بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   سؤالك له جواب ـــــ هنا فقط ـــــ °l||l° عن شئون العاملين و تطبيق الكادر °l||l° (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=98528)

اسامة1428 06-07-2016 10:44 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. عندي مشكلة والرجاء المساعدة في حلها . فأنا في محافظة الجيزة تعيين 1996 ولقد سافرت تعاقد شخصي عام 1998 وعدت إلى مصر واستلمت عملي في 2015 ولكنني وجدت نفسي على الدرجة الثالثة ولم أخذ أي ترقيات بحجة أنني كنت مسافر للخارج . علماً بأنني أعرف بعض الزملاء في محافظات مختلفة كالمنصورة والمنوفية وكانوا يحصلون على درجاتهم الوظيفية وهم مسافرين في الخارج مثلي تماماً . ولقد تعرفت على بعض المدرسين أثناء الملاحظة في اختبارات الثانوية العامة وعلمت منهم أنه في حالات مشابههة لحالتي قد رفعوا قضية على الوزارة وكسبوها وحصلوا على درجاتهم الوظيفية . فأرجو لمن يعرف حل لمشكلتي أن يخبرني أو من يعرف محامي كويس متخصص في هذه الأمور أن يدلني عليه لأنني لاحظت أن الإدارات تختلف في تطبيق القانون فمنهم من يوقف الترقيات ومنهم من يمشيها عادي جداً . ولكم جزيل الشكر وكل عام وأنتم بخير .

محمد88 07-07-2016 12:43 AM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لو سمحت عايز اأسأل سؤال
هل يشترط بقاء القياده الثانيه فتره فى منصبه للتقدم لمسابقة مدير مدرسة
ارجو الرد سريعا للاهميه
لسيادتكم جزيل الشكر

my mirror 09-07-2016 02:13 PM

السلام عليكم
انا معلمة لغة انجليزية فى مدرسة ثانوى فنى صناعى بنات وانا احدث واحدة دخولا للمدرسة اللى انا فيها وبقالى سنتين بيتم ندبى جزئيا الى مدرسة ثانوى زراعى او مدرسة ثانوى فنى بنين والمدرس الاول بيقول ان بعد قرارات الوزارة الجديدة لسد العجز فى المدارس برضه الاحدث هو اللى هيخرج من المدرسة وكنت عايزة اعرف الصح ايه؟يعنى انا عشان الاحدث هافضل طول العمر بره المدرسة والباقى مكانه؟علما ان انا الاكبر سنا لكن الاقل درجة

ميشيل نادر 10-07-2016 05:56 PM

لو سمحتوا الرد ....................................

كام يوم جزاء يوقف الترقية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مع العلم متقدم للدرجة الثانية و بانتظار ميعاد التدريب

لاما الاشقر 12-07-2016 11:29 PM

استاذي الفاضل /اثناء الامتحانات لم ننتداب للعمل باللجان أوحضرت يومين في مركز التجمع وايام الامتحان كانت اربع ايام فهل من حق المسئول تحويلي للتحقيق

حازم الهنتش 13-07-2016 01:52 AM

استفسار لقرار 53

انا تعيين 2011 وحصلت على إجازة تعاقد خارجى لمدة سنة ونصف ثم عدت واستلمت العمل فى 1/7/2014 ونزل اسمى فى كشوف المترشحين للتدريب ولكن عند استلام ورقة الترشيح فى الادارة اخبرونى انك لن يتم ترقيتك بسبب انك لم تقضى 5 سنوات فعلية على راس العمل فهل سوف ينزل لى ميعاد للتدريب وهل لو تدربت ثم اخذت الاخلاء فى الادارة وهم بيستكملوا الاوراق يوقفونى عن الترقية بسبب اجازة التعاقد

محمد 7 15-07-2016 09:38 PM

الأخ الفاضل جزاك الله خيرا
أطلب من حضرتك استمارة الترشيح لمدير مدرسة
والأوراق المطلوبة لذلك
وشكرا لك

youssef1012 21-07-2016 10:51 AM

لو سمحتو متى يتم الاعلان عن موعد واماكن التدريبات للترقي بعد التسجيل على موقع الاكاديمية الذى سينتهى في 25/٧/٢٠١٦ يعنى بيخدوا وقت اد اية بعدها للاعلان ؟ارجو الافادة وشكرا

علاء13 22-07-2016 02:20 AM

لوسمحت افيدنى فى الموضوع
انا عينت بقرار 263 وتم عمل عقد معلم مساعد بتاريخ 7 / 2011 وأخذت دبلومة تربوى 2013 و حتى الأن لم يأتى قرار تعيينى من المديرية وكل ماروح لهم يقولوا الملفات هتروح الأكاديمية من سنة على هذا الحال

ahmedels00 23-07-2016 03:24 AM

السلام عليكم جميعا
استاذ وليد صباح / مساء الخير ارجو الافاده
لدي استفسار عن موعد ورق التعيين للمسجلين حاليا بالاكادميه عقود 30/6/2014 متي يكون التثبيت والتعيين النهائي لاني في امس الحاجه لزوجتي بالخارج وفي انتظار منذ سنتين واريد ان اعرف في تثبيت وتعيين قريب ام لا
وشكرا لك

انس ابو الافكار 23-07-2016 10:01 PM

السلام عليكم

عندى سؤال عن النقل بين المحافظات
هل المحافظين مانعين النقل من محافظة لاخرى الا فى حالة توفر الدرجة المالية ؟

مع العلم : انا عايز انقل لظروف مصحية ....

وشكرا جزيلا

منار على 28-07-2016 01:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسامة1428 (المشاركة 6460630)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. عندي مشكلة والرجاء المساعدة في حلها . فأنا في محافظة الجيزة تعيين 1996 ولقد سافرت تعاقد شخصي عام 1998 وعدت إلى مصر واستلمت عملي في 2015 ولكنني وجدت نفسي على الدرجة الثالثة ولم أخذ أي ترقيات بحجة أنني كنت مسافر للخارج . علماً بأنني أعرف بعض الزملاء في محافظات مختلفة كالمنصورة والمنوفية وكانوا يحصلون على درجاتهم الوظيفية وهم مسافرين في الخارج مثلي تماماً . ولقد تعرفت على بعض المدرسين أثناء الملاحظة في اختبارات الثانوية العامة وعلمت منهم أنه في حالات مشابههة لحالتي قد رفعوا قضية على الوزارة وكسبوها وحصلوا على درجاتهم الوظيفية . فأرجو لمن يعرف حل لمشكلتي أن يخبرني أو من يعرف محامي كويس متخصص في هذه الأمور أن يدلني عليه لأنني لاحظت أن الإدارات تختلف في تطبيق القانون فمنهم من يوقف الترقيات ومنهم من يمشيها عادي جداً . ولكم جزيل الشكر وكل عام وأنتم بخير .

حضرتك عدت الى مصر واستلمت 2015 معلهش هل حضرتك نزلك تدريب الترقى السنه دى ولا لا

منار على 28-07-2016 01:13 PM

ياجماعه انا دلوقتى راجعه من السفر من سنه واستلمت شغلى من سنة وبعدين انا تعيين 16-3-2011 وكنت ناسيه الباسورد بتاعى ومكنتش اعرف انى لازم اقدم على موقع الاكاديميه عشان تدريبات الترقى لان اصحابى قالوا انهم مقدموش حاجه وهما حسب كلامهم محدش قدم ونزلهم التدريب وانا لما رحت الاحصا اجيب الباسورد قالى انى خلاص راحت عليا الترقية لانى مقدمتش وهما مكانوش يعرفوا انى رجعت من السفر من سنه ونفس القصه فى الاكاديمية هل دلوقتى مفيش حل ولا خلاص فعلا راحت عليا ومن ناحيه تانيه انا سألت حد قالى انى مينفعش اترقى الا بتقريرين يعنى لازم اكون هنا سنتين ورا بعض على رأس العمل وأنا طبعا بقالى عام فقط يعنى حتى لو خدت التدريب مش هترقى

وائل فريد فريد 28-07-2016 07:49 PM

السلام عليكم
لقد قمت بتغيير المسمى الوظيفى من معلم ابتدائى الى معلم اعدادى ..ثم قمت باخلاء طرفى من مدرستى الابتدائى يوم الخميس و الجمعة كانت اجازة ثم قمت باستلام عملى فى المدرسة الاعدادى يوم السبت ......فما هو مصير يوم الجمعة و هل سيحسب انه انقطاع عن العمل

samehtharwat 29-07-2016 08:40 PM

رائعععععععععععععععععععععععععععععععع

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:24 AM.