بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   المجموعة العلمية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=159)
-   -   الى كل من التحق بكلية العلاج الطبيعي جامعة القاهرة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=140766)

ork3d 13-08-2011 02:01 PM

و انا ايه من المنوفيه يا toto

dr.loai 13-08-2011 09:40 PM

https://www.facebook.com/groups/240961975925072/

سمسم ك.م 17-08-2011 03:44 PM

انا فعلا رحت وقدمت بس لسة مش حد قلنا عن الكورسات او الادوات
ياريت يا دكتور لؤى تقولنامطلوب مننا اية بالظبط

وكمان معلومات اكتر عن المقابلة علشان هى يوم الاتنين

اسفة على التطويل

dr.loai 17-08-2011 08:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمسم ك.م (المشاركة 3855984)
انا فعلا رحت وقدمت بس لسة مش حد قلنا عن الكورسات او الادوات
ياريت يا دكتور لؤى تقولنامطلوب مننا اية بالظبط

وكمان معلومات اكتر عن المقابلة علشان هى يوم الاتنين

اسفة على التطويل

بصى يا ست الكل بالنسبة للكورسات فان شاء الله فيه كورس medical english فى شهر 10 ان شاء الله للى يحب ياخده اما الاداوت فكل اللى مطلوب منكم بالطو و لبس العلمى ( تى شيرت و بنطلون و شورت ابيض ) و متخافوش البنات لوحدهم و الصبيان لوحدهم

أما المقابلة فمتخافيش منها خالص و اعتبريها دردشة بسيطة مع الدكتور او الدكتورة و كله بينجخ فيها بشرط ميكنش فيه اى اعاقة

rosze storm 18-08-2011 05:09 AM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الف مبروك لكل الدكاتره اللى هيدخلو الكليه
وكنت بستاذنكم هسأل سؤال
انا طالبه فى الفرقه الرابعه تربيه رياضيه ونفسى بعد اما اخلص كليتى ادخل علاج طبيعى فكان سؤالى هو هل ممكن وله لازم معهد ولو ممكن فا ايه هى الشروط ؟
وشكرا ليكم
او ممكن تقولولى اسالى فين واعرف الزاى الشروط وشكرا ليكم

سمسم ك.م 19-08-2011 01:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.loai (المشاركة 3857477)
بصى يا ست الكل بالنسبة للكورسات فان شاء الله فيه كورس medical english فى شهر 10 ان شاء الله للى يحب ياخده اما الاداوت فكل اللى مطلوب منكم بالطو و لبس العلمى ( تى شيرت و بنطلون و شورت ابيض ) و متخافوش البنات لوحدهم و الصبيان لوحدهم

أما المقابلة فمتخافيش منها خالص و اعتبريها دردشة بسيطة مع الدكتور او الدكتورة و كله بينجخ فيها بشرط ميكنش فيه اى اعاقة

اشكرك جدا يا دكتور

dr.loai 19-08-2011 08:43 PM

العفو يا دكتوره

A.M.S. 27-08-2011 10:29 PM

ارجو الرد سريعا

يا جماعة أنا مجموعي اقل من الحد الادنى للكلية بـنص :s
في ناس قالتلي ممكن اقدم التماس للكلية . . . هل ده صحيح ؟؟
لو آه . . . طيب إيه إجراءاته ؟؟؟
يا ريييت تردوا عليا بسرعة :(

rana3994 22-07-2012 09:04 PM

هم اللى بيدخلوا علاج طبيعى بيبقوا دكاترة

Nada_Mohsen 14-08-2012 08:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rana3994 (المشاركة 4669962)
هم اللى بيدخلوا علاج طبيعى بيبقوا دكاترة

أيوا بننبقى دكاترة طبعا ^_^
و لينا نقابة خاصة بينا و كمان حاليا الحمد لله دخلنا مشروع علاج المهن الطبية تمهيدا لأننا نخش اتحاد المهن الطبية "ع ما الورق يخلص يعنى :) "

Dr.Nihal 15-08-2012 03:22 PM

انا داخلة اولى ان شاء الله
بس سمعت انها هتكون خمس سنين دراسة و سنه امتياز .. الكلام ده بقى هيطبق من السنه دى ولا ايه بالظبط ؟

hana abdallah 17-07-2013 12:50 AM

لو سمحتوا عايزه اعرف هي طب علاج طبيعي بتاخد من كام في العادي يعني وبما ان التنسيق هينزل السنه دي ممكن تاخد من كام السنه دي انا جايبه 94.39 % ولسه هعمل تظلم بس خايفه مش الحقها لو سمحتوا الرد

Rozal Nona 29-07-2013 02:15 PM

انا جديدة معكو
انا ان شاء الله قررت ادخل علاج طبيبعى بس خاص فى كلية 6 اكتوبر
كنت عايزة اعرف اولا
الكلية هناك بتعلم حلو؟
العلاج الطبيبعى فى العموم ايه هى الوظايف ال ممكن اخرج استغلها على طول
وهى بتجيب فلوس على طول ولا نظامها اية
وشكرا كتييير

رامى قشوع 29-07-2013 08:05 PM

والله بالنسبه لجامعه 6 اكتوبر انا اعرف ان هى و فاروس ف اسكندريه من احسن الجامعات الخاصه عموما وفى العلاج الطبيعى خصوصا

خريج العلاج الطبيعى بيشتغل فى اكتر من مكان
اولا فى المستشفيات و العيادات . زى الطبيب البشرى بتشتغلى ف المستشفيات العامه و الخاصه وليك حق انك تفتح عيادتين حد اقصى ..
2- تشتغل فى الانديه . عشان كل نادى بيحتاج اخصائى علاج طبيعى للطب الرياضى و للمتابعه مع الرياضيين

اما بالنسبه للفلوس فدى ارزاق :d محدش بيقدر يتكلم ف دى بس زيك زى اى طبيب بشرى بتحتاجى دراسات وماجيستير بعد التخرج وكلما تدرجتى ف الدرجه العلميه الفلوس بتزيد خصوصا ف السفر :)

Rozal Nona 01-08-2013 09:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رامى قشوع (المشاركة 5411033)
والله بالنسبه لجامعه 6 اكتوبر انا اعرف ان هى و فاروس ف اسكندريه من احسن الجامعات الخاصه عموما وفى العلاج الطبيعى خصوصا

خريج العلاج الطبيعى بيشتغل فى اكتر من مكان
اولا فى المستشفيات و العيادات . زى الطبيب البشرى بتشتغلى ف المستشفيات العامه و الخاصه وليك حق انك تفتح عيادتين حد اقصى ..
2- تشتغل فى الانديه . عشان كل نادى بيحتاج اخصائى علاج طبيعى للطب الرياضى و للمتابعه مع الرياضيين

اما بالنسبه للفلوس فدى ارزاق :d محدش بيقدر يتكلم ف دى بس زيك زى اى طبيب بشرى بتحتاجى دراسات وماجيستير بعد التخرج وكلما تدرجتى ف الدرجه العلميه الفلوس بتزيد خصوصا ف السفر :)

جزاك الله خيرا
يعنى اقدر افهم من كدة ان 6 اكتوبر نفس المواد والافسام بتاعت كليات القاهرة هى هى صح؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:18 PM.