بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الصيدلة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=525)
-   -   للصيادلة فقط ادخلو هنا!! (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=153263)

ريهام4 14-09-2009 04:46 AM

بلاش رحمة لحسن كلمة سر كدة بتلعب كاراتيه وحاجات غريبة
احنا غلااااابة اخرنا بنلعب بيلى
انت مشوفتش الهجوم الرهيب على كلية الصيدلة فى قسم العلوم !!
دول قالوا علينا زبالين وبتاع الخدمة الاجتماعية بيطلع يشتغل احسن مننا
وفى نفس الوقت مقالوش ميزة واحدة عن العلوم
الدراسة الصعبة طيرت عقلهم !!
طبعا الا انتى يا رحومة

ريهام4 14-09-2009 04:48 AM

هما بصراحة شخصية واحدة بس اللى عامله الهيصة دى بس كل بتوع علوم بيدخلوا يقولوا امين ويطلعوا
انا حسيت انهم زى الغرقان اللى بيتعلق بقشاية
بس طالما رحمة فيها وماله تبقى كليه العلوم زى الفل (مجاملة )

براءة 14-09-2009 05:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد السيد طلبه (المشاركة 1598956)
هههههههههههه بطلي شكل انا من رأيي طلاب علوم نصهم بدبلر يعني متفرحوش أوي بعلوم

لا ده كده انا بفرح منها اكتر
ما هى علوم يا تطلع ناس فاهمة يا ميستحقوش يعدوا :bosyht9:
يبنى دى اخر الكليات المحترمة

براءة 14-09-2009 05:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ريهام4 (المشاركة 1599309)
بلاش رحمة لحسن كلمة سر كدة بتلعب كاراتيه وحاجات غريبة
احنا غلااااابة اخرنا بنلعب بيلى
انت مشوفتش الهجوم الرهيب على كلية الصيدلة فى قسم العلوم !!
دول قالوا علينا زبالين وبتاع الخدمة الاجتماعية بيطلع يشتغل احسن مننا
وفى نفس الوقت مقالوش ميزة واحدة عن العلوم
الدراسة الصعبة طيرت عقلهم !!
طبعا الا انتى يا رحومة

فكرتينى بايام العز يا بنتى ههههههههه
ويا ريت بلاش الجمع
وع فكرة انا اصلا تخصصي فيزيا رياضة يعنى مش كيميائية ومليش دعوة بالصيادلة ولا شغلهم اصلا :romarioxp6:
وع فكرة شكلك عاوز يضرب يا كميييييل

براءة 14-09-2009 05:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ريهام4 (المشاركة 1599311)
هما بصراحة شخصية واحدة بس اللى عامله الهيصة دى بس كل بتوع علوم بيدخلوا يقولوا امين ويطلعوا
انا حسيت انهم زى الغرقان اللى بيتعلق بقشاية
بس طالما رحمة فيها وماله تبقى كليه العلوم زى الفل (مجاملة )

بت انتى اللى كلامك نرفزنا
يعنى واحد ضايقك قمتى حكمتى ع الباقى كلهم
سيبي بتوع علوم ف حالهم دول غلابة :040vk0:

ريهام4 14-09-2009 05:47 AM

مفيش فايدة من الحوار هناك
اسلوب هابط وحوار سى
مينفعش يا جماعة واحد يكون داخل يكتب موضوع علشان ياخد اراء من الناس وفى نفس الوقت اسااسا عاملة علشان يرد على نفسه او يرضى حقد جواه والله اعلم
واضح ان الشخصية دى هجومها على الصيادلة من زمان
مفيش مجال للمقارنة بين الصيدلة والعلوم ابدا
انا جزء كبير جدا من دفعتى مرضيوش يدخلوا علوم ودخلو طب اسنان وبشرى وصيدلة وعلاج طبيعى خاصة
والباقى فضلوا التجارة
اللى يحب يثبت للناس ان الكلية دى كويسة او غيره او يطال الناس بحاجة سواء لقب او غيره برضه يطالب بس فى نفس الوقت ميحاولش يقنع الناس بحاجات لو حد بره سمعها هيقولوا ايه الهبل دة!!!
وفى الاخر برضه اللى بيعملوا الكلام الفاضى دول عالم فاضية
بس برضه مسليييييين حبتين زى ما الدوكتر قال فوق

ريهام4 14-09-2009 05:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة براءة (المشاركة 1599448)
بت انتى اللى كلامك نرفزنا
يعنى واحد ضايقك قمتى حكمتى ع الباقى كلهم
سيبي بتوع علوم ف حالهم دول غلابة :040vk0:

حاضر يا رحومة اوى تعصبى نفسك انتى بس
لحسن انا عارفة ممكن انضرب:bosyht9:
بس انا كلامى مش بينرفز انا بقول الحقيقة
يمكن كنت مستفزة شوية 1!:022yb4:

براءة 14-09-2009 05:58 AM

مستفزة شوية
كده شوية :p
ده انتى حسستينى انى ف احقر كلية ف مصر :slap1qk6:

dr/ ahmed 14-09-2009 06:07 AM

ايه يا جماعه هى كل الكليات داخله شمال فى بعض ليه

انا عن نافسى صيدلى وهقول رأى

بالنسبه لأن خريجين علوم بيطالبوا بخذف لقب دكتور مننا ... مش هقول عليه حاجه غير مش احنا اللى كتبنا قدام اسمنا
دكتور دى الحكومه اللى اديتهولنا ..ومش حكومه مصر بس اى دوله فى العالم امريكا وانجلترا وغيرها معرف فيها اننا دكاتره
دى حاجه مفروغ منها

بالنسبه لجزئيه الشغل فى شركات الادويه ... يا جماعه كليتنا معناها كليه الادويه وتيجوا تقولوا انتم متعرفوش حاجه فى الدواء

يعنى اجيب مثلا خريج علوم قسم فيزياء واقول له انت متعرفش حاجهفى الفيزياء اذاى يعنى

لكن انا عارف ان عندك قسم كيمياء خاص لكن يا جماعه دراسه الادويه الكيمياء تعتبر فرع منها مش اكتر وليست الاساس
والا كانوا لغوا باقى المواد واكتفوا بالكيمياء
ثانيا الكيمياء اللى بندرسها فى كليه الصيدله تختلف عن الكيمياء بتاع علوم يعنى مثلا بتدرسوا الكيمياء الطبيه
لو حد قال اه بندرسها يبقى بيكدب لأن الكيمياء الطبيه تلزم دراسه فارماكولوجى وده عمرك ماتخدوه يعنى كمثال

لكن ممكن تقولوا كل شركات الادويه فيها خريجين علوم ... عادى بس عمره ما يقدر يتدخل فى شغل الصيادله
يعنى ممكن تشتغل فى مصانع الادويع على المكن لكن الصيدلى بيبقى اشراف او بيشتغل فى قسم الجوده او..او..
وخريج علوم ميعرفش عنها حاجه لأنه مدرسهاش
خريج علوم ممكن يشتغل ميديكال رب على الرغم انه ميعرفش الدواء ده اتعمل اذاى ولا يقدر يعمل ذيه ولا يعرف الجرعات ودواعى الاستعمال ولا المواد الفعاله هو مجرد بيحفظ كلمتين وبيروح يقولها للطبيب فى العياده او الصيدلى فى الصيدليه
وبالنسبه للميديكال رب الصيادله لا يعملوا بها لأنها تعتبر اهانه للصيدلى

بالنسبه لجزئيه معمل التحاليل فأنا اايد خريجين علوم فى الجزئيه دى حيث ان خريج كيمياء ونبات او خريج قسم الحيوان

يدرس كيمياء حيويه وميكروبيولوجى ودى تاهله لفتح معمل تحاليل وان كان لن يصل الى قدره طبيب التحاليل لكن ممكن فعلا يفتحوا معمل تحاليل

بس فى حاله انكم عاوزينه يتلغى من طب يبقى لازم يتعمل قسم خاص بالتحاليل فى كليه علوم و يتم دراسه مواد التحاليل والمواد اللى تأهله لفتح معمل تحاليل من اول سنه ويبقى الطالب عارف ده

بغض النظر عن كل الكلام اللى اتقال ده اكيد كل واحد لازم يكون متعصب لمهنته وكليته

لكن كليه علوم بها تخصصات تفوق كل الكليات تفوق صيدله وطب
يعنى ذى الفيزياء الاشعاعيه والفيزياء الذريه وغيرها وغيرها واللى بصراحه وبدون مجامله بعتبر دكاتره علوم اللى بيدرسوا فى الكليه دول علماء وعباقره مش مجامله لحد بس دا رأيى
لكن علا خريجين علوم هيحسوا بقيمتهم بجد لو استطاعوا العمل فى المركز الخاصه بهم مثل معامل التحاليل ومعامل الابحاث
دى همه اللى يقدروا عليها وهيبانوا فيها مش حد تانى
لكن لو فكروا فى ان ياخذوا مهن تانيه فملهاش اى لازمه لأنهم لايفقهون بها يعنى عمركم شفتم صيدلى شغال مهندس
او ماسك مشرط وعامل نفسه جراح لأطبعا لأنه له تخصصه يقدر يبدع فيه

وربنا يوفقنا ويوفقكم الى مايحبه ويرضاه

Dr.KaJoo 14-09-2009 06:13 AM

f3lan

no comment !!!!!!!!

ريهام4 14-09-2009 06:47 AM

فعلا يا دوكتر احمد كلام حضرتك صح
بس للاسف الشخصية اللى كانت بلتجادل فى الكلام دة فى الموضوعات العديدة اللى عملتها الشخصية دى
الناس قالوا كلام مشابه بدا لان دى الحقيقة بس للاسف برضه كل مرة يطلع خريج الصيدلى مش من حقه العمل دة
ولما جت سيرة الصيدلة الاكلينيكية اللى انا داخلة خاصة علشانها قال ان كمان خريجة العلوم ممكن يبقوا اكلينيكين
طيب وايه يعنى ما انا ممكن بعد ما اتخرج افتح معمل تحاليل كصيدلى بعد ما اعمل دبلومة او حاجة زى كدة مش فاكرة واشتغل فيها
للاسف زى ما قولت الناس اللى بتهاجم الصيدلة دول بيهجموا لمجرد الهجوم ولمجرد انهم يرضوا نفسهم وميحسوش بانهم اقل من غيرهم
وهى دى فعلا عقدة الخواجة

dr/ ahmed 14-09-2009 07:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ريهام4 (المشاركة 1599669)
فعلا يا دوكتر احمد كلام حضرتك صح
بس للاسف الشخصية اللى كانت بلتجادل فى الكلام دة فى الموضوعات العديدة اللى عملتها الشخصية دى
الناس قالوا كلام مشابه بدا لان دى الحقيقة بس للاسف برضه كل مرة يطلع خريج الصيدلى مش من حقه العمل دة
ولما جت سيرة الصيدلة الاكلينيكية اللى انا داخلة خاصة علشانها قال ان كمان خريجة العلوم ممكن يبقوا اكلينيكين
طيب وايه يعنى ما انا ممكن بعد ما اتخرج افتح معمل تحاليل كصيدلى بعد ما اعمل دبلومة او حاجة زى كدة مش فاكرة واشتغل فيها
للاسف زى ما قولت الناس اللى بتهاجم الصيدلة دول بيهجموا لمجرد الهجوم ولمجرد انهم يرضوا نفسهم وميحسوش بانهم اقل من غيرهم
وهى دى فعلا عقدة الخواجة

مينفعش اى حد يدرس اكلينيكال الا اذا كان طالب جديد ملتحق بكليه الصيدله

او طالب بكليه الصيدله وحب ان يحول لنظام الاكلينيكال

او خريج ولازم يكون معاه شهاده البكلوريوس فى العلوم الصيدليه الكلام ده مش جايبه هباء

انا سألت فيه كويس جدا

بالنسبه لمعمل التحاليل للصيدلى الحق فى فتح معمل تحاليل بشرط ان يتخصص

والتخصص سهل جدا يتم عمل دبلومه فى الميكروبيولوجى والتحليليه والمعايرات ( ودى مواد بندرسها اصلا)الى جانب خبرتك الدراسيه فى باقى المواد يأهلك لفتح معمل تحاليل

على فكره فيه للصيدلى مجالات كتيره جدا منها مهنه الطب الشرعى ( ودى مواد بندرسها) طبعا هتقولى ايه ده مينفعش
لأ اقولك ينفع وده جزء من دراستنا لكن برده لازم تتخصصى
بتعملى دبلومه فى السموم والشرعى وتشتغلى فى الطب الشرعى فى القسم الخاص بالعقاقير والمخدرات
لأن لا يوجد احد اعلم بهذا المجال ودرسه غيرنا لكن لا نتدخل فى جزء الطب الشرعى التشريحى
ولكن نعرفه دراسيا ولكن نتدخل عمليا فى تخصصنا فقط الا وهو العقاقير والمخدرات

كفايه كده
انا بس حبيت اقولك ان مهنه الصيدلى كتيييييييييييييييييير وفى كل المجالات وعلى الاعموم انا هبقى اذكرها مره تانيه للتوضيح

وبالنسبه لعلوم انا اكن لها كل تقدير واحترام وكذالك طلابها وبصراحه اول سنه درست فى كليه علوم
فيزياء وحيوان وكنت مستمتع جدا فيها

عاوز اقولهم حاجه واحده هاتوا الدليل واقنعونى بيه ان خريج علوم يفهم فى الادويه
وانا برده هرد عليهم بالدليل
وبره ده نقاش ياريت يكون نقاش علمى بعيد عن ال*** والتعصب احنا المفروض ناس كبار وعقلنا كبير ونقدر نوصل المعلومه اللى فى دماغنا صح ولا ايه

:078111rg3::078111rg3:

ريهام4 14-09-2009 07:15 AM

شكرا على المعلومات الاضافية اوى يا دوكتر بجد مكنتش اعرف حكاية الطب الشرعى
بس هو حضرتك كنت علوم ودخلت صيدلة خاصة ولا ايه ؟
فى ناس كتير حاولت مع الشخصية دى بدون ذكر اسم الشخصية فى مواضيع كتيرة الشخصية دى كانت عملاها بس مفيش فايدة
زى ما قولت هجوم لمجرد الهجوم وغير مبرر

زيزو1900 14-09-2009 08:38 AM

يا جماعه الشخصيه للي اسمها ريهام دى بتحاول تقنع الناس بحجات غلط
فعلا ربنا يهديها

زيزو1900 14-09-2009 08:39 AM

انا اصحابي صيادله وبعتز جدا بيهم لانها كليه كويسه
انما كون ان الاستاذة ريهام تهاجم كليه علوم فدة غير مسموح بيه
اكيد طبعا اخوتنا في كليه صيدله عارفين ومقدريين كليه علوم

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:57 PM.