بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الأداب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=163)
-   -   مجمع الاستفسارات : عايز تعرف اى حاجة خش هنا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=456499)

sarah1994 19-09-2012 07:55 PM

ممكن احول من اداب طنطا للقاهرة مع العلم ان طنطا الاقرب جغرافيا ليا
ارجو الرد بسرعة

mohamed_hussein.1995 21-09-2012 12:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sarah1994 (المشاركة 4858955)
ممكن احول من اداب طنطا للقاهرة مع العلم ان طنطا الاقرب جغرافيا ليا
ارجو الرد بسرعة

لا للاسف ..القاهرة هيبقى بالنسبة ليكى قطاع (ب) ... والمفروض الاولوية لقطاع (أ) الاول الى هو بالنسبة ليكى جامعة طنطا ...للاسف مش هينفع تحولى

mohamed_hussein.1995 21-09-2012 12:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الوزيرة (المشاركة 4858326)
لو سمحت اناقبلت كلية اداب الزقازيق فرحت علشان اقدم فلقتشي اسمى مكتوب فرحت مرة تانية ملقتتشي اسمى فرحت لشئون الطلبة مش عملوا جاجة وانى مش عارفة اعمل اية اتمنى لو حد يقدر يفيدنى

تمام ... انا مش عارف يعنى اية اسمك مش موجود ... دة ازاى يعنى ... انتى دلوقتى حافظى على بطاقة الترشيح زى عنيكى .. وصوريها كذا صورة .. لان دة الدليل بتاعك انى اترشحتى فى جامعة الزقازيق ... انا افضل تددخلى لرئيس الجامعة شخصيا ويكون حد معاكى .. ولو محدش فيدك بحاجة .. اعملى شكوى لمكتب التنسيق .. او محضر فى الاسم .. المهم تتصرفى بسرعة عشان تلحقى بداية الدراسة

saeedabushady 23-09-2012 03:32 PM

انا عايز اعرف جدول اداب لغة انجليزية جامعة اسكندرية ؟
وعايز اعرف ممكن تعمل اية مع الاختبار بتاع اللغة الانجليزية عشان تتخطى الامتحان وتعدية بسهولة؟
شكرا على مجهودك الرائع

TheMobiler 23-09-2012 04:33 PM

السلام عليكم :)

أنا واحد قريبى جاله أداب حلوان وحول عين شمس بس لسه مستنى النتيجة , السؤال بقى :

- هى نتيجة التحويلات أمتى , وهل ممكن يعرفها من على النت ولا لازم يروح الجامعة ؟!

- هى الدراسة بدأت ولا لأ ؟ قسم "دراما ونقد" ؟

- الجدول نزل , قسم "دراما ونقد" برضه :rolleyes: ؟

أنا تعبك معايا معلش بس والله مفيش أى مصدر معلومات يفيد الناس غير حضرتك :)

شكراً مقدماً .

mohamed_hussein.1995 23-09-2012 05:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TheMobiler (المشاركة 4868112)
السلام عليكم :)

أنا واحد قريبى جاله أداب حلوان وحول عين شمس بس لسه مستنى النتيجة , السؤال بقى :

- هى نتيجة التحويلات أمتى , وهل ممكن يعرفها من على النت ولا لازم يروح الجامعة ؟!

- هى الدراسة بدأت ولا لأ ؟ قسم "دراما ونقد" ؟

- الجدول نزل , قسم "دراما ونقد" برضه :rolleyes: ؟

أنا تعبك معايا معلش بس والله مفيش أى مصدر معلومات يفيد الناس غير حضرتك :)

شكراً مقدماً .

السلام عليكم :).... بصى انا هقولك على حاجة هى التحويلات معادها الرسمى هتظهر يوم 1/10 تمام .... بس عاوز اقولك على حاجة عشان بس تطمنى وتحضرى عادى فى الكلية ;) ... طلاما انتى دفعتى ال 150 جنية ومعاكى الوصل خلاص اطمنى على الاخر لان تحويلك هيتقبل انشاءالله وتحضرى وانتى مطمنة وتفهمى كويس عشان هى دة كليتك وهى دة محاضراتك تمام :022yb4:.....

والدراسة الفعلية تعتبر بدات من اول الاسبوع دة :bosyht9:... يعنى بدات من اول يوم السبت الى فات ...فشوفى جدولك ومضيعيش المحاضرات بتاعتك ...

والجدول نزل كمان على النت وموجود على موقع كلية الاداب جامعة عين شمس واتفضلى يا ستى اللينك اهوة بتاع الجدول ... وكمان المواعيد والمدرجات
http://2dab.org/adab/index.php/our-s...-19-27-68.html

وانا تحت امرك لو فى اى استفسار تانى انا موجود هنا :078111rg3:

saeedabushady 23-09-2012 07:13 PM

وعايز اعرف ممكن تعمل اية مع الاختبار بتاع اللغة الانجليزية عشان تتخطى الامتحان وتعدية بسهولة؟
انا قولت اكبر خطى عشان تشوف رسالتى
شكرا على مجهودك الرائع

mohamed_hussein.1995 23-09-2012 09:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saeedabushady (المشاركة 4868408)
انا قولت اكبر خطى عشان تشوف رسالتى
شكرا على مجهودك الرائع

للاسف لسة الجدول منزلش ... بس اعتقد هينزل خلال ايام ... وانا هتابع اول لما ينزل هحطهولك على طول .... وبالنسبة لاختبار الانجليزى مش هقدر افيدك فية .. لانى مبكرهش فى حياتى اد الانجليزى ... المهم متخفش من اى حاجة روح بقلب جامد واعرف انك كويس فى الانجليزى وهتعدى الاختبار بدليل انك جبت مجموع كويس فى اللغة فى امتحان الثانية العامة .... ومتقلقش من اى حاجة وربنا معاك باذن الله

وبعدين بخصوص الخط : يعنى هو انا لازم اكتب باكبر خط عشان اشوف هههههههههه :pيعنى معنى كدة انى مش بجاوب على التانية الى مش مكبرة الخط :p.. ههههههههههه ..لا متقلقش انا نظرى كويس وهشوف :p

ولو عايز اى مساعدة انا هنا فى الخدمة

saeedabushady 23-09-2012 09:51 PM

متشكر يا اخ محمد
بس يعنى لو تعرف يعنى بيجيبوا اسئلة اية عباره عن اية يعنى الاسئلة اختيار من متعدد وى اسئلة وانت بتجاوب عليها ولا بيمتحنك فى النطق يعنى معلش حاول تعرفلنا من حد عشان انا قلقان جدا .
معلش يا محمد

أمير حسن 24-09-2012 08:23 PM

لو سمحت يانجم عايز اعرف معلومات عن قسم اللغات التطبيقية

TheMobiler 25-09-2012 11:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_hussein.1995 (المشاركة 4868249)
السلام عليكم :) .... بصى انا هقولك على حاجة هى التحويلات معادها الرسمى هتظهر يوم 1/10 تمام .... بس عاوز اقولك على حاجة عشان بس تطمنى وتحضرى عادى فى الكلية ;) ... طلاما انتى دفعتى ال 150 جنية ومعاكى الوصل خلاص اطمنى على الاخر لان تحويلك هيتقبل ان شاء الله وتحضرى وانتى مطمنة وتفهمى كويس عشان هى دة كليتك وهى دى محاضراتك تمام :022yb4: .....

والدراسة الفعلية تعتبر بدات من اول الاسبوع دة :bosyht9:... يعنى بدات من اول يوم السبت الى فات ...فشوفى جدولك ومضيعيش المحاضرات بتاعتك ...

والجدول نزل كمان على النت وموجود على موقع كلية الاداب جامعة عين شمس واتفضلى يا ستى اللينك اهوة بتاع الجدول ... وكمان المواعيد والمدرجات
http://2dab.org/adab/index.php/our-s...-19-27-68.html

وانا تحت امرك لو فى اى استفسار تانى انا موجود هنا :078111rg3:

أولاً أنا أحب أشكرك على تعبك والله استفدت جداً :)

ثانياً أنا ولد مش بنت :d:d

وأنا كل دة بتكلم عن قريبتى , أنا جنبك "هندسة عين شمس" لو محتاج حاجة .

بشكرك تانى ولو فيه أى أسئلة معلش هاجى اتقل عليك هنا .. :d

Smart Rose* 25-09-2012 02:34 PM

ممكن حضرتك تقولى الالتماس بنعملوا ازاااااى وعلى كام درجة

mohamed_hussein.1995 25-09-2012 11:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smart rose* (المشاركة 4872033)
ممكن حضرتك تقولى الالتماس بنعملوا ازاااااى وعلى كام درجة

لا والله معرفش نظام الالتماس دة عشان مضحكش عليك ... ولو عرفت اى حاجة هقولك

عالمة مصر 26-09-2012 11:46 PM

اريد ان اسأل عن الاقسام المتاحة لكلية اداب انتساب المنصورة وافضلهم .... ياريت حد يفيدنى

sarah1994 29-09-2012 10:13 PM

التحويل لسه مفتوح ولا لأ لأني عاوزة احول من اداب طنطا للتربية النوعية الفنية ف طنطا مع العلم ان مجموعي جايبها بس معملتش اختبار قدرات
ينفع أحول ولا لأ
أرجو الرد بسرعة عشان الدراسة بدأت

mohamed_hussein.1995 02-10-2012 07:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sarah1994 (المشاركة 4881469)
التحويل لسه مفتوح ولا لأ لأني عاوزة احول من اداب طنطا للتربية النوعية الفنية ف طنطا مع العلم ان مجموعي جايبها بس معملتش اختبار قدرات
ينفع أحول ولا لأ
أرجو الرد بسرعة عشان الدراسة بدأت

هو ممكن يكون التحويل متاح .... لكن اعتقد انى باب التحويلات قفلت عشان تنظيم الطلاب واجرائات القيد على قاعدة البيانات وحفظها فى شئون كل كلية وهكذا ...فاعتقد استفسرى احسن من المكان المطلوب التحويل الية وهو هيفيديوكى اكتر فى الحكاية دة

نها ونور 04-10-2012 05:54 PM

:) كيفية تحميل كتاب مدخل الى علم الاجتماع كلية الاداب قسم علم النفس ؟؟ :bosyht9:

mohamed_hussein.1995 05-10-2012 08:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نها ونور (المشاركة 4890247)
:) كيفية تحميل كتاب مدخل الى علم الاجتماع كلية الاداب قسم علم النفس ؟؟ :bosyht9:

لا هو حاليا مفيش اى اجتهادات شخصية ومحدش نزل حاجة وانا حاولت لكن للاسف مفيش اى حاجة :d

shazaelgendy 06-10-2012 01:54 AM

انا جالى اداب انتساب عين شمس ممكن احول انتظام مع العلم ان انتظام مجموعها اكبر من مجموعى 8 درجات وفى اى مصاريف ممكن ادفعها علشان التحويل دة ولا اية

حنيني الى وطني 06-10-2012 05:34 PM

انا طالبه مغتربه واخدت شهادتي من السوعديه وكنت جايبه 99 وبقت 94 بسبب المعادله

وجاتلي كليه اداب اسكندريه

وانا كنت عايزة السن لاني بحب الياباني جدا

بس مجبتش مجموعها

وعرفت ان اداب القاهره فيها قسم ياباني

انا هعمل تاجيل سنه لظروف اني مش هقدر انل مصر السنادي

فالسنه الجيه نفسي اعمل تحويل للقاهره وادخل قسم ياباني

وانا واخده لغه اجنبيه واحده انجليزي ودرجاتي فيه كامله

وانا علمي

بالمؤهلات الي معايا استوفيت شروط قسم ياباني ؟ هينفع ادخله يعني

واسفه اني طولت

moft3d1973 07-10-2012 01:33 PM

انا اداب انتساب اسماعيليه وكنت عايزه ادخل قسم جغرافيا شعبة مساحه وخرائط وصحباتى مخوفانى منها علشان دى عايزة ولاد ومش تنفع للبنات اوى لانك ممكن تباتى بره وكده وانا لسه مش عارفه طبيعة الدراسه والعمل ياريت حضرتك تفيدنى وهل لو ممكن من الشعبه دى اشتغل مدرسه برده

mohamed_hussein.1995 07-10-2012 07:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shazaelgendy (المشاركة 4893930)
انا جالى اداب انتساب عين شمس ممكن احول انتظام مع العلم ان انتظام مجموعها اكبر من مجموعى 8 درجات وفى اى مصاريف ممكن ادفعها علشان التحويل دة ولا اية

لا طبعا ... لان درجة الانتظام اعلى من مجموعك ...... الحل الوحيد هو انك تجيبى التقدير المطلوب فى سنة اولى وتحولى انتظام

mohamed_hussein.1995 07-10-2012 07:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حنيني الى وطني (المشاركة 4895509)
انا طالبه مغتربه واخدت شهادتي من السوعديه وكنت جايبه 99 وبقت 94 بسبب المعادله

وجاتلي كليه اداب اسكندريه

وانا كنت عايزة السن لاني بحب الياباني جدا

بس مجبتش مجموعها

وعرفت ان اداب القاهره فيها قسم ياباني

انا هعمل تاجيل سنه لظروف اني مش هقدر انل مصر السنادي

فالسنه الجيه نفسي اعمل تحويل للقاهره وادخل قسم ياباني

وانا واخده لغه اجنبيه واحده انجليزي ودرجاتي فيه كامله

وانا علمي

بالمؤهلات الي معايا استوفيت شروط قسم ياباني ؟ هينفع ادخله يعني

واسفه اني طولت

هو حاليا كلية الاداب بقت فى شروط لكل قسم ... بالذات اقسام اللغات ... وبصراحة هما كل سنة بيطلعوا عين الطلبة فى اقسام اللغات ... يعنى انا مثلا كان نفسى اخش قسم ايطالى بس مجاش عشام مجموع اللغات و المجموع الكلى ودرجة الايطالى ........ يعنى بس انا شايف انى مجموعك كويس ولو كنتى قدمتى اداب القاهرة كان هيجيلك يابانى ... وانشاءالله لو هتقدمى السنة الجاية يجيلك برضو ...بالتوفيق

mohamed_hussein.1995 07-10-2012 08:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moft3d1973 (المشاركة 4896958)
انا اداب انتساب اسماعيليه وكنت عايزه ادخل قسم جغرافيا شعبة مساحه وخرائط وصحباتى مخوفانى منها علشان دى عايزة ولاد ومش تنفع للبنات اوى لانك ممكن تباتى بره وكده وانا لسه مش عارفه طبيعة الدراسه والعمل ياريت حضرتك تفيدنى وهل لو ممكن من الشعبه دى اشتغل مدرسه برده

انا اداب القاهرة قسم جغرافيا .. وبالعكس يمكن قسم خرائط دة احسن من قسم جغرافيا عامة ..لان فرص الشغل بتكون اكبر واكبر .. ومجال كويس جدا ... وبعدين عادى لو مثلا طبيعة الشغل مش هتناسبك كبنوتة وكدة ... ممكن تشتغلى فى مجال الجغرافيا العامة ... او ممكن تكونى مدرسة .. عادى جدا ...

عليااا 08-10-2012 12:02 AM

سؤال

انا بسأل على دبلومة ترجمة او دبلومة ارشاد سياحى ياريت لو اى حد يكون عارف ان فى اى دبلومة من دول تم الاعلان عنها يبلغنى .وشكرا

حنيني الى وطني 10-10-2012 05:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_hussein.1995 (المشاركة 4897613)
هو حاليا كلية الاداب بقت فى شروط لكل قسم ... بالذات اقسام اللغات ... وبصراحة هما كل سنة بيطلعوا عين الطلبة فى اقسام اللغات ... يعنى انا مثلا كان نفسى اخش قسم ايطالى بس مجاش عشام مجموع اللغات و المجموع الكلى ودرجة الايطالى ........ يعنى بس انا شايف انى مجموعك كويس ولو كنتى قدمتى اداب القاهرة كان هيجيلك يابانى ... وانشاءالله لو هتقدمى السنة الجاية يجيلك برضو ...بالتوفيق

بس انا الدوله الي درست فيها السوعديه اخدت لغه انجليزيه بس يعني مختش لغه اجنبيه تانيه وانا علمي

يعني يقبلوني عادي وانا علمي وبلغه انجليزيه بس

حنيني الى وطني 15-10-2012 02:49 AM

هو كليه اداب اسكندريه بالساعات المعتمده وينفع اجئل من دلوقتي ولا لا

marmar770 30-11-2012 12:42 PM

معلش انا كان عندى استفسار
انا دلوقتى فى اولى اداب اجتماع بس انا مش عارفة اكمل فيها لانى مش ليا فى الحفظ
فهل ينفع انى احول السنة اللى جاية تجارة؟؟؟ مع العلم انى مجموعى مش جابها السنة دى

عمر ياسر عمر 29-01-2013 02:38 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا عايز أبقى كاتب قصص أطفال وأفلام أطفال
و عايز أعرف أدخل كلية إيه

سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

مستقبل افضل 20-03-2013 10:01 PM

كنت عايزة اعرف قسم اداب علم نفس كلية البنات جامعة عين شمس فيه انتظام و انتساب و لا انتظام بس ....... و لما تتخرج بيكتب فى الشهادة اداب انتظام او انتساب و لا مش بيكتب

مستقبل افضل 20-03-2013 10:11 PM

كنت عايزة اعرف قسم اداب علم نفس كلية البنات جامعة عين شمس فيه انتظام و انتساب و لا انتظام بس ....... و لما تتخرج بيكتب فى الشهادة اداب انتظام او انتساب و لا مش بيكتب واية الفرق بين انتظام و انتساب

ضياء الدين سيدين 21-03-2013 06:00 PM

نتيجة اداب المنصورة قسم تاريخ لسنة اولى ظهرت ولا لأ ؟ ولو ظهرت اعرف اجيب نتيجة ابني منين؟

اشرف محمود شمه 24-03-2013 01:08 AM

انا عايز محامى من اسكندريه علشان قضيه اننى لم ارقى الى كبير فنيين رغم ترقية من هم احدث منى فى الاقدميهبسبب انهم يمنحونى تقارير جيد جدا كل عام وانهم لا يعرضون التقارير السنويه علينا ش كهرباء اسكندريه وزارة الكهرباء اذا كان هناك محامى يضمن القضيه يرسل لى على البريد

expower 25-04-2013 09:27 PM

أستاذي الفاضل
أرجو الإفادة ولسيادتكم جزيل الشكر
أنا مدرس لغة انجليزية ابتدائي حاصل علي بكالوريوس تربية نوعية قسم لغة انجليزية / جامعة بنها وأود تغيير المسمي الوظيفي الخاص بي لأتمكن من الصعود الي المراحل العليا (اعدادي - ثانوي ) علما بأنني حاصل علي دبلومة في التدريس للطلبة البالغين من قبل الجامعة الامريكية والشهادة المهنية "pcelt" لتدريس اللغة الانجليزية من قبل الاميدييست .
وأود الحصول علي كلية اداب انجليزي من جامعة بنها ، قيل لي لابد وان تدفع 5 الاف جنية سنويا وهل سوف ألتحق من الفرقة الاولي ؟ ام من الفرقة الثالثة ؟ وما هي نصيحتك لي بشأن ذلك ؟ ولسيادتكم جزيل الشكر وأثابكم الله خيراً .

yasmin ELkmshoshy 30-04-2013 01:16 PM

انا فى 3 ثانوى دلوقتى وكنت جايبه فى 2 ثانوى 82 %
كنت عايزة اعرف اداب اعلام بتاخد من كام ؟
وليها تنسيق انجليش ولا لا ؟
والتقديم ليها interview ازاى وكده يعنى
عايزة اعرف كل حاجة عنها ... :)

آية علي2013 21-07-2013 06:11 PM

انا جبت 314 ف الثانوية العامة .. يعني 77 % .. حابه ادخل اداب حتى لو انتساب بس تكون عين شمس او القاهرة تنصحوني ادخل قسم ايه .. ارجوكوا ساعدوني

mido komanda 21-07-2013 06:31 PM

لو سمحت انا جايب المجموع الكلى 83.29 % و نفسى ادخل اداب قسم اعلام من زمان هل هتقبل و لا لا ؟

2/ هل جامعتى القاهرة و حلوان فيهم و لا لا ؟؟

3/ هل لو فيهم بيهتموا بمجموع اللغات و لا لا ؟؟؟ ضرورى

و ايه هو التنسيق الداخلى ده ؟

و شكرا بارك الله فيك

oneday 31-07-2013 04:07 AM

انا عايزة اعرف اداب اسكندرية فيها لغة يابانية و لغة صينية ولا مفيهاش اى حد يعرف يقولى

engi11 01-08-2013 01:58 PM

هى اداب من كام هلمى رياضه 2013 2014

Basel90 08-08-2013 10:59 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اشكركم على جهودكم الكبيرة لمساعدة الطلاب فجزاكم الله خيرا وبارك الله بكم
اخي و استاذي الكريم
انا شاب سوري حاليا بمصر توقفت دراستي 3 سنوات بس مرض ابي و عندما قررت اكمل حصلت الثورة
و الان انا بمصر عمري 23 سنة و اريد ان اسجل بثانوية علمي منازل فلدي حلم ان اكمل الدراسة و اريد ان احققه
لكن نظرا الى ان لا اعرف كثيرا بكيف تمشي الامور بمصر فالان مش عارف كيف ساسجل واين ذهبت اكثر من مرة الى الادارة التعليمية لكن كانت الدنيا مزدحمة جدا و كنت انتظر طابور طويل من اجل اسال سؤال يكون رده تعالى بعد اسبوع و اروح بعد اسبوع يقولوا لي نفس الكلام
فاريد اسال حضراتكم هل يجب ان اذهب لمدرسة لاسجل فيها و ما هي المدارس التي ممكن تقبل ان اسجل فيها
و انا مستعد ادفع اي تكلفة المهم لدي اكمل دراستي و احصل على هذه الفرصة التي احلم
اتمنى من حضراتكم ان تساعدوني و تقولوا لي ماذا افعل و ساكون ممتن جدا لمساعدتكم لي

messi058 10-08-2013 01:32 PM

يا نجم قسم التاريخ ايه شروطه

ترانيم الصباح 10-08-2013 07:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة messi058 (المشاركة 5430170)
يا نجم قسم التاريخ ايه شروطه

قسم الفلسفة في جامعة القاهرة شروطه

1- بالنسبة للقسم الأدبى أن يكون الطالب حاصلاُ على 40/50 درجة فى التاريخ .
2- بالنسبة للقسم العلمي أعلى درجات لمائة طالب .
3- أن تكون اللغة الإنجليزية هى اللغة الأولى فى الثانوية العامة.
4- يقبل تحويلات من داخل أو خارج الكلية.

أما في عين شمس هي

أن يكون الطالب حاصل على 85 درجة في مادتي الجغرافيا والتاريخ
و35 في اللغة الإنجليزية
و 40 في اللغة العربية
أما للعلمي أن يكون الطالب حاصل على 40 درجة في اللغة الإنجليزية و45 في اللغة العربية

ترانيم الصباح 10-08-2013 07:35 PM

مساء الخير
لو سمحتم أنا عايزة أسأل عن المواد الدراسية إللي هندرسها بكلية آداب قسم فلسفة جامعة القاهرة
ايه هي ؟
ولكم جزيل الشكر

zezo_1202007 14-08-2013 02:24 AM

كنت عايز اعرف معلومات عن قسم علم الاجتماع

مثلا,,,,, هندرس ايه ف ال 4 سنين

و لما نتخرج هنلاقى شغل ايه ؟؟؟ ولو فيه شغل ممكن نشتغل ايه؟؟

عايز اعرف كل حاجه تخص القسم ده و جزاكم الله كل خير

مني ق 21-08-2013 01:26 AM

نتيجة التنسيق الداخلي

نتيجة التنسيق الداخلي هتظهر امتي

وكمان المقابلات هتبقي امتي

امجدشطا 22-08-2013 11:00 PM

thanks alot for your great effort

كاسر العظام 27-08-2013 06:24 PM

انــا جبت فى الثانوه العامـه 83.17% و جـالى فى التنسيق أداب انتساب دمنهور

و كنت نـاوى اذا ربنا وفقنى و دخلت أداب , أدخل قسم أنجليزى , بس بعديها عرفـت ان شرط دخول القسم هو ان الطـالب يكون جايب مجموع عالى فى الماده الى هوا هيدخل القسم بتاعهـا و أنا كنت جايب فى الانجليزى 41.5 من 50 و كنت حابب أدخل قسم الانجليزى لانى بحب الماده أوى و مش بمل منهـا , لكن للاسف سألت فى دمنهور ( البحيره ) و عرفت أن شرط دخول قسم الانجليزى هو ان الطالب يكون جايب 46 من 50 , طبعا كليه الاداب فى دمنهور اعلى من اسكندريه و طنطـا فى التنسيق فعلى ماعتقد انا أقدر أحول لـ أسكندريه أو طنطا بحيث يكون مجموع قسم الانجليزى أقل من مجموع دمنهور الى هوا 46 ,,

فكـنت عاوز مساعدكم فى سـؤال , هل و أنا جايب 41.5 أقدر أدخل قسم أنجليزى فى طنطا أو دمنهور و هل لو قبلت فى قسم الانجليزى فى طنطا أو أسكندريه أقدر بعديها بسنه احول دمنهور تـأنى بحيث الكليه متكنش بعيده او المواصلات تكون سهله بالنسبه لى ,

أتمنى تقدروا تساعدونى فى أقرب وقت بسبب قرب موعد التقديم

zidan2011 01-09-2013 11:18 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لو سمحتوا يا جماعة حد يقولي هل في قسم الجغرافيا شعبة المساحة والخرائط في الفيوم او مكان اخر

fodyyy 13-11-2013 10:11 PM

عاوزة ضروووووووووووووووري بحث عن كتاب أميرة حلمي مطر ( لأسطورة الحب ) وتعليقها على هراقليطس

عليااا 19-12-2013 01:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_hussein.1995 (المشاركة 4773161)
اسال عن اى حاجة تخص كلية الاداب واقسامها
وانشاءالله انا و كل الاعضاء هنتابع الموضوع 24 ساعة فى ال 24 ساعة
وهنجاوب عليك باقصى سرعة
:078111rg3:

من فضلك ان ابسأل عن دبلومةالارشاد السياحى . لازم اللى يقدملها يكون معاه لغه ؟ واللى بيخلص بيشتغل على طول ولا لازم كورسات لغه اقصد هل هى كافبه فىاللغه ولا لأ؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:39 PM.