بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   شروحات الحاسب و المحمول (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=34)
-   -   مركز صيانة الحاسب ـ مستعدون لحل كل مشكلات الحاسب ـ بإذن الله . (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=77726)

mfa1 13-07-2013 05:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايتو الكبير (المشاركة 5375939)
من فضلكم فى مشكلة اتعبتنى كثيييييييييييرا وارجوا ان يساعدتى اى احد فى حلها وساكون شاكرا له كثير

مثلث اصفر يظهر على علامة الانترنت ويضايقنى كثيرا ويظهر كثيرا ومش عارف اخد راحتى فى استخدام النت بسببه

من فضلكم شوفولى حل مثلث اصقر بيظهر على علامة الاتصال بالانترنت برستر الروتر المشكلة بتنحل لكن بعد 3 دقايق يرجع المثلث الاصفر تانى وساعات ارستر الروتر ومفيش فايدة برضه

من فضلكم عايز حل لهذه المشكلة وجزاكم الله خيرا

جرب الأداة التالية فهي فعالة و قوية و بدون مشاكل ولا تحتاج لتنصيب فقط شغلها و وافق و انتهى الأمر

http://www.gulfup.com/?P7Ggiz

Coder 13-07-2013 05:41 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
-------------------------
انا عندى جهازى سطبت نسخة 7

وسطبت فودافون انترنت

الفتح النت ويشتغل

بس ...............

كل ام اقفل الجهاز وافتح

تظهر لى رسالة ا تسطيب الفودفوان بااااااااظ

وعلشان افتح النت لازم احذف البرنامج واسطب من اول

--------------------
------------
-----

mfa1 13-07-2013 05:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Coder (المشاركة 5376223)
بسم الله الرحمن الرحيم
-------------------------
انا عندى جهازى سطبت نسخة 7

وسطبت فودافون انترنت

الفتح النت ويشتغل

بس ...............

كل ام اقفل الجهاز وافتح

تظهر لى رسالة ا تسطيب الفودفوان بااااااااظ

وعلشان افتح النت لازم احذف البرنامج واسطب من اول

--------------------
------------
-----

ممكن تسطيب الفودافون غير متوافق مع نسخة الوندوز 7 حاول تجريبها مع نسخة تانيه مثل xp

fatherofdevil 13-08-2013 11:50 PM

السلام عليكم

كان معايا مشكله في لاب توب hp dv8000 في الفيجا بعد التسخين عليها اشتغلت تمام والماوس والكيبورد اشتغله تمام

تاني يوم شغلت الجهاز اول مافتحته الكيبورد والماوس لا يعملان لا على الدوس ولا الويندوز اغلق الجاهز وفتحته مره اخرى الفيجا لا تعمل سخنت عليها تاني تعمل ولكن الماوس والكيبورد لا يعملان

ما الحل ......؟

مشكورين على المجهود مقدما

mfa1 14-08-2013 12:54 AM

أخي يجب عرض الجهاز على مركز صيانة معتمد لفحص اللوحة الأم و البايوس و عمل صيانة و تنظيف للأطراف الخاصة بالتوصيل

شمس الخير 21-08-2013 01:38 PM

شكرا لجوابكم مقدما . مشكلتي في الابتوب قفلت البرامج الموجودة عندة شراء الابتوب في ماي كوميوتر ب d و e ولا اعرف فتحها مرة ثانية . اي حاليا ادخل على ماي كوميوتر وعلى ايقونة d او e وما تفتح .وذلك لتفعيل الكامرة او اي شي اخر لان البرامج كانت موجودة عندة الشراء الكوميوتر . مع الشكر والتقدير لكم .

شمس الخير 21-08-2013 01:44 PM

طريقة فتح ايقونة دي و اي في ماي كوميوتر بعد قفلها عن طريق الخطا

شكرا لجوابكم مقدما . مشكلتي في الابتوب قفلت البرامج الموجودة عندة شراء الابتوب في ماي كوميوتر ب d و e ولا اعرف فتحها مرة ثانية . اي حاليا ادخل على ماي كوميوتر وعلى ايقونة d او e وما تفتح .وذلك لتفعيل الكامرة او اي شي اخر لان البرامج كانت موجودة عندة الشراء الكوميوتر . مع الشكر والتقدير لكم

mfa1 21-08-2013 02:33 PM

يمكنك استعادة النظام لفترة سابقة قبل حدوث المشكلة و ذلك من ابدا-البرامج- البرامج المساعدة-ادوات النظام -استعادة النظام و اختار التاريخ بلون غامق و حدد و استكمل لتعيد النظام لوقت سابق و حاول و تابع معي سبب ذلك بعض الفيروسات تخفي و تعدل في بعض الاعدادات و لها برامج موجودة قد قمت بتنزيلها لتفعيل البرتشنات المخفية و موجودة في قسم الصيانة و لو تحتاجها انزلها لك مرة ثانية

شمس الخير 21-08-2013 05:41 PM

صيانة الحاسب

عندي لابتوب وقد قفلت القرص الصلب شكرا على ردكم .لا ارغب باعادة النظام الى الفترة السابقة لان قفلتها عن طريق الاوبشنات منذ فترة طويلة وقد حملت كثير من الرامج ستحذف . اذا امكن على اي ابشنات اعمل تعديل لاعادتها مرة اخرى وفتح البرامج الموجودة على القرص الصلب اي و دي مع الشكر لكم .

البطل السيناوي 03-10-2013 10:25 PM

لك مني أجمل التحيات

جانا2009 10-11-2013 06:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_maged (المشاركة 810932)
السادة الزملاء :

- عند وجود مشكلة فى البرامج مع نظام التشغيل سوف نجد لها اما رسائل اخطاء أو عدم استجابة النظام hanging
- عند وجود مشكلة فى اللوحة الام motherboard بالقطع تؤدى الى إعادة تحميل الجهاز restarting بصورة فجائية وأول مرة حدثت معى بالمصادفة عام 1994 كنت اقوم بتصليح أحد الأجهزة وامسك بالمفك screwdriver وبدون تعمد لمس المفك الدوائر المطبوعة على mother board وقام الجهاز تلقائياً بإعادة التحميل مرة اخرى، ولذلك ادركت عند وجود عيب فى دائرة فى اللوحة الام أو كارت غير مثبت جيدا
- عند ارتفاع درجة حرارة المشغل processor بسبب تعطل المبرد سيؤدى الى عدم استجابة النظام hanging بعد فترة قصيرة من بدء التشغيل وستكون هذه الفترات اقصر فى المرات التاليه لأن المشغل يزداد فى درجة الحرارة والعلاج هو تغيير مروحة المبرد والاستعانة بمادة hotsink توضع على سطح المشغل وملاصقة اسفل المبرد

- عدم تثبيت وحدات الذاكرة جيداً ram فى الشقوق slots يؤدى الى إعادة تحميل الجهاز restarting بصورة فجائية والحل اعادة تثبيتها جيداّ

جميلة جدا موضوعك استاذ محمد

mohamedmahrous87 11-11-2013 05:31 PM

عندى مشكلة على الجهاز عند فتحه تظهر رسالة شاشة سوداء ويطلب منى الضغط على f1 لأستكمال الدخول على الويندز ........... ماذا أفعل ؟

mfa1 11-11-2013 05:53 PM

أضغط على f1 و لكن قم بتغيير بطارية الجهاز الداخلية ببطارية جديدة

shaban5000 29-12-2013 11:52 AM

بسم الله الرحمن الرحيم
عند فتح الجهاز( نسخة سفن) لم يظهر (لم يعمل) اقم بعمل رسترت يعمل
2-انتر دونلود يظهر اشارة كل خمسة دقائق
ولكم جزيل الشكر

shaban5000 29-12-2013 11:55 AM

بسم الله الرحمن الرحيم ( اصلاح الرسالة السابقة)
عند فتح الجهاز( نسخة سفن) لم يظهر (لم يعمل) الصوت اقم بعمل رسترت يعمل
ولكم جزيل الشكر

فاطمه علام 29-12-2013 04:56 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اشتريت لاب توب جديد ولا يوجد به بلوتوث وكاميرا لكنهم لا يعملو ا علما بان الكام يعمل على ياهو لكن غير ظاهره فى قائمه start

mfa1 29-12-2013 05:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمه علام (المشاركة 5654014)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اشتريت لاب توب جديد ولا يوجد به بلوتوث وكاميرا لكنهم لا يعملو ا علما بان الكام يعمل على ياهو لكن غير ظاهره فى قائمه start

السؤال غير واضح (لا يوجد به بلوتوث وكاميرا لكنهم لا يعملو ا)

mfa1 29-12-2013 05:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shaban5000 (المشاركة 5653618)
بسم الله الرحمن الرحيم ( اصلاح الرسالة السابقة)
عند فتح الجهاز( نسخة سفن) لم يظهر (لم يعمل) الصوت اقم بعمل رسترت يعمل
ولكم جزيل الشكر

1- حاول استعادة النظام لفترة سابقة
2- لا تقم بتحديث برنامج انترنت داونلود منجر ابدا و لا توافق على التحديث حتى لا تفقد البرنامج و يطالبك بالشراء و الرقم للتفعيل

السيد القهوجى 10-01-2014 09:23 AM

عاوز ويندوزسيرفر بالبرامج بالشرح
وجزاك الله خيراااااااااااااااااا

وحيد الفولي 10-01-2014 10:32 PM

مشكلة في الوورد مع ويندوز 7

قمت بتنصيب win 7 وكان جهازي يعمل على نظام xp وبعد تثبيت أوفيس 2003 على النظام الجديد لا يحفظ الأوفيس خيارات اللغة والأرقام بمعنى أنني كلما أغلقت الجهاز ، وشغلته مرة أخرى أجد الأرقام عادت مرة أخرى إنجليزية ، فأقوم بالدخول على أدوات - خيارات وأختار الأرقام سياق ، وبعد إطفاء الكومبيوتر وإعادة تشغيله أجد نفس المشكلة ، فما الحل بارك الله فيكم ؟

mfa1 10-01-2014 10:41 PM

تأكد ان النسخة من اوفيس 2003 سليمة ملفاتها و مناسبة لوندوز سفن و عند تنفيذ الاختيارات قم بحفظ apply و موافقة على الخيارات و حاول تنزيل نسخه سليمة موثوق منها و هل هذا يحدث فقط مع الاوفيس ام مع كل اعداداتك لا يتم حفظها؟

عبدالرحمن صالح سيد صالح 16-01-2014 04:44 PM

لو سمحتم محتاج اعرف ازاى ادخل على الست اب للاب Asus

أحمدالمرس 18-01-2014 06:29 PM

بسم الله الرحمن الرحيم أرجو من سيادتكم التكرم بتوجيههي إلي مركز تعلم صيانة الحاسب لكي أتعلم في هذا المجال فأنا أحب وأريد من سيادتكم أن توجهني لذلك حتي أستطيع زيادة دخلي فظروفي صعبة جدا ولسيادتكم جزيل الشكر وجعله الله في ميزان حسناتكم /أحمد بريد ألكتوونيahmed4121964***********

mfa1 18-01-2014 07:17 PM

اخي تستطيع تعلم صيانة الحاسب على النت و هي كثرة و عندما تكتب في محرك البحث جوجل صيانة الحاسب سيعرض عليك كثير من المواقع المفيدة و تتثقف منها و لكن التعرض للمشاكل الخاصة بالحاسب و محاولة حلها هو اكبر مجال للتعلم و وجود الادوات اللازمة للصيانة يساعدك في الصيانة مثل البرامج الاساسية المساعدة للانظمة مثل الوندوز كما يمكنك الالتحاق ببعض المراكز التي تعطي دورات للصيانة و تكون اسرع للتعلم و التعامل المباشر بعدها مع السوق و الجمهور

ولاء عامر 18-01-2014 08:07 PM

السلام عليكم هل يوجد نسخة من برنامج التحميل انترنت دونلود مانجر تعمل دون تحديد لأن البرنامج عندى عاوز رقم مساسل وتحديث وكل ما احدثة لا يقبل الملف الجديد وياريت تحميل نسخة تعمل وجزاكم الله خيرا

mfa1 18-01-2014 08:30 PM

لا توافقي على تحديث البرنامج ابدا حيث انها طريقته لكشف البرنامج و سيتم رفع البرنامج و ارساله على بريدك الخاص

حمادة صابر 18-01-2014 09:11 PM

استاذي الفاضل تحياتي لو سمحت انا كل ما اجي ابحث في جوجل ع النت تيجي رسالة ssl error , ةو غلامة × ومكتوب dont conect يا ريت تقولي ايه الحل ولكم جزيل الشكر

mfa1 18-01-2014 09:30 PM

ما هو متصفحك و هل يمكن تصوير الرسالة المعطاه و لصقها هنا؟

حمادة صابر 18-01-2014 10:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mfa1 (المشاركة 5688888)
ما هو متصفحك و هل يمكن تصوير الرسالة المعطاه و لصقها هنا؟

شكرا جزيلا لحضرتك (جوجل كروم)

حمادة صابر 18-01-2014 10:27 PM

عاوز اقول لحضرتك معرفتش ارسلك الصورة والرسالة بتظهر مع اي متصفح
وبتقول محتاج certefecate حاجة زي كدة اعتقد

ولاء عامر 19-01-2014 02:28 PM

شكرآ وجزاكم الله خيرآ

mfa1 19-01-2014 05:59 PM

تأكد من اعدادات الانترنت عندك في internet options و اختار set default لكل المواقع

أحمدالمرس 24-01-2014 06:33 AM

الإخوة الزملاء جزاكم الله خيرا علي هذا العمل الطيب وجعله الله في ميزان حسناتكم......
جهازي عند بداية التحميل لابد لكي يحمل من الضغط علي f1 فكيف يتم علاج هذه المشكلة وإلغاء هذه الظاهرةولكم جزيل الشكر أخوكم مدرس كمبيوتر ابتدائي أحمد عزت

mfa1 24-01-2014 09:10 AM

أخي قم بتغيير البطارية الصغيرة التي بحجم الجنيه على الماذربورد بواحدة جديدة و ذلك بعد فصل التيار نهائيا عن الجهاز بالصغط بسن قلم لإرجاع قطعة الضاغط فتنطلق البطارية لأعلى

اليوسفندي 08-02-2014 06:18 PM

الأخ العزيز محمد / عندي مشكلة وهي أن موقع الوزارة لا يفتح على جهازي علماً بأن جميع المواقع تفتح عندي وجربته في كمبيوتر آخر فوجدته يعمل ما المشكلة ؟؟؟؟ أرجو من حضرتك الرد

yoyored 22-02-2014 10:47 AM

يارب يكون عندكم اجابة لسؤالى كان عندى هارد داتا 40 جيجا عليه ملفات مهمة ركبته على بوردة حديثة G41 مع هارد ساتا وخليت الساتا ماستر والداتا سلاف وبالفعل الايقونات الخاصة ببرتشنات الهارد الداتا ظهرت فى My computer بس لما افتح اى بارتشن من الهارد الداتا تظهر رسالة مضمونها انه يجب انى اعمل فورمات للبارتشن الاول مع العلم انى عايزة انقل ملفات من عليه مهمة جدا

mfa1 22-02-2014 11:00 AM

ادخل على النظام باستخدام اسطوانة ال mini xp و انقل كل الملفات التي تحتاجها بالنسخ و اللصق و احفظهم في اي بارتشن من الساتا الاساسي

الأستاذ محمود عبد الفتاح 22-02-2014 04:08 PM

جزاك الله خير

بشير محمد حواس 25-02-2014 05:54 PM

بسم الله الرحمن الرحيم اخى العزيز السلام عليكم شكرا على المجهود الوافر عندي طابعة من نوع "nashuatec p6319 n " بالظبط كما كتبتها دوختنى لكي اجد لها التعريف المناسب ارجو حل المشكلة و اكون شاكر على كل الاحوال .

mfa1 25-02-2014 06:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بشير محمد حواس (المشاركة 5759016)
بسم الله الرحمن الرحيم اخى العزيز السلام عليكم شكرا على المجهود الوافر عندي طابعة من نوع "nashuatec p6319 n " بالظبط كما كتبتها دوختنى لكي اجد لها التعريف المناسب ارجو حل المشكلة و اكون شاكر على كل الاحوال .

من فضلك اعطي معلومات مفصلة عن الطابعة و هل هي ليزر ام متعددة المهام ام ثنائية ام ثلاثية و النظام الذي تستخدمه

kaream monir 26-02-2014 01:38 AM

انا عندى لاب لما اجى القط واى فاى بيقولى limited مع ان النت بيكون شغال و بيكون شغال على لاب اخويا فى نفس الوقت اللى هو مش شغال عندى
نوع اللاب samsung np350 v5c
core i5
4gb ram
1gb vga

اسلام ابوطالب 27-02-2014 02:14 AM

windows 7

انا كنت عاوز اسطب ويندوز 7 علي توشيبا ضروري لما بدخا اسطوانه و بدوس f12 boot menu بس مش بنهظر اني اكتب اي حاجه في boot خالص ممكن الحل ضروري وده نوع الاب a500 1f4 توشيبا

spawn_ghost 10-03-2014 10:07 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

أحب في بادئ الأمر أن أهنيكم علي هذا المنتدي الرائع وهذا الموضوع الممتاز جعله الله في ميزان حسناتكم

ثم أطلب يد المساعده لاني اواجه مشكلة أفدتني صوابي وأسأل الله ان يكون حلها عندكم

انا أوجه مشكله اني أقوم بتحميل ويندوز 8.1 علي جهازي بأصداراته المختلفه واقوم بتحميل البرامج التي استخدمها
وعندما أقوم بغلق الجهاز او اعاده تشغيله في مره من تلك المرات اجد ظهور علامة الاكس الحمراء علي الصوت والانترنت برغم انهم كانوا يعملون جيداً برغم تحميلي لبرامج انتي فيرس مثل الكاسبر والبت ديفيندر والافاست وثمت بعمل إسكان كامل علي الجهاز اكثر من مره وقمت بتغيير الجهاز تماماً ماعدا الهارد والفيجا حدث نفس الامر فأضطر بالقيام بتحميل نسخه ويندوز جديدة وهذا الامر مرهق ومتعب للغايه غير خسارتي لبعض الملفات المهمه جراء هذا الامر ولا اعلم ما الحل فبالله عليكم فليساعدني احد

شكراً جزيلاً ومنتظر الرد في اسرع وقت

khaled_toto2002 11-03-2014 01:11 AM

thanxxxxxxx xxxx

mfa1 11-03-2014 01:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابوطالب (المشاركة 5761368)
انا كنت عاوز اسطب ويندوز 7 علي توشيبا ضروري لما بدخا اسطوانه و بدوس f12 boot menu بس مش بنهظر اني اكتب اي حاجه في boot خالص ممكن الحل ضروري وده نوع الاب a500 1f4 توشيبا

اضغط pause لتظهر القائمة

mfa1 11-03-2014 01:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة spawn_ghost (المشاركة 5778039)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

أحب في بادئ الأمر أن أهنيكم علي هذا المنتدي الرائع وهذا الموضوع الممتاز جعله الله في ميزان حسناتكم

ثم أطلب يد المساعده لاني اواجه مشكلة أفدتني صوابي وأسأل الله ان يكون حلها عندكم

انا أوجه مشكله اني أقوم بتحميل ويندوز 8.1 علي جهازي بأصداراته المختلفه واقوم بتحميل البرامج التي استخدمها
وعندما أقوم بغلق الجهاز او اعاده تشغيله في مره من تلك المرات اجد ظهور علامة الاكس الحمراء علي الصوت والانترنت برغم انهم كانوا يعملون جيداً برغم تحميلي لبرامج انتي فيرس مثل الكاسبر والبت ديفيندر والافاست وثمت بعمل إسكان كامل علي الجهاز اكثر من مره وقمت بتغيير الجهاز تماماً ماعدا الهارد والفيجا حدث نفس الامر فأضطر بالقيام بتحميل نسخه ويندوز جديدة وهذا الامر مرهق ومتعب للغايه غير خسارتي لبعض الملفات المهمه جراء هذا الامر ولا اعلم ما الحل فبالله عليكم فليساعدني احد

شكراً جزيلاً ومنتظر الرد في اسرع وقت

جرب نظام أخر ربما تكون مشكلة عدم توافق بين النظام و القطع و البرامج

akramamr 16-03-2014 08:14 PM

عندي مشكلة غريبة في جهازي الصوت واللان تعريفهم بيقع لوحده بعد اى ريستارت اعمله للجهاز وبعد كده مهما حاولت اعرفهم أو اعمل ريستارت للجهاز مبيتعرفوش ولازم أحمل ويندوز عشان يتعرفوا وبمجرد الريستارت تقع التعريفات شكت في الماذر فغيرت الجهاز بالكامل ما عدا الهارد والفيجا وكل حاجة تانية اتغيرت بما فيها (cpu( ونفس الشئ بيحصل دون اي تغير جربت هارد تاني خالص قسمته من أول وجديد وحملت عليه ويندوز ونفس الشئ بيتكرر
مع العلم اني كنت محمل ويندوز 8 وبعديه 8.1 نسخ ومكنش في اي حاجة بتحصل أرجو المساعدة لاني تعبت جدا جدا جدا وشكرا مقدما

mfa1 16-03-2014 10:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akramamr (المشاركة 5784990)
عندي مشكلة غريبة في جهازي الصوت واللان تعريفهم بيقع لوحده بعد اى ريستارت اعمله للجهاز وبعد كده مهما حاولت اعرفهم أو اعمل ريستارت للجهاز مبيتعرفوش ولازم أحمل ويندوز عشان يتعرفوا وبمجرد الريستارت تقع التعريفات شكت في الماذر فغيرت الجهاز بالكامل ما عدا الهارد والفيجا وكل حاجة تانية اتغيرت بما فيها (cpu( ونفس الشئ بيحصل دون اي تغير جربت هارد تاني خالص قسمته من أول وجديد وحملت عليه ويندوز ونفس الشئ بيتكرر
مع العلم اني كنت محمل ويندوز 8 وبعديه 8.1 نسخ ومكنش في اي حاجة بتحصل أرجو المساعدة لاني تعبت جدا جدا جدا وشكرا مقدما

تأكد من تنزيل ملفات تعريف الماذر بورد قبل توصيف القطع يعني شغل اسطوانة الماذربورد الاول ثم نزل ملفاتها و خاصة ملف inf حتى تستقبل الماذر بورد التعريفات للقطع بصورة سليمة

أ/علي جمعة 23-03-2014 08:52 PM

بارك الله فيكم على هذا الجهد
العلم النافع صدقة جارية

alea2009 26-03-2014 10:00 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
جزاكم الله خيرآ على هذا المجهود الرائع.
ممكن حل لهذه المشكلة Internet download manger يطلب التسجيل أو الشراء ويطلب بيانات مثل الاسم والرقم التسلسلى وأريد تحميل ملفات فما الحل ؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:41 AM.