيه من مدير المدرسة
7- صوره طبق الاصل من شهاده البكالوريوس او الليسانس
8- شهاده الدبلوم العام فى التربية لغير خريجى كليات التربية
9- مفردات المرتب موضحا به البند الذى يتم الخصم عليه
وتفضلوا بقبول وافر الاحترام

وجارى رفع صورة الفاكس

اللى عليهم الدور بعد ذلك المعلم المساعد تثبيت 2012

و بعدين احنا ان شاء الله

مدرس انجليزي 2000 13-09-2013 08:34 PM

السلام عليكم
الراتب الجديد ادارة بيلا 651 جنيه للمؤهل العالي

معلمه من المنقطعين 13-09-2013 09:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدرس انجليزي 2000 (المشاركة 5493648)
السلام عليكم

الف مبروك نبقى كده مثبتين ولا ايه ومعلش لى سؤال فى تقديم الاكاديميه مطلوب خطاب توجيه من المدير بيبقى نصه ايه او الكلام المكتوب فيه ايه

ايناس محمد. 14-09-2013 07:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدرس انجليزي 2000 (المشاركة 5493648)
السلام عليكم

فعلا الراتب فى حدود هذا المبلغ

احد الزملاء فى المدرسة احضر و رقة مفردات مرتب المعلم المساعد ( منقطعين مؤهل عال )

و كان مكتوب فيها

جملة المستحق 780,520 جنية

جملة المستقطع 128,660 جنية

الصافى 651,860 جنية

ايناس محمد. 14-09-2013 07:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معلمه من المنقطعين (المشاركة 5493844)
الف مبروك نبقى كده مثبتين ولا ايه ومعلش لى سؤال فى تقديم الاكاديميه مطلوب خطاب توجيه من المدير بيبقى نصه ايه او الكلام المكتوب فيه ايه

فى الادارة عندنا بيقولوا اننا معلم مساعد غير مثبت

مش عارفة موضوع خطاب التوجية دا

اللى اعرفه ان الادارة بتقوم بارسال جواب للمدرسة مكتوب فيه اسماء المعلمين المساعدين لحضور دورة التطبيقات التربوية

و ادارة المدرسة بتخبرك بذلك و بتذهبى تحضرى الدورة و فى اخر الدورة بتاخدى اخلاء الطرف

ممكن تاخدىخط سير من المدرسة عند ذهابك لحضور الدورة و تقديمه للمسئولين هناك

معلمه من المنقطعين 14-09-2013 06:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فريال يوسف (المشاركة 5494636)
فى الادارة عندنا بيقولوا اننا معلم مساعد غير مثبت

مش عارفة موضوع خطاب التوجية دا

اللى اعرفه ان الادارة بتقوم بارسال جواب للمدرسة مكتوب فيه اسماء المعلمين المساعدين لحضور دورة التطبيقات التربوية

و ادارة المدرسة بتخبرك بذلك و بتذهبى تحضرى الدورة و فى اخر الدورة بتاخدى اخلاء الطرف

ممكن تاخدىخط سير من المدرسة عند ذهابك لحضور الدورة و تقديمه للمسئولين هناك

يبقى ان شاء الله هنكون معلم مساعد مثبت لما نكمل 27 شهر كده كلام منطقى ولا ايه انا اقصد فى الملف اللى الاكاديميه عايزاه هتلاقى مكتوب خطاب التوجيه اللى باقولك عليه وسالت على الدوره قالو انها متوقفه حاليا بس تقريبا والله اعلم انها بتتعمل فى شهر 1 فى اجازة نصف السنه من كل عام ياريت تسالى عندك وتشوفى الاخبار عشان تلحقى تحجزى وربنا ييسر الامور لنا كلنا

ايناس محمد. 14-09-2013 09:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معلمه من المنقطعين (المشاركة 5495624)
يبقى ان شاء الله هنكون معلم مساعد مثبت لما نكمل 27 شهر كده كلام منطقى ولا ايه انا اقصد فى الملف اللى الاكاديميه عايزاه هتلاقى مكتوب خطاب التوجيه اللى باقولك عليه وسالت على الدوره قالو انها متوقفه حاليا بس تقريبا والله اعلم انها بتتعمل فى شهر 1 فى اجازة نصف السنه من كل عام ياريت تسالى عندك وتشوفى الاخبار عشان تلحقى تحجزى وربنا ييسر الامور لنا كلنا

سمعت كلام مؤخرا اننا هنثبت قريبا و الله علم

لكن التعيين هيكون فى شهر 7 / 2015 ان شاء الله

بالنسبة للاكاديمية فاحنا قبلنا دفعة هى اللى عليهم الدور فى دخول دورة التطبيقات التربوية

المعلم المساعد تثبيت 2012

و احنا بعدهم ان شاء الله

انا متابعة الموضوع دا و خصوصا ان قريبى او بمعنى اصح اخى :d من ضمن المجموعة المسئولة عن تدريب المعلم المساعد يعنى هو اللى بيعطى دورة التطبيقات التربوية

و ان شاء الله لو بدأت الدورات دى بالنسبة لنا هكتب فى الباب هنا انها بدأت

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:08 PM.