بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الامتحانات فيزياء 3 ث (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1021)
-   -   تعالوا نرتقى شوية بمنتدى الفيزياء...ونختبر بعض (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=39565)

dr.saeed 23-03-2008 02:17 AM

لا دة عشان محمد بس
ماذا نعنى بقولنا ان فرق المسير بين موجتين متداخلتين يساوى 2.5 لامدا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟السؤال دة حلو

dr.saeed 23-03-2008 02:19 AM

ماذا نعنى ان سعة الاهتزازة لموجة مستعرضة 10 سم
تردد موجة مستعرضة 20 هرتز

إسلام هولمز 23-03-2008 03:36 AM

1 مرفق
بسم الله الرحمن الرحيم

الإجابة في المرفقات

بس هو نظامنا هيبقى إزاي...يعني الأسئلة هتبقى كل يوم ولا كل اد ايه

وبرده كل فصل هياخد كام يوم

Dr.Nobel 23-03-2008 04:09 AM

1 مرفق
بسم الله الرحمن الرحيم
ادى الاجابة
ان شاء الله تكون صح

Dr.Nobel 23-03-2008 04:13 AM

علل
يجب توافر مسافة معينة بين مصدر الصوت والسطح العاكس لحدوث صدي الصوت
cooooooooooooooooooool

dr.saeed 23-03-2008 05:05 AM

كل يوم الاسئلة
والباب لمدة اسبوع
السؤال الاول قربتوا من اجابته النموذجية ننتظر الباقى

إسلام هولمز 23-03-2008 07:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nobel el3rb (المشاركة 399721)
علل
يجب توافر مسافة معينة بين مصدر الصوت والسطح العاكس لحدوث صدي الصوت
cooooooooooooooooooool

يجب توافر مسافة معينة بين مصدر الصوت والسطح العاكس(لا تقل عن 17 متر) حتى يمكن تمييز صدى الصوت لأن الإحساس بالصوت في الأذن يستمر لمدة 0.1 ثانية ...فاذا كانت المسافة اقل من 17 متر فان الفارق بين الصوت الأصلي وصدى الصوت يقل عن 0.1 ثانية مما يؤدي إلى امتزاج الصوت الأصلي بالصدى فلا يمكن تمييزه

إسلام هولمز 23-03-2008 07:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saeed_2015 (المشاركة 399725)
كل يوم الاسئلة
والباب لمدة اسبوع
السؤال الاول قربتوا من اجابته النموذجية ننتظر الباقى

يا عم قول الإجابة محدش واخد منها حاجة...بس أهم حاجة يكون فيه إختلاف فعلا ومفيد...يعني دي فيزياء مش تاريخ...يعني مش لازم تحفظ الإجابة بنصها...ده غير إن السؤال مش من منهجنا أصلا يعني للفهم وبس وبالتالي ادينا بنقول اللي فاهمينه:D

إسلام هولمز 23-03-2008 07:26 AM

بسم الله الرحمن الرحيم

معايا شوية أسئلة هما مش صعبين لكن حلوين وهيعجبوكوا ان شاء الله

ما المقصود بكل من التضاغط ، القمة

علل : أ) تنتشر موجات الماء عند السطح مستعرضة بينما تكون طولية عند القاع...وأيهما أسرع ولماذا

ب)ينتشر الصوت في الهواء على شكل موجات طولية فقط

ج) يمكن أن تلحق النبضة الثانية لوتر النبضة الأولى لوتر اخر مثبت طرف كل منهما في حائل ويقوم شخص بشد طرفيهما الاخرين

د) يمكنك رؤية وجهك على زجاج نافذة حجرة مضيئة ليلا وخارجها ظلام ولكن يصعب ذلك نهارا

هـ) يتألق الماس بشدة أكبر من الزجاج

ز)عند وضع مصدر ضوئي أزرق اللون في مركز مكعب مصمت من الزجاج يواجه كل وجه من أوجهه الجانبية حائل أبيض تظهر بقعة مضيئة دائرية على كل حائل وعند استبداله بمصدر احمر اللون تغير شكل البقعة المضيئة لمربع

كفاية عليكوا وعليا كده.

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

dr.saeed 23-03-2008 07:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إسلام هولمز (المشاركة 399735)
يا عم قول الإجابة محدش واخد منها حاجة...بس أهم حاجة يكون فيه إختلاف فعلا ومفيد...يعني دي فيزياء مش تاريخ...يعني مش لازم تحفظ الإجابة بنصها...ده غير إن السؤال مش من منهجنا أصلا يعني للفهم وبس وبالتالي ادينا بنقول اللي فاهمينه:D

مين الى قال ان هو مش فى المنهج اصلا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

dr.saeed 23-03-2008 07:31 AM

الفرق ان ترتيب هذا التداخل هو التانى لان ماذا نعنى لازم تجيبه من القانون وانا ماقولتش ان الفيزياء حفظ وانا بفهم يعنى والحمد لله

dr.saeed 23-03-2008 07:34 AM

دى اخر اجابة هاكتبها وهاعمل زى ماقولت ان الى حاول بس هابعتله الااجبة قبل ما احط الاسئلة التانية
فى امان الله

dr.saeed 23-03-2008 07:38 AM

من الاخر دى زى مثلا مالدكتور هشام بيضع اسئلة النابغين يعنى فى المنهج وممكن تيجى كمان بس مش اى حد يعرف يجاوب عليها

إسلام هولمز 23-03-2008 07:47 AM

يا خـــبــــــــــر ...ياعم دا انت مخك راح لبعيد أوي....يا بني انا مقصدش اللي انت فهمته ده...وطبعا عارف ان انت بتفهم وواضح جدا كمان ، أنا ما قولتش حاجة ..وانا لما قولت ( مش لازم تحفظ الإجابة بنصها ) مش قصدي عليك إنت بالذات...أنا قصدي إن الطالب بيفهم الإجابة وبعد كده ممكن يعبر عنها بأسلوبه....وأنا قصدي مش في المنهج يعني مالهاش تعريف محدد ثابت في الكتاب إنما ده إنت بتستنتجه حسب فهمك إنت لكن طبعا ممكن تيجي في الإمتحان إيه المانع يعني

يا سعيد أنا معجب بيك جدا وفعلا واضح إنك حليت كتير ومتمكن من المنهج زي ما بدأت موضوعك ...وإن كنت إنت فهمت حاجة غلط فأنا أسف ياعم...وأدي راسك أبوسها ((بوسة))

dr.saeed 23-03-2008 07:50 AM

حصل خير
فى امان الله

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:02 PM.