بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   جامعة الأزهر (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=212)
-   -   طلبة كلية اللغات والترجمة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=198410)

wadahfadl 24-07-2011 06:29 PM

السلام عليكم
انا طالب في كلية اللغات والترجمة سنة ثانيه
مبدأيا مبدا التحويل من العام للازهر في كلية اللغات موجود ومتفق عليه للبنات فقط وليس للبنين حق التحويل
ثانيا شروط الالتحاق بالكليات انا مش اعرفها بالضبط بس لازم يكون المجموع في المجمل عالي ودرجة الانجليزي عاليه جداااا
ثالثا بخصوص المواد بيكون اغلبها عن القسم بمعني مواد زي قواعد وانواع تراجم كتيييييييييير ولغويات ومسرحيات وادب انجليزي وحاجات تانيه كتيييييييييير بس طبعا ده كله مش في سنة واحده ده متقسم عالخمس سنين
رابعا الكلية ليها 4 فروع 1- تفهنا دقهلية 2-مدينة نصر القاهره 3- العاشر من رمضان شرقية 4- طيبة الاقصر
خامسا للي في ثانوي عام افضل انهم يروحو اليومين دول مش عشان يقدمو ولكن عشان يعرفو هم ينفع يقدمو وللا لا بالعربي الشروط بتاعة القسم هتمشي عليهم وللا لا
سادسا للي في الازهر التنسيق كل سنة بيكون غبي ومكار بس البنات العلمي بيكون اعلي من 90 والادبي بيكون من 85-90
اما الولاد فده بالحظ لانه في سنتي انا اللي هي قبل اللي فاتت كان التنسيق من 87 والسنة اللي فاتت كان من 67 يعني مالهوش امان
( نظام الدراسه)
نبدا بالشرعي واللغوي عشان خايفين منه
في تمهيدي مفيش لا شرعي ولا لغوي ولا قران
من اولي لرابعة بتاخد مادتين لغوي ومادتين شرعي في كل سنة والقران كل سنة خمس اجزاء
مواد الانجليزي بقي في المجمل بتدور حوالين الترجمة والقواعد والمسرحيات والادب والشعر والصوتيات واللغويات وانواع تراجم كتييييييييييييييييير
كلهم متقسمين عالخمس سنين طبعا
في تمهيدي 7 مواد بس السنة كلها
كل سنة 12 مادة شامله الانجليزي واللغوي والشرعي والقران
متقسمين عالترمين
ارجو اكون افادتكم
اخوكم وضاح فضل

wadahfadl 06-08-2011 09:31 PM

شروط قبول طالبات الثانوية العامة الراغبات فى الالتحاق بجامعة الازهر
الطالبات الحاصلات على الشهادة الثانوية العامة يقتصر على الطالبات فقط للالتحاق بشعبة اللغات الاوروبية و آدابها و الترجمة الفورية بقسميها ( الانجليزيه و الفرنسية ) بكلية الدراسات الانسانية للبنات بالقاهرة و البنات الازهرية بطيبة الجديدة و العاشر من رمضان و كلية الدراسات الانسانية بتفهنا الاشراف دقهلية ( انجليزى فقط) للعام الجامعة 2011/2012 تقبل شعبة اللغات الاوروبية و آدابها و الترجمة الفورية القسمين العلمى و الادبى بنسبة لا تقل عن 85% من المجموع الكلى بالنسبة للغة الانجليزيه الاولى و85% مجموع اللغة الانجليزية .
اما بالنسبة لقسم اللغة الفرنسية يقبل القسمين الادبى و العلمى و بنسبة لا تقل عن 75% من المحموع الكلى للدرجات و تحتسب درجة نجاح مادة المستوى الخاص فى اللغة الانجليزية الاولى ان وجدت ضمن درجات المجموع الكلى للطالبه وان تكون اللغتان الاجنبيتان اللتان درستهما الطالبة فى شهادة الثانوية العامة هما بالتحديد الفرنسية و الانجليزية و الا تقل الدرجة الحاصل عليها الطالبة فى مادة اللغة الاجنبية الاولى ( اللغة الفرنسية) عن 80% على الاقل من النهاية العظمى المخصصة لها

المصدر :موقع جامعة الازهر
منقول بالنص

2ala2 12-08-2011 11:40 PM

بالنسبه للطالبات الحاصلات على الثانويه العامه و عاوزين يدخلوا كلية الدراسات الانسانيه قسم الترجمه الفوريه لغه انجليزيه هل لازم يكون المستوى الرفيع انجلييزى.........وانا جايبه 89%و 42,5 ف الانجلش و الفرنساوى 43.....ارجو الرد بسرررررررررررررعه لأن التقديم بكررررررررره....وجزاكم الله خيرا

2ala2 13-08-2011 01:17 AM

بالنسبه للطالبات الحاصلات على الثانويه العامه و عاوزين يدخلوا كلية الدراسات الانسانيه قسم الترجمه الفوريه لغه انجليزيه هل لازم يكون المستوى الرفيع انجلييزى.........وانا جايبه 89%و 42,5 ف الانجلش و الفرنساوى 43.....ارجو الرد بسرررررررررررررعه لأن التقديم بكررررررررره....وجزاكم الله خيرا

wadahfadl 15-08-2011 01:52 PM

الكلام واضح يا اخت والمستوي بينحسب علي المجموع
اما نسبة ال85% فدي بالضبط لازم تكوني جايبة مجموع42.5 في الانجلش او اكتر
التقديم اخره 18/8
بسرعة كده يادوب تلحقي نفسك وان شاء الله تنضمي للكلية

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:43 AM.