بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   كفاية كسل يا دفعة ثانوية عامة 2015 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=603942)

اية العشري 06-06-2014 03:27 AM

بكرة هنزاكر ايه يا جماعه

Dr Alaa Inv 06-06-2014 12:55 PM

شباب عندي سؤال ... بالنسبة ل كم الكتب الخارجية اجيب كتابين في كل مادة ولا تلاتة ولا اكتفي بواحد انتم هتعملوا ايه ؟

m_d10 06-06-2014 07:22 PM

أنا هجيب الكتب دية

الإنجليزى :Top student + The Best
لغه فرنسيه : جنيال
فيزياء: الإمتحان + الوسام + نيوتن ( علشان عايزه حل كتيييييييييييير )
كيمياء : الإمتحان + مندليف
عربى :
الرساله + الإمتحان
أحياء : الإمتحان + النفيس
جولوجيا : الإمتحان

m_d10 07-06-2014 03:17 PM

بصوا يا جماعه كل واحد يقلنا ليه أختار علمى علوم أو علمى رياضه .

أنا عن نفسى كنت بحب الرياضه جدا فدخلت علمى علوم

NeVeR CoMe BacK 07-06-2014 10:02 PM

بتهزروا !! :d

NeVeR CoMe BacK 07-06-2014 10:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_d10 (المشاركة 5888159)
بصوا يا جماعه كل واحد يقلنا ليه أختار علمى علوم أو علمى رياضه .

أنا عن نفسى كنت بحب الرياضه جدا فدخلت علمى علوم

هههههههه نفس اللى حصلي :d
دى مشكلة جيل ;)

m_d10 07-06-2014 10:46 PM

اقتباس:

هههههههه نفس اللى حصلي :d
دى مشكلة جيل ;)
بجد أنا كنت بحب الرياضه جدا جدا وكانت من أكتر المواد الى بذاكرها بس فى الإمتحان لما أكون مخلص الميكانيكا ومذاكرها تمام وأغلط فى مسأله وكمان وحده إختار يبقى معناه إنى مش هينفع أكمل رياضه خالص وكمان من الناحيه الأخرى كنت متنش الأحياء ومذكرتهاش غير آخر شهر بس وألاقى نفسى مش غلطان غير 0,2 يبقى ده معناه إنى ........... :d:d:d:d:d;);););) فاهمين إنتوا بقى .

NeVeR CoMe BacK 07-06-2014 10:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_d10 (المشاركة 5888763)
بجد أنا كنت بحب الرياضه جدا جدا وكانت من أكتر المواد الى بذاكرها بس فى الإمتحان لما أكون مخلص الميكانيكا ومذاكرها تمام وأغلط فى مسأله وكمان وحده إختار يبقى معناه إنى مش هينفع أكمل رياضه خالص وكمان من الناحيه الأخرى كنت متنش الأحياء ومذكرتهاش غير آخر شهر بس وألاقى نفسى مش غلطان غير 0,2 يبقى ده معناه إنى ........... :d:d:d:d:d;);););) فاهمين إنتوا بقى .

-_-
انت بتهزر ولا ايه
لا طبعا غلط خالص دى حسابات فاشلة تماما
كل شخص وحسب ميوله وطموحه انت لو دخلت كلية طب وانت بتكرهها هتفضل طول عمرك عايش ندمان :\\\ :blush:;):(:(

m_d10 07-06-2014 10:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة never come back (المشاركة 5888770)
-_-
انت بتهزر ولا ايه
لا طبعا غلط خالص دى حسابات فاشلة تماما
كل شخص وحسب ميوله وطموحه انت لو دخلت كلية طب وانت بتكرهها هتفضل طول عمرك عايش ندمان :\\\ :blush:;):(:(

أنا كنت بحب الرياضه بس برضو معنديش مشكله فى الأحياء وأنا نفسى أدخل طب إن شاء الله

NeVeR CoMe BacK 07-06-2014 10:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_d10 (المشاركة 5888782)
أنا كنت بحب الرياضه بس برضو معنديش مشكله فى الأحياء وأنا نفسى أدخل طب إن شاء الله

تمام ربنا يعينك هى كلية محتاجة مجهود ضخم الحقيقة مش عايزة اصدمك يعنى
بس لو فاكرين ان اللى هيدخل طب هيرتاج م المزاكرة تبقوا غلطانين تمااااااااااااااااااما كلية طب عاوزة مزاكرة اكتر من مزاكرة ثانوية عامة كمان :(;)
بس ايه ده انتو بتزاكرو فعلا وايه بتهزروا؟؟ :stickjo4:

m_d10 07-06-2014 11:04 PM

اقتباس:

تمام ربنا يعينك هى كلية محتاجة مجهود ضخم الحقيقة مش عايزة اصدمك يعنى
بس لو فاكرين ان اللى هيدخل طب هيرتاج م المزاكرة تبقوا غلطانين تمااااااااااااااااااما كلية طب عاوزة مزاكرة اكتر من مزاكرة ثانوية عامة كمان :(;)
بس ايه ده انتو بتزاكرو فعلا وايه بتهزروا؟؟ :stickjo4:
يعنى تقدرى تقولى من دى على دى

أنا ماشى مع نفسى 14 كلمه كل يوم English وربنا يسهل
.................................................. ............................................
أنا داخل وعامل تحدى مع نفسى ومع شخص تانى ويا صابت يا صابت ومينفعشى لقدر الله تخيب :(
I am going to do my best to achieve my ambition

NeVeR CoMe BacK 07-06-2014 11:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_d10 (المشاركة 5888801)
يعنى تقدرى تقولى من دى على دى

أنا ماشى مع نفسى 14 كلمه كل يوم English وربنا يسهل
.................................................. ............................................
أنا داخل وعامل تحدى مع نفسى ومع شخص تانى ويا صابت يا صابت ومينفعشى لقدر الله تخيب :(
I am going to do my best to achieve my ambition

ربنا معاكو :d
بس ياجماعة نصيحة من العبدة لله (عارفة انها مفروض الأمة :p ) بلاش تزاكرو من دلوقتى والله ملهاش لازمة خاااااااااالص حاولو تستمعوا بالاجااااااااااااااااازة علا اد ماتقدروا دى اطول اجازة هتشوفوها من دلوقتى لحد ماتتخرجوا من الجامعة :d:d بلاش مزاكرة اللهم بلغت اللهم فاشهد
سنة تالتة طويلة والله وعايزة صبررر بلاااااااااااااااش تزاكرو دلوقتى والله هتملوووو جدااااااااااااااا انتو حرين بس افتكروا انى قلتلكو مزاكرتكو دى ولا اليها ااااااااااااااااااااى نص لازمة بالمرررة وكل كلمات الانجلش اللى بتحفظوا فيها دى موجودة كلها ف منهج انجلش تالتة :d:d
انتو حرين :blush:

m_d10 07-06-2014 11:12 PM

فيه ناس كتيره كانت بتخوفنى وبتقلى طب ممكن توصل على سنتك 99.5% فم الأفضل تدخل رياضه . بس أنا أنا أخترت علوم وأنا ميهمنيش التنسيق هيبقى كام . علشان مثلا لو الإمتحانات صعبه مش هتبقى صعبه عليا أنا بس . وزى ما قلت أمنيتى إنى إن شاء الله أدخل كلية طب إلى جانب إنى بحب العناد والمخاطره جدا جدا . وكمان بحب الناس جدا الى بتقلى كلام ييأس ويحاول يقضى على تطلعاتك وآمالك بصراحه والله العظيم أنا بعجبنى الكلام دوت علشان الكلام دوت هو الى بيزيد من النشاط والحيويه وأنا طبيعتى إنى بحب أثبت للناس وجهت خطأهم وإنهم على خطأ وبحب العناد جدا جدا .
:stickjo4: ممكن تكون وجهة نظرى غريبه

NeVeR CoMe BacK 07-06-2014 11:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_d10 (المشاركة 5888814)
فيه ناس كتيره كانت بتخوفنى وبتقلى طب ممكن توصل على سنتك 99.5% فم الأفضل تدخل رياضه . بس أنا أنا أخترت علوم وأنا ميهمنيش التنسيق هيبقى كام . علشان مثلا لو الإمتحانات صعبه مش هتبقى صعبه عليا أنا بس . وزى ما قلت أمنيتى إنى إن شاء الله أدخل كلية طب إلى جانب إنى بحب العناد والمخاطره جدا جدا . وكمان بحب الناس جدا الى بتقلى كلام ييأس ويحاول يقضى على تطلعاتك وآمالك بصراحه والله العظيم أنا بعجبنى الكلام دوت علشان الكلام دوت هو الى بيزيد من النشاط والحيويه وأنا طبيعتى إنى بحب أثبت للناس وجهت خطأهم وإنهم على خطأ وبحب العناد جدا جدا .
:stickjo4: ممكن تكون وجهة نظرى غريبه

هههههههههه دوت ايه بس :cool:
تالتة ثانوى اسهل من تانية علافكرة والله انا زاكرتها فى اخر تلات شهور او شهرين وجبت فيها اعلا من تانية مع انى ف تانية كنت بدح من اول السنة :rolleyes::rolleyes:
الموضوع بسييييييييييييط جدااااااااااا وانتو اساسا نظامكو مخفف والاجزاء الرخمة اللى هى اول شباتر ف كل مادة دى حطوها ف تانية ;);) يعنى ملكوش حجة المفروض تجيبوا 110% :p:slap1qk6::slap1qk6:
هههههههه ربنا معاكوو:028ja7:

m_d10 08-06-2014 12:44 AM

شكرا يا دكتورة ميادة على النصائح ويريت حضرتك تكون متابعه موضوعنا علشان فيه أعضاء عايزين منك شوية إستفسارات وأجوبه على أسئلتهم .
ومن النهارده شعارنا لا تتراجع أبدا NeVeR CoMe BacK . :stickjo4::stickjo4::stickjo4::d:d:d:d:d:cool::coo l::cool:

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:58 PM.