بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليـة الحقوق (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=164)
-   -   تانية اول حقوق تعليم مفتوح اسيوط (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=390061)

دعاء سوهاج 31-12-2011 12:00 AM

عارفة يا اخت ميار اتضح ان الاخوة اللى معانا بتوع مصلحتهم لكن مش هسيبك ابدا وكل ما اعرف حاجة هنزلها ليكى احنا طبعا هنبدا امتحانات بعد اسيوط يوم 28 يناير وانا تحت امرك ما عدا القانون الادارى وامى دعاء سوهاج

abdoooo123 31-12-2011 04:52 AM

انا معايا كل المحزوف بس الادارى لا ياريت اللى معاه الادارى يقولى
يمكن ارسال رسالة خاصة لو حد احتاج حاجه

graph2005 31-12-2011 08:42 PM

السلام عليكم

اعذرونى ع التقصير لان الجهاز كان عطلان
المهم انا اليوم اخذت الاسئلة المقررة علينا فى مادة الجنائى وكذلك تصحيح للمقرر

مقرر الجنائى

ص 20 -57
66-100
110-129
136- 142
146 - 156
161-188
252 لاخر الكتاب

الاسئلة المقررة

1- اكتب فى مبدا الشرعية الجرائم والعقوبات من حيث فكرة المبدا واهميتة ومضمونة والانتقادات الموجة الية ؟؟
2- كيف يمكن تحديد القانون الاصلح للمتهم وما هو معيار هذا القانون والشروط اللازمة لتطبيقة
3- اكتب فى مبدا شخصية القانون الجنائى من حيث مدلولة ومبرراتة ومدى تطبيقة فى القانون المصرى
4- اكتب بايجاز عن الفئات الاستثنائية من مبدا الزامية القانون الجنائى
5- بين المقصود بالعنصر المفترض
شرط العقاب وظرةف الجريمة
6- وضح الفرق بين النفهوم المادى والمفهوم القانونى للنتيجة الاجرامية
7- الاهمية القانونية للعلاقة السببية
8- وضح الفرق بين الاستحالة المطلقة والنسبية
الاستحالة المادية والاقنونية
9-وضح الفرق بين القصد العام والقصد الخاص
والقصد المحدد والغير محدد
القصد الجنائى والباعث عن الجريمة
القصد المباشر والاحتمالى
القصد البسيط والمصحوب بسبق الاصرار

10-النتائج متجاوزة الفصل وضح المقصود بها
11- اشرح بالتفصيل صور الخطا غير العمدى

graph2005 31-12-2011 08:43 PM

شدوا حيلكم

دعاء سوهاج 03-01-2012 03:39 AM

ى الاالاسئفلة المهمة 1- خصائص القانون الادار 2-تكلم عن الوزير والاعمال المحظورة 3-عرف التفويض تصاصات
4-التشريع او العرف 5-اللامركزية الادارية والسيايسية 6-او عدم التركيز
7-التفويض بالانابة 8-مظاهر استقلال القنون الادارى عن المدنى 9-السلطة الرئاسية احد اركان المركزية
اعتقد الامتحان ميطلعش من دول تمنياتى لكم بالنجاح فى هذة المادة وطمنونى اية اللى جة فى الامتحان اللة معكم وسلامى لاختى ميار

ابو عمر علاء 04-01-2012 03:49 PM

ربنا يوفققكم جميعا

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

سلام من القلب الى كل اخ واخت واشهد الله عز وجل انى احبكم فى الله

وكنت اود ان اشارككم هذا العام فى السنه الثانية ولكن حسبى الله ونعم الوكيل فى هؤلاء الظالمه ولله

الحمد والمنه والفضل واحزننى وانا باتبع يوميا المنتدى عدم التعامون بين الزملاء باستثناء القليلين منكم

الاخوات دعاء وميار والبعض الاخر وهذا ما كان يضايقنى انا شخصيا فى العام الماضى بسبب انانيت

بعض الزملاء فى ان ياخذوا ما يكتب ولا يتعاونون فيما بينهم وكنت اقوم انا بوضع ما كنت اعرفه واتحصل

عليه لله ولكن ربنا يعينكم جميعا وارجوا من الله ان يوفققكم فى الامتحانات وخاصتا ان اليوم هو اول ايام

امتحانات الترم الاول للصف الثانى متمنين من الله لكم التوفيق والسداد وان يعطيكم الله عز وجل نتاج

مجهودكم اللهم امين

اخيكم ابو عمر علاء

الاربعاء الموافق 4/1/2012

ميار الشيشينى 04-01-2012 06:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دعاء سوهاج (المشاركة 4192690)
عارفة يا اخت ميار اتضح ان الاخوة اللى معانا بتوع مصلحتهم لكن مش هسيبك ابدا وكل ما اعرف حاجة هنزلها ليكى احنا طبعا هنبدا امتحانات بعد اسيوط يوم 28 يناير وانا تحت امرك ما عدا القانون الادارى وامى دعاء سوهاج

اختى دعاء انتى ممكن تكلمينى على الميل بتاعى وتابعى معايا الاسئلة وباقى المواد
لانى اكتشفت اننا فى عصر خد واجرى لو موافقة هبعت ليكى اميلى عالخاص عندك

دعاء سوهاج 04-01-2012 08:16 PM

اشكرك جدا جدا اختى العزيزة ميار انا معنديش مانع ابدا تكلمينى على الخاص واشكرك لشعورك هذا ورجاء تعرفينى اول باول
عن اخبارك عملتى اية فى اول يوم متهيئلى عندكم جنائى طمنينى وياريت الاسئلة اية وكمان سلامى الى الاخ ابو عمر علاء واشكرة على اهتمامة وياريت الاخوة يتعلموا منة احتكم دعاء

دعاء سوهاج 08-01-2012 10:48 PM

اية ياجماعة فينكم الاخت ميار كل مبتخل رسالتك بيدينى رسالة مشغول حاول لاحقا

دعاء سوهاج 10-01-2012 04:20 PM

اخت اختى ميار انا مش عافةافتح رسالتك بصراحة انا مش قوى فى الكمبيوتر معلهش لو سمحتى انا مش ططالبة غير اسئلة الامتحانات اللى بتمتحنوها اول باول واكون شاكرة تعب محبتك لى يا ريت اختك عاء

دعاء سوهاج 12-01-2012 01:18 AM

اية ياجماعة سوتكم خوفنى الاتحانات صعبة ولا اية فى اسيوط طنوى عليكم اختكم دعاء

ابو عمر علاء 12-01-2012 05:23 PM

السلام عليكم

السلام عليكم

من متابعتى للمنتدى احزننى عدم تعاونكم مع بعضكم ولكن خدمتا منى لله اولا ثم الى اختى دعاء واخى محمود

يوسف واخوانى فى سوهاج كلفت احد الزملاء فى سنه ثانية اول لكى يجب لى الامتحانات وان شاء الله ساضعها لكم

هنا على المنتدى املا من الله ان يوفققم جميعا وارجوا ان يكون هناك تعاوننا لله

الله المستعان

اخيكم ابو عمر

دعاء سوهاج 13-01-2012 12:12 AM

اخى ابو عمر علاء مش عارفة اقول اية للك بارك اللة من امثاللك فانت فعلا انسان بمعنى الكلمة انا اشكرك والشكر اراة لم يكفى لعل زملائنا وانا نتعلم منك ان نعطى لكى اللة يعطينا عرفنا عامل اية فى امتحانات الترم السنة دى انشاللة تكون موفق طمنا عليك ضرورى واقل لزملائى فى المنتدى العلية مش خد واجرى على راى اختنا ميار السنين طويلة وكلنا فى احتياج لبعض ويا جماعة مش هينفع كدة سلامى الى ابو عمر علاء الاخ العزيز واطلب لة التوفيق فى هذا الترم وياريت احد من اسيو ينزل الامتحانات وبلاش نتعب احى ابو عم

ابو عمر علاء 13-01-2012 10:34 AM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بارك الله فيكى اختى دعاء وان شاء الله كما وعتكم ساضع الاكتحانات لكم هنا وهذا ليس مننا منى ولكن هذا خدمه لله ثم لكم وربنا يوفققم وبالنسبه لى فاول يوم لى غدا ان شاء الله منظات ثم الاربعاء انجليزى ثم السبت اقتصاد
والله المستعان

دعاء سوهاج 14-01-2012 03:52 AM

اخى العزيز ابو عمر وفقك اللة فى المواد اللى هتمتحنها يقف بجانبك وانا كلى ثقة بانك ستوفق فى هذة المواد وبصراحة مادة اللغة مادة غلسة شوية انا برضو نزلت فيها لكن السنة دى الكتاب تغير والدكتور فى سوهاج اعطاهم 25 كلمة من عربى لانجليزى و25 من انجليزى لعربى وخمس قطع من انجليزى لعربى ومن عربى لانجليزى انا طبعا مش عارفة اسم الدكتور لانى محضرتش المحاضرة بس لو كان اعطاكم نفس النظام يبقى هو ولكن اوجة لحضرتك نصيحة فى اللغة اولا تنسى القطعة من عربى لانجليزى وتركز على القطعة من انجليزى لعربى يعنى تحفظ القطع بالعربى وتعرف اول كلمة فى كل قطعة علشان تعرفها بالانجليزى وترجمها يبقى حصلت على 5درجات وبعدين تركز على عشرة كلمات من عربى لانجليزى وانا سوف اكتب لك 25 كلمة من عربى لانجليزى وتحاول تترجم كام كلمة من الكلمات الانجليزى يعنى انشاللة انا هعمل كدة لانى ضعيفة فوق ما تتصور فى الانجليزى اتمنى من كل قلبى التوفيق للك اخى العزيز ابو عمررر وتحياتى لجميع الاخوة برغم زعلى منهم

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:35 AM.