بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   جروب طلاب الصف الاول الثانوى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=335960)

asmaa232 12-07-2011 03:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة "(شروق) "sh*m (المشاركة 3673204)
واحنا برده يعنى الدروس قربت:(:(:(:d

لامش فى كله يعنى مثلا زى الفلسفه والمواد الى محتاجه حفظ ممكن منروحش فيها ونروح فى اخر شهر
اما المواد العلميه ف ديه لازم وياريت الباقى يقول لانى انا مش عارفه برده:o:o:o:excl::excl:

اه انا زيك بالظبط

Amira Mamdouh 12-07-2011 06:40 PM

انا ممكن اخد عربى وكيميا وفيزيا هندسة وجبر وانجلش وفرنساوى وجبر وهندسة :o تقريبا كله بس الدروس بضيع الوقت :stickjo4:

man22 13-07-2011 04:10 AM

الاسم:احمد رضا احمد
السن:16
المحافظة:حبيبة قلبى الاسماعيلية
الهواية:انى اتفرج على فريق عمرى الدراويش
موضوع جيد جدا وارجو من دارك مان انو يعملجروب على الفيس بوك علشان يكون التواصل اسهل واكبر وشكرا.

ندا حسن 13-07-2011 08:41 AM

الاسم /أسماء
السن /15
الهوايات/قراءة القران الكريم والقراءة بشكل عام
المحافظة/الدقهلية
انا برجح ان الدروس تبدأ فى اول 8 خاصة ان المواد هتزيد السنة دى وهتبقى اشمل واكتر من اى سنة وكمان الدراسة هتتاخر يمكن لاول عشرة يعنى مش هيبقى فى وقت كاف ايام الدراسة ولو هنبدا المواد اللى مش هتتغير بس زى الفرنساوى الانجليزى اهه يخفف عننا شوية وبالنسبة لتغير المواد كل المواد هتتغير باستثناء الانجليزى والفرنساوى هيزيد فيهم موضوعات بس عن الثورة لكن مش هيتغيروا واكيد التاريخ هيضيفوا ليه برده دروس عن الثورة والتربية الوطنية و الحاسب الالى كمان مش هيتغير وكمان السنة دى الحاسب هيضاف للمجموع ماشى مع دفعتنا وكمان لو فى نظام ملف انجاز تبقى كارثه بصراحة خايفة من السنة دى زيادة عن اى سنة ربنا يستر ويوفقكم جميعا

ندا حسن 13-07-2011 08:54 AM

انا مجموعى 289 والاولى ع المدرسة فى بلدنا بس الصراحة بلدنا مافيهاش مستويات قد كده مش مهتمين التعليم انا جيت البلد دى من 3 سنين يمكن اللى نزل مجموعى ان انا مع مستويات مش كويسة فنزلت وكمان اضربت فى الحاسب ضربة جامدة نقصت فيه 5 درجات بس يلا ان شاء الله اعوضها السنة الجايه هطلع بره وهشوف مستويات زى ويمكن احسن منى وهيبقى فى تنافس طبعا غير ان انا ناوياها جد ان شاء الله يلا ربنا معايا ومعاكم

ندا حسن 13-07-2011 09:03 AM

الاسم /أسماء
السن /15
المحافظة/الدقهلية
انا برجح ان الدروس تبدأ فى اول 8 خاصة ان المواد هتزيد السنة دى وهتبقى اشمل واكتر من اى سنة وكمان الدراسة هتتاخر يمكن لاول عشرة يعنى مش هيبقى فى وقت كاف ايام الدراسة ولو هنبدا المواد اللى مش هتتغير بس زى الفرنساوى الانجليزى اهه يخفف عننا شوية وبالنسبة لتغير المواد كل المواد هتتغير باستثناء الانجليزى والفرنساوى هيزيد فيهم موضوعات بس عن الثورة لكن مش هيتغيروا واكيد التاريخ هيضيفوا ليه برده دروس عن الثورة والتربية الوطنية و الحاسب الاى كمان مش هيتغير وكمان السنة الحاسب هيضاف للمجموع ماشى مع دفعتنا وكمان لو فى نظام ملف انجاز تبقى كارثه بصراحة خايفة من السنة دى زيادة عن اى سنة ربنا يستر ويوفقكم جميعا

asmaa232 13-07-2011 09:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ندا حسن (المشاركة 3676920)
الاسم /أسماء
السن /15
المحافظة/الدقهلية
انا برجح ان الدروس تبدأ فى اول 8 خاصة ان المواد هتزيد السنة دى وهتبقى اشمل واكتر من اى سنة وكمان الدراسة هتتاخر يمكن لاول عشرة يعنى مش هيبقى فى وقت كاف ايام الدراسة ولو هنبدا المواد اللى مش هتتغير بس زى الفرنساوى الانجليزى اهه يخفف عننا شوية وبالنسبة لتغير المواد كل المواد هتتغير باستثناء الانجليزى والفرنساوى هيزيد فيهم موضوعات بس عن الثورة لكن مش هيتغيروا واكيد التاريخ هيضيفوا ليه برده دروس عن الثورة والتربية الوطنية و الحاسب الالى كمان مش هيتغير وكمان السنة دى الحاسب هيضاف للمجموع ماشى مع دفعتنا وكمان لو فى نظام ملف انجاز تبقى كارثه بصراحة خايفة من السنة دى زيادة عن اى سنة ربنا يستر ويوفقكم جميعا

اها بس انتى بتقولى ان الدراسة هتتأخر لاول عشرة ليه؟؟؟
بس انا سمعت ان خلاص مفيش تغيير

Amira Mamdouh 13-07-2011 10:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asmaa232 (المشاركة 3677057)
اها بس انتى بتقولى ان الدراسة هتتأخر لاول عشرة ليه؟؟؟
بس انا سمعت ان خلاص مفيش تغيير

وانا سمعت ان فى تغيير وتأجيل علشان احنا اخدنا كتير جدامن المنهج فى إعدادى وسمعت كمان ان مفيش تغيير علشان الوضع غير مستقر ومفيش اى كلام مؤكد :slap1qk6: ربنا يستر :bosyht9:

بس انا خايفة اذاكر وبعدين المنهج يتغير :giljotiiniug3:
وخايفة مذاكرش وبعدين ميتغيرش والوقت ياخدنى:giljotiiniug3:

Mahmoud Habib 13-07-2011 03:41 PM

اقتباس:

الاسم:احمد رضا احمد
السن:16
المحافظة:حبيبة قلبى الاسماعيلية
الهواية:انى اتفرج على فريق عمرى الدراويش
موضوع جيد جدا وارجو من دارك مان انو يعملجروب على الفيس بوك علشان يكون التواصل اسهل واكبر وشكرا.
ياااااااااه فينك من زمان ياحمد أخيرااااااا شخص عنده 16 سنة :)

Mahmoud Habib 13-07-2011 03:42 PM

طب يا جماعة بفرض المنهج ما اتغيرش .. في دروس ناقصانا اصلا زي درس المصادر ف اللغة العربي كان على 3ع السنة اللي فاتت وشالوه من علينا وغيره كتير .. تفتكروا ايه اللي حيكون؟

asmaa232 13-07-2011 03:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة just l0rd (المشاركة 3678571)
طب يا جماعة بفرض المنهج ما اتغيرش .. في دروس ناقصانا اصلا زي درس المصادر ف اللغة العربي كان على 3ع السنة اللي فاتت وشالوه من علينا وغيره كتير .. تفتكروا ايه اللي حيكون؟

هو المستر بتاع الدرس ادانا فكرة عنه السنة اللى فاتت ولو حكمت يعنى ممكن يشرحه تانى عادى

Mahmoud Habib 13-07-2011 03:59 PM

اقتباس:

هو المستر بتاع الدرس ادانا فكرة عنه السنة اللى فاتت ولو حكمت يعنى ممكن يشرحه تانى عادى
ايوة ما هو أكيد لو حكمت حيشرحه بس كده يبقى النظام أصلا فاشل من أساسه أنا زهقت خلاص كل حاجة فاشلة ولحد دلوقتي مش عارفين المناهج حتتغير ولا لأ حاجة تقرف

Amira Mamdouh 13-07-2011 05:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة just L0RD (المشاركة 3678643)
ايوة ما هو أكيد لو حكمت حيشرحه بس كده يبقى النظام أصلا فاشل من أساسه أنا زهقت خلاص كل حاجة فاشلة ولحد دلوقتي مش عارفين المناهج حتتغير ولا لأ حاجة تقرف

هوا مهما كان الى هيحصل سواء المنهج هيتغير ولا لأ احنا هنعانى شوية السنة دى :040vk0: (على اساس كنا ناقصين ) بس لو اتغير هيكون احسن بكتير علشان نكون ماشيين على النظام الى مشينا عليه :giljotiiniug3:

General Ahmed 13-07-2011 05:55 PM

انا جايب 294 وكانت المدرسه بتعرض علينا نروح مدرسة زويل بتاعة المتفوقين اللى فى 6 اكتوبر بس يا خساره مش هعرف اروح عشان ظروف المكان وكده

asmaa232 14-07-2011 01:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة just l0rd (المشاركة 3678643)

يعنى هى جات على دى ماهو دا العادى منهم ايه يا جماعة مش فاكرين دروس القراءة ف العربى بتاعنا كانت ايه كانت كلها حيوانات وطيور
يلا ربنا يستر

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:26 PM.