بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   جامعة الأزهر (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=212)
-   -   اى حد داخل هندسه الازهر بنات القاهره يتفضل بالدخول لو سمحتم (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=154380)

mustafaelfateh 11-12-2009 03:16 AM

انا فى تالتة ثانوى وعايز اعرف اية المستوى العلمى للكلية حلو ولا نص نص ولا وحش واية احلى الاقسام

eng refa3y 11-12-2009 04:03 PM

المستوى العلمى زى الفل
زيك زى اى جامعه تانيه
وهم فى الشغل مبيفرقش معاهم انت ازهر ولا عام
المهم انت تقديرك ايه
كويس فى الانجليزى ولا لأ
كويس فى الكمبيوتر ولا لأ
وطبعا كل ده بيتعرف من الانترفيو ان هم هايسألوك حبه اسئله يشوفو مستواك فى الانجليزى وتقديرك ده مظبوط ولا لأ
وطبعا شويه كورسات لو موجوده وكده يعنى

اما بالنسبه لاحلى الاقسام على حسب القسم اللى انت شايف نفسك فيه
بس انا من رأى ان بترول وبعد كده مدنى وبعد كده ميكانيكا والله اعلم

وربنا يوفقك وتجيب مجموع كويس تشرف نفسك بيه
واعمل اللى عليك وملاكش دعوه
ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا

وربنا يوفق الجميع آمين

mustafaelfateh 13-12-2009 02:42 AM

شكرا انجى على ردك الجميل وربنا يوفقنا كلنا

mustafaelfateh 13-12-2009 02:43 AM

قصدى باش مهندس محمد انا اسف

Eng.Rasha 03-01-2010 08:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng refa3y (المشاركة 1796454)
اعترااااااااااااااااااااااااااااااض
انا من رأى ان بترول احسن قسم فى هندسه للبنين
وعشان تتأكدى أكتر شوفى الشغل جوه مصر وبره مصر عامل ازاى
وشويه خبره فى بترول مع كورسات انجليزى
ساعتها بتلاقى مهندس البترول ده بيعدى جامد

وعشان تتأكدى اكتر ان بترول فى العام ليه تنسيق لواحده وده معدى كل حاجه
وفى الازهر اعلى قسم فى اقسام الهندسه كلها

ودى مجرد وجه نظر والاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه

وطبعا احسن قسم للبنات هو عماره فعلا
وممكن الكمبيوتر اواتصالات لو اتفتح لكم ده بالنسبه للبنات اللى مش هاضمين الرسم قوى
وطبعا اتصالات احسن من الكمبيوتر

مع احترامى ليك يا بشمهندس ولوجهة نظرك

انا من راى ان اكتر قسم بهدلة للبنات فى شغله هو عمارة واخف هو كمبيوتر او اتصالات

دى وجهة نظرى

yasssmine 04-01-2010 07:28 PM

مع احترامى يا رشا بس انا وانتى عارفين ان احل قسم للبنات هو العماره والدليل على كده انه بياخد اعلى تقدير ومش معنى انك عيزه تدخلى كمبيوتر يبقى احلى قسم يمكن هو احل قسم من وجهه نظرك ده لانك بتحبى الكمبيوتر ومتفوقه فيه بس الهوايه شى والدراسه شى تانى وكمان انتى عارفه ان الدراسه بالذات فى القسم ده فى الكليه زباله وال مش بياخد كورسات:bosyht9: مش بينفع وبعدين ربنا يعدى السنه دى على خير وبعدين نشوف القسم ايه وكمان انتى ناسيه انك مش بتدخلى القسم بمزاجك ده بالتقدير اوعى تنسى الموضوع ده لانه مهم يا ربت والله يسيبو كل واحد يدخل القسم ال يحبه :friendsxs3:لو الموضوع ده حصل يمكن يبقى فى حد نافع فى الكليه دى وربنا يستر

yasssmine 04-01-2010 07:33 PM

رشا لو كنتى حضرتى محاضره الانجليزى بتاع الدرس the status of prayer in islam يا ريت الترجمه بتاعه بسرعه ضرورى

Eng.Rasha 05-01-2010 03:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasssmine (المشاركة 1858006)
مع احترامى يا رشا بس انا وانتى عارفين ان احل قسم للبنات هو العماره والدليل على كده انه بياخد اعلى تقدير ومش معنى انك عيزه تدخلى كمبيوتر يبقى احلى قسم يمكن هو احل قسم من وجهه نظرك ده لانك بتحبى الكمبيوتر ومتفوقه فيه بس الهوايه شى والدراسه شى تانى وكمان انتى عارفه ان الدراسه بالذات فى القسم ده فى الكليه زباله وال مش بياخد كورسات:bosyht9: مش بينفع وبعدين ربنا يعدى السنه دى على خير وبعدين نشوف القسم ايه وكمان انتى ناسيه انك مش بتدخلى القسم بمزاجك ده بالتقدير اوعى تنسى الموضوع ده لانه مهم يا ربت والله يسيبو كل واحد يدخل القسم ال يحبه :friendsxs3:لو الموضوع ده حصل يمكن يبقى فى حد نافع فى الكليه دى وربنا يستر

لا ركزى شوية يا ياسمين فى كلامك

اغلب البنات عندنا فى الكلية عاوزين يدخلوا عمارة وبيدخلوها لانه اكتر قسم بيريح الدماغ من المذاكرة وكله خيال ورسم وانتى عارفة البنات كويس يموووووووووتوا فى الخيال

وبعدين الهواية لما ترتبط بالدراسة بتعمل ابداع وبتخلى الواحد حتى لو مش متفوق بيعدى من الكلية على الاقل

زيك انتى مثلا بتحبى الرسم وبترسمى كويس عشان كدا عاوزة تدخلى عمارة ومصممة عليها رغم عمايل الفنيين والمعيدين فينا

ورغم ان فيه ناس بينصحوكى بدخول قسم اتصالات :d

وعند اهو الفارس المتالق داخل هندسة عشان نظم وحاسبات

ولعلمك اى كلية من غير كورسات مش بيشغلوهم وانتى عارفة كدا كويس

يعنى مش نظم وبس وبعدين دا احلى ما فى نظم منحة اتصالات

اسئلى مجرب :stickjo4::stickjo4::stickjo4:

Eng.Rasha 05-01-2010 03:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasssmine (المشاركة 1858023)
رشا لو كنتى حضرتى محاضره الانجليزى بتاع الدرس the status of prayer in islam يا ريت الترجمه بتاعه بسرعه ضرورى

تخيلى انى لقيت نفسى مترجمة الدرس دا لما تدخلى على الميل هابقى اشرحهولك

yasssmine 05-01-2010 10:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.rasha (المشاركة 1860068)

اغلب البنات عندنا فى الكلية عاوزين يدخلوا عمارة وبيدخلوها لانه اكتر قسم بيريح الدماغ من المذاكرة وكله خيال ورسم وانتى عارفة البنات كويس يموووووووووتوا فى الخيال

وبعدين الهواية لما ترتبط بالدراسة بتعمل ابداع وبتخلى الواحد حتى لو مش متفوق بيعدى من الكلية على الاقل

زيك انتى مثلا بتحبى الرسم وبترسمى كويس عشان كدا عاوزة تدخلى عمارة ومصممة عليها رغم عمايل الفنيين والمعيدين فينا

ورغم ان فيه ناس بينصحوكى بدخول قسم اتصالات :d

وعند اهو الفارس المتالق داخل هندسة عشان نظم وحاسبات

لا والله يا ر شا البنات ال كانو عيزين يدخلو عماره بعد ال شافوه بعد الاسقاط لعمودى غيرو رايهم مفضلش غير ال فعلا عنده الهوايه ويستاهل القسم ده فعلا وبعدين مش هنتخانق يا ستى ربنا يوفقك فى القسم بتاعك ويديكى التقدير ال يدخلهولك وبعدين بالنسبه للاتصالات انا مش كرهاها بس انا بحبه ا غامر زى ما نتى عرفه ومش يزه ادخل حاجه على مزاج حد انا بحب اكون اسبشيل ويا ريت لما تجى تدخلى علىالنت ابقى رنى علشان ترجمه او ممكن تضعيه على التوبيك علشان الكل يستفاد وشكرا يا رشروش وكمان عايزه اعرف اخر الاخبار عندك

الفارس المتألق 09-01-2010 04:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.rasha (المشاركة 1860068)

وبعدين الهواية لما ترتبط بالدراسة بتعمل ابداع
الله هو ده الكلام السليم

وعندك اهو الفارس المتالق داخل هندسة عشان نظم وحاسبات

انا فعلا اللي عرفته ان في قسم نظم ماينفعش ان الواحد يعتمد علي الدراسه في الكليه بس
طبعا عشان متطلبات سوق العمل بتتغير والبرامج بينزل منها اصدرات جديده وطبعا للاسف
المناهج في الكليه زي ما هي مش بتتغير

منحة اتصالات دي بتاعت ايه؟ يعني انا اول مره اسمع عنها ياريت تقوليلي معلومات عنها

زائر غير مسجل 10-01-2010 02:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفارس المتألق (المشاركة 1871353)
منحة اتصالات دي بتاعت ايه؟ يعني انا اول مره اسمع عنها ياريت تقوليلي معلومات عنها

انا اقول لحضرتك على المنحه دى ال اعرفه لانى اعرف ناس خدوها ودلوقتى ما شاء الله كل الشركات بتتخانق عليهم المنحه دى مقدمه من الدوله بتكلف الدوله تقريبا 25 ال جنيه ال بياخدها بيمر باختبارات كتير فى كل المجالات خاصتا الكمبيوتر واختبارات ذكاء ودى بتكون اختبارات صعبه بجد وكمان مفيش كوشه خالص بتتعلم فيها كل حاجه تخطر على بالك حتى ازاى تاكل وتقعد فى المطعم واهم حاجه انها بتعلمك ازاى يكون لك برستيج واهميه بين الناس دى كله بجانب الغرض الاساسى وهو الكمبيوتر والاتصالات بتتعلم فيها كل حاجه من الالف للياء وعلى فكره المنحه دى بتتعمل كل سنه وكمان ال بيدخلها بيقبض 500 جنه شهريا وكمان سمعت انه بياخد لاب توب يعنى بالمختصر حاجه مفيده جدا لاى مهندس او مهندسه دى كل معلوماتى عنها لو عايز تعرف اى حاجه عنها ممكن تسالنى وانا اسال واقول لك

نورالحياه 10-01-2010 03:17 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا معاكم فى هندسه الازهر اعدادى
واكون سعيده ان انا اشترك معاكم فى التوبيك ده

yasssmine 10-01-2010 04:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نورالحياه (المشاركة 1873922)
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا معاكم فى هندسه الازهر اعدادى
واكون سعيده ان انا اشترك معاكم فى التوبيك ده

ايه ده انا تقريبا اعرف كل الدفعه معرفكيش ازاى;) انتى اسمك ايه اصلا .اصل لو انتى نور يبقى معايا فى الفصول الاخيره وعلى العموم اهلا بيكى:av4056bb7jp3: وده شرف لينا ومن دلوقتى تعتبرى نفسك اخت لينا فى التوبيك وتقدرى تطلبى اى حاجه انتى عيزاها واحنا ان شاء الله نساعدك

yasssmine 10-01-2010 04:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفارس المتألق (المشاركة 1871353)

انا هقول لحضرتك ال اعرفه عن المنحه دى لانى اعرف ناس اخدوها :friendsxs3:المنحه دى مقدمه من الدوله بتكون من وزاره الاتصالات بتتعمل كل سنه وبتكون صعبه انك تاخدها لانك بتمر باختبارات كتير جدا حتى الذكاء وكمان مفيش فيها كوسه خالص مش بياخدها الا ال يستحقها بتكلف الدوله حوالى 25 ال جنيه للفرد وكما بتقبض فيها 500 جنيه وسمعت انك بتاخد كمان لاب توب بس ده كله لل بيجتاز الاختبارات ويتقبل بتتعلم فيها كل حاجه عن الكمبيوتر والاتصالات وكمان بتتعلم فيها لغه وبعض الشكليات زى ازاى تقعد فى المطعم وازاى تلبس وازاى يكون اك برستيج واهميه امام الناس وبعد ما تخلصها بيكون لك وظيفه مضمونه اما بالجامعه او فى احد الشركات يعنى باختصار حاجه مفيده لكل مهندس ومهندسه ده ال اعرفه عنها لو عايز تعرف حاجه عنها اكتر ممكن تسال عن الحاجه دى بالتحديد وانا ممكن اسال وارد عليك :078111rg3:

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:47 AM.