بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   آخر أخبار التعيينات وتفسير القرارات في المنيا وباقي المحافظات (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=330213)

أبو عمر وإلياس 21-06-2011 11:12 AM

طيب ممكن سؤال بس طويل شوية

دلوقتي لو خريج 2007 كلية فنون جميلة (ويعمل بعقد بالحصة كمدرس تربية فنية) من شهر 2 2009 ومن بعد الثورة مباشرة مضى عقد شامل.. هل هيتم تثبيته كمعلم مساعد ؟؟ ولو لا فامتى يتم تعيينه إن شاء الله تعالى ؟؟؟

وايه الشروط المطلوب توافرها فيه عشان يمتحن الكادر ويسري عليه زي باقي المدرسين ؟؟

هل لازم يعمل دبلومة تربوية ؟ أو مهنية ؟؟؟

وسؤال أخير.. معذرة أثقلت عليك .. فسامحني ولك عظيم الأجر بإذن الله ... متى موعد التقديم للدبلومة في جامعة المنيا ؟؟ وما الأوراق المطلوبة لها ؟؟

أنتـــــــــظر رد حضرتك يا دكتور عبد الرحمن وجزاك الله عنا خير الجزاء

ايهاب بابا 21-06-2011 01:33 PM

[quote=د.عبدالرحمن المنياوي;3562184]يا جماعة ده آخر كلام في تعيينات المعلمين المساعدين وبالأجر في المنيا وباقي المحافظات بإذن الله :

ولو اني عاوز أقولكم مع احترامي الناس في إدارة المنيا والله مش عارفين حاجة ومش فاهمين وفي المديرية أجارك الله بس ده وارد في حالة التخبط اللي احنا فيه ده بس مشكلتهم إنهم كلهم عاملين فاهمين يا خويا وكله تمام

الاستاذ محمود والجماعة بتوع التعيينات في المديرية يقولولك إن المعلم المساعد اللي هيكمل الـ3 سنين وامتحن الكادر هنعينه في شهر 7 وده كلام أكيد ..

أنا بأقول لهم بقى إن ده كلام فااااااااضي اللي يقول كده مش فاهم وبيفتي

خد الصح بقى ..

لازم نفصل بين القرارات ومنعملش الملوخية بالمهلبية دي طبخة وده حلو

صدر قرار بتثبيت المعلمين المتعاقدين وبالأجر من مضى عليه 3 سنوات .. خد بالك (متعاقد) يعني بالمكافأة الشاملة علشان الناس بتفهم هندي .. قالك المتعاقد هو المعلم المساعد .. يعني إيه تثبيت يعني يعين في وظيفة معلم مساعد على الثالثة التخصصية .. ودول صدر لهم قرار خلاص وأسماء الناس راحت التنظيم والإدارة وأخدت موافقة وأنا شفت الكشف اللي كان طالع بأسماؤهم من الإدارة في مركز المعلومات ..

السلام عليكم يا دكتور عبد الرحمن اريد ان اسأل حضرتك انا معلم بالحصة ومضى على ثلاث سنوات ومن شهر تقريبا عملوا لينا عقود بالمكافاة الشاملة مالهات اى لزمة انا ادارة اسيوط هل سينطبق علينا هذا الكلام وهيعملولنا تعيين على معلم مساعد ام ان ذلك خاص بالمنيا ومتى رايت هذة الكشوف ارجو الافادة جزاك الله كل خير وطمأن قلبك دائما

علىسمير 21-06-2011 01:42 PM

طب متقولنا احنا هيكون مرتبنا ايه وبشرنا

الرجل الصالح 21-06-2011 03:09 PM

اداره المنيا

انا زهبت الى التنظيم و الاداره عندنا وشفت اسمى هناك وقال لى مسؤل ان الاسماء ده هتتعين على الدرجه الرابعه من15-7-2011

الرجل الصالح 21-06-2011 03:31 PM

يا دكتور ربنا يخليك لينا بس بالحرف الواحد على لسان الوزير بتاعنا التعين فى ايد الوزير الماليه فقط و الوزير ناوى ميعينش حد تانى و احنا نروح نموت انفسنا و حسبيى الله ونعم الوكيل وهى ده الحقيقه

من محبي الرحمن 21-06-2011 03:32 PM

بارك الله فيك يا دكتور على فكرة انا كنت في الاكاديمية و قالولي نفس الكلام اللي حضرتك قلته

سعادتي في عبادتي 21-06-2011 03:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الرجل الصالح (المشاركة 3567377)
يا دكتور ربنا يخليك لينا بس بالحرف الواحد على لسان الوزير بتاعنا التعين فى ايد الوزير الماليه فقط و الوزير ناوى ميعينش حد تانى و احنا نروح نموت انفسنا و حسبيى الله ونعم الوكيل وهى ده الحقيقه

يا أخي تفائل خير بالله عليك تفائل خير هو أنت يعني دخلت جوه نية الوزير و شفت نيتو أيه و بعدين أنت جايب الأخبار الوحشة دي منين قول إن شاء الله خير و توكل على الله :slap1qk6::p:friendsxs3:

سحر العلوم 21-06-2011 03:51 PM

يا مسهل يااااااااااااااااا رب

foxwood55 21-06-2011 05:15 PM

استاذنا الفاضل د/ عبد الرحمن ياريت يكون كل عباد الرحمن مثلك في الهدوء والاسلوب الراقي في الحوار - الثقة في الكلام لان الموضوع مش مستاهل فبركة واجيب كلام وازيعه وخلاص لان اعصاب الناس مش متحمله - صدقني - كم ارتحت جدا عند قراءتي لموضوعك واحسست فيه المصداقية والمنطق وسعة الافق ربنا يزيد وتكون لنا عونا بعد الله في هذا المنتدى الباهر

msamirkh 21-06-2011 10:52 PM

تحية حب وتقدير

تحياتى للدكتور عبدالرحمن وارجوا منه ان يدلني علي الطريقة او علي اسم موقع يكون وارد به الاسماء ومتي سيتم اعلانها في الادارات مع العلم اني تابع لادارة ملوي التعليمية ولم يرد بها اي معلومات حتي الان :078111rg3:وشكرا

د.عبدالرحمن المنياوي 22-06-2011 02:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة foxwood55 (المشاركة 3567922)
استاذنا الفاضل د/ عبد الرحمن ياريت يكون كل عباد الرحمن مثلك في الهدوء والاسلوب الراقي في الحوار - الثقة في الكلام لان الموضوع مش مستاهل فبركة واجيب كلام وازيعه وخلاص لان اعصاب الناس مش متحمله - صدقني - كم ارتحت جدا عند قراءتي لموضوعك واحسست فيه المصداقية والمنطق وسعة الافق ربنا يزيد وتكون لنا عونا بعد الله في هذا المنتدى الباهر

شكرا جدا لكلامك الرقيق وجمعنا الله وإياكم في الخير ..

سمر2011 22-06-2011 02:21 AM

استاذ عبدالرحمن المنياوى هل يحق للمعلم المساعد ممن اجتاز اختبار1/4/2011 ومؤهل تربوى و اى سى دى ال وانتل الانتقال من محافظه الى محافظه لمرافقه الزوج؟ ارجوك رد عليا ضرورى

أبو عمر وإلياس 22-06-2011 02:53 AM

طيب ممكن سؤال بس طويل شوية

دلوقتي لو خريج 2007 كلية فنون جميلة (ويعمل بعقد بالحصة كمدرس تربية فنية) من شهر 2 2009 ومن بعد الثورة مباشرة مضى عقد شامل.. هل هيتم تثبيته كمعلم مساعد ؟؟ ولو لا فامتى يتم تعيينه إن شاء الله تعالى ؟؟؟

وايه الشروط المطلوب توافرها فيه عشان يمتحن الكادر ويسري عليه زي باقي المدرسين ؟؟

هل لازم يعمل دبلومة تربوية ؟ أو مهنية ؟؟؟

وسؤال أخير.. معذرة أثقلت عليك .. فسامحني ولك عظيم الأجر بإذن الله ... متى موعد التقديم للدبلومة في جامعة المنيا ؟؟ وما الأوراق المطلوبة لها ؟؟

أنتـــــــــظر رد حضرتك يا دكتور عبد الرحمن وجزاك الله عنا خير الجزاء

amira habiba 22-06-2011 01:00 PM

شكرا على التوضيح يا دكتور
و عقبال التنفيذ باذن الله

نورالحبيب 22-06-2011 01:18 PM

مشكوووووووووووووور يادكتور عبدالرحمن جزاك الله كل خيرا وبشرك بما يسرك
لى استسار عن مرتباتنا وموضوع الحدالادنى للدرجه التالته انا كنت تعاقد 1/10/2007 وامتحنت كادر 1/4 ونجحت الحمدلله
دلوقتى هنقبض 700 ولا 900 ولا 1200 لانه كثرت الاقاويل ومحدش فاهم حاجه عشان يهمنى وبما ان حضرتك اهم ياريت توضحلى وجزاك الله كل خير استاذى الاضل

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:43 AM.