بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية طب اسنان (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=528)
-   -   لمن يحتاج المساعده بخصوص طب اسنان (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=446317)

احمد زلط 21-08-2012 02:54 AM

انا جالى طب بنها وحولت اسنان طنطا .......عملت الصح انا ولا الغلط؟

medoash 24-08-2012 04:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة آية ممدوح (المشاركة 4721817)
جزاك الله كل خير يا دكتور
أنا جالى أسنان المنيا وأنا من المنصورة وقلقانة قوى على موضوع التحويل وربنا يستر
برضة فيه ناس فى عائلتى بتقول لى صيدلة إكلينكية وخايفين علشان موضوع الخلع والدم وبعض أمراض اللثة والأسنان إنى ما أستحملهاشى
أختى الكبيرة فى طب بشري سنة رابعة وبتقول لى بكرة تتعودى وما تقلقيش
بصراحة كان حلم عمري طب بشرى بس مجموعى أقل بدرجة والحمد لله رب هو اللى إختار لينا وأكيد إختيار ربنا خير فى جميع الأحوال
عايزة أسأل فيه إعدادى فى طب اسنان المنصورة
وإيه المواد اللى بناخدها
وبناخد عملى إيه بالضبط
وإيه الأدوات اللى بنحتاجها وبنشتريها
ربنا يوفقك يادكتور ويكرمك وإن شاء الله تتعين فى الجامعة وكله بآمر الله
وشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ا

موضوع اعدادى دا لسه موجود فى المنصورة
اما بقى حكاية صيدلة اكلينيكية دى فهيا انا بعتبرها نصبه كبيرة بتدفعى فلوس وفى الاخر بتتخرجى زيك زى اى حد متخرج من صيدلة لان ملهاش مجال عمل هنا اصلا

ممنوع وضع روابط فيس بوك

medoash 24-08-2012 04:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سهيلة 23 (المشاركة 4732655)
لو سمحت يادكتور ...
انا عوزة اعرف نظام المذاكرة فى الجامعة
ولو عاوز تتفوق فيها وتجيب مراكز -انا عارفة ان ده صعب شويه-بس الصعب بإذن الله يهون
المهم يعنى المطلوب مذاكرة منين وامتى هل طول السنة ولا ف الاخر
انا مش عوزة ادخل الكلية عشان انجح واعدى بس انا عوزة ابذل مجهود ان شاء الله
فلو ممكن حضرتك تقولى او تفيدنى بخبراتك

الكلية دى مختلفة تماما عن الثانوى ممكن حد يذاكر كتيييير وينجح ويجيب جيد وحد تانى مش بيذاكر الا قبل الامتحانات بفترة صغيرة ويجيب امتياز وجيد جدا

يعنى الموضوع مش خاضع لعدد ساعات المذاكرة او بالمجهود الموضوع بيتوقف على حاجات كتيرة اولا ودى بعتبرها الاساس ويممكن تستغربى من ان اهم حاجة عشان تجيبى تقدير انك فعلا عندك ارادة تجيبى تقدير لان فى ناس تقولك انا ذاكرت اخر السنة واللى عاوزة انجح وخلاص وناس تانية تذاكر اخر السنة بس حاطه فى دماغها تجيب مثلا جيد جدا وتجيب فعلا لانها مركزه على هدفها

تانى حاجة المحاضرات ... مش مهم تفهمى فى المحاضرة اهم حاجة تعرفى الدكتور دا بيركز على ايه لانه طول كلامه بيتكلم عن الحاجات المهمة واى حاجة يقول عليها مش مهمة يبقى فعلا وفورا تخليها مش مهمة وتركزى على باقى الحاجات لان فى ناس تقول انا هذاكر كله وتجهد نفسها وفى الاخر متعرفش تحل ولا دا ولا دا اما الناس الذكية بتركز اوى على الحاجات اللى بيقولها الدكتور وبتلاقى الامتحان كله منها

فى شوية حاجات لازم تعرفيها ان الدكتور مش شرط يجيب اسئلة على جميع الاجزاء زى ثانوى .. دا ممكن يجيب فى فصل واحد تلات تربع الامتحان عشان كدا بقولك المحاضرة ثم المحاضرة هيا اللى بتبين طبيعه اسئلة الدكتور
وطبعا ودى حاجة ممكن تكون متعرفيهاش ان نظام الامتحان فى الكليات العلمية دلوقتى مفيهوش كتابة يعنى انتى بيجيلك ورقة بتحلى فيها بيبقى معظمها اختيارى وصح وغلط وممكن يحط شوية اكمل وفى الاخر بيحط شوية اسئلة كدا اسمها short essay ودى بتبقى سؤال وبيتحل بس (بالمختصر المفييييييييييد) يعنى مش بكتر الكلا

medoash 24-08-2012 04:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doc coma (المشاركة 4744077)
انا داخلة لسا اعدادي اسنان وعايزة اعرف ازاي اذاكرها وكمان عايزة اعرف منهج اعدادي فيها ؟
وعايزة اعرف ازاي اتغلب علي كلام الدكاترة الانجلش واعرف افهمه كويس
وشكرا

انا اسف جدا على التأخر فى الرد كانت ظروف العشر الاواخر وكدا

بالنسبة للمنهج بيبقى خمس مواد
فيزياء .. كيمياء ... حيوان ... نبات ... لغة

ولو حضرتك فى اسنان الاسكندرية هتبقى التقسيمة كالتالى
1) physical chemistry.......22.5 mark
2) organic....................22.5 mark
3) in organic..................15 mark
****toltal 60 mark theoratical + 40 mark practical
...........
_PHYSICS:
1)statistics
2)optics

heat(3
4)electricity
modern physics(5

properties of matter(6

كل فرع ب 10 درجات
...................
_GENERAL ZOOLOGY :
1)physiology...........20 mark
2) histology............10 mark
3) anatomy ..........5 mark
4) embryology.......5 mark
5) genetics...........10 mark

6)cytology ...........10 mark
.....................
_BOTANY
1)systimatic .........10 mark
2)genetics ..........5 mark
3)dental genetics ....5 mark
4)physiology ..........5 mark
5) herbal ................5 marks
****toltal 30 mark theoratical +20 mark practical
...........................
_

LANGUAGE

انا قلت شوية معلومات ونصايح عن المذاكرة فى الرد السابق ان شاء الله تستفيدى منها
بالنسبة لكلام الانجلش كل الناااااااااااااااااااااس فى الاول بتعانى منه جدا جدا جدا لدرجى انى كنت متخيل انى هدخل الامتحان مش هافهم الكلام الانجليزى اصلا ولا هاعرف احط كلمة لكن الاحساس دا بيتلاشى تدريجيا وبعد كام شهر بتلاقى الانجليزى دا حاجة اسهل مما تتخيلى لدرجة انى اقولك انى حاليا لو خيرونى بين الدراسة بالعربى والانجليزى هختار انجليزى

اهم حاجة بس ان هيجيلك فى الاول احساس انك انتى الوحيده اللى مش فاهمة حاجة وان كل اللى حواليكى فاهمين والاحساس دا هيستمر فترة ...صدقينى كدبى احساسك لان الحقيقة ان كله مش هيبقى فاهم اى حاجة حتى بتوع اللغات

medoash 24-08-2012 04:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد زلط (المشاركة 4767795)
انا جالى طب بنها وحولت اسنان طنطا .......عملت الصح انا ولا الغلط؟

كل كلية وليها مميزاتها وعيوبها

بس حاليا انا شايف اسنان افضل بكتيييييييييير وبكره ان حولت باذن الله واما تدخل هتعرف دا كويس جدا جدا

dr/nor pt 24-08-2012 04:55 PM

بصوا مع اجترامى كلية علاج طبيعى واسنان بجد هما طب المستقبل

doc coma 24-08-2012 10:12 PM

السلام عليكم

طيب بعد اذن حضرتك
حضرتك بتقول هنتغلب ع الانجليزي بتاع الدكاترة مع الوقت واهم حاجة المحاضرات طب بالنسبة للي كتابته بطيئة هيلحق يكتب ورا الدكتور ازاي وكمان خاصة هيبقي صعب انه اصلا يفهم كلامه بالانجلش واكيد الدكتور بيبقي سريع فكلامه العادي فمش هنلحق نكتب وراه
انا اسفة اسئلتي كتير

القصاصين 25-08-2012 01:35 AM

سعدووووووووووني

لو سماحتم يادكترة حد يرد علي كنت حبة اعرف طب اسنان للشهادات المعدلة
خد من كام السنادي ارجوكم ردو علي ولي يعرف اي حاجة عن الشهادات المعدلة يخبرني بها بلييييييييييييييز

dr/nor pt 25-08-2012 03:38 PM

انا سمعت 95 والله اعلم

medoash 25-08-2012 09:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doc coma (المشاركة 4778580)
طيب بعد اذن حضرتك
حضرتك بتقول هنتغلب ع الانجليزي بتاع الدكاترة مع الوقت واهم حاجة المحاضرات طب بالنسبة للي كتابته بطيئة هيلحق يكتب ورا الدكتور ازاي وكمان خاصة هيبقي صعب انه اصلا يفهم كلامه بالانجلش واكيد الدكتور بيبقي سريع فكلامه العادي فمش هنلحق نكتب وراه
انا اسفة اسئلتي كتير

المشكلة دى قابلتنى مع بعض الدكاترة اللى بتكلموا بسرعه مش كلهم بس المشكلة دى اولا هتتحل مع الوقت وهتلاقى نفسك بتكتبى عادى جدا ولازم تاخدى فى حسبانك حاجتين الاولانية انك مش بتكتبى كل حاجة انتى بتكتبى المهم بس والتانية انك هتلاقى ورفق بينزل سواء معيدين او زمايلك منزلينه فيه المحاضرات فحتى لو قعدتى فى المحاضرة وفهمتى بس هتلاقى ورق نازل فيه كل حاجة

لو حضرتك اسنان اليكس ..فيه باذن الله حفل استقبال لدفعه اعدادى فى مبنى الكلية يوم الثلاثاء القادم وهيبقى فيه حاجات مفيدة جدا لكل حاجة فى الدراسة

medoash 25-08-2012 09:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القصاصين (المشاركة 4779159)
لو سماحتم يادكترة حد يرد علي كنت حبة اعرف طب اسنان للشهادات المعدلة
خد من كام السنادي ارجوكم ردو علي ولي يعرف اي حاجة عن الشهادات المعدلة يخبرني بها بلييييييييييييييز

تنسيق الشهادات المعادله لسه مفتحش ولسه الحد الادنى طبعا مظهرش التسجيل هيبدأ فى خلال يومين تلاتة

doc coma 26-08-2012 05:34 PM

السلام عليكم

انا جبت 96 السنادي ودخلت اسنان خاصة جامعة الدلتا انا كنت جايبة في تانية ثانوي 98.5 بس نقصت في ثالثة بسبب الفيزياء هل الفيزيا في اسنان صعبة يعني الواحد ممكن يجيب امتياز فيها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وشكرا يا دكتور واسفة ع الازعاج

doc coma 30-08-2012 01:19 PM

السلام عليكم

بالنسبة للفيزياء في طب اسنان ايه وضعها؟؟؟؟؟؟؟
سهلة واللا صعبة؟؟؟؟

dr/nor pt 30-08-2012 01:28 PM

مفيش سهل ولا صعب حسب مجهودك ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا سهلة لو ذاكرتيها ونصيحتى عايزة كل سنة تجيبى امتياز ذاكرى كل يوم ساعة ونص بس واقرى المحاضرات الى خدتيها وهيصى بقيت اليوم هتجيبى امتياز بلثلث بلتوفيق يا دكتورة ان شاء الله

koki` 30-08-2012 03:12 PM

لو فى حد يا جماعة اسنان عين شمس
ممكن بس يقولنا ايه الحاجات و الادوات المطلوبة فى اعدادى؟
و يا ريت كمان لو نعرف المواد اللى هندرسها

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:34 PM.