بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   هـنـا نـرد عـلـى إسـتـفـسـارات حـضـراتـكـم ؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=418034)

ahmedelnahas 31-07-2012 01:30 PM

يا ريت حضرتك تقدر تفيدنى...هل قسم Electromechanics ف جامعة الاسكندرية هو قسم Mechatronics؟؟و لو مش هو يبقى ايه الفرق بينهم؟؟و مجالات شغله ايه؟

معالى الع ـيل 31-07-2012 02:02 PM

السلام عليكم
منورين يا بشهندسين و ان شاء الله ابقى مش مهندس السنه الجايه
انا فى الفيوم :friendsxs3: للاسف
عايز ادخل هندسه القاهره او عين شمس
و طبعا المصيبه الكبر التوزيع الجغرافى فى وشى
عايز اعرف ايه الشروط علشان ادخل جامعه القاهره او عين شمس طبعا غير المجموع
مع العلم انى عندى السكن فى الجيزه بأسم جدى من والدتى فهل دا ممكن يخدمنى؟!

issac-newton 01-08-2012 03:04 PM

*ahmed saleh*
طالما تم نقلك لسنة اولى خلاص , هتدخل الاقسام بناء على تنسيق الاقسام و مجموعك , و المادة الي شلتها هتفضل معاك .

ahmedelnahas
الحقيقة معنديش معلومات عن القسم دا في اسكندرية , و لكن ممكن تدخل الموقع الرسمي و تقرأ عنه
اما قسم ميكاترونكس فهو واحد من الاقسام المحترمة , بيشتغل شغل مهندس ميكانيكا او إلكترونيات

معالى الع ـيل
شروط التحويل لعين شمس او القاهرة , زي ما انت قلت , المجموع ثانيا و دا الاهم اثبات سكن , في الجيزة مثلا , و هتحول ازاي شوف هتحول انهي واحده و انزل مبنى التحويلات التابع للجامعة سواء القاهرة او عين شمس و اعرف معاد التحويل و المطلوب بالظبط , بالتوفيق

issac-newton 03-08-2012 07:35 AM

ليس من اختصاصتي عمل الاقسام في المنتدى و لكن , المفروض ان كلية التخطيط العمراني تابعة لهذا القسم من المنتدى

hafez94_a 04-08-2012 06:02 AM

السلام عليكم

انا جالى هندسة المنصورة علشان التوزيع الجغرافى و كنت عايز بترول السويس بس ملحقتش

عايز اعرف عشان ادخل قسم بترول القاهرة .. هل ممكن من دلوقتى و لو مينفعش

ايه التقدير الى لازم اجيبه فى اعدادى عشان احول قسم بترول القاهرة ؟؟

و انا سامع ان لو انا فى اعدادى القاهرة مش هحتاج هتقدير عشان ادخل بترول فهل لو دخلت اعدادى المنصورة و حولت محل اقامتى للجيزة السنة الجاية .. هحتاج اكون جايب تقدير علشان ادخل القاهرة ؟!!

و شكرا جزيلا

issac-newton 05-08-2012 07:27 AM

ممكن من دلوقتي لو عندك اثبات سكن في الجيزة
ممكن من تاني سنة و تجيب جيد جدا
لو اعدادي القاهرة , هيمشي عليك التنسيق بتاع بترول في الكلية

mayar_mayar 10-08-2012 02:51 AM

يا جماعة أنا جاتلي الحمدلله هندسة اسكندرية أنا بس كنت بسأل عن الاقسام الخاصة أنا عارفة الاقسام نفسها انما أنا عايزة أعرف نظام الدراسة وإيه هي الcredit hours وياترى انهوا أحسن الاقسم العادية ولا الخاصة والمصاريف كام في السنة وكده

*Boa* 11-08-2012 09:25 AM

السلام عليكم
انا محتاجة مساعدة عاجلة
انا طالبة ثانوية عامة راحة 3 ثانوي ومش عارفة اختار علمي علوم ولا رياضة لاني مش عارفه هدفي
وخايفة ادخل كلية الهندسة
هل هي كلية صعبة وما هي المواصفات المطلوب توافرها في الطالب حتى يبدع فيها؟؟
هل هي تعتمد على الرياضة والزكاء بشكل كبير وهل تشبه رياضة 2 بتاعة 3 ثانوي اللي انا معرفش عنها حاجة...؟؟
للاسف انا مش واثقة فنفسي ابدا وبحس اني مش زكية بالدرجة الكافية حتى اني ادخل هندسة
اصلي عندي اعتقاد ان اللي يدخل هندسة لازم يكون زكي وبيفهم(عبقري يعني ههههه)وده خارج الخدمة
للعلم انا جايبة مجموع 97% ومش عارفة حاجة في اي حاجة
بس انا ليا فكله عشان كده مش عارفه احدد هدفي
ايه الكلام الكتير ده....
اسفة طولت عليكم...! برجاء المساعدة

mahmoud mounir 11-08-2012 10:11 AM

لو سمحت يا بشمهندس هو أنا ممكن أحول من كلية الهندسة الالكترونية الى هندسة عادية و أنا مجموعى 387 و أقل هندسة 387.5 و الكترونيات 386.5

issac-newton 11-08-2012 05:48 PM

mayar_mayar
بالنسبة للاقسام فا راجعي موقع الكلية او شئون الكلية , اما بالنسبة لأنهي افضل فا على حسب رغبتك , في ناس بتحب نظام الفصلين و ناس بتحب نظام الكريدت , انا نظام فصلين و مستريح فيه جدا

*Boa*
كل شئ بيجي بالتعلم , يعني عادي بنخلص ثانوي عام و بندخل الكلية , لو حرصنا على الالتزام و التعلم هنتفوق فيها شأنها شأن اي مجال , غير كدا لاء , يعني ما بتتطلبش مهارات خاصة , غير مهارات , الالتزام و حب التعلم و المذاكرة , و ان شاء الله كفاية اوي كدا ,

mahmoud mounir
واحد صحبي اعرفه السنة الي فاتت , كان في منوف و حل للمنصورة . على حسب كل كلية

ahmed_algeneral 13-08-2012 07:05 AM

لو سمحتم كنت عياز اعرف ينفع احول من هندسة خاصة معتمدة ومعترف بيها من النقابة للهندسة الحكومية عادى ولا فية شروط...وهل فى هندسة خاصة معينة يتقبل التحويل منها
حتى لو طلبت قسم مش موجود فى الهندسة الخاصة(التحويل لقسم غير مناظر)
ولو مينفعش طب ينفع التحويل لنظام الساعات المعتمدة (القسم الخاص)ال فى جامعة القاهرة او عين شمس
او فى اى طريقة اخرى تنفع للتحويل

salab 15-08-2012 08:29 PM

ahmed_algeneral*
أعتقد ان مينفعش تحول من كلية خاصة لكلية حكومية حتى لو القسم مش موجود الكلام ده لو انت فى كابة حكومية و هتحول لكلية ثانية عشان القسم مش موجود و ثانيا نظام الساعات المعتمدة ده قسم داخلى يعنى لازم يجيلك الأول الكلية فى التنسيق و بعد كدة لما بيتبقى أماكن بيفتحوا للى عاوز يحول من الكليات الحكومية الأخرى ماعدا هندسة التعدين السويس و هندسة الكترونيات منوف و الساعات المعتمدة لا يعتبر قسم خاص 100% و عشان كدة لازم تكون جايب مجموع أقل هندسة حكومية على الأقل هذا و الله أعلم

raven44 15-08-2012 09:01 PM

لو سمحتم هو اللي بيتخرج من نظام الساعات المعتمدة بشكل عام بيشتغل زيه زي اللي متخرج من النظام العادي و لا لا ؟؟ و هل بيبقي تبع نقابة المهندسين ؟؟ و هل نظام الساعات المعتمدة بيشغل الطلاب اللي ليهم ترتيب معيدين ف الكلية و لا لا ؟؟ ارجو الافادة

bashmohandesa dodo 2012 15-08-2012 10:01 PM

walahy im not sure bs i think en hwa bykon leh el72 en hwa yb2a tb3 neqabet elmohandseen we 7kayet el4o8l bykon rz2 walahy we rbna yektrem elkol

eng.omar sa3d 16-08-2012 01:12 AM

ياجماعه لو فى حد عندو اى معلومات عن اقسام ,PPC,CEM,AETفى كريدت هندسه القاهره يعنى الدراسه الشغل بعد كدا اى معلومه تعرفها اكتبها:078111rg3:

mostafa dahshory 16-08-2012 07:55 AM

لو سمحتوا انا عايز اسأل سؤال انا خلصت اعدادي هندسه بني سويف وعايز احول عين شمس وموضوع اثبات السكن محلول ان شاء الله بس انا عارف ان ممكن التحويل ميتقبلش عشان العدد وكده فكنت عايز اعرف لو انا عملت طلب تحويل في عين شمس وواحد تاني في المنيا فهل ينفع الموضوع ده ولو الاتنين اتقبلوا ينفع الغي واحد فيهم او ماسلمش الملف يعني من الاخر
ينفع نقدم طلبين في كليتين في نفس الوقت ؟
ينفع نلغي التحويل ؟
لو التحويل اتقبل ومقدمتش الملف هيحصل مشكله ولا عادي ؟
ارجو الرد

EMaN GaD 25-08-2012 07:12 AM

معلش لو سمحتوا عايزة حد يفيدنى ضروروى هو لو حد سقط فى اعدادى هندسة الاسكندرية مرتين بيطرد من الكلية ولا ممكن يكمل مر كمان زى بقية الجامعات

issac-newton 26-08-2012 02:45 AM

ahmed_algeneral
للأسف ما ينفعش تحول من هندسة خاصة لهندسة حكومية .

raven44
اه طبعا نظام الساعات المعتمدة محترم جدا , و بيدخلوا النقابة , و بيتعينو معيدين , و كل حاجة .

mostafa dahshory
اه عادي ممكن التحويل يتقبل و تفضل في مكانك , مفيش مشاكل , لان اجراءات التحويل بتتم بإن الكلية بتوافق عليه و بعدين لازم تسحب ملفك من كليتك , فاذا الكلية الي هتحولها وافقت و انت ما سحبتش ملفك , فا كدا خلاص ولا كأنك عملت حاجة .

EMaN GaD
هندسة عامة السنة الاعدادية سنتين و بعد كدا بتحول لكلية تانية .

فيروز* 03-09-2012 10:47 PM

لو سمحتم

هل بدأ التقديم فى كلية التخطيط العمرانى ولا ايه ؟ ومتى التقديم ؟؟
ضرورى لو سمحتم تردوا عليا ؟؟؟

issac-newton 05-09-2012 05:34 AM

في الغالب بدأ , لان جل الكليات بدأ التقديم فيها

Barcamessi10 14-09-2012 02:32 AM

السلام عليكم ، عندي استفسار بخصوص التحويل من كريديت للنظام العادي بعد إعدادي ( هندسة القاهرة ) أنا عارف أن السؤال ده اتسأل قبل كده بس كنت عايز تفاصيل أكتر ، يعني لازم أجيب تقدير معين وكمان لازم يكون التحويل لقسم مش موجود في كريديت ولا لأي قسم ؟!!

issac-newton 14-09-2012 10:29 PM

التحويل من كريدت للنظام العادي ؟ او تقصد العكس

Barcamessi10 15-09-2012 02:16 AM

أيوة حضرتك أنا أقصد من كريديت للعادي بعد إعدادي ، مش عارف ليه أنا مش مرتاح أني دخلت كريديت يمكن لأنه بفلوس زي الجامعات الخاصة !

i3at3f 16-09-2012 06:04 AM

كنت عاوز اعرف معلومات عن كريدت اورز هندسة القاهرة،
الفرق فلغة الدراسة سنة اعدادي،،
والفرق بين قسم اتصالات اللي فالعام وقسم كمبيوتر واتصالات اللي فكريدت،،
وبتكون الدراسة من كتب الدكاترة ولا مفيش كتب كله من مراجع؟ ،،،
وايه الميزة اللي بتدهولي الفلوس اللي بدفهعها قاعات مكيفة بس مثلا !!
(مع العلم ان موقع كلية الهندسة مفهوش جواب للاسئلة اللي بسالها دي)

واحب اعرف اقسام هندسة اللي فكريدت كلها

واخيرا الف شكر ، وياريت ترد عليا بالتفصيل لأن انا مش عارف اتواصل مع مين يشرحلي
الف شكر

شادية المصرى 26-09-2012 09:23 PM

نظام تكميل هندسةبعدعلوم

هو صح فىنظام لو حد خريج علوم كيمياء ينفع يكمل هندسة كيميائية ويبقى مهندس كيميائى شرط ان يكون مافاتش على تخرجه خمس سنوات ارجو الافاده ضرووووووووووووووووووورى

winniethepooh 27-09-2012 12:08 AM

لو ممكن حضرتك تساعدنى هنا لو عندك اى معلومه من فضلك ماتبخلش بيها
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=468149

eslamce787 27-09-2012 11:21 AM

مشكورررررررررررررررررررررررررر

2ad 28-09-2012 05:12 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لو سمحتم عندي سؤال ضروري لو حد يعرف اجابته ربنا يجزيه كل خير
لو في أحد فاته التقديم بكلية هندسة في الترم الاول وقدم في الترم التاني "لسه سنة اولى "
هيكون نظامه ايه ؟ هيضطر يعيد السنة ؟؟
والسؤال التانى لو حد يعرف هو في طلبة سورين التحقوا بالجامعات المصرية الحكومية عادي بعد القرار الجديد ولا لأ ؟
وربنا يجزيكم كل خير

titoti 28-09-2012 05:58 PM

ممكن حد يرد عليا انا دلوقتى فى حاسبات القاهرة و عاوز احول هندسة العاشر هل ممكن اتقبل انا جايب 94% ومش عارف هل ممكن يرفضوا ولا اة ارجوكوا الرد

issac-newton 06-10-2012 11:37 PM

Barcamessi10 , اسأل في كليتك احسن .

i3at3f , اللغة انجليزي , اتصالات العام في القاهرة ما يفرقش عن كريدت , لان اتصالات القاهرة من افضل الاقسام فيها , الفلوس بتديلك اهتمام و افضل دكاتره الكلية , و عدد قليل و متابعة و مكان افضل دا غير الدراسة و التمارين و الكورسات الانسانية و كدا . الاقسام الحقيقة
http://unimasr.com/community/viewforum.php?f=1536

شادية المصرى , ما اقدرش افيدك ياريت تنزلي و تسألي في كلية الهندسة , الوكيل او العميد

2ad , اظن ان اغلب الكليات بينتهي التقديم فيها قبل نهاية الترم الاول , و ياريت تسأل في الكلية نفسها , بالنسبة للطلبة السوريين اه , في ناس منهم حاليا في هندسة القاهرة , و معايا ناس في القسم

winniethepooh , للأسف معنديش معلومات

titoti , دي حاجة بتكون تبع الكلية , بس عادي في الكليات الخاصة بيكون القبول او الرفض على حسب الاعداد و الاماكن المتاحة

اموولة 07-10-2012 11:46 PM

يا ترى اية هى الاقسام الى تناسب البنت فى العمل وبانسبة لقسم عمارة انا سمعت انو مبقا ش مطلوب فى سوق العمل هل دة صحيح

اموولة 07-10-2012 11:48 PM

وياترى اية رايك فى هندسة الاسكندرية من حيث التعليم والمستوي

issac-newton 16-10-2012 03:59 PM

الاجابة المنطقية , انو اي قسم مناسب للبنت المهم تكون هتحب القسم و هتستفيد بيه , و البنات ما شاء الله اثبتو تفوقهم في اقسام هندسية كانت حكر للشباب زي ميكانيكا - طيران , انما بالنسبة للإجابة الروتينية فا هي ( اتصالات - حاسبات - عمارة - طبية - كيمياء ) , عمارة قسم رائع جدا و هو قسم اغلبيته بنات , هو قسم رائع جدا و مازال مطلوب و شغله كتير , عموما الشعل ارزاق و خلي الشغل و التوظيف في مرتبة تانية او تالته في اولوياتك في اختيار الاقسام .
هندسة الاسكندرية محترمة جدا , اظن تالت احسن هندسة في مصر بعد القاهرة و عين شمس .

Briez 17-10-2012 05:09 PM

لوسمحت أيه القسم اللى الواحد يتخرج منه مهندس طرق ولوسمحت هل القسم ده موجود فى هندسه خاصه

issac-newton 09-11-2012 04:00 PM

قسم الهندسة المدنية ,

اموولة 30-11-2012 12:26 AM

الهندسة الكيميائية

الهندسة الكيمياية ئمجال شغلها وهل ممكن يشتغل فى مجال بحاليل او الصيدلة بعد ما يعمل دبلومة زى خريج علوم كيميا

2 sendrella 02-12-2012 01:48 AM

السلام عليكم
انا خريجه تجاره باقيلى حوالى 5 سنين
ومتزوجه وعايزه اخد كليه حاسبات ومعلومات
بس مشكلتى انى مسافره ومش هينفع اجى غير ع الامتحانات يعنى كل سنه
سؤالى هينفع التحق بالكليه ولا لاء وياترى ليا فرصه التحق بهندسه الالكترونيات ولا لاء
وبالنسبه للمصاريف هتبقى عاديه ولا هتبقى زى الخاص ب 5000 ف السنه
ياريت حد يرد عليا ضرووووورى عشان انا كنت عايزه الحق السنه دى قبل ما تخلص
ويقولى ايه الاحسن واعمل ايه ؟؟؟

issac-newton 05-12-2012 02:59 PM

أمووله ,

قسم الهندسة الكيميائية , بالأساس متفرع من قسم الهندسة الميكانيكة , و اغلب مجالات عمله في المصانع , برجاء مراجعة هذا الموضوع
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=441925

2 sendrella
افضل وسيلة لحضرتك هي التوجه للجامعة الي حضرتك عاوزة تدرسي فيها و تستفسري في الشئون و يفضل في مكتب وكيل الكلية لشئون الطلبة , او من العميد .

Eng.Karamullah 07-12-2012 07:56 AM

انا عاوز اعرف كل حاجة عن قسم ميكاترونكس من حيث المناهج و فرص العمل بعد التخرج ... إلخ

issac-newton 22-12-2012 04:46 PM

ببساطه قسم الميكاترونكس , هو مزيج من الهندسة الميكانيكية و الهندسة الكهربيه , و هو موجود في بعض كليات الهندسة الحكومية مثل عين شمس , و بعض الكليات الخاصة مثل , الألمانية و 6 اكتوبر , .
فرص عمله قليلة في مصر للأسف , كعاده اغلب الاقسام . ,

كريم12 24-12-2012 10:31 PM

ماذا عن

ماذا عن فتح قسم في المجموعة الهندسية لكلية التخطيط العمراني والاقليمي
اكيد معلوم ان الكلية ضمن القطاع الهندسي واخيرا اصبحت مناظرة كمان مش موضوعنا
بس انا بسال ماذا عن امكانية عمل قسم لمجال التخطيط العمراني ؟؟ :):)

issac-newton 28-12-2012 04:05 AM

بإمكانك التواصل مع الإدارة بخصوص انشاء قسم خاص بكلية التخطيط العمراني , لكني اعتقد ان قسم المجموعة الهندسية يشمل كليات الهندسة بالاضافة لكلية التخطيط العمراني

freedom boy 17-01-2013 06:42 PM

شباب الله يرضى عنكم عاوز اجوبة على الاسئلة ديه :

1- اى قسم من اقسام الهندسة سهل و جميل و ليه مستقبل اكثر من اى قسم تانى و بالدليل
2- التكلفة ممكن توصل لكام
3- هعمل ايه فى الكلية ديه ؟

و الف مليون شكر :)

1- اى قسم من اقسام الهندسة سهل و جميل و ليه مستقبل اكثر من اى قسم تانى و بالدليل

بحر_الامل 26-01-2013 10:03 PM

استفسار بسيط

ما هى المتطلبات التى يجب ان تتوافر فى المهندس و يحتاجها سوق العمل منه ( المهارات الاساسية ) ؟

القبطان امير البحار 27-01-2013 11:38 PM

ارجوا الرد على ضرورررررررى

انا خلصت الثانوية الازهرية و الحمد لله
انا قدمت فى معهد ومجاليش هندسة خاصة لان التنسيق عالى السنة دى
بس كنت عايز اعرف هو ينفع اقدم ان شاء الله السنة الجاية بالتنسيق الجديد بتاع المعهد ولأ
ولا لازم تسيق السنة اللى انا خلصت فيها

وشكرااااااااااااااااااااا جزيلااااااااااااااااااااااااا

222ahmed222 29-01-2013 05:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة freedom boy (المشاركة 5074385)

:)

هو اكثر قسم في مصر له مستقبل قسم الهندسه المدنيه نظراً لكثرة تخصصاته ولأنّ تخصصاته هي الأساس التحتي لأي دوله
كمثلاً مشاكل الري والإنشائات والسكه الحديد والطرق والكباري وكلها من تخصصات االهندسه المدنيه
التكلفه بتختلف من جامعه خاصه لأخرى إذا كنت تقصد في الجامعات الخاصه يعني بتختلف على اساس الجامعه نفسها
ما معنى هتعمل ايه؟ هتدرس بإذن الله :d:d

222ahmed222 29-01-2013 05:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بحر_الامل (المشاركة 5095044)
استفسار بسيط

ما هى المتطلبات التى يجب ان تتوافر فى المهندس و يحتاجها سوق العمل منه ( المهارات الاساسية ) ؟

هي في مهارات بتكون مطلوبه في أي مهنه كمهارات أساسيه
مثل Soft skills
ال هي مهارات التعامل
وفي الكمبيوتر بقى مطلوب دلوقتي في كل المهن ولا سيما المهن الهندسيه
واللغات

222ahmed222 29-01-2013 05:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان امير البحار (المشاركة 5097223)
انا خلصت الثانوية الازهرية و الحمد لله
انا قدمت فى معهد ومجاليش هندسة خاصة لان التنسيق عالى السنة دى
بس كنت عايز اعرف هو ينفع اقدم ان شاء الله السنة الجاية بالتنسيق الجديد بتاع المعهد ولأ
ولا لازم تسيق السنة اللى انا خلصت فيها

وشكرااااااااااااااااااااا جزيلااااااااااااااااااااااااا

الأفضل ان تسأل في مكاتب التنسيق ذاتها او في الجامعه
وهو أمر لا يخص الكليه بل يخص التنسيق والجامعات بشكل عام

Eng.Karamullah 30-01-2013 01:25 PM

ما هى فرص ومجالات عمل المهندس الكيميائى فى مصر ؟؟؟ و هل هى متوفرة ؟؟

222ahmed222 31-01-2013 06:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.karamullah (المشاركة 5102370)
ما هى فرص ومجالات عمل المهندس الكيميائى فى مصر ؟؟؟ و هل هى متوفرة ؟؟

قسم الهندسه الكيميائيه من الأقسام نادرة الوجود في مصر ولا تتواجد إلا في هندسة القاهره والاسكندريه والمنيا
وهو قسم من الاقسام الجيده جدا
ويعمل الكثير منهم في مجالات التسويق والتنفيذ في المصانع وبعضهم في التربه والبترول
سوق العمل ليس بالوفره الكبيره
ولكنّي اذكر ان دكتور الرسم كان بيقولنا في مره من المرات
ان طلاب قسم الهندسه الكيميائيه بيتعينوا بمرتبات عاليه جدا لأنّهم بيكونوا على علاقه وثيقه بالإنسانيات اكثر من النواحي العلميه وهذا يعطيهم افضليه عن بقية الأقسام

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:51 AM.