بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية التجارة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=162)
-   -   لو داخل اولي جامعة اسأل مجرب (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=70340)

هندساوي 17-09-2008 04:55 PM

موضوع لذيذ فعلا

دة انتوا كرهتوا الراجل في عيشته

دلوقتي يجي,,,,يا مسهل

mostafa_music 17-09-2008 05:21 PM

لا حول ولا قوه الا بالله
فينك فامبير
فين لياليك
فين ايام زمان
والله الغربه مابقتش تنفع
تعالى هنا لبلدك ..وطنك..حبيبك
ارجع يالى نسيناااا
ااااااااااهن على فراقك

sallyadel 17-09-2008 08:14 PM

هو تقسيم المجموعات فى تجاره انجلش بيبقى حسب الاسم ولا المجموع؟؟؟؟؟؟:confused::confused:

sallyadel 17-09-2008 08:20 PM

يا جماعه كان فى واحد بيقول ان تجاره انجلش بتتقسم لمجموعتين هو تقسيم المجموعات دى بيبقى حسب الاسم وكده ولا المجموع

sallyadel 18-09-2008 07:30 AM

anyway thx alot

vampire1188 18-09-2008 05:52 PM

كان فيه واحد ؟!!

اه دا اللي هوا انا يعني ..

اه يا سالي تقسيم المجموعات عندكوا بيبقي مجموعتين .. A و b .. وسبق اني شرحتهم قبل كدا لإن باين انك كنتي متابعة ..

والتقسيم بيبقي على اولوية المجاميع زي ماشرحت قبل كدا برده ..

ahmed610 18-09-2008 07:09 PM

اولا حمد اللة على السلامة يا vampire اية يا عم الغيبة الطويلة دى على فكرة تقسيم المجموعات عندنا بقى مختلف مبقاش aوb بس لا بقى فى a .b.c.d.e. لحد i # والتقسيم كمان بقى ابجدى يعنى انا عشان احمد بقيت فى مجموعة A ومعايا ثلاثين احمد تانى# كل سنة وانتم طيبين جميعا وان شاء اللة كلنا نجيب امتياز السنة الجاية # وانت يا عم vampire متبقاش تغيب تانى

sallyadel 18-09-2008 07:21 PM

hehehehehe sorry wallahy msh 3arfa 2smk w thx enk rdet 3ala so2aly w sorry lw kont t3btk wana 3rft en fe groups ktera awi w el gdwl zbala awi shklna hantrba b3d ma kona mdl3en fel madrsa rbna yostor

vampire1188 18-09-2008 08:58 PM

اولا قبل اي حاجة .. هاطلب منك طلب صغنون يا سالي .. ودي من المرات القليلة جدا اللي بطلب فيها ..

بليز ياريت ماتكتبيش فرانكوا اراب تاني .. ياتكتبي عربي وهارد عليكي بالعربي .. ياتكتبي انجليش وهارد عليكي بالانجليش ..

عشان بجد .. عنيا بتتعب اوي لما بقرا اللغة دي ..

اتفقنا ؟ ..

ثانياً .. اانتي اسمك على اسم انتيمي على فكرة ..

ثالثا .. لا هاتتربوا ولا حاجة .. الجامعة مش زي مانتي فاكرة .. حرية بقي وتقضيها وخروجات وفسح ولبس ..

لا خالص .. هيا الحرية اتس اوكي فيها بعض من الحاجات دي .. بس فيها مذاكرة .. زي ماقولت في الموضوع في الاول خالص ..

عموما .. تقدري تقولي على اي الكلية وات ايفر هيا كانت ايه .. الحرية المقيدة

بمعني ان اللي بيشيل قربة مخرومة بتقع على دماغه .. واللي بيشيل قربة تقيلة يتحمل تقلها .. لو ماتحملش تقلها يبقي يتحمل اللي هايقع منها على دماغه ..

طبعا انا عارف انك مش فاهمة اخر حاجة ..

المهم انك خليكي ايزي .. وتابعي المحاضرات .. لإن عندكوا مختلف عن عربي شوية ..

لان انتوا عندكوا فيه ميد تيرم و بارتيسيبيشن وما الى ذلك ..

فانتبهي وتابعي كويس .. وعارفي اللي ليكي واللي عليكي ..

وربنا معاكي ،،،،

حسن زغلول 18-09-2008 10:02 PM

مستني الرد

انا حسن زغلول في كليه الحقوق بشارك هنا ..بس النهارده معاكم صاحبي في تجاره وعايز يستفسر عن حاجه هنا في تجاره...... معاكم صاحبي zikas ..
السلام عليكم كل سنه وانتم طيبين...لو سمحتم يا جماعه انا ليه شويه استفسارات بما اني داخل اولي تجاره القاهره :d
اولا:::::انا عايز اعرف هل تقدير امتياز صعب حد يحققه ؟او ايه الشروط اللي تخليني اجيب امتياز في الكليه واكون متفوق؟؟؟؟
ثانيا ::::انا سمعت ان السنه اللي فاتت في تجاره القاهره ان اللي بجيب امتيازات او تقدير عالي بيبقي ليه الحق انه يحول تجاره انجلش وبتبقي في شركات راعيه لكده بتتحمل مصاريفه وتحوله لتجاره انجلش؟ هل الكلام دا مظبوط ولا لاء؟بالعلم ان الموضوع دا والفرصه دي لطلاب الفرقه الاولي بس ......
ثالثا:::::::هل علشان اجيب تقديرات لازم احضر المحاضرات طول السنه ولا مش شرط؟؟؟
شكرا انا خلصت اسالتي وياريت شباب التجاره الخبره يفيدو اخوهم الاصغر
مع السلامه حتي نلتقي بالكليه:p

vampire1188 18-09-2008 10:45 PM

اهلا وسهلا بيك يا زيكاس في جامعة القاهرة ..

بس حلو اوي نظام الانترفيو اللي انتوا عاملينه دا !!

المهم .. نخش في المضمون بقي ..

اقتباس:

انا عايز اعرف هل تقدير امتياز صعب حد يحققه
هاقولك على حاجة .. فيه فارق كبير مابين الصعوبة .. والاستحالة

عشان تجيب امتياز عايزلك عنصرين هامين جدا لازم ييجوا معا بعض

1- انك تذاكر جامد جدا وتتابع اول بأول المحاضرات بتاعتك

2- ان يكون حظك في الدكاترة اللي بيدوك حلو .. بمعني ان فيه بعض المجموعات (طلبة يعني) بيخنقوا جامد على الدكتور .. فيقوم الدكتور حاطط في دماغه النقطة دي .. وتشوف الكلام دا بقي في النتايج .. غير كدا بقي فيه دكاترة بيكونوا مش ظراف خالص .. بمعني انه الدكتور كدا كدا رخم .. فشمال او يمين .. هوا رخم .. وبيرخم .. ودا بقي انتا ونصيبك معاه !

انتا هاتتعب اي نعم .. بس صدقني .. طعم النجاح والتفوق حلو اوي ..

اقتباس:

انا سمعت ان السنه اللي فاتت في تجاره القاهره ان اللي بجيب امتيازات او تقدير عالي بيبقي ليه الحق انه يحول تجاره انجلش وبتبقي في شركات راعيه لكده بتتحمل مصاريفه وتحوله لتجاره انجلش؟
ماعتقدش ان فيه .. او تقدر تقول ماسمعتش عن الكلام دا قبل كدا ..

بس حكاية شركات راعية دي .. مش بتبقي في جامعة القاهرة .. دي ممكن تلاقيها في الجامعة الامريكية .. زي شركة جنرال موتورز مثلا بتقدم هناك منحة تعليمية كل سنة لطالب وطالبة .. طبعا بشروط

اما القصة بتاعت تحويل لتجارة انجليش .. وشركات راعية وكدا .. لا ماسمعتش انا عن الكلام دا خالص

بس اللي متأكد منه .. انك لو جيبت تقدير جامد .. زي امتياز او جيد جدا .. ممكن تحول لما يسمي بالمجموعة المميزة اما تجارة انجليش دي .. فالرابع مرة ماعتقدش انها موجودة ..

اقتباس:

هل علشان اجيب تقديرات لازم احضر المحاضرات طول السنه ولا مش شرط؟؟؟
هههههههههههههههههه .. ضحكني اوي السؤال دا !!

طبعا انتا قايل السؤال دا عشان بتمسع كتير من ناس بره ان بتوع تجارة مقضينها طول السنة وييجوا اخر اسبوعين ويمتحنوا وينجحوا ..

هاقولك خدعوك ..

اللي بينجحوا دول .. بيبقوا مقضينها اه .. بس بيبقوا متابعين هما خدوا ايه في المحاضرات .. ممكن يكونوا مابيحضروش مش مهم .. بس المهم انهم عارفين الدكتور قال ايه وشرح ايه .. بأي طريقة من الطرق بقي سواءا كانت انك تسأل زميل ليك حضر المحاضرة او تشتري ملازم من بره ..

وحكاية المتابعة دي طبعا بتبقي مقتصرة على المواد النظري .. اما مواد العملي فربنا معاك فيها ..

لااااااااااااااااازم تحضرها .. او على الاقل تجيب ملازم فيها .. المحاسبة والرياضة مش سهلين ..

وهكررها تااااااني .. المحاسبة والرياضة مش سهلين ..

اما الناس بقي اللي انتا بتشوفهم مقضينها دول .. لأ دول غالبا بيشيلوا الليلة ..

ومابيكتشفوش كدا الا في الاسبوعين الاخرنيين ..

الواحد فيهم تلاقيه يقولك ياعم اخر اسبوعين وعيش حياتك .. تلاقيه ييجي اخر اسبوعين فعلا يتزنق زنقة منيلة ..

ومايعرفش يجمع ولا كلمة من كتر الضغط اللي عليه .. وفعلا تلاقيه داخل الامتحان وعارف انه ساقط ساقط لا محالة

ياريت تنتبه للنقطة دي كويس ..

سياسة تجارة >>

فيه اولويات لا بد من متابعتها اللي هيا المحاضرات والشرح .. بعد كدا اعمل اللي انتا عايزه في الجامعة ..

sallyadel 19-09-2008 01:17 AM

اوك نديها عربى بقى بلاش انجلش بكره نزهق منه وعايزه اقولك فعلا ان الجامعه عذاب مش زى المدرسه كنا مدلعين اوى ومش بنروح بس مش مشكله بقى هنتعود ان شاء الله وكنت عايزه اسالك على حاجه انتوا عندكوا الاجازه يومين ولا 3

vampire1188 19-09-2008 01:38 AM

مهتمة اوي انتي بالاجازات ؟!

طب اسألي الاول عن نظام الجامعة والكلية .. لكن اول ماتسألي تسألي عن الاجازات ؟

يا سبحان الله ..

اه ياستي عندنا 3 ايام اجازة في الاسبوع .. بس شاملة يوم الجمعة طبعا ..

بمعني ان الدراسة في الاسبوع .. بتبقي 4 ايام بس ..

يومين بناخد فيهم 3 محاضرات .. ويومين بناخد فيهم محاضرتين ..

يومين بيكونوا غالبا الصبح .. ويومين تانيين بيبقوا بعد الضهر او بالليل ..

doody2 19-09-2008 01:41 AM

السلام عليكم دي اول مشاركه ليا هنا وعجبني اوي التعاون اللي بينكم انا برضه في تجارة القاهرة وانتساب بس انا مجموعه (و)
وهابقي في مدرج (د) وعايزة اعرف ايه اخبار الدكاترة:mellow: اللي في المجموعه دي وعايزة برضه اعرف ازاي اعامل الدكاترة وانا كمان للاسف اصحابي كلهم دخلوا كليات تانيه يعني بقيت لوحدي فانا مش عارفه اصاحب ازاي انا خايفه اصاحب اي واحدة وتطلع يعني مش قد كدة اعمل ايه بجد في كل اللي انا سالته دة بس انا مرعوبه جداااااااا:(

u4me 19-09-2008 02:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bondok fady (المشاركة 769670)
علالالالالالالالا شكلها بتجهر فى لبس الجامعه والمك اب بتاعها سبوها فى حاله البنت راحة الجمحه
وفامبير هتلاقى من حلاوووووه النصائح بتاعتوا والحكومه عرفت ان هو بيفيد الناس بالنصائح بتاعته هتلاقى ودوه المعتقل فى السلوم اما يجوا ابوا سلمولى عليهم علشان انا احتمال كبير اسافر اسبوع وابقى اجى بعدها ابقى وصللهم سلامى ياواندا

ايه ده يا بندق

انت عرفت منين؟؟؟؟

انى بجهز لبس الجامعه والميكاب كمان

ده انا ظبطت كله ف الاجازة اللى خدتها م المنتدى دى

شكلك كدا مكشوف عنك الحجاب

يلا تسافر وترجع بالسلامة

minerva 19-09-2008 02:23 AM

علا انتى جيتى !

منوره يا جميل ايوه كده المنتدى بقه لو طعم

ومبروك ع اللبس الجديد :d

sallyadel 19-09-2008 02:59 AM

اه طبعا اهم حاجه الاجازات طب اشمعنى بقى عندكوا 3 احنا عندنا 2 بس ده حرام والله ومرسى اوى انا تعبتك معايا كتير و ربنا يوفقك

u4me 19-09-2008 02:59 AM

الله يبارك فيكى يا حبيبتى

وده نورك انتى اكيد

vampire1188 19-09-2008 02:59 AM

ايوا اقعدوا انتوا بقي هزروا معا بعض وباركوا لبعض ونفضوا للموضوع الاساسي !

عموما اشمعنه انتوا ؟ .. مبروك يا علا اللبس .. ههههههههههههههههه

المهم خلينا بقي في موضوعنا

اهلا وسهلا بيكي يا دودوي وكويس ان اولي مشاركاتك تبقي مشرفانا هنا في القسم دا

ودي بشرة خير .. مستنيين تعاونك وجهدك وتفاعلك معانا بقي في المنتدي ..

بالنسبة لأسئلتك نستعرضها ونشوف ..

اولا .. مجموعتك باين عليها كوول اوي اوي اوي ..

لكذا سبب ..

اولا عندكوا يوم الخميس في العيوطي .. ودي حاجة كويسة لإن مدرج العيوطي اكبر مدرج ومن الاخر كدا يفتح نفس الواحد انه ينتبه .. لكن باقي المدرجات تجيب رعاش الميتين .. ايه رعاش الميتين دا مش عارف صراحة !!

ثانيا .. اخبار الدكاترة بقي .. بصي ياستي

السنة اللي فاتت مجموعتك دي كانت اسمها مجموعة هـ .. بس بعد التغيير اللي حصل بقيتوا مجموعة (و)

السنة اللي فاتت .. كنتوا مجموعة كئيبة في الطلبة والدكاترة . بس السنة دي مش باين خالص ..

بالنسبة للدكاترة .. انتوا عندكوا دكاترة ميت فل وعشرة

> اول واحد .. دكتور حلمي البشبيشي .. الراجل دا واخد السمعة والصيت الممتازين يعني ..

درجاته ميه ميه .. ولو كنتوا كويسين معاه .. بيديكوا الامتحان وماتستغربيش ..

شرحة ممتاز .. ولو لاحظتي انهم حاطينه في ال stuff اللي بيدي المجموعة المميزة لسنة اولي

> تاني واحد دكتور محمد صبري .. اسمع انه خنيق .. بس بيني وبينك ماجربتوش .. فامش هافتي

> تالت واحد .. دكتور على الديب .. الراجل دا على مافتكر كان بيدي مجموعة هـ السنة اللي فاتت وكان بيدي احصا لتالته هـ برده .. مش عارف شكله بيحب حرف ال هـ اوي !! ..

اني واي .. راجل محترم .. ودمه خفيف .. درجاته معقوله .. بس مصيبته ان امتحانه شامل كاسح .. مابيسيبش نقطة في المنهج الا مابيسأل فيها .. ودي رخامته بقي .. من الاخر ماشي بنظام من كل بستان زهرة ..

انتبهي معاه .. وركزي .. وهاتي التطبيقات بتاعته وحليها كويس .. وماتنفضيش للمادة .. راجعيها اول بأول .. واعملي حسابك انه وكيل الكلية .. ها ؟؟؟؟

> رابع واحد .. محمد المحمدي .. الراجل دا كان بيدي مجموعة ز اللي هيا (و) سابقا السنة اللي فاتت .. وانا من ضمن الناس اللي مروا بيها ..

رغاي اوي .. صوته مش واضح .. بيعتمد على اسلوب اللاب توب اللي بيتوصل بالبروجيكتور .. حاجة شلل من الاخر .. عامل فيها شيخ .. بيفصل البنات عن الولاد .. يقولك الولاد ياخدوا الن اليمين والبنات النص الشمال !! ..

كتابه نضيف جدا .. بس مصيبته السودا .. انه 18 شابتر !! .. يعني هايطلع روحك فيهم بإذن الله ..

نصيحة اخوية .. تابعي المادة دي اول بأول معا الراجل دا .. احسن دا راجل شراني وانا عارفه !!

اما بالنسبة لتصحيحة .. فاتصحيحة حلو وشغال .. بس احتمال كبير يسيبكوا ويروح يحج زي ماعملها السنه اللي فاتت !

> خامس واحد .. دكتور عبد الغني عبد العزيز .. ماسمعتش عنه صراحة ..

> سادس واحد .. دكتور محمد عنتر .. ماكدبش عليكي .. ماعرفوش برده

اقتباس:

فانا مش عارفه اصاحب ازاي انا خايفه اصاحب اي واحدة وتطلع يعني مش قد كدة اعمل ايه بجد
في النقطة دي بقي انا ماقدرش افيدك فيها بجد ..

بس اللي اقدر اقولهولك .. صاحبي على قد ماتقدري .. بس خليكي واعية وماتبقيش ساذجة ..

ويارب تفهمي بقي الكلمتين اللي قولتهوملك دول عشان الكلمتين دول هما اساس التعامل معا الصحاب في الكلية دي ..

وربنا معاكي

u4me 19-09-2008 03:03 AM

بصى يا دوودى

انا هقدر افيدك ف محمد عنتر بس

لأنى اعرفه وكان بيدينى السنة اللى فاتت

هو كويس اوى ف الشرح

وبيديكى اسئله المفروض انه جاى منها الامتحان

بس عمل فينا مقلب السنة اللى فاتت

وجابلنا سؤال كامل رخم ولافف

ما علينا المهم

ان فى عيب وحش اوى

انا متهيألى انه مش بيعلم الامتحان اصلا

مع ان مادته تافهة وعبيطة

بس بيشيل الطلبه المادة بتاعته

بس انا الحمد لله المفروض اجيب جيد جدا

ادانى 10 بالعافيه

يلا ربنا معاكى

مع ان ف كلامه كدا ف المحاضرة تحسى انه هيدى تقديرات للدفعه كلها

بس يلا منه لله

انتىت وحظك بقى معاه

doody2 19-09-2008 03:49 AM

بجد يافامبير انت وعلا انا مش عارفه اشكركم قد ايه بجد انا فرحانه اوي اني معاكم هنا وربنا يارب يوفقكم ويوفقني معاكم ويطمنكم كدة زي ماطمنتوني وانا ان شاء الله هاخد بنصايحكم كلها ومش هافرط في اي نصيحه منهم شكرا تاني مليوووووووون مرة:dوبجد انا مبسوطه جداااااااا اني عرفت اخوات زيكم كدة ودة شرف كبير اوي ليا وياريت تقبلوني اخت ليكم:mellow:

vampire1188 19-09-2008 03:58 AM

ربنا يخليكي ... اكيد طبعا يا دودي ..

اي حد بيخش القسم هنا .. اكيد بيبقي اخ/ اخت لينا .. الا اذا هوا مكانش حابب بقي

عموما .. كلنا اخوات هنا وكلنا بنساعد بعض وبنشد من أزر من بعض ..

واي سؤال تاني انا وعلا تحت امرك ..

اقتباس:

اه طبعا اهم حاجه الاجازات طب اشمعنى بقى عندكوا 3 احنا عندنا 2 بس ده حرام والله ومرسى اوى انا تعبتك معايا كتير و ربنا يوفقك

ياااه يا سالي عليكي . من اولها حقد كدا ؟!

على فكرة سالي انتيمتي مش حقودية زيك كدا خاااااااااالص !!

انا بهزر طبعا .. لا عادي .. والله العظيم يا لولا اليومين اللي انتي باصالنا فيهم دول بيطيروا هوا كدا ..

وبعدين اهو الواحد يتسريح من عناء الجامعة شويتين .. عايزانا نروح كل يوم يعني ؟

الرحمة حلوة برده .. ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

doody2 19-09-2008 04:04 AM

ربنا يخليك يافامبير وانا فعلا مبسوطه جدا اني في وسطكم وانا بجد كسبت اخوات في منتهي الروعه:)

vampire1188 19-09-2008 04:08 AM

ربنا يخليكي .. وميرسي اوي على مجاملتك وزوقك الرقيق دا

:rolleyes:

u4me 19-09-2008 04:13 AM

بالنسبة ليكى يا سالى

اطمنى يا حبيبتى

احنا مش اجازة 3 ايام ولا حاجة

اولا منهم يوم الجمعه ومش محسوب

ثانيا وده الاهم

احنا بنعد اسبوعين كدا وبينزل جدول للسكاشن

وبيشيلولنا يوم م الاجازة

وبيصفصفوا كدا على يوم واحد بس

ثالثا والحمد لله

بينزل مجاميع ف الكليه كدا

وبننزل الجامعه ف اليوم الاجازة ده

يعنى مش بناخد غير الجمعه بس

يعنى انتى هتاخدى اجازة اكتر مننا

u4me 19-09-2008 04:18 AM

وبالنسبة ليكى انتى بقى يا دووووووودى

متشكريناش ولا حاجة يا بنتى

انتى من ساعه ما دخلتى القسم ده

وانتى خلاص بقيتى اخت لينا كلنا

ولا انتى بقى عندك مانع؟؟؟؟؟؟

vampire1188 19-09-2008 04:19 AM

ههههههههههههههههههه

اه تصدقي عندك حق .. في حكاية المجاميع دي

فعلا .. بيغتتوا ويعملوها في يوم اجازة ..

ويخلوا الواحد ينزل مخصوص الصبح من بيته الساعة 7 عشان يوصل هناك 8 بدري عشان يحضرها

حاجة شلل والله .. بس نعمل ايه بقي .. مصلحتنا اهم من اي حاجة :(

doody2 19-09-2008 04:33 AM

اولا يافامبير انا مش بجامل والله انا فعلا كسبت اخوات
ثانيا ياعلا انا مش عارفه اقولك ايه غير انك قمر وبجد انا حبيتك جداااااااااااااا

u4me 19-09-2008 04:42 AM

ايه يا فامباير

شكلك كدا كنت ناسى حكاية السكاشن والمجاميع دى

ويا عم احمد ربنا انك بتنزل 7

والله ساعات بنزل 6.15 كمان

وبتبقى الدنيا ضلمة

ده غير انى بركب ميكروباس للمترو

وبيبقوا شاربين ومتنيلين يعنى

وببقى البت الوحيدة اللى ماشية ف الشارع

ما علينا

وعلى فكرة

الكل دلوقتى هيدخل يسأل ع المجاميع دى

وايه نظامها

واستلق وعدك بقى يا جميل

u4me 19-09-2008 04:47 AM

ميرسى ليكى يا دووودى

بجد انتى لذيذة اوى

وان شاء الله تحبى المنتدى كله

وبالاخص بتوع تجارة

اجدع ناس طبعا

دموع القمر77 19-09-2008 04:52 AM

انا اسف يا جماعه انا معهد خدمه اجتماعيه يعنى مش معكم خالص بس كان لزم ارد انا حاولت اقراء الردود بس لقيت الموضوع روعه طبعا بس الردود خاصه بيكم يلا انا كان لزم ارد بس ربنا يوفقكم ويوفقنا بس على فكرة اخر حاجة عايز اقولها انى بجد والله حاسس ان مفيش فرق بين الكليه والمعهد لان الاتنين فى تعليم لكن الفرق الواحد ان كل شى قسمه ونصيب عارف ان فى ناس ممكن يقولها مين اللي جاى على اخر الزمان دة بتاع خدمه اجتماعيه وحاشر نفسه وسطنا بس الحمد الله انا فى عينى خدمه اجتماعيه دى احسن حاجة لانها بجد افضل حاجة تلائمنى وتنسبنى انا طبعا مش حكذب انى لو كنت دخلت حقوق كنت هكون مبسوط بس الحمد الله بجد والله انى مش دخلتها علشان انا مش مستريج ليها والدى كان عايزنى اخشها بس لله الحمد انها مش جتلى لان خدمه اجتماعيه فيها علم نفس حبيبى وعلم اجتماع الحاجان اللى الواحد يفهمها بجد اللي دراسها فى ادبى اخر حاجة معلشى عارف انى طولت ان بجد فى الاخر كلنا بكالوريسات واللي هيثبت نفسها هو اللي هيعدى بتقدير يعنى لو كنت دخلت جامعه وبلطت احسن ولا لما ادخل معهد ونا فاهمه العبره بالنهايه يلا ربنا يوفقك ويوفقنا يارب وكلنا نحقق مانتمنى يارب

elbahzy 19-09-2008 04:59 AM

هاى انا ايهاب اولىتجاره اول مره اشارك عايز اعرف يعنى ايه مجموعات وسكاشن ومين بيديها

sallyadel 19-09-2008 05:00 AM

ايه ده يا جماعه انتوا كلكوا عليا ولا ايه انا والله مش اصدى ار خالص وربنا يكتر من الاجازه وبعدين عيب عليكوا انا بردو هحسدكوا وانتوا اخواتى

u4me 19-09-2008 05:01 AM

اهلا بيك يا دموع القمر هنا ف تجارة

وانت اكيد تنور اى توبيك تدخله

وعلى رأيك بقى مش فارقه كليه من معهد

كله زى بعضه

يلا ربنا يوفقك ويوفقنا

بس انت ايه رأيك بقى ف الجروب بتاعنا

مش جروب يجنن برده؟؟؟؟؟؟

dr.zomba 19-09-2008 05:06 AM

سلامو عليكو

انا تجارة انتساب القاهره

وكنت عايز اعرف لو جبت تقدير ممكن ادخل انجلش ولا كل اللي اقدر عليه انتظام بس وانجلش دي في الباي باي:huh:

هل من مجيب:d؟

u4me 19-09-2008 05:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elbahzy (المشاركة 781423)
هاى انا ايهاب اولى تجاره اول مره اشارك عايز اعرف يعنى ايه مجموعات وسكاشن ومين بيديها

شفت يا فامباير

اهى الاسئلة ابتدت من دلوقتى

ثانيا انت ف جامعه ايه يا ايهاب؟؟؟؟؟؟؟

لو القاهرة

يبقى السكاشن دى بتبقى مرة ف الاسبوع يوم الاجازة

واللى بيديها المعيدين

وبتتاخد بعد الدراسة بأسبوعين تلاته كدا بالكتير

وبتبقى يوم واحد ف الاسبوع

والمعيدين بيشرحوا فيها المنهج م الاول

وبيطبقوا بأمثله

عشان اللى مخضرش المحاضرات او مفهمش

يبقى يفهم م السكاشن

وحكاية المجاميع دى

بتتاخد اخر شهر او اخر شهر ونص بالكتير

بس دى بفلوس

والسنة اللى فاتت

كانت الماده 80 جنيه الترم الاولانى

وخلوها 90 جنيه الترم التانى

ونصيحه يعنى لو هتاخد مجموعه

ابقى خدها ف المواد العلمية

زى المحاسبة والرياضة

وهى مفيدة اوى والله

u4me 19-09-2008 05:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sallyadel (المشاركة 781427)
ايه ده يا جماعه انتوا كلكوا عليا ولا ايه انا والله مش اصدى ار خالص وربنا يكتر من الاجازه وبعدين عيب عليكوا انا بردو هحسدكوا وانتوا اخواتى

لأ طبعا يا سالى

مش كلنا عليكى ولا حاجة

احنا بنهزر بس

واحنا فعلا يعتبر مش عندنا اجازة

هما بس بيفرحونا اسبوعين كدا

وبيرجعوا ياخدوها مننا تانى

وبعدين ما يحسد المال الا صحابه

فما بالك باخوات اصحابه بقى؟؟؟؟؟؟؟؟

طبعا بهزر

اوعى تزعلى

sallyadel 19-09-2008 05:24 AM

ماشى يا جميل وطبعا انا مش زعلانه انا افتكرتكوا انتوا اللى زعلتوا و على العموم حصل خير

u4me 19-09-2008 05:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.zomba (المشاركة 781445)
سلامو عليكو

انا تجارة انتساب القاهره

وكنت عايز اعرف لو جبت تقدير ممكن ادخل انجلش ولا كل اللي اقدر عليه انتظام بس وانجلش دي في الباي باي:huh:

هل من مجيب:d؟

اكيد فيه مجيب

بص على حسب معلوماتى يعنى

انك ممكن تحول انتظام

لكن مسمعتش عن التحويل لانجليزى دى اصلا

وعلى حسب اعتقادى انه مينفعش اصلا

لأن دى كليه ودى كليه

بس اسأل ف شئون الطلبه برده

ahmed610 19-09-2008 05:43 AM

يا sally مين قال ان احنا عندنا يومين بس اجازة احنا عندنا يومين غير الجمعة يعنى ثلاثة وانا شخصيا عندى الجمعة والسبت والاربع اجازة رجعى الجدول تانى هو صحيح احنا عندنا سكاشن بردة

sallyadel 19-09-2008 06:05 AM

لا يومين بس انا عندى خميس وجمعه وعلى العموم انا هروح اشوف يوم السبت تانى

!DreAmeR! 19-09-2008 06:08 AM

السلام عليكم يا جماعة اولا انا شايف وجوة جديدة معانا ف المنتدرى ربنا يوفقهم ويكون معاهم فى الكلية ويبقوا من الاوائل (امنيتك يا نور) ههههههه وانا كمان اشوف نفسى من الاوائل امين يا رب العالمين وتصور جنب العميد بقى واقف كده ومش عارف وصورى تنزل فى الجرايد(على اسساس ان انا اول واحد اطلع الاول)بس الحمدلله صحيت من الحلم قبل ما العميد كان هيضربنى بالقلم عشان التورتة وقعت على هدومة ويبقى منظرة ايه قدام مراتة التانية وهدومة متبهدلة تورتة وشكرا

jonna 19-09-2008 07:08 AM

انا تجارة e جامعة اسكندرية بس بصراحة الموضوع شدني جدا و اقدت اقراه من الاول لحد الاخر لان ده اول يوم ادخل المنتدى فيه المهم
الاول بشكر vampire1188 &3ola
ليا تعليق صغنطط اوي هو مش اوي يعني بس عشان ما حدش يمل مني
انت بتقول ان (مواد ثانوي دي كانت أي كلام إنما دلوقتي هتدرس مواد تخصص وهي إلي هتشتغل بيها طول حياتك يعني علشان تبقى واد مخلص في شغلك لازم تبقى شاطر في المواد دي )
احب اقول لك انك اكيد و اللي عرفته من الناس اللي قبل كدة و ف اي جامعة مش شرط تجارة ان اللي بتدرسة ف الكلية مالهوش لازمة (مش اوي يعني) الدليل انك بتطلع مش فاهم حاجة ف اللي انت بتشتغلة بس حنعمل ايه ده قدرنا اننا عايشين ف بلد نظامها التعليمي فاشل
و عجبني اوي
رابع واحد .. محمد المحمدي .. الراجل دا كان بيدي مجموعة ز اللي هيا (و) سابقا السنة اللي فاتت .. وانا من ضمن الناس اللي مروا بيها ..

رغاي اوي .. صوته مش واضح
سوري انا طولت اوي و كان نفسي اقول حاجات تانية بلاش احسن تفتكروني زيه

ميروو1022 19-09-2008 07:09 AM

ياجماعة انا جالى تجارة عين شمس يعنى لسة اول سنة كنت عايزة اعرف الفرق بين الشعبة والفرقة واية اخبار الدكاترة والمدرجات
يعنى عايزة اخبار حلوة كدة معلش هزعجكم جديدة بقى وربنا هيسهلها علينا كلنا بإذن الله

vampire1188 19-09-2008 04:39 PM

ياااااااااه ..

دا كله دي اسألة ؟!!!

لالا ماقدرش اسد كدا انا بجد ..

لا بصوا .. بليز يا جماعة .. واحده واحده عليا عشان انا فعلا مابعرفش اجاوب على الردود الكتير اللي ورا بعض دي ..

بس على قد ماقدر هاقول اللي عندي ..

اولا احب ارحب بالناس الجديدة اللي لسه دخلين القسم والمنتدي هنا .. سالي وايهاب وجونا وميرو والمشرف الجامد اوي زومبا .. نورتوا اموضوع كلكوا يا جماعة ..

صراحة انا حاليا .. طبعا لضيق الوقت عشان انا ماقولكوش ورايا بلاوي متلتله بكتبها على الوورد دلوقتي ..

فانا برد والله العظيم بالعافية وسامحوني لو هاقصر في كلامي .. بس الايام ان شاء الله جايه كتير

فيه رد من الردود شدني .. وهوا رد دكتور زومبا لما قال وسأل
اقتباس:

بص ياسيدي ..

لو جيبت تقدير ان شاء الله .. قدامك 3 اختيارات ظريفة اوي ..

1- لو جيبت جيد وصافي (يعني مش شايل مواد) تقدر تحول انتظام .. بس دا بيبقي بفلوس والتحويل انتا اللي بتعمله بنفسك

2- الرينج اللي مابين جيد جدا وامتياز .. دا يديلك الحق انك تخش المجموعة المميزة .. وبرده بتحويل .. زي انتظام كدا

3- في حالة واحده بس تقدر تحول تجارة انجليش .. بس ساعتها هاتتخصص لقسم اسمه قسم الاحصاء الاكتواري ..

والكلام دا اما تخلص سنة اولي .. ويكون بتقدير .. طبعا مش بتخشها سبهلله كدا !

لا بتخضع لامتحان تحديد مستوي Placment Test ولو نجحت فيه بتخش القسم دا ..

والقسم دا بياخد ماكسيمم .. 20 وطالب فقط لا غير .. وفي سنة من السنين كانوا واخدين 17 بس

سوري بقي لو كنت هاقصر معاكوا في الرد المره دي

بس اوعدكوا المرة الجايه ان شاء الله .. هابقي اقول اللي عندي بوفرة شوية

وربنا معاكوا ،،،

vampire1188 19-09-2008 07:35 PM

لكل الناس بقي الـ Freshmen اللي لسه على عتبة سنة اولي ..

كل سنة وانتوا طيبيبن بمناسبة بدأ الدراسة .. وحبيت انوه على بعض الحاجات كدا عشان ابقي تميت جميلي بقي

> شيك على محفظتك وشيكي على شنطتك كويس .. واتأكد ان يكون معاك ورقة وقلم على الاقل عشان لو فيه حاجة كتبها الدكتور تكون متابعة اول بأول

> كل واحد ياريت يقوم دلوقتي حالا يحط بطاقة الترشيح بتاعتة في جيبه عشان ماينساش .. عشان السنة اللي فاتت كان الدخول ببطاقة الترشيح .. لازم يكون مرفق معاها اي اثبات شخصية (بطاقة شخصية او انشالله حتى كارنيه تأمين صحي) عشان السكيوريتي بتاع الجامعة بيبقي خنيق اوي اول يوم .. فلو سيادتك نسيتها .. يبقي تسمعني سلام سواح !!

> كل واحد يراجع جدول محاضراته تاني .. ويتأكد من صحته .. خاصة في المواعيد .. عشان مايتسوحش ..

> البعض منكوا ان مكانش معظمكوا هايبقي داخل خايف وكاشش .. اول ماتخش قول باسم الله الرحمن الرحيم يارب اجعلها سنة كويسة عليا وعلى اللي زيي .. عشان الملايكة ترد عليك وتقولك ولك مثل هذا ..

> البعض منكوا هايخش هايتلاقي نفسه سايح في الجامعة ومش عارف يروح فين ولا ييجي منين .. متخافش .. اقرب حد اسأله وماتتكسفش .. احنا كلنا طلبة في الجامعة واللي عارف بيقول اللي مش عارف .. فيه ناس ممكن تسألها وتبصلك بإستحقار .. دول ناس عندهم امراض نفسية .. ماتكتأبش .. واللي بعده واسأله وهكذا لغاية ماتوصل للحتة اللي انتا عايزها ..

> بالنسبة للناس اللي في جامعة القاهرة (داخل الحرم الجامعي) "تجارة/حقوق/اداب/دار علوم" .. اول ماهتيجوا تخشوا .. هاتتلاقوا ناس نضيفة كدا لابسه لبس الكشافة لو تعرفوه (قميص ابيض وحاجة كدا زي الكرافته خضرا) .. ولاد وبنات من كلا الجنسين ..

المهم .. الناس دي تبع فريق اسمه فريق الجوالة .. الفريق دا بيختص بالرحلات والانشطة الثقافية والاجتماعية ومايتصل بذلك من مواضيع .. الناس دي دائما ما بتستلم الناس بتوع اولي ويروحوا لكل واحد ويسمعوه الاسطوانه المشروخة بتاعة مزايا الجماعة ونشاطاتها .. ومن ضمن المزايا اللي تجذبك انه هايقولك هانديك كارنية عضوية لمدة سنة في نادي البحرية اللي في الجيزة .. طبعا انتا هاتفرح اوي .. كارنية نادي بقي وكدا .. هايقولك عهشان تشترك معانا لازم تحرر استمارة .. الاستمارة دي بكام ياعم الحاج ؟ بجنيه واحد فقط .. هاتروح زي الزبون تدفع الجنيه ويقولك تعالانا بكره ومعاك صورة .. هاتيجي بكره ومعاك الصورة .. هايخدها منك ويقولك تعالانا بعد شهر بقي .. يعدي الشهر .. وتيجي تدور عليهم ماتلاقيهومش !!

هما مش نصابين عشان ماظلمش حد .. بس اللي عايز يعيش في دور الانشطة والرحلات وكدا الطريق مفتوح قدامه من خلال المجموعة دي .. ومجموعة تانية اسمها المجموعة العلمية

> بنبه كتير اوي على أهمية حضور المحاضرة الاولي .. لإنك ماتنساش انك لسه جديد .. ماشوفتش منظر المدرج حتى .. فحاول بقدر الامكان تحضر اول محاضرة عشان تكسر حاجز الرهبة الاولاني دا ..

محاضرة في التانية في التالته هاتبدأ تتعرف على ناس وتكون جروب .. ويبدأ عصر دراسة جديد معاك وهوا عصر الدراسة الجامعية

> بالنسبة لإجرائات الدفع بتاعة المصاريف والكارنيه ..

مصاريف انتساب وانتظام .. ممكن تكون اتغيرت .. عشان مابقاش بقولكوا معلومات غلط روحوا واسألو في شئون الطلبة عشان تبقي المعلومة موثوقة منها ...

ازاي تدفع المصاريف ؟ .. بتروح مكاتب شئون الطلبة للفرقة بتاعتك .. بتقول الموظف المسئول .. انا عايز اذن دفع مصاريف .. هايقولك هات بطاقة الترشيح بتاعتك .. هاتديهاله .. هايتأكد من المعلومات اللي في البطاقة ويكتب اسمك على ورقة كبيرة كدا .. هاتاخدها وتروح بيها للخزنة .. هاتدفع المصاريف هناك .. بعد ماتدفع .. تستني شوية هايديك وصل استلام (اثبات دفع المصاريف) .. ولعلمكوا الوصل دا مهم جدا .. لإنه مالوش بدل فاقد .. عشان لو ضاع انسوا !!

المهم هتاخد الوصل بتاع الخزنة دا وترجع بيه لشئون الطلبة تاني .. وتدي الموظف اللي قاعد الوصل ومعاه صورة شخصية ليك .. وياريت تنقوا صورة عدلة والنبي .. صور الثانوية العامة العار دي سيبوكوا منها !!

هاتديله صورتك وتستني مدة اسبوعين كدا .. لغاية مالكارنية بتاعك يطلع .. هاتروح بعد كدا تقوله انا عايز الكارنيه بتاعي .. هاتقوله اسمك .. هايدور عليه ويديهولك بس طبعا بعد مايتأكد من ان وشك مطابق للصورة اللي في الكارنيه ..

وطول مانتا معاكش الكارنيه .. الدخول والخروج من اي باب في حرم الجامعة لأي كلية .. ببطاقة الترشيح

> وانتا قاعد في اول محاضرة .. ياريت ورجاء تعمل الموبايل سايلنت وتبطلوا حركات المعيلة بتاعة ان واحد مزنوق في اغنية وحبك معاه يسمعها اثناء المحاضرة .. عشان بتيجي فوق دماغ الناس اللي معاك لو الدكتور سمع الموبايل .. عشان فيه دكاترة بيتلككوا من اول محاضرة .. وفيه ناس بتتطرد من اول محاضرة .. عادي يعني .. هاتقولولي ازاي واحنا ماعناش كارنيهات .. هايقولك هات البطاقة الشخصية .. معاكش ؟ .. يبقي تتشمس بره معا امن المدرج بقي !!

انا الكلام اللي قايله دا خاص بالفترة الاولي بتاعة اول اسبوع ..

هوا بالظبط بعد مرور اسبوعين .. هاتكونوا بدأتوا تتأقلموا على الجامعة وبقي الحال ماشي ميه ميه ..

وساعتها بقي ماتحتاجونيش :unsure:

كل سنة وانتوا طيبين يا جماعة .. ويارب تكون سنة سعيدة علينا وعليكوا يارب ..

حسن زغلول 19-09-2008 08:20 PM

الرد

ههههههههه.. ازيك يا فامبير الاول انا zikas ...علي فكره كلامك دا هو الصح الصح يعني مافيش كلام انت عامل زي مايكون قريت دماغي فيها ايه...وعمتا شكرا علي الاستفاده دي شكلك كده والله اعلم مجرب وخبره اووووي ...شكرا علي الرد واهتمامك وربنا يفوق بقي....واي دكتور هيقصر معايا ولا يظلمني هو عارف هيحصله ايــــــــــه.هههههههههههههه :p بجد شكرا يا فامبير:d

حسن زغلول 19-09-2008 08:39 PM

هتجنن

هتجنن هتجنن هتجنن يا فامبير وربنا :confused::(انا مكنتش بخش المنتدي دا بس بقيت اخشه علشان الناس المحترمين اللي زيك يعني كده فيه ...انا تقلت علي صحبي حسن زغلول عايز اعملي بروفيل ليا انا واشترك...بس بقالي اسبوع بحاول اشترك والموقع مش بيخليني اسجل شويه يقولي البريد متكرر مع اني عامله مليون بريد مختلفين وشويه الاسم ...خلاني احس اني اول مره اشترك في منتدي ...متشوفلي ايه الحل للمنتدي دا......:mad:
انا هستنا ردك اوك يالا سلام :rolleyes:

vampire1188 19-09-2008 08:46 PM

ربنا يكرمك ويخليك يا زيكاس يا زوق ..

والحمدلله ان ربنا جعلني سبب انك تتابع معانا .. وعلى فكرة .. انا مستمر معاكوا اثناء الدراسة ان شاء الله لو انتوا عايزين يعني مافيش مشاكل .. اي نعم انا ممكن يكون دخولي هايقل بنسبة 30 % ولا حاجة .. طبعا عشان محاضراتي ومذاكرتي ..

مانا زيي زيكوا .. ولا انتوا عايزين تنجحوا وانا اشيل الليلة بقي ؟ :blink:

عموما .. انا حكاية التسجيل على المنتدي دي اساسا ماخدتش مني 3 دقايق ..

انا مش عارف بقي انتا مش مسجل معاك ليه .. حاول تاني ..

او جرب تخش من جهاز حد تاني .. ممكن يكون عيب جهاز او الواير بتاعة النت عندك

جرب وحاول تاني .. وانضم لفريق تجارة 2009 .. واكيد هاتستفيد ان شاء الله ..

ربنا معاك ،،،

dr.zomba 19-09-2008 10:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vampire1188 (المشاركة 782561)
ياااااااااه ..

دا كله دي اسألة ؟!!!

لالا ماقدرش اسد كدا انا بجد ..

لا بصوا .. بليز يا جماعة .. واحده واحده عليا عشان انا فعلا مابعرفش اجاوب على الردود الكتير اللي ورا بعض دي ..

بس على قد ماقدر هاقول اللي عندي ..

اولا احب ارحب بالناس الجديدة اللي لسه دخلين القسم والمنتدي هنا .. سالي وايهاب وجونا وميرو والمشرف الجامد اوي زومبا .. نورتوا اموضوع كلكوا يا جماعة ..

صراحة انا حاليا .. طبعا لضيق الوقت عشان انا ماقولكوش ورايا بلاوي متلتله بكتبها على الوورد دلوقتي ..

فانا برد والله العظيم بالعافية وسامحوني لو هاقصر في كلامي .. بس الايام ان شاء الله جايه كتير

فيه رد من الردود شدني .. وهوا رد دكتور زومبا لما قال وسأل

بص ياسيدي ..

لو جيبت تقدير ان شاء الله .. قدامك 3 اختيارات ظريفة اوي ..

1- لو جيبت جيد وصافي (يعني مش شايل مواد) تقدر تحول انتظام .. بس دا بيبقي بفلوس والتحويل انتا اللي بتعمله بنفسك

2- الرينج اللي مابين جيد جدا وامتياز .. دا يديلك الحق انك تخش المجموعة المميزة .. وبرده بتحويل .. زي انتظام كدا

3- في حالة واحده بس تقدر تحول تجارة انجليش .. بس ساعتها هاتتخصص لقسم اسمه قسم الاحصاء الاكتواري ..

والكلام دا اما تخلص سنة اولي .. ويكون بتقدير .. طبعا مش بتخشها سبهلله كدا !

لا بتخضع لامتحان تحديد مستوي Placment Test ولو نجحت فيه بتخش القسم دا ..

والقسم دا بياخد ماكسيمم .. 20 وطالب فقط لا غير .. وفي سنة من السنين كانوا واخدين 17 بس

سوري بقي لو كنت هاقصر معاكوا في الرد المره دي

بس اوعدكوا المرة الجايه ان شاء الله .. هابقي اقول اللي عندي بوفرة شوية

وربنا معاكوا ،،،

طيب معلش بس هرخم عليك شويه عندي استفسار:d

دلوقتي التقدير اللي بتقول عليه عشان الانجلش بيكون ايه؟

وبالنسبه للقسم اللي هتخصص فيه دا قسم كويس ولا اي كلام وبيعادل حاجه في اقسام تجارة عربي؟

سؤالي التالت والاخير تجارة انجلش كام قسم وايه احسنهم وايه اسوأهم؟

معلش طولت عليك وهتعبك معايا:)

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:23 AM.