بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الكليات الأدبية والتربوية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=161)
-   -   كلية التربيه - جامعه بني سويف - الدبلومة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=254560)

علاء الجمال 18-03-2011 05:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsemoo (المشاركة 3230821)
هتسلم كل الشيتات
مجموعة علم النفس (المطلوب شيت دكتورة جيهان علم نفس النمو+ شيت دكتور طلعت الصحة النفسية ) ده حتى الآن المطلوب
مجموعة الاصول ( حل كتاب التطبيقات وتسليمه وده عليه امتحان شفوى )
التخصص بقى ( تدريس مصغر ده بنحل ف ملف الانجاز الانشطة المطلوب حلها وده عليه حضور وغياب وسيكشن )
( المناهج حل الشيت )
انت شعبة متنوعة صح؟

( المناهج حل الشيت )
انا استلمت الكتاب بدون شيت ايه الحكاية بالضبط هى غلطة من المكتبة ، انا تخصص تجارى

طارق البرجاوي 19-03-2011 02:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsemoo (المشاركة 3230847)
الجروب مش شغال

أخي بارك الله فيك هتغير النجمة وتعملها علامة (آت) اللي بتكون في الايميل
أو تبحث عن شباب الدبلوم التربوي جامعة بني سويف 2011

أرجو أن تحاول الدخول مرة أخرى وتشارك
ولو كان معك مشكلة في الدخول أرسل لي بسرعة لأنظر في مشكلتك وممكن تنشر العنوان بالعربي (شباب الدبلوم ............) بين الزملاء ليشاركوا .

حنامودي 21-03-2011 09:12 AM

حد عندة اى خبر عن تجارى

شوشو كونو 21-03-2011 09:54 AM

تسليم كتاب التطبيقات التربوية ولا يوجد امتحان عند التسليم
[

طارق البرجاوي 21-03-2011 12:10 PM

بالنسبة لعربي يوجد امتحان مع د/ مروة يوم الأربعاء في كتاب التطبيقات .

علاء الجمال 21-03-2011 06:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شوشو كونو (المشاركة 3243819)
تسليم كتاب التطبيقات التربوية ولا يوجد امتحان عند التسليم
[

الكلام ده لشعبة ايه ؟

علاء الجمال 23-03-2011 11:14 PM

يا جماعة انا جبت حل الشيت من المكتبة ( تطبيقات تربوية الكتاب الاحمر ) والاجابة اكثر من المكان المتروك للإجابة
هل ممكن اضيف ورق ابيض واجاوب فيه وادبسه فى الكتاب
ارجو الإفادة

ريهام مصطفى 20 25-03-2011 08:25 PM

اه عادى انا عملت كده وضيفت ورق من عندى وسلمته

ريهام مصطفى 20 26-03-2011 08:46 PM

ان شاء الله فى امتحان التدريس المصغر شعبه عامه يوم السبت القادم بتاريخ 4/2 لدكتور ربيع والدكتور عامل مذكره هنمتحن فيها وهيأتى منها الامتحان عباره عن اسئله صح وخطأ واكمل واختارى وان شاء الله هتنزل يوم الثلاثاء فى تربيه القديمه عند مكتب دكتور ربيع والتوفيق للجميع

علاء الجمال 27-03-2011 12:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ريهام مصطفى 20 (المشاركة 3264253)
ان شاء الله فى امتحان التدريس المصغر شعبه عامه يوم السبت القادم بتاريخ 4/2 لدكتور ربيع والدكتور عامل مذكره هنمتحن فيها وهيأتى منها الامتحان عباره عن اسئله صح وخطأ واكمل واختارى وان شاء الله هتنزل يوم الثلاثاء فى تربيه القديمه عند مكتب دكتور ربيع والتوفيق للجميع

بالنسبة لشعبة تجارى الدكتور ربيع فى مادة طرق التدريس لغى المذكرة وقلب علينا قلبه هباب وغير نظام المعاملة معانا خالص
وبالنسبة للإمتحان فى امتحان طرق تدريس يوم السبت القادم الموافق 2 / 4 من الساعة 2 وعليه درجات اعمال سنة .

علاء الجمال 27-03-2011 12:30 PM

بالنسبة لمادة المناهج شعبة تجارى الدكتورة طلبت تلخيص فصل من الكتاب
والله واعلم حسب ما سمعت من احد الزملاء هناك

علاء الجمال 01-04-2011 09:02 PM

شعبة التجارى عندهم امتحان طرق تدريس مع الدكتور ربيع يوم السبت الموافق 2/4/2011

elhany 02-04-2011 12:51 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته في حد دبلوم عام التربية / شعبة انجليزي السنة الواحدة كلية التربية جامعة بني سويف

elhany 02-04-2011 12:53 AM

يا ريت لو في حد بياخد الدبلوم العام في التربية شعبة اللغة الإنجليزية ( مدة الدبلومة سنة واحدة ) يرد عليا أو يترك إميله على الياهو أو السكاي بي لأني مش عارف حاجه و ظروف العمل بتمنعني إني أروح الكليه أرجوكم و ربنا يجعله في ميزان حسناتكم

عماد محمد غفاري 02-04-2011 10:53 PM

إخواني الأعزاء
أخوكم / عماد محمد عبد العزيز .. دبلومة شعبة متنوعة رياضيات .. برجاء التحلي بالاطمئنان والثقة بالنفس وبذل كل ما في وسعكم الأيام القادمة وإن شاء الله تعالى الأجر على قدر المشقة .. وكل المطلوب شوية حضور بقدر المستطاع الخمس أسابيع القادمة .. ويسعدني التواصل معكم وصداقتكم وشكرا

عماد محمد غفاري 02-04-2011 11:06 PM

قمت بتسليم شيت د / طلعت .. الصحةالنفسية الى عم سيد ، وكذلك تم تسليم كتاب التطبيقات التربوية ، وأحاول جاهدا أن يوفقني الله تعالى وأستطيع تسليم شيت د جيهان ، وأظن لو طمعت في أكتر من كده ما ينفعش ..

عماد محمد غفاري 02-04-2011 11:18 PM

تم اليوم السبت 2/ 4 /2011 امتحان شعبة عامة وتجاري مادة تدريس مصغر ل د / ربيع .. والخلاصة ان اللى قرأ التفاصيل وما بين السطور هو اللى عرف يجاوب .. أكمل ، صح وخطأ .. وربنا يوفق الجميع .. أما احنا شعبة رياضيات لم نأخذ مع الدكتور ربيع غير مرة واحدة قرأنا فيها الفهرس وعرفنا تفاصيل الكتاب وقمت مع زميلي أ/كرم بعمل تحضير وتلخيص للفصل الثاني بعنوان المحتوى ( المفاهيم - المبادئ - المهارات ) وهو موضوع مهم جددددددددددا .. أنصحكم ب***ه بحثا .. لأنه مفيد عمليا

elhany 04-04-2011 08:52 PM

متى الاختبارات النهائية لآخر العام للدبلومة التربوية قسم انجليزي

عماد محمد غفاري 04-04-2011 09:06 PM

يا أستاذ elhany سيادتك بتقول
يا ريت لو في حد بياخد الدبلوم العام في التربية شعبة اللغة الإنجليزية ( مدة الدبلومة سنة واحدة ) يرد عليا أو يترك إميله على الياهو أو السكاي بي لأني مش عارف حاجه و ظروف العمل بتمنعني إني أروح الكليه أرجوكم و ربنا يجعله في ميزان حسناتكم

ومع ذلك مستعجل على معرفة ميعاد الامتحان ؟ ! برجاء الهدوء شوية وتعالى احضر الاسبوع ده وربنا ييسر وتستطيع ادراك ما فاتك بكل بساطة ان شاء الله لأن يوجد مثلك كثيييييييييير ويدوب بدأوا الأسبوع ده ..

علاء الجمال 04-04-2011 10:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علاء الجمال (المشاركة 3234443)
( المناهج حل الشيت )
انا استلمت الكتاب بدون شيت ايه الحكاية بالضبط هى غلطة من المكتبة ، انا تخصص تجارى

بالنسبة للمناهج مطلوب بحث عن اى نوع من المناهج ويسلم للدكتورة فى المحاضرة بالنسبة لتجارى

غصن الزيتون 06-04-2011 06:36 PM

في اخبار عن جدول الامتحانات

elhany 06-04-2011 06:39 PM

الله يجزيك خير يا أستاذي الأستاذ عماد أنا شاكر تواصلك معي بس عايز اعرف أي معلومة لأني مسافر السعودية و في حد بيحللي الشيتات و يسلمها بس عايز أعرف في اختبارات مع التسليم ولا لأ و هل في امتحانات شفوي الأيام دي ولا لأ و امتي الامتحانات الشفوية و التحريرية عشان أنزل على ميعادها و جزاك الله خير و شاكر لتواصلك و هل عدم الحضور ممكن يخليني أرسب أنا بذاكر في الكتب و المذكرات اللي جبتها من المكتبة وشكرا

elhany 06-04-2011 06:41 PM

و هل حضرتك قسم انجليزي يا أستاذ عماد

عماد محمد غفاري 07-04-2011 08:41 PM

استاذ elhany أنا شعبة متنوعة رياضيات يعني في نفس مجموعتك ونختلف معاك في مادة طرق التدريس فقط
توجد أشياء ودرجات متعلقة بالحضور والتواصل مع الدكتور ، واهم محاضرات د عيد / مادة المناهج والتدريس المصغر يوم الإثنين من 2 الى 4 مساء ، وكذلك سكشن يوم الأربعاء وامتحان عليه خلال اسبوعين تقريبا لم يحدد بالضبط وعليه 225 درجة
ومع ذلك يقال ان المهم هو الامتحان النهائي ولكن بحضر بقدر المستطاع عشان نعرف ايه اللي بيقولوه ونعيش الجو لأن الكتب زي ال....
ولا تشجع على المذاكرة . وشوية الأبحاث جهزها ويتم تسليمها تباعا واحنا تقريبا سلمنا نصف المطلوب وربنا يوفقك وتيجي بالسلامة.

عماد محمد غفاري 07-04-2011 08:56 PM

2 مرفق
ملفات مهمة هدية لجميع الزملاء وياريت اعرف رأيكم ، لنتواصل وابعتلكم تاني ، وياريت اللى عنده حاجة تفيد الجميع يرسلها وشكرا

elhany 09-04-2011 06:39 PM

أستاذي العزيز عماد السلام عليكم بداية أشكر لك تجاوبك معي و أقدر لك ما تخبرني به من معلومات و ربنا يجعله في ميزان حسناتك أنا بدعيلك في الحرم أغلب الوقت ربنا يطمنك زي ما بتطمني
المشكلة إني تايه و مش عارف حاجه و ده محطمني نفسيا مش عايز السنة تروح عليا
أنا عارف إني برزل عليك لكن لله عباد يسابقون الملائكة يوم القيامة إلى الجنة على أيديهم تقضى حوائج الناس - جعلك الله منهم
أنا كنت عايز اعرف في أي امتحانات شفوية أو تحريرية تمت في الفترة السابقة و هل عند تسليم الشيتات و الكتب اللي حلينا فيها هيكون في اختبار شفوي او تحريري و لمن تسلم الشيتات و الأبحاث و هل ده بيكون في المحاضرة أم للموظفين في الصبح في الكلية
و هل هناك أي امتحانات شفوية أو تحريرية في الفترة القادمة
و هل امتحان آخر العام هيكون من الكتب ولا من المذكرات اللي اشتريناها من المكتبة و لا من الشيتات
وهل في حذف في الكتب ولا لأ
عارف إني برزل عليك
معلش ربنا يجعله في ميزان حسناتك
وشكرا مرة ثانية

elhany 11-04-2011 02:59 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أزيك يا أستاذ عماد يبدو إني أزعجتك كتير
أنا بتأسف على قلة ذوقي و أرجو إنك تقبل أسفي

علاء الجمال 12-04-2011 02:28 PM

لو سمحتوا كان الدكتور / محمد حسين والدكتورة / فوقية ..... بيقولوا انه فى امتحان سيعلن جدوله قريباً لتسليم كراسة المعمل وكراسة المواقف وشيتات الفروق الفردية وسؤال كل واحد فيما سيقدمه والجدول هيكون مرتب بالابجدية وعليه 60 درجة
هل عن احد هل الجدول نزل ام لا
ارجو الإفادة

ريهام مصطفى 20 12-04-2011 04:15 PM

لا لسه احتمال ينزل النهارده

elhany 12-04-2011 04:20 PM

لو سمحتم أي حد في قسم انجليزي يجاوبني على المشاركة اللي فاتت
أستاذة ريهام يا ريت تردي عليا أو الاستاذ عماد أو أي حد من الزملاء

البرائه المطلقه 12-04-2011 10:18 PM

اخي elhanyبالنسبه للشعبه المتنوعه الماده الخاصه بدكتور عيد عمل مجموعه خاصه بالشعبه المتنوعه على الفيس بوك بعنوان المجموعة المتنوعة اكيد حضرتك هتستفيد ان شاء الله وربنا يعدي السنه دي على خير ان شاء الله مش حضرتك بس القلقان كلنا قلقانين

semsemoo 12-04-2011 11:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elhany (المشاركة 3310019)
أستاذي العزيز عماد السلام عليكم بداية أشكر لك تجاوبك معي و أقدر لك ما تخبرني به من معلومات و ربنا يجعله في ميزان حسناتك أنا بدعيلك في الحرم أغلب الوقت ربنا يطمنك زي ما بتطمني
المشكلة إني تايه و مش عارف حاجه و ده محطمني نفسيا مش عايز السنة تروح عليا
أنا عارف إني برزل عليك لكن لله عباد يسابقون الملائكة يوم القيامة إلى الجنة على أيديهم تقضى حوائج الناس - جعلك الله منهم
أنا كنت عايز اعرف في أي امتحانات شفوية أو تحريرية تمت في الفترة السابقة و هل عند تسليم الشيتات و الكتب اللي حلينا فيها هيكون في اختبار شفوي او تحريري و لمن تسلم الشيتات و الأبحاث و هل ده بيكون في المحاضرة أم للموظفين في الصبح في الكلية
و هل هناك أي امتحانات شفوية أو تحريرية في الفترة القادمة
و هل امتحان آخر العام هيكون من الكتب ولا من المذكرات اللي اشتريناها من المكتبة و لا من الشيتات
وهل في حذف في الكتب ولا لأ
عارف إني برزل عليك
معلش ربنا يجعله في ميزان حسناتك
وشكرا مرة ثانية

حضرتك انا انجليزى وف شيتات كتير سلمناها ..وفى امتحان لدكتور محمد حسين وفوقية هنسلم فيه كراسة المعمل بتاعتهم والشيتات بتاعتهم وكدا وهو باين الاسبوع الجاى ولما أتأكد هقول لحضرتك
وعندنا مادة التخصص (طرق التدريس) الكتاب عليه شيت والدكتور قالنا قدامنا بس اسبوعين بس لتسليمها ولغا ف الشيت اسئلة مش هنحلها
والدكاترة قالو اننا هنذاكر من الكتب واكيد هنجيب ملازم
وربنا يوفقنا جميعا

مروه قنديل 12-04-2011 11:59 PM

يا جماعه انا انجليزى والى عرفته انه امتحان علم النفس التعليمى وتسليم كراسة المعمل وشيت الفروق الفرديه يوم 24 \ 4 ان شاء الله

elhany 13-04-2011 04:01 PM

إلى :
البراءة المطلقة
و
semsemoo
و
مروة قنديل

أشكر لكي سرعة الاستجابة و الرد على سؤالي و إن كنت قلقان كتير لأن ظروف عملي أجبرتني على عد الحضور نهائيا ولا حتى لمرة واحدة وانا مقدر وأشكرك مرة ثانية و جزاك الله خير الجزاء وربنا يطمنك زي ما طمنطيني
بس كنت عايز أعرف في أي امتحانات شفوية أو تحريرية تمت في الفترة السابقة ؟؟
وربنا يوفقك أمثال حضرتك قليلين ممن يقدمون الخير للناس بدون انتظار المقابل أو حتى كلمة شكر
جزاك الله خير وربنا يطمنك ويريح بالك
وياريت لو في جديد تكتبيلي مشاركة

أكون شاكر فضلك

البرائه المطلقه 13-04-2011 09:27 PM

الجديد ان في امتحان شفوي يوم السبت 23 ابريل الدكتور / محمد حسين والدكتورة / فوقية لتسليم كراسة المعمل وكراسة المواقف وشيتات الفروق الفردية والاربعاء بعد القادم امتحان في مادة التدريس المصغر دكتور عيد

elhany 13-04-2011 09:47 PM

إلى صاحبة الفضل
كل البراءة المطلقة
جزاك الله ألف خير وربنا يجعله في ميزان حسناتك
وربنا يوفقك لما فيه الخير

أبو عدس 13-04-2011 10:22 PM

يا جماعة انا شعبة عربى ورحت النهاردة سلمت شيت الفروق الفردية وكراسة المعمل وشيت علم النفس الاجتماعى والدكتور امتحنا امتحان تحريرى سهل جدا عبارة عن الكتب فى ورقة فلوسكاب تجربة من التجارب المقررة عليك بالرسم البيانى اى تجربة تختارها انت

مروه قنديل 13-04-2011 11:57 PM

ايوه فعلا تصحيح للى قلته
الامتحان بتاع علم النفس التعليمى وتسليم الشيتات (الفروق الفرديه وعلم النفس الاجتماعى وكراسة المعمل ) هيكون يوم 23 -4 ان شاء الله
وبالنسبه لاستاذ هانى حضرتك لازم تحل ملف الانجاز بتاع التدريس المصغر وتسلمه لدكتور عيد على يوم الاتنين الجاى عشان يصححو وتعرف درجة اعمال السنه بتاعتك والامتحان الفاينال بتاع التدريس المصغر هيكون الاربع الى بعد الجاى الكل لازم يحضرو ان شاء الله لان النجاح فى الامتحان ده هو الى بيؤهل لدخول امتحانات اخر السنه وبتاخد رقم الجلوس بعد النجاح فيها ان شاء الله

elhany 14-04-2011 12:43 AM

إلى الخلوقة :
الأستاذة / مـــروة
عندما يعجز اللسان عن الشكر
نتذكر كلمات تمس جانبا مما نريد أن نعبر عنه

أبحرت في بحر الكلامِ لأقتفـــي **** أحلى كليماتٍ وأحلى الأحــرفِ

لكنما الأمواج أردت قاربــــــــي **** فتحطمت خجلا جميع مجادفـــي

لو أنني أنشدت الف قصــــــــيدة **** لوجدتها في حقكم لا لن تفــي

سيروا الى العلياء واقتادوا المنى **** وامضوا الى الإبداعِ دون توقفِ

شكرا لكم يرعاكم رب السمــــاء **** كونوا كجسمٍ واحدٍ متكـــــــاتفِ

elhany 15-04-2011 03:34 PM

سمعت من صديق؟؟

بالنسبة لقسم انجليزي:

الاختبار النهائي هيكون 25 - 5 وامتحان المناهج هيكون يوم 1-5

إلى مصر التي غبت عنها :
بعيدان نحن ومهما افترقنا
فما زال في راحتيك الأمان

تغيبين عني وكم من قريب..
يغيب وإن كان ملء المكان

فلا البعد يعني غياب الوجوه
ولا الشوق يعرف.. قيد الزمان

semsemoo 15-04-2011 03:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elhany (المشاركة 3326533)
سمعت من صديق؟؟

بالنسبة لقسم انجليزي:

الاختبار النهائي هيكون 25 - 5 وامتحان المناهج هيكون يوم 1-5

إلى مصر التي غبت عنها :
بعيدان نحن ومهما افترقنا
فما زال في راحتيك الأمان

تغيبين عني وكم من قريب..
يغيب وإن كان ملء المكان

فلا البعد يعني غياب الوجوه
ولا الشوق يعرف.. قيد الزمان

امتحان التدريس المصغر الكتاب والمحاضرات ده هيكون يوم 27/4 يوم الاربعاء انما مش سمعت ان المناهج هنمتحنها دلوقت ..ع ما اعتقد اننا هنمتحها مع الامتحانات عادى

elhany 15-04-2011 07:14 PM

إلى :
semsemoo
جزاك الله كل الخير على سرعة الاستجابة و تصحيح المعلومة و جعله الله في ميزان حسناتك

اشهد بطيبك واشهد ان الكرم فيك

واشهد بصــــدقك والمواقف دليله

ازرع بذور الخير تكبر وترويـــك

واقطف نتاج اعمـال خيرك جزيله

هذا يعزك واكثر النـــــاس ترضيك

وافعالك البيضاء تغطي قبيلــــــــه

عصام الفنان 15-04-2011 07:55 PM

بالنسبة لشعبة عامة امتحان د / فوقية امتى

semsemoo 16-04-2011 11:39 PM

انا سمعت ان شعبة انجليزى امتحان التدريس المصغر تأجل ل 4/5 هل ده صحيح يا جماعة؟

elhany 17-04-2011 01:10 AM

يا ريت حد يديني أي معلومه لله ؟

هل امتحان التدريس المصغر لشعبة انجليزي في الكتاب كله ولا الباب الأول محذوف ؟

والامتحان هيكون فيه آيه ؟؟؟؟؟ ومنين ؟؟؟؟؟

semsemoo 17-04-2011 02:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elhany (المشاركة 3331296)

يا ريت حد يديني أي معلومه لله ؟

هل امتحان التدريس المصغر لشعبة انجليزي في الكتاب كله ولا الباب الأول محذوف ؟

والامتحان هيكون فيه آيه ؟؟؟؟؟ ومنين ؟؟؟؟؟

من ص1 لحد ص16 ملغى
والفصل التانى والتالت والرابع مقرر + المحاضرات (التخطيط الطولى والعرضى وخريطة المنهج والحاجات اللى نفذناها ف ملف الانجاز

عدلى لبيب 17-04-2011 12:36 PM

ياجماعة حد يدينى مذكرات الدكتور اللى فاتتو اللى جاى فيها امتحان يوم 28/4
كمان عاوزتليفونه ضرورى جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااا

elhany 17-04-2011 05:55 PM

شكر و تقدير و عرفان بالجميل

إلى :
semsemoo

جزاك الله كل الخير على سرعة الرد و المعلومة و جعله الله في ميزان حسناتك

ألف ألف مليون شكــــــر
وربنا يوفقك و يريح بالك
و يحققلك كل اللي بتتمنيه

elhany 17-04-2011 06:01 PM

إلى :
كل البراءة المطلقة
لما لقيت حضرتك بتتصفحي الموضوع حبيت أسلم على حضرتك

البرائه المطلقه 18-04-2011 05:58 AM

الله يسلمك يا استاذ elhanyوشكراً لذوق حضرتك

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:12 PM.