بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   انا اتعس انسانه فى الدنيا...............!!!!!! (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=65421)

دودو دلوعة اليكس 18-08-2008 10:38 PM

بصى يا ديرو انا مش عايزاكى تزعلى ولا تبوظى اعصابك انا حقول لك على حاجة ويا رب تفيدك بصى انا عندى حلين ..الاول:انك تشيلى فكرة جواز القرايب دى من دماغك يعنى قريب من غريب مش حتفرق المهم يكون بيحبك ويبقى مخلص ليكى يعنى حاولى تشيلى الفكرة دى من دماغك واعتبريه واحد عادى اتقدم لك واتعاملى من الاساس دة..يعنى اتعاملى معاه على ان هو خطيبك عادى وحاولى تقربى منه وتحبيه وربنا يقم اللى فيه الخير..الحل التانى :لو انتى مش طيقاه اوى يعنى خلاص اسمعى كلام اهلك وقضيها خطوبة انتى مش خسرانة حاجة وبعد شهر ولا اتنين قولى لاهلك انا مش عرفة اتأقلم معاه وطلعى لهم فيه عيوب.....المهم ما تضيقيش نفسك ولا تزعلى خالص وخدى الموضوع ببساطة وكل حاجة حتتحل ان شاء الله ..وبعدين كل واحد بياخد نصيبه وربنا يسهل لك الحال ويبعت لك نصيبك اللى انتى عيزاه وربنا معاكى

a7la dody 19-08-2008 01:53 AM

بصي ياحلوة...انا ممكن اقلك حل...
انتي ممكن تتكلمي معاه بصراحة.."ابن خال مامتك".. وتقوليلو انك مش بتأيدي موضوع الجواز من العيلة دا ولو هوا محترم واخلاق زي مانتي قلتي يبقا اكيد هيفهم شعورك ويحاول ينهي الموضوع من عنده وتقنعيه انكم مش هتقدروا تتفاهمو لو استمر الموضوع..
وربنا معاكي وانشاء الله مفيش حاجة عصب عنك هتحصل وبردو خلي في حوار بينك وبين بباك وحاولي معاه .. وهدي نفسك ومتضغطيش على اعصابك اكتر من كدا الموضوع هيمشي مع نفسه...
اخـ a7la dody ــتك......

فارس الأحزان/ضياء الدين سعيد 19-08-2008 02:39 AM

هما كلمتين
إذا كنتى مقتنعه بأنكى لا تحبيه ولا تقبليه
فصارحى أهلك
وأخبريهم بأنك لن تكونى له مهما تكون النتائج
وأنكى من ستعاشريه وليس هم

وربنا يعينك على بلائه

diro 19-08-2008 08:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد2025 (المشاركة 687737)
مش عارف ياديرو اقولك ايه
بس انت عارفة انا بجد معرفتش اساعدك
أنا اسف بجد انى معرفتش اساعدك

لا ولا يهمك يا احمد
ده قدر ومكتوب

diro 19-08-2008 08:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دودو دلوعة اليكس (المشاركة 687751)
بصى يا ديرو انا مش عايزاكى تزعلى ولا تبوظى اعصابك انا حقول لك على حاجة ويا رب تفيدك بصى انا عندى حلين ..الاول:انك تشيلى فكرة جواز القرايب دى من دماغك يعنى قريب من غريب مش حتفرق المهم يكون بيحبك ويبقى مخلص ليكى يعنى حاولى تشيلى الفكرة دى من دماغك واعتبريه واحد عادى اتقدم لك واتعاملى من الاساس دة..يعنى اتعاملى معاه على ان هو خطيبك عادى وحاولى تقربى منه وتحبيه وربنا يقم اللى فيه الخير..الحل التانى :لو انتى مش طيقاه اوى يعنى خلاص اسمعى كلام اهلك وقضيها خطوبة انتى مش خسرانة حاجة وبعد شهر ولا اتنين قولى لاهلك انا مش عرفة اتأقلم معاه وطلعى لهم فيه عيوب.....المهم ما تضيقيش نفسك ولا تزعلى خالص وخدى الموضوع ببساطة وكل حاجة حتتحل ان شاء الله ..وبعدين كل واحد بياخد نصيبه وربنا يسهل لك الحال ويبعت لك نصيبك اللى انتى عيزاه وربنا معاكى

بصى يا دودو انا شلت كل حاجه من دماغى اصلا
عشان انا ولا حققت حاجه من اللى كنت عيزاها وراضيه
وبقول الخير ربنا هو اللى عارفه هيجى منين
بس فى الموضوع ده عارفه لما تلاقى ان كل اللى حوليكى
فرحان ومبسوط بس انتى لاء مع ان الموضوع يخصك انتى
هو ده حالى بالظبط والله ماما وبابا صعبوا عليه لما لقتنى
ببوظ فرحتهم بس اعمل ايه مش بايدى مش عارفه اخبى زعلى
وبحاول انى فى الخطوبه اتعود عليه او احبه بس لحد دلوقتى معرفش ايه اللى هيحصل

diro 19-08-2008 08:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فارس الأحزان/ضياء الدين سعيد (المشاركة 688186)
هما كلمتين
إذا كنتى مقتنعه بأنكى لا تحبيه ولا تقبليه
فصارحى أهلك
وأخبريهم بأنك لن تكونى له مهما تكون النتائج
وأنكى من ستعاشريه وليس هم

وربنا يعينك على بلائه

قولتلهم وهما عارفين انى مش موافقه وانى عمرى مافكرت فيه اصلا
بس هعمل ايه خلاص كل حاجه اتحددت وانا فى وش المدفع
وهمشيها خطوبه واضوف اللى هيحصل وربنا هو اعلم مننا باللى هيحصل
وربنا يسهل الحال ويحلها من عنده يارب ان شاء الله

شمس بياض 20-09-2008 01:16 PM

شوفى يا بنتى /انا من نفس سن والدتك واقول لك عن تجربه خاصه واشهد الله على ما اقول
اولا اهلك عندهم حق كل الحق فى اختيارهم قد لاترين مالا يرون لقله خبرتك
كنا مثلك وتعرضنا لمواقف اشد

ابنتىالغاليهلاتاخذى الموضوع على انه زواج اقارب فقد ياخذك الغريب ولا يسمح لك حتى بزياره اهلك

القريب ممكن تحكى له عما بك او اى مشكله تحدث داخل اسرتك
لكنالغريب لايمكن ان يطلع على اسرار الاسره قد يحدث فى الاسره --لاقدر الله --مالا يصح ان تذكريه امامه

اما الحب قبل الزواج فاكذوبه كبرىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
فقد جربناه لكن العشره هى الاهم

ابنتى ان اختى فى نفس سنك وتقدم لها من يكبرها بعشر سنوات وجلست اقنع فيها 3شهور الى ماقبل الفرح بايام قلائل
وتم الزواج ولديها من الابناء ولدا وبنتا وهى سعيده بفضل الله معهوتبكى اذا اصيب يوما بنزله برد

تصورى مدى الحب بعد الزواج

انفضى هذا الشخص الذى يعشش فى نفسك اقول فى نفسك وليس فى قلبك وحكمى عقلك مع قلبك

وادعى الله عز وجل دائما
يا مقلب القلوب ثبت قلبى على دينك

شمس بياض 20-09-2008 01:26 PM

بنات الجيل لا تخدعنكن قشور من مظاهر أو وسامة
وحاذرن المخادع من شباب يوهمك بخدعته إيهاماً
ومن يبغيك ما يأبي لأخته ولا يدري حلالاً أو حراماً
وكل علاقة في السر دوماً تؤدي للتحسر والندامة
وإن تكن الضرورة في اختلاط فتلزمن الآداب والاحتشاما
وحاذرن اختلاطاً في انعزال وحاذرن المقاهي والخياما
فإن نضع الثقاب بجنب زيت فهل نرجو النجاة أو السلامة
حياء البنت تاج من جلال يزينها فتبقي لها الكرامة
فتي الأحلام شاب مستقيم نري الأخلاق يحملها وساما
نقي القلب يخلص في المودة ولا يخفي الخداع أو الخصاما
يغض الطرف عن كل البنات سوي من قد أراد بها التزاما
ومن إن ترشديه لفرض ربه فلا ينسي الصلاة ولا الصياما
ومن يأتي لبيتك في وضوح أمام الأهل يعطي لك الكرامة
حلال الشرع يعلن بافتخار وما اشترط الخفاء يكن حرام
منقول لك مخصوص من اخ اسمه احمد بلما

عطر الجنه 15-10-2008 04:34 PM

انا عندي حل يمكن يبقي صعب عليكي انتي بتقولي انه محترم جدا يعني هيفهم حاولي تفهميه بعيد عن العيله انك مش مستعده للخطوبه ديه ومكروهه عليها وهو ككرامته كراجل مش هيرضي يتخطبلك غصب ومش هيقدر يجوزك في يوم من الايام غصب عنك وهو الي هينسحب وسعتها مش قدام عيلتك غير انها توافق جربي وردي عليا

أمير الظلام 23-10-2008 07:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة diro (المشاركة 685417)
انا مش عارفه ابداء منين بس اللى بيحصلى كتيييييييييييير

بجد انا مخنوقه ومش عارفه اعمل ايه بس الحكايه وما فيها انى هتخطب يوم الخميس اللى بعد اللى جاى وغصب
عنى يعنى خطوبه بالاكراه وهو قريبنا (ابن خاله ماما) وانا مش بايد جواز القرايب انا مخنوقه ومش عارفه
اتصرف قولولى اعمل ايه حد يلحقنى فى اى حد ممكن يققولى عشان بجد انا خلاااااااااااااااص
ومحدش قادر يسمعنى ولا يفهمنى من اهلى يعنى انا خلاص عيشه فى نار مش عارفه اعمل حاجه
انا حاسه انى مشلوله وتفكيرى مشلول وقلبى قرب يوقف واهلى محسسنى انى عندى 28 سنه مش18
والله حرام بقى وعمالين يقولولى اللى نعرفه احسن من اللى مانعرفهوش واهو مننا وعلينا
وعرفينه وهيحترمك ومش هيهينك مححسنى انى لو ارتبط بواحد غريب هيموتنى
بجد انا على اخرى من الموضوع ده انا مش عارفه اعمل ايييييييييييييييييه وهل هنا هلاقى حد يفهمنى
ويسمعنى ويساعدنى ولا زاى البيت لاحياه لمن تنادى:confused::confused::mad::mad:

:mad::mad::mad::mad::(:(:(:(

على فكرة كلامك أثر فيا جامد اوى
لاننا للاسف عايشين فى مجتمع فاشل وحرية الانسان فيه ملهاش لازمة

أنا حأقولك كلمة واحدة أوعى أوعى تعملى حاجة انتى مش راضية عنها خصوصا ان العلاقة دى حيتبنى عليها مستقبلك
اصرخى فى وجه اى حد اصرخى فى وجه الدنيا كلها بس أوعى حد يسلب لا يسرق منك اختيارك حتى ولو كان أهلك
انتى ممكن تخسرى اى حد فى الدنيا بس صدقينى انك تخسرى نفسك أصعب بكتييييييييييييييير أوى

اختى حاولى تتصلى بالشخص ده وتشرحيله موقفك
وربنا معاكى

ميراج 14-11-2008 02:19 AM

ربنا معاكى ولو ان الرد متأخر وربنا يوفقك يا رب

bonno 26-11-2008 01:46 AM

لا يخفى علينا ان الحلول موجودة ودي خطوبة يعني شوشو ++الشيطان ++ مبيحبش الظلم للبنات ولا الستات واي طريقة تنفع وفركش ياخطوبةمثلا اذا قلتياه انك مش عايزاه وصمم يرتبط بيك يتحمل اللي هيحصل له يعني
ياماما دا ماشي مع بنات
يابابا دا مش محترم _بابا ليه _معلش مش هادر اقول يابابا ++ودمعتين ++
وخلي شوشو يشوف شغله

bonno 26-11-2008 03:30 AM

وبصراحه طالما العيلة مكهربة وشوشو مظبطها مش هيحصل حاجه لو قلتي لا و نصيحة استبيعي واعملي اللي انتي عاوزاه
صحيح هتباني مش كويسه في الاول بس ااكد لك انك هيتظرب بيكي المثل في العيلة
وبعدين ضربوا الاعور على عينه ++قال ماهي خربانه خربانه ++
مش هيموتوكي لو قلتي لا
وان خفتي فالنصيحة الاولى سبقت في رد

bonno 26-11-2008 03:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عطر الجنه (المشاركة 831821)
انا عندي حل يمكن يبقي صعب عليكي انتي بتقولي انه محترم جدا يعني هيفهم حاولي تفهميه بعيد عن العيله انك مش مستعده للخطوبه ديه ومكروهه عليها وهو ككرامته كراجل مش هيرضي يتخطبلك غصب ومش هيقدر يجوزك في يوم من الايام غصب عنك وهو الي هينسحب وسعتها مش قدام عيلتك غير انها توافق جربي وردي عليا

وان طلع نفيخه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مش هتحتاجي غير شكة دبوس

ahmed abo baker 27-11-2008 04:04 PM

هو موقف صعب انا معاكى بس ممكن فى فتره الخطوبه هو يحس انكو مش هتنفعو لبعض و المشكله تخلص

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:53 PM.