بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   س ، ج ... كل الاستفسارات المتعلقة بالتنسيق ، مهم لجميع الطلبة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=344892)

MOSTAFA093 10-08-2011 03:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة keko_fci (المشاركة 3817203)
تم ترشيح اخي الي كلية في جامعة اسيوط لكن لاحظنا انه يوجد كلية افضل منها في جامعة سوهاج الحد الادني لها يسمح هل يمكن التحويل اليها

ولو امكن ما هي الاجراءات

شكرا مقدما

لو هو من سوهاج واترشح لأسيوط وعايز يحول لجامعة سوهاج يبقى ينفع يحول بس يكون جايب مجموع الكلية اللى فى سوهاج
والإجراءات يبقى يروح الجامعة ويسأل هناك أفضل وهما هيقلوله على المطلوب

Moamed Shehata Mohamed 10-08-2011 04:19 AM

بسم الله الرحمن الرحيم

------------------

دي اول مشاركه ليا في المنتدي واللي دفعني لكدا شهره المنتدي

انا كنت عاوز استفسر عن حاجه بخصوص التحويل

انا ليا واحد صحبي جاب تجاره بور سعيد وعاوز يروح المنصوره

هو كان ادبي وجايب 77 % هل ينفع يحول علي الرغم من ان التجاره في الادبي خدت من 80%

وهو اما كان بيسجل رغباته كانت كليه التجاره جامعه المنصوره قفلت ادبي وماعدتش في مكان الا للعلمي

انا سمعت ان في تحويل عن طريق الحواله البريديه ان هو بيدفع 150 او 200 جنيه ويروح الكليه اللي هو عاوزها

هل الكلام ده صحيح؟؟؟؟؟؟؟

اسف علي الاطاله

شكراااااااااااااااااا

Moamed Shehata Mohamed 10-08-2011 08:31 AM

ياريت حد يرد عليا في اسرع وقت

MOSTAFA093 10-08-2011 01:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moamed shehata mohamed (المشاركة 3817585)
بسم الله الرحمن الرحيم

------------------

دي اول مشاركه ليا في المنتدي واللي دفعني لكدا شهره المنتدي

انا كنت عاوز استفسر عن حاجه بخصوص التحويل

انا ليا واحد صحبي جاب تجاره بور سعيد وعاوز يروح المنصوره

هو كان ادبي وجايب 77 % هل ينفع يحول علي الرغم من ان التجاره في الادبي خدت من 80%

وهو اما كان بيسجل رغباته كانت كليه التجاره جامعه المنصوره قفلت ادبي وماعدتش في مكان الا للعلمي

انا سمعت ان في تحويل عن طريق الحواله البريديه ان هو بيدفع 150 او 200 جنيه ويروح الكليه اللي هو عاوزها

هل الكلام ده صحيح؟؟؟؟؟؟؟

اسف علي الاطاله

شكراااااااااااااااااا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moamed shehata mohamed (المشاركة 3817953)
ياريت حد يرد عليا في اسرع وقت

أهلا بيك محمد فى البوابة ، نتمنى لك الاستفادة
بالنسبة للاستفسار ، هو لو كان من بورسعيد وجاتله كلية فى بورسعيد وعايز يحول المنصورة يبقى مش ينفع لأنها منطقة أبعد ليه
التحويل فقط للمنطقة ( أ ) لتقليل الاغتراب
وكمان لازم يكون جايب مجموع الكلية المحول ليها عشان يتقبل
والتحويل بيبقى من على النت عادى من غير حوالات بريدية أو غيره
شرفت المنتدى وأهلا بيك

امنيةف 10-08-2011 03:33 PM

جزاك الله خيرا ومعلش اخر سؤال هو انا لازم اروح الزقازيق علشان اخذ موافقة انى احول لكلية فى اسماعيلية وهوممكن اعمله على النت بس ومعلش عايز اسالك على حاجة انا لو مجتليش كلية فى اسماعيلية وفضلت فى كلية الحقوق اهلى قلولى ادخلها منزلى هل ينفع وفى رائيك هعرف اذاكر لوحدى من عير شرح مع العلم انى لو مدخلتهاش منزلى مش هدخل كليات خالص ايه رائيك اعمل ايه لو سمحت ربسرعة

eesraa 10-08-2011 03:36 PM

ل لو حد جاتله تجارة شبين الكوم وعاوز يحول اداب شبين الكوم والاداب اقل طبعا .. ايه الخطوات ويبتدى من امته فى الاجرراءات وايه هيا بالتفصيل ارجووووكم

جروحى اقرب أصحابى 10-08-2011 06:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa093 (المشاركة 3817162)
إن شاء الله أى حاجة عن المرحلة التالتى تظهر هجيبها بإذن الله ، ومتقلقيش من حاجة

قدامك كليات كتير من المفتوح ومفيش مشاكل إن شاء الله
ربنا معاكى

شكرا ليك اوى يامصطفى معلش تعباك معايا

makeitdone 11-08-2011 01:26 AM

لو سمحت انا جايب 97 وواخد الثانوية من المنصورة وعاوز احول القاهرة لظروف لي واقدر اثبت اقامة هناك اعمل ايه وهل التحويل الالكتروني اقليمي؟

وماذا عن التحويلات الورقية؟

1z1z1z 11-08-2011 01:58 AM

طيب انا جالى تعليم مفتوح عايز اعرف لما بقدم بدفع المصاريف ولا ايه نظام ..............؟؟
ولا ايه خطوات ارجوا السرعه لان جواب الترشيح جالى هناك

pretty cat 11-08-2011 02:51 AM

والنبى يا استاذ مصطفى هو نتيجه الى استنفذوا رغباتهم هتظهر امتى انا جالى اكتئاب من موضوع التنسيق ده وتعبت اوى الصراحه :(
عرفنى ارجوووك

theking1985 11-08-2011 02:59 AM

http://www.thanwya.com/vb/life/buttons/viewpost.gif لو سمحتم انا عايز احول من آثار القاهرة لألسن عين شمس وانا مجموعى جايب ألسن وكمان انا من المنصورة اختار "إلتماس"؟؟ ولا فى إختيار تانى ؟؟؟ وكمان هل ممكن الإلتماس يترفض؟؟؟ والنتيجة بتبان إمتى ؟؟ وشكرا

MOSTAFA093 11-08-2011 03:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امنيةف (المشاركة 3819335)
جزاك الله خيرا ومعلش اخر سؤال هو انا لازم اروح الزقازيق علشان اخذ موافقة انى احول لكلية فى اسماعيلية وهوممكن اعمله على النت بس ومعلش عايز اسالك على حاجة انا لو مجتليش كلية فى اسماعيلية وفضلت فى كلية الحقوق اهلى قلولى ادخلها منزلى هل ينفع وفى رائيك هعرف اذاكر لوحدى من عير شرح مع العلم انى لو مدخلتهاش منزلى مش هدخل كليات خالص ايه رائيك اعمل ايه لو سمحت ربسرعة

التحويل من كلية لكلية بيبقى من على النت ، وهو الآن مفتوح لو عايزة تحولى بس هتحولى للمنطقة الجغرافية ( أ ) فقط ، لأن ده المتاح
وبالنسبة لكلية حقوق منزلى دى منصحش بيها خالص لأن هيبقى صعب عليكى إنك تقضيها فى البيت من غير محاضرات ولا تواصل ولا حاجة
لو عايزة تحولى لكلية عايزاها داخل المنطقة الجغرافية وجايبة مجموعها أوك حولى ، لو مش عايزة خليكى فى حقوق بس خليكى انتظام عادى خالص عشان تقدرى تكلملى فيها
بالتوفيق

MOSTAFA093 11-08-2011 03:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة makeitdone (المشاركة 3822361)
لو سمحت انا جايب 97 وواخد الثانوية من المنصورة وعاوز احول القاهرة لظروف لي واقدر اثبت اقامة هناك اعمل ايه وهل التحويل الالكتروني اقليمي؟

وماذا عن التحويلات الورقية؟

لو تقدر تثبت إقامة هناك يبقى ينفع تحول عادى وبالتحويل هيبقى من على النت عادى ، المهم تكون جايب مجموع الكلية اللى هتحولها

MOSTAFA093 11-08-2011 03:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 1z1z1z (المشاركة 3822554)
طيب انا جالى تعليم مفتوح عايز اعرف لما بقدم بدفع المصاريف ولا ايه نظام ..............؟؟
ولا ايه خطوات ارجوا السرعه لان جواب الترشيح جالى هناك

المفتوح ده بيبقى على حسب كل جامعة
روح الجامعة اسأل هناك عن نظامه ومصاريفه عادى وهما هيقلولك عليها

MOSTAFA093 11-08-2011 03:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pretty cat (المشاركة 3822800)
والنبى يا استاذ مصطفى هو نتيجه الى استنفذوا رغباتهم هتظهر امتى انا جالى اكتئاب من موضوع التنسيق ده وتعبت اوى الصراحه :(
عرفنى ارجوووك

والله أنا مش عارف ليها ميعاد بالظبط ، بس هيا كمان يومين أو تلاتة بالكتير
بس انتى اطمنى مفيش حاجة خالص
كل شىء سهل وهما هيقبلوكى فى الكلية اللى جايبة مجموعها من غير مشاكل إن شاء الله
ربنا معاكى

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:51 AM.