بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   المنتدى االأكاديمى للمعلمين (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=22)
-   -   محدش جايب المادة دي ورا في رأيي الا 3 حاجات (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=210340)

تامر سيد احمد محمد 03-08-2010 12:15 PM

فرحان بفاطمة قوى !!!!!!!!!!!!!!!

MR : ABO BATTA 09-08-2010 02:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامر سيد احمد محمد (المشاركة 2489084)
فرحان بفاطمة قوى !!!!!!!!!!!!!!!

لو سمحت كلامك دا موجه لمين مستر تامر .....؟؟؟؟

الاميرة الرقيقة 17-09-2010 11:08 PM

جزاك الله خىرا ع الموضوع اكتر من رائع بس انا خفت لانى لسة هادخل تالتة اعدادى وكلووو عمال يحذرنا من الغش الى بيحصل فيها والا ستهتار الى فيها مع انها سنة مهمة وشهادة ازاى يحصل فيها كدة ؟؟؟؟http://www.dll3-bnat.net/uploads/ima...6a8d9b01c7.gif

MR : ABO BATTA 19-09-2010 05:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاميرة الرقيقة (المشاركة 2669530)
جزاك الله خىرا ع الموضوع اكتر من رائع بس انا خفت لانى لسة هادخل تالتة اعدادى وكلووو عمال يحذرنا من الغش الى بيحصل فيها والا ستهتار الى فيها مع انها سنة مهمة وشهادة ازاى يحصل فيها كدة ؟؟؟؟http://www.dll3-bnat.net/uploads/ima...6a8d9b01c7.gif

بارك الله فيكي ايتها الأميرة الرقيقة
انتي اعتمي بالمادة من اول يوم ومش هتلاقي صعوبة بإذن الله ولو واجهتك اي صعوبة فالمنتدى مفتوح على مصراعيه لكل الطلبة والطالبات

على الهريدى 20-10-2010 12:52 PM

المهم انى فى حاجة خطأ لو عيب مدرس ما أنت مدرس لو عيب طالب فأكيد الطالب بيغلط
أما لو عيب أمتحان يبقى التعليم كله فاشل
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وإنما أحنا الفاشلين ندور على أى حاجة نغلط بها اللى بيمارسوا نفس المهنة وكل واحد عارف حاجة صعبة شوية أو مخفية يعملها كأنه أسطورة فى المجال الذى بيمارسوا
وعلى فكرة أنا مش مدرس ومش طالب
أنا رجل أعمال سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

MR : ABO BATTA 22-10-2010 11:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة على الهريدى (المشاركة 2760448)
المهم انى فى حاجة خطأ لو عيب مدرس ما أنت مدرس لو عيب طالب فأكيد الطالب بيغلط
أما لو عيب أمتحان يبقى التعليم كله فاشل
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وإنما أحنا الفاشلين ندور على أى حاجة نغلط بها اللى بيمارسوا نفس المهنة وكل واحد عارف حاجة صعبة شوية أو مخفية يعملها كأنه أسطورة فى المجال الذى بيمارسوا
وعلى فكرة أنا مش مدرس ومش طالب
أنا رجل أعمال سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حضرتك لم توضح مقصدك من كلامك واحنا مش بنعمل اساطير وكلامنا دا من واقع ملموس فليس كل الطلاب مقصرين وليس كل المدرسين مبيشرحوش وليس كل الامتحانات زي بعضها ..
وطالما حضرتك لست طالبا او معلما .. فلماذا المداخلة اصلا ... ؟؟؟؟!!!!!!

العدوى1 26-11-2010 01:54 PM

اخى العزيز وممكن يكون السبب راجع ان المادة اصلا فى الابتدائى ولا ليها لازمة

MR : ABO BATTA 27-11-2010 09:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العدوى1 (المشاركة 2868161)
اخى العزيز وممكن يكون السبب راجع ان المادة اصلا فى الابتدائى ولا ليها لازمة

ممكن برضه يكون هذا أحد الأسباب
شكرا لحضرتك

حسام الشريف 21-12-2010 05:59 PM

فاقد الشئ لا يعطيه .
أتمني أن يكون المدرس لديه معلومة يستطيع الطالب أن يستوعبها وتحببه في المادة وأن يقوم بعض المدرسين بتوصيل المعلومة بكفاءة إلي الطالب .
إن الله يحب إذا عمل أحدكم عملاً أن يتقنه .

MR : ABO BATTA 23-12-2010 03:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام الشريف (المشاركة 2935664)
فاقد الشئ لا يعطيه .
أتمني أن يكون المدرس لديه معلومة يستطيع الطالب أن يستوعبها وتحببه في المادة وأن يقوم بعض المدرسين بتوصيل المعلومة بكفاءة إلي الطالب .
إن الله يحب إذا عمل أحدكم عملاً أن يتقنه .

عموما يا اخ حسام معظم المعلمين النهاردة بيوفر جهده للدروس والمسألة دي بترجع للضمير .. فالشخص اللي عنده ضمير هو بس اللي هيخاف من ربنا ويقدم اقصى ما في وسعه للطلاب في المدرسة ..
ربنا يهدينا اجمعين ويوفقنا الى ما يحبه ويرضاه

osama_nabil 24-12-2010 01:34 AM

كلام حضرتك كويس جدا ويا ريت حد يعمل بيه ولكن أنا أضيف على كلام حضرتك حاجة كمان وهى انه مازالت حتى الان بعض معامل الكمبيوتر بها اجهزة قديمة تحتاج للتحديث ( للتغيير ) حيث انها لا تتحمل تحميل برنامج الفيجول بيزك عليها فبدلا من اضافة اجهزة كمبيوتر حديثة للمدارس الابتدائية فى الوقت الحالى بالأولى تجهيز المدارس الاعدادية التى لا يوجد بها معامل والتى بها معامل تحتوى على اجهزة قديمة لا تتناسب مع المنهج بأجهزة اخرى جديدة تتناسب مع المنهج . وشكرا .

MR : ABO BATTA 24-12-2010 10:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osama_nabil (المشاركة 2942461)
كلام حضرتك كويس جدا ويا ريت حد يعمل بيه ولكن أنا أضيف على كلام حضرتك حاجة كمان وهى انه مازالت حتى الان بعض معامل الكمبيوتر بها اجهزة قديمة تحتاج للتحديث ( للتغيير ) حيث انها لا تتحمل تحميل برنامج الفيجول بيزك عليها فبدلا من اضافة اجهزة كمبيوتر حديثة للمدارس الابتدائية فى الوقت الحالى بالأولى تجهيز المدارس الاعدادية التى لا يوجد بها معامل والتى بها معامل تحتوى على اجهزة قديمة لا تتناسب مع المنهج بأجهزة اخرى جديدة تتناسب مع المنهج . وشكرا .

طبعا اشكرك على هذا التعليق الصحيح فعملية تحديث الأجهزة بتكون عن طريق خطة زمنية محددة وهذا من ضمن الأخطاء التي تقع فيها الوزارة انها تسير بالدور وليس بمن هو اولى .. !!

abouelkheir 26-12-2010 05:08 AM

يا جماعة المشكلة مش ف الأمتحانات المشكلة فمستوى المدارس و الطلبة أنا طالبة ف3 إعدادى ولولا ان عندى كل برامج البرمجة على الكمبيوتر مكنتش هفهم حاجة و بعدين 99.9% من مدرسى الحاسب الآلى مش بيشرحو كل اللى بيعملوه بيدخلو الفصل و يقرأو الدرس و يكتبوه على السبورة و اكتبو يا ولاد

MR : ABO BATTA 27-12-2010 03:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abouelkheir (المشاركة 2948673)
يا جماعة المشكلة مش ف الأمتحانات المشكلة فمستوى المدارس و الطلبة أنا طالبة ف3 إعدادى ولولا ان عندى كل برامج البرمجة على الكمبيوتر مكنتش هفهم حاجة و بعدين 99.9% من مدرسى الحاسب الآلى مش بيشرحو كل اللى بيعملوه بيدخلو الفصل و يقرأو الدرس و يكتبوه على السبورة و اكتبو يا ولاد

انا معاك يا حبيبي بس مش شايف ان النسبة دي كبيرة أوي كدة
99.9 % مش بيشرحوا
طيب فاضل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا زي ما قلت كل مدرس بل كل شخص له ضمير فلو كان الضمير يقظ انصلح حال الدنيا بأسرها ولو كان منعدم الضمير فلا تنتظر الا قيام الساعة لقول نبينا صلى الله عليه وسلم
اذا وسد اي اسند الأمر الى غير أهله فانتظر الساعة
وطبعا هذا الموضوع منتشر في كل مناحي الحياة .. اقصد انعدام الضمير

m2e2r 27-12-2010 08:16 PM

هذا كلام الهدف منه الدروس الخصوصية لا اكثر ولا اقل اتقوا الله فى اولادكم

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:50 AM.