بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

نوجة نوجة 09-08-2011 02:49 AM

يارب يكون صدق مش كلام جرايد وخلاص

El Ninio 09-08-2011 03:05 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازيكم يا شباب ... ازيك يا نوجة
انا بصراحة محتار .. مش عارف ايه الصح دلوقتي
نعمل وقفات احتجاجية وممكن يكون وقت بيضيع ع الفاضي
ولا نشوف مصالحنا علشان الوقت ميضعش ولو ربنا قاسمهالنا هناخدها عاجلا ام آجلا

خليل المسيرى 09-08-2011 10:03 AM

اللهم انت ربنا عليك توكلنا واليك المصير اللهم ارزقنا رزقا ترضاه يقربنا اليك
ان شهر رمضان وما يحمله من معانى و خير
نسأل الله ان يجعل ما ينشر فى الصحف صدقا فى تعيين الأوائل سواء أزهر أو عام
اللهم قد فاض بنا الكيل ولا نملك لا حول ولا قوه انت مولنا فنصرنا يا أرحم الرحيم
فعل كل منا ما فى وسعه سواء بالكلمة أو السؤال أو الوقوف أو الصمود مطالبنا لحقوقه وحقوق غيره جعل ذلك كله فى ميزان حسناته

وعندى امل كبير فى الله أنه سوف يحقق أمالنا حتى لو امتنع اصاحب المناصب تبصيرنا أو ظلوا على موقفهم من تضليل ولكن الخير إن شاء الله قادم .

كيميائى اسلام الشاعر 09-08-2011 11:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سامح الجعيدي (المشاركة 3811176)
في خبر جيد لتعيين اوائل الخريجين اليوم 9/8/2011 في جريدة الاهرام

توظيف متفوقي الجامعات من دفعة2003 إلى 2010بالدولة
كتبت ـ ماجدة عطية: بدأ الجهاز المركزي للتنظيم والادارة في حصر الدرجات في كل الجهات الإدارية بالدولة والتي تصل إلي نحو 720وحدة إدارية لتحديد الاحتياجات الفعلية لها لتوزيعها علي أوائل الخريجين بالجامعات الحكومية من دفعتي 2003وحتي 2010.
كما وافق الجهاز علي تمويل نحو 6 آلاف درجة وظيفية لتعيين أوائل خريجي كليات جامعة الأزهر الشريف للعام الحالي، وقد تم إخطار وزارة المالية لتوفير الاعتمادات اللازمة لهذه الدرجات.

ربنا يكمله علي خير ان شاء الله

خايف يكون ده تخدير كالعادة ياما نزلت أخبار إننا خلاص إتعينا و افتكروا خبر ان التعيين فى شهر 7 وبعدها لا التعيين فى أخر 8 يا جماعة لازم الوقفة تتعمل يوم 14 /8 لازم نكون ايجابيين اكتر من كده انا مش هقول مش فارقة معايا التعيينات لأ فارقة كتير انا شغال فى قطاع خاص و بقبض كويس بس اذا كنت انا بصحتى النهاردة و بعطى للشغل مش ضامن بكرة ايه هيبقى حالى وانتو طبعا فاهمين ان القطاع الخاص تديه يديك مش هتديه يشوف غيرك وانا النهاردة لوحدى ممكن اشوف شغل تانى على اقل من مهلى بس بكرة لما يبقا فى رقبتى زوجة واولاد وبيت مفتوح هعمل ايه !!!!!!!!!!!!!

الوقفة يا جماعة هى الحل 14/8 بإذن الله

نوجة نوجة 09-08-2011 03:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة imenesi (المشاركة 3811454)
ازيكم يا شباب ... ازيك يا نوجة
انا بصراحة محتار .. مش عارف ايه الصح دلوقتي
نعمل وقفات احتجاجية وممكن يكون وقت بيضيع ع الفاضي
ولا نشوف مصالحنا علشان الوقت ميضعش ولو ربنا قاسمهالنا هناخدها عاجلا ام آجلا

الحمدلله انا بخير يارب تكون بخير انت الوقفة بعد لما كانت يوم 14 بقت يوم 16 لحد دلوقت عشان يوم 14 هيبقة محاكمة العادلى فمحدش هيسمعنا هتبقة يوم 16 امام مجلس الوزراء الساعةة 10 لحد دلوقت ادخل على الفيس فى صفحة اوائل الخريجين طالبين تعيين وانتهتعرف كل حاجة ربنا يسهلنا يارب

نوجة نوجة 09-08-2011 03:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائى اسلام الشاعر (المشاركة 3812563)
خايف يكون ده تخدير كالعادة ياما نزلت أخبار إننا خلاص إتعينا و افتكروا خبر ان التعيين فى شهر 7 وبعدها لا التعيين فى أخر 8 يا جماعة لازم الوقفة تتعمل يوم 14 /8 لازم نكون ايجابيين اكتر من كده انا مش هقول مش فارقة معايا التعيينات لأ فارقة كتير انا شغال فى قطاع خاص و بقبض كويس بس اذا كنت انا بصحتى النهاردة و بعطى للشغل مش ضامن بكرة ايه هيبقى حالى وانتو طبعا فاهمين ان القطاع الخاص تديه يديك مش هتديه يشوف غيرك وانا النهاردة لوحدى ممكن اشوف شغل تانى على اقل من مهلى بس بكرة لما يبقا فى رقبتى زوجة واولاد وبيت مفتوح هعمل ايه !!!!!!!!!!!!!

الوقفة يا جماعة هى الحل 14/8 بإذن الله

الوقفة بعد لما كانت يوم 14 بقت يوم 16 لحد دلوقت عشان يوم 14 هيبقة محاكمة العادلى فمحدش هيسمعنا هتبقة يوم 16 امام مجلس الوزراء الساعةة 10 لحد دلوقت ادخل على الفيس فى صفحة اوائل الخريجين طالبين تعيين وانتهتعرف كل حاجة

emtaha2010 09-08-2011 04:16 PM

توظيف متفوقي الجامعات من دفعة2003 إلى 2010بالدولة

El Ninio 09-08-2011 09:12 PM

أنا الحمد لله بخير يا نوجة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
لسه فاكر الجهاز يحصر الدرجات دلوقتي ؟؟
مش عارف ليه حاسس انه نوع من التخدير
ربنا يقدم اللي فيه الخير

maro19862009 09-08-2011 09:57 PM

يعنى كدة هياخدوا الاول والتانى على كل كلية ولا هياخدوا لعشرين الاوائل زى ما قالوا قبل كدة بالنسبة للازهر ياريت حد يجاوبنى

emtaha2010 09-08-2011 10:30 PM

الاول والثاني علي كل قسم وشعبة او الكلية

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maro19862009 (المشاركة 3815651)
يعنى كدة هياخدوا الاول والتانى على كل كلية ولا هياخدوا لعشرين الاوائل زى ما قالوا قبل كدة بالنسبة للازهر ياريت حد يجاوبنى

الاول والثاني علي كل قسم وشعبة

او الكلية

الله اعلم

البرنس ظيمو 10-08-2011 12:48 AM

http://beta.akhbarak.net/articles/15...-%D8%A5لقاهرة: بدأ الجهاز المركزي للتنظيم والادارة في حصر الدرجات في كل الجهات الإدارية بالدولة والتي تصل إلى نحو 720 وحدة إدارية لتحديد الاحتياجات الفعلية لها لتوزيعها على أوائل الخريجين بالجامعات الحكومية من دفعتي 2003 وحتى 2010.كما وافق الجهاز على تمويل نحو 6 آلاف درجة وظيفية لتعيين أوائل خريجي كليات جامعة الأزهر الشريف للعام الحالي، وقد تم إخطار وزارة المالية لتوفير الاعتمادات اللازمة لهذه الدرجات .

تاريخ التحديث :-
توقيت جرينتش : الثلاثاء , 9 - 8 - 2011 الساعة : 7:49 صباحاً
توقيت مكة المكرمة : الثلاثاء , 9 - 8 - 2011 الساعة : 10:49 صباحاً %D9%84%D9%89-2010-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%A9

wafa2 10-08-2011 12:50 AM

يا د عبد الرحمن ارجو الرد ضرورى هل فى تقديم اوراق لحملة الماجستير والدكتوراه فى الاكاديميه ولا دى اشتغاله؟؟
انا اسفه على السؤال للمره التانيه بس خايفه اروح المشوار ويطلع على مفيش وخصوصا انهم بيقولوا اخر معاد الخميس

عطر النفوس 10-08-2011 02:51 PM

السلام عليكم ورحمة اله وبركاته أهل المنتدى دخووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووول جديد كل عام وانتم بخير

عطر النفوس 10-08-2011 03:03 PM

سؤال الى د/عبد الرحمن كل عام وانت بخير بالنسبة للمعلمين هل صحيح انهم غير داخلين في الحد الادنى والاقصى للاجور علشان الكادر وان كان كده طيب ما الظباط والصحة بياخدوا الكادر واطبق عليهم 200%
ارجو الرد

ايهاب عطية 11-08-2011 03:46 AM

لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم

خالد عقيبى 11-08-2011 01:25 PM

لابد أن يكون راتب المعلم أفضل راتب فى الدوله وأن يحظى باهتمام من جميع أفراد المجتمع لان المعلم اذا استراح ماديا فسوف يخرج لنا أجيال عظيمه منهم الأطباء والمهندسين والصيادله ....... الخ

خالد عقيبى 11-08-2011 01:27 PM

مفيش أخبار جديده فى موضوع تعيين اوائل الأزهر معيدين

emtaha2010 11-08-2011 04:17 PM

جامعة الأزهر: انتهاء البيانات المطلوبة لتعيين الأوائل.. الأحد

:022yb4:

جامعة الأزهر: انتهاء البيانات المطلوبة لتعيين الأوائل.. الأحد

الخميس، 11 أغسطس 2011 - 15:51
http://www.youm7.com/images/NewsPics...0818162854.jpg جامعة الأزهر
كتب محمد البحراوى
http://www.youm7.com/images/graphics/lg-addthis-en.gif http://www.youm7.com/images/graphics/igoogle.gif
قال محمود شعيب الأمين العام لجامعة الأزهر لممثلى أوائل الجامعة اليوم، إن الجامعة ستنتهى من تجهيز الإجراءات المطلوبة لتعيين الأوائل الأحد المقبل، موضحا لهم أن الجامعة تعمل بكامل طاقتها لتجهيز الإجراءات المطلوبة للتعيين.

كان الدكتور أسامة العبد رئيس الجامعة قد رفض الأحد الماضى ما أعلنه الأوائل عن نيتهم الاعتصام داخل مبنى الجامعة لحين الانتهاء من الإجراءات المطلوبة للتعيين، موضحا لهم أن الاعتصام لا فائدة من ورائه خاصة وأن الجامعة حريصة على تعيينهم وأنها لا تقف حجر عثرة أمام ذلك الأمر الذى جعل أكثر من 200 من أوائل الجامعة يفضون اعتصامهم.

جاء ذلك على خلفية إرسال الجهاز المركزى للتنظيم والإدارة خطابا الى الجامعة يطالبها فيه ببيان بأسماء المرشحين لشغل الوظيفة موزعا على الكليات والأقسام وأسماء من تم تعيينهم بوظيفة معيد او مدرس مساعد خلال الفترة من خريجى الكليات من 2002 حتى 2010 ، وذلك لاستكمال الإجراءات الخاصة بتعيينهم.

El Ninio 11-08-2011 09:30 PM

مبروك يا شباب وبنات الأزهر
والله فرحانلكوا عقبالنا كدة ان شاء الله
1000 1000 مبرووووووووووووووووووكـ

ام رهف 11-08-2011 10:24 PM

كل عام وانتم بخير
ابشرو فالخير قادم
واجتهدو في الاستغفار والدعاء
وحشتونى

أ/محمد على أبوزيد 12-08-2011 01:46 AM

حمدالله على السلامة ياأخت أمرهف منورةالمنتدىوالله
إنشاء الله الخير قادم

أ/محمد على أبوزيد 12-08-2011 01:48 AM

حمدالله على السلامة ياأخت أم رهف منورةالمنتدىوالله
إن شاء الله الخير قادم

خليل المسيرى 12-08-2011 10:58 AM

السلام عليكم ورحمة الله ورمضان كريم

أتمنة من الله ان يرزقنا الجنة فى الاخره
وأن يرد حقوقاً المسلوبة وان يكون ما قيل ونشر فى هذه الأيام صدقا يارب

خالد عقيبى 12-08-2011 04:23 PM

يارب يصدقوا وعلى يوم الأحد ميرجعوش فى كلامهم ويقولوا بعد شهر أو شهرين

El Ninio 13-08-2011 12:42 AM

لا متخافوش يا شباب ان شاء الله ربنا هيكرمكوا ودي تبقى بشرى خير لينا كلنا

سامح الجعيدي 13-08-2011 04:41 AM

اين انت يادكتور عبد الرحمن
لماذا تركتنا ولا ترد علينا
ونحن في اشد الاحتياج الآن الي الحقيقة
نرجو الرد يادكتور عبد الرحمن

كيميائى اسلام الشاعر 13-08-2011 01:58 PM

طـــــــــــب بـــــــــــــــــــلاش الــدكـــــتور فـــــينك يا boskovice ياخويـــــــــــــــــــــــاااا

boskovice 13-08-2011 03:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائى اسلام الشاعر (المشاركة 3834192)
طـــــــــــب بـــــــــــــــــــلاش الــدكـــــتور فـــــينك يا boskovice ياخويـــــــــــــــــــــــاااا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائى اسلام الشاعر (المشاركة 3834192)

موجود يا كيميائى بس مش عارف اقول اية

هههههههههه

الحكومة متباطئة فى كل حاجة ومنفضة لاوائل الجامعات كل اهتمامها حاليا بالازهر

وحملة الماجستير ودة طبعا لان اوائل الازهر رجالة دايما قد المسؤلية بالاعتصامات

ومن خلال دة صوتهم وصل للمسؤلين فبداوو يخافوو من الازهر وبكدة ماشيين فى موضوعهم

كل الى اقدر اقولة ان البلد لسة بايظة النظام السابق لسة موجود مش اتغير سواء الكبار

لسة الصغار موجودين وهما دول اساس كل حاجة حكومتنا عاوزة الاعتصامات وال***

مش عاوزة الاحترام عشان الحق يظهر لازم اعتصامات حتى تنفيذ المطالب

وكل كلمة بتتقال قريبا وبدانا دة مجرد تخدير للاوائل لحد الانتخابات

صدقونى مفيش حل غير الاعتصاممممممممممممممممممممم

وربنا يوفقكم ويجبلكم حقكم المرة دى

د.عبدالرحمن المنياوي 13-08-2011 05:18 PM

السلام عليكم ورحة الله وبركاته ..

إخوتي المحترمين في المنتدى .. كل عام وانتم بخير وشاكر جدا لكل من سأل عني الفترة الماضية وباعتذر عن عدم التواجد لانشغالي الحقيقي بقضية حملة الماجستير والدكتوراة ..

أكرر أسفى وفي انتظار دعواتكم جميعا .. فقضية حملة الماجستير والدكتوراة على مشارف الحل ..

د.عبدالرحمن المنياوي 13-08-2011 05:44 PM

بالنسبة لقضية تعيين أوائل الخريجين .. بصراحة ياجماعة الموضوع بيسير ببطء شديد جدا .. وكنت عاوز أقول للناس حاجة من غير زعل وهي دي سبب العطلة .. الحكومة لما أصدرت قرارها في الأول قالت تعيين الأوائل من 2003:2010 باثر رجعي الناس بدأت تفسر بأثر رجعي على إنه تعيين واحتساب المده السابقة منذ التخرج .... خرج الوزير ورئيس الوزراء وقال لأ باثر رجعي يعني أعين الأوائل في شكل دفعات مثلا كل سنة 3 دفعات من الأقدم للأحدث .. يعني 2003:2005 السنة دي والسنة الجاية 2006:2009 وهكذا مثلا وده كان اقتراح .. بعد كده الموضوع صدر في شكل تعميم .. يعني مفيش تقسيم .. وده خلانا كلنا نفهم إن التعيينات لكل الدفعات مرة واحدة .. دلوقت الوضع الراهن إيه ؟؟؟؟؟ الوضع الحالي هو أن قرار التعيين صدر وليس توصية كما قال البعض .. ولكن آلية التنفيذ عليها خلاف .. ما الخلاف؟؟ الحكومة حست إن الوظائف التي يستوعبها القطاع الإداري اقل من كل هذه الأعداد .. وهنا حدثت مشكلة .. والآن هناك بعض سيناريوهات مقترحة لتنفيذ إحداها : الأول : تعيين الدفعات بأثر رجعي من الأقدم للأحدث يعني كل عام دفعتين أو ثلاثة .. مع استيعاب الدفعات الجديدة 2011 و 2012 وهكذا دوريا .. الثاني : تعيين الخمسة الأوائل أو العشرة حسب الاماكن المتوفرة في القطاع الإداري.. الثالث : تطبيق القرار بتعيين الـ20 الأوائل رغما عن نظرية الاحتياجات وهذا سيسبب تكدسا للموظفين دون حاجة العمل .. وهذا الحل هو ما يريده الأوائل وأراه حلا مناسبا لأن القطاع الحكومي طالما عانى ن هذه المشكلة بسبب الكوسة .. فلا مانع أن يعانيها بسبب التفوق .. الآن أكاديمية البحث العلمي بالتنسيق مع التنظيم والإدارة في طور اتخاذ أحد هذه القرارات ..

معلم مساعد 2011 13-08-2011 05:53 PM

يااااااااااااااااااااااااااااااه فين حضرتك من زمااااااااان كده
كل سنه وحضرتك طيب ورمضان كريم

د.عبدالرحمن المنياوي 13-08-2011 05:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سامح الجعيدي (المشاركة 3833033)
اين انت يادكتور عبد الرحمن
لماذا تركتنا ولا ترد علينا
ونحن في اشد الاحتياج الآن الي الحقيقة
نرجو الرد يادكتور عبد الرحمن

تحت أمرك يا أستاذ سامح

emtaha2010 13-08-2011 06:04 PM

كل عام انتم بخير

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3835450)
السلام عليكم ورحة الله وبركاته ..

إخوتي المحترمين في المنتدى .. كل عام وانتم بخير وشاكر جدا لكل من سأل عني الفترة الماضية وباعتذر عن عدم التواجد لانشغالي الحقيقي بقضية حملة الماجستير والدكتوراة ..

أكرر أسفى وفي انتظار دعواتكم جميعا .. فقضية حملة الماجستير والدكتوراة على مشارف الحل ..

السلام عليكم ورحمة الله
كل عام انتم بخير
أخر اخبار قضية حملة الماجستير والدكتوراة ايه يا اخي
بارك الله فيك

فانا حاصل علي ماجستير علوم 2010 تخصص رياضيات
واحد زملائي سلم الاوراق الخاصة بي للدكتور شحاته الشيخ
الاسبوع الماضي يوم الاربعاء في الاكاديمية

جزاك الله خيرا

:friendsxs3:

alaarabie 13-08-2011 09:17 PM

حمد الله علي السلامة يا دكتور عبد الرحمن وحشتنا جدا جدا..وعندي سؤال شخصي لحضرتك.هو حضرتك خريج سياحة وفنادق جامعة المنيا؟ أصل من ساعة ما حضرتك قلت إنك من 6 أكتوبر بالمنيا وأنا عندي إحساس إني أعرفك شخصيا؟ يا رب تكون حضرتك د.عبد الرحمن اللي في بالي واللي أنا أعرفه كويس جدا ..فرب صدفة خير من ألف ميعاد..مع تحياتي علاء ربيع

El Ninio 13-08-2011 09:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3835603)
بالنسبة لقضية تعيين أوائل الخريجين .. بصراحة ياجماعة الموضوع بيسير ببطء شديد جدا .. وكنت عاوز أقول للناس حاجة من غير زعل وهي دي سبب العطلة .. الحكومة لما أصدرت قرارها في الأول قالت تعيين الأوائل من 2003:2010 باثر رجعي الناس بدأت تفسر بأثر رجعي على إنه تعيين واحتساب المده السابقة منذ التخرج .... خرج الوزير ورئيس الوزراء وقال لأ باثر رجعي يعني أعين الأوائل في شكل دفعات مثلا كل سنة 3 دفعات من الأقدم للأحدث .. يعني 2003:2005 السنة دي والسنة الجاية 2006:2009 وهكذا مثلا وده كان اقتراح .. بعد كده الموضوع صدر في شكل تعميم .. يعني مفيش تقسيم .. وده خلانا كلنا نفهم إن التعيينات لكل الدفعات مرة واحدة .. دلوقت الوضع الراهن إيه ؟؟؟؟؟ الوضع الحالي هو أن قرار التعيين صدر وليس توصية كما قال البعض .. ولكن آلية التنفيذ عليها خلاف .. ما الخلاف؟؟ الحكومة حست إن الوظائف التي يستوعبها القطاع الإداري اقل من كل هذه الأعداد .. وهنا حدثت مشكلة .. والآن هناك بعض سيناريوهات مقترحة لتنفيذ إحداها : الأول : تعيين الدفعات بأثر رجعي من الأقدم للأحدث يعني كل عام دفعتين أو ثلاثة .. مع استيعاب الدفعات الجديدة 2011 و 2012 وهكذا دوريا .. الثاني : تعيين الخمسة الأوائل أو العشرة حسب الاماكن المتوفرة في القطاع الإداري.. الثالث : تطبيق القرار بتعيين الـ20 الأوائل رغما عن نظرية الاحتياجات وهذا سيسبب تكدسا للموظفين دون حاجة العمل .. وهذا الحل هو ما يريده الأوائل وأراه حلا مناسبا لأن القطاع الحكومي طالما عانى ن هذه المشكلة بسبب الكوسة .. فلا مانع أن يعانيها بسبب التفوق .. الآن أكاديمية البحث العلمي بالتنسيق مع التنظيم والإدارة في طور اتخاذ أحد هذه القرارات ..

من غير زعل ولاحاجة يا أخي .. اللي مكتوب لنا هنشوفه بإذن الله
موضوع الأثر الرجعي دي مشكلة ... أساسا الخريجة الحديثة عدد العاطلين منهم اكتر من الخريجة القديمة
متقنعنيش ان خريج 2003 مثلا قاعد لحاد دلوقتي .. ده ان مكانش اتجوز وخلف
لكن الخريجة الحديثة هتلاقي عدد العاطلين منهم كتير جدا
وموضوع الـ5 أو الـ10 الأوائل ده هيبقى فيه ظلم كبير .. لأنه القرار ده لما نزل زمان خالص سنة 99 كان نازل للـ20
مش هييجوا دلوقتي يغيروا فيه على مزاجهم بعد ما عشموا الناس ... كانوا مقالوش من الأساس انهم هيعينونا
ويعشمونا احسن .. ع الأقل فيه ناس كتير وقفت حياتها مستنية الوظيفة دي تيجي الأول
وضيعت فرص كتير .... اكيد فيه ناس كتير كدة
عامة ربنا يقدم إللي فيه الخير

د.عبدالرحمن المنياوي 13-08-2011 10:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaarabie (المشاركة 3836240)
حمد الله علي السلامة يا دكتور عبد الرحمن وحشتنا جدا جدا..وعندي سؤال شخصي لحضرتك.هو حضرتك خريج سياحة وفنادق جامعة المنيا؟ أصل من ساعة ما حضرتك قلت إنك من 6 أكتوبر بالمنيا وأنا عندي إحساس إني أعرفك شخصيا؟ يا رب تكون حضرتك د.عبد الرحمن اللي في بالي واللي أنا أعرفه كويس جدا ..فرب صدفة خير من ألف ميعاد..مع تحياتي علاء ربيع

ماعتقدش فيه حد غيري في 6 أكوبر من سياحة في المنيا .. ولو حضرتك علاء ربيع انت بقى خريج إيه علشان أنا ماعرفش حد بالاسم ده غير أخ عزيز علي كان خريج ألسن المنيا ومن أوائلها وكان زميلي منذ الابتدائي ..

د.عبدالرحمن المنياوي 13-08-2011 10:44 PM

تصحيح

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة imenesi (المشاركة 3836265)

من غير زعل ولاحاجة يا أخي .. اللي مكتوب لنا هنشوفه بإذن الله
موضوع الأثر الرجعي دي مشكلة ... أساسا الخريجة الحديثة عدد العاطلين منهم اكتر من الخريجة القديمة
متقنعنيش ان خريج 2003 مثلا قاعد لحاد دلوقتي .. ده ان مكانش اتجوز وخلف
لكن الخريجة الحديثة هتلاقي عدد العاطلين منهم كتير جدا
وموضوع الـ5 أو الـ10 الأوائل ده هيبقى فيه ظلم كبير .. لأنه القرار ده لما نزل زمان خالص سنة 99 كان نازل للـ20
مش هييجوا دلوقتي يغيروا فيه على مزاجهم بعد ما عشموا الناس ... كانوا مقالوش من الأساس انهم هيعينونا
ويعشمونا احسن .. ع الأقل فيه ناس كتير وقفت حياتها مستنية الوظيفة دي تيجي الأول
وضيعت فرص كتير .... اكيد فيه ناس كتير كدة
عامة ربنا يقدم إللي فيه الخير

أولا حضرتك انا عارف إنك جديد في المنتدى وجديد على الصفحة هنا .. ومفيش حاجة في كلامك تدعو للزعل .. لكن حابب أقولك حاجة انا لما اتكلمت أو لما بانشر حاجة بأحاول أكون دقيق في كلامي ولو كنت عاوز أقول رأي خاص أو توقع كنت كتبت الفترة اللي فاتت .. لكن ماحبتش اتكلم دون وعي وده أسلوبي منذ البداية والحمد لله الناس هنا وكل جروبات أوائل الخريجين عارفين كده .. وانا بس حبيت أقول ده علشان أعكس مصداقية كلامي عند حضرتك والباقين ..

ثانيا انا بس حابب يا أخي أوضح لك إن من دفعة 2003 لغاية انهارده أغلب الناس اللي اتجوزت أو مش لاقية تتجوز فإن الصنفين مش لاقيين ياكلوا .. لأنهم يا إما بيشتغلوا في أعمال مؤقته أو بالحصة في التربية والتعليم أو في القطاع الخاص اللي على كف عفريت .. ولم يتوظف منهم حتى اليوم في الحكومة إلا نسبة لا تتعدى الـ5% وهم أصحاب الكوسة الكبيرة جدا أو اللي دفعوا 20 و 30 ألف جنيه للتعيين الحكومي .. فأنا أحب أصحح وجهة نظرك .. وأقول الناس دول لو حددنا الأولوية فهم الأحق بالتعيين من خريج امبارح ..

وكمان على فكرة نسبة كبيرة من الاوائل دول بتوع 2003 و 2004 و 2005 أنهوا تقريبا الماجستير يعني أصبحوا أعلى في الدرجة العلمية .. يعني متجوزين ويعولوا وأعلى علميا وحقهم من زمان وأكبر سنا .. وانت دلوقت تقوللي الأصغر أولى ؟؟؟؟

وبعدين انت دلوقت بتنقد المقترحات اللي الحكومة بتناقشها مش اللي انا حاططها علشان تختاروا منها يعني انا نقلت لكم اللي بيدور جوه وانتم تتحركوا .. وانا مؤيد تماما لتعيين الجميع لأن الأوائل في وجهة نظري هم أوائل ومتفوقين ويستحقوا التكريم أيا كان سنهم وأيا كانت دفعتهم ..

ومعلش اندفاعك للدفاع عن دفعتك الحديثة هي نظرة متحيزة وليست عادلة وشاملة .. وده رأيي ..

د.عبدالرحمن المنياوي 14-08-2011 12:48 AM

تلقيت منذ قليل مكالمة اسعدتني جدا .. جاءتني من أخي وصديقي الأستاذ علاء ربيع بدوي وهو صاحب التعليق السابق وهو صاحب رحلة كفاح منذ الابتدائية والإعدادية والثانوية وقد اختار لنفسه الألسن واخترت لنفسي السياحة إلا أن صداقتنا لم تشوبها شائبة ومن علينا الله بالتفوق كلينا .. ولولا ظروف المعيشة لما افترقنا ..

أخي العزيز .. شكرا لاستعادة بعض الذكريات الجميلة .. وكما قلت أنت : رب صدفة خير من ألف ميعاد !!!!

محمود المصري 2010 14-08-2011 12:59 AM

سؤال

لو سمحت يا دكتور عبد الرحمن عندي كذا سؤال :
الأول : أيه إن مشكلة حملة الماجستير قربت تنحل علشان أنا معايا ماجستير .
الثاني : أنا معلم مساعد ومفيش زيادة لحد دلوقتي وسمعت إنهم هيزودونا 75% بس يعني مش هنوصل إلي 700 جنيه ياريت الأخبار الجديدة والأكيده لإني لحد دلوقتي مقبضتش مرتب شهر 7 ومحدش عارف حاجه خالص وشكرا ً .

د.عبدالرحمن المنياوي 14-08-2011 01:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود المصري 2010 (المشاركة 3837442)
لو سمحت يا دكتور عبد الرحمن عندي كذا سؤال :
الأول : أيه إن مشكلة حملة الماجستير قربت تنحل علشان أنا معايا ماجستير .
الثاني : أنا معلم مساعد ومفيش زيادة لحد دلوقتي وسمعت إنهم هيزودونا 75% بس يعني مش هنوصل إلي 700 جنيه ياريت الأخبار الجديدة والأكيده لإني لحد دلوقتي مقبضتش مرتب شهر 7 ومحدش عارف حاجه خالص وشكرا ً .

بالنسبة لتعيينات الحاصلين على الماجستير والدكتوراة فإن الوزير بدأ في التفاهم والأمور كلها هيتم الإعلان عنها في المؤتمر الصحفي غدا ..

أما بالنسبة للحد الأدنى في التربية والتعليم فمفيش حد أدنى للمعلمين لأن مجموع حوافزهم وبدلاتهم بالكادر يساوي 208% .. ولكن ترر صرف حافز أداء لهم بواقع 75% للمعلم المساعد و50% للمعلم و25% للأعلى .. على أن يتم صرف هذه الإضافات مع مرتب شهر 9 القادم على أن يتم صرف فروق شهري 7 و 8 بأثر رجعي أيضا مع مرتب 9 ..

سامح الجعيدي 14-08-2011 01:55 AM

كل عام وانت بخير يادكتور عبد الرحمن
وحمد الله علي السلامة يا دكتور عبد الرحمن وحشتنا جدا جدا..وعندي سؤال لحضرتك يعني ممكن دفعة 2008 يتأجل تعيينها للعام القادم لو أخذوا كل ثلاث سنوات مع بعض بأثر رجعي ولا ممكن التعيين يكون للكل وهو الموقف صعب جدا لدرجة انهم لم يستطيعوا أن يأخذوا قرار إلي الآن ومن وجهة نظرك ممكن الحكومة تنفذ اي قرار وممكن فعلا ينفذوا قرار الخمس الأوائل

وشكرا لسعة صدرك
وبارك الله فيك

أبو عمر وإلياس 14-08-2011 03:39 AM

دكتور عبد الرحمن.. كل عام أنت بخير.. رمضان كريم .. ربنا يبلغنا وإياك ليلة القدر.. اللهم آمين

لي سؤال بعد إذنك ... هل فعلا تم إلغاء القرار رقم 75 بتعيين معلمي الأجر والعقود على درجة معلم مساعد ؟؟؟ مع العلم إني من أيام قمت بإمضاء إقرار القيام بالعمل وإجراءات التثبيت .. ؟؟؟؟؟؟؟ هل فعلا الكلام على إلغاء التعيين للي اتعين صحيح ؟؟؟؟؟؟؟

نوجة نوجة 14-08-2011 03:52 AM

كل سنة وحضرتك طيب يا دكتور احنا هنعمل اخر حاجة ممكن نعملها يوم 16 الثلاثاء الجاى فى اعتصام للاوائل امام مجلس الوزراء وفى مجموعة من الاجراءات هنحاول نوصل ليها ونفهمها بجد لان كل واحد عايز يشوف مستقبلو وشغلو المتعطل وننسا مووضع التعيين دا لو هو مش هيحصل ربنا يجزيك خير عن كل حاجة بتقدمهالنا

sherif 20II 14-08-2011 12:39 PM

بسم الله الرحمن الرحيم....أنا عضو جديد من أوائل المنصورة و الحمد لله لقيت اسمى على موقع الأكاديمية رقم 13 فى ال 20 الأوائل
رمضان كريم على الجميع.... سؤالى للدكتور عبد الرحمن ....أنا دفعة 2009 ولسه مسجل تمهيدى ما جستير السنة الدى 2011 ...من كلام حضرتك الأرجح هيكون التعيين بأثر رجعى يعنى أنا ممكن أتعين السنة الجاية وطبعاً انا نفسى النهاردة قبل بكرة
اللى سمعته أنه اللى هيحضر ماجستير ممكن يتعين معيد بالجامعة.... أنا اسمى ممكن أدخلوا فيهم لو تأخر تعيينى...على الأقل أكون استفدت بانتظارى وبدل ماتعين ادارى أتعين معيد؟؟؟؟

boskovice 14-08-2011 01:27 PM

السلام عليكم

وحمد الله على سلامتك يا دكتور عبد الرحمن وكل سنة وانت طيب

بس حبيت اوضح حاجة

لو الحكومة نفذت اقتراح كل سنة دفعتين او دفعة دة يبقا الدفع الجديدة كدة بيس

واللى اتبنى هيتهد تانى مش دى حكومة ؟ ليها مسؤليات ؟ لازم تتعب ؟

لازم تعانى ؟ حكومة لية ؟ عشان تحل المشاكل مش تتهرب من المشاكل

يعنى دفعة 2010 تستنى 3 سنين عشان تتعيين ؟ يبقا كنتو توقفو التعليم العالى لحد ما توظفووو

الدفع الى فاتت بقا لية نظلم دفعة 2009 و 2010 و 2011

التعيين للكل لائما بلاش ودفعة واحدة لو الحكومة مش اشتغلت وتعبت دلوقت هتتعب وتشتغل امتة

لما حسنى مبارك جديد يوصل شعار الحكومة ( حكومة متواطئة حكومة فاشلة )

انا عن نفسى دفعة 2010 وحقى اللى مقدرتش اخدة بالمجان هاخدة بالفلووووووووووس

وطظ فى زل الحكومة للواحد الشغل موجود والله العظيم وكثيرررررررررررررررررر ويفووووووووووق

العدد دة بس حكومتنا بتستهبل وتقولك مفيش درجات لا فى كدابين كفاية زل وكفاية تباطئ وتواطئ فى كل

حاجة ( حكومتنا = شاهد مشفش حاجة )

وربنا يوفق الجميع ولاخر مرة بقولها الاعتصامـــــــــــــــــــــــــ هينفذ مطالبكم وهتعرفوو ان الحكومة بتتحجج

والوظائف موجودة

:)

sherif 20II 14-08-2011 01:53 PM

انا متفق 100% مع boskovoice أنا فى الأول كنت شايف أنو كتر الاعتصامات هيعطل مصالح البلد بس بصراحة لما الموضوع بقى يخصنى اكتشفت أنو البنزين اللى بيحرك مصالحنا ... و الشئ الوحيد اللى يخليهم يعينوا الناس كلها السنة الدى هو... الأعتصامات

كيميائى اسلام الشاعر 14-08-2011 02:03 PM

موجود يا كيميائى بس مش عارف اقول اية

هههههههههه

الحكومة متباطئة فى كل حاجة ومنفضة لاوائل الجامعات كل اهتمامها حاليا بالازهر

وحملة الماجستير ودة طبعا لان اوائل الازهر رجالة دايما قد المسؤلية بالاعتصامات

ومن خلال دة صوتهم وصل للمسؤلين فبداوو يخافوو من الازهر وبكدة ماشيين فى موضوعهم

كل الى اقدر اقولة ان البلد لسة بايظة النظام السابق لسة موجود مش اتغير سواء الكبار

لسة الصغار موجودين وهما دول اساس كل حاجة حكومتنا عاوزة الاعتصامات وال***

مش عاوزة الاحترام عشان الحق يظهر لازم اعتصامات حتى تنفيذ المطالب

وكل كلمة بتتقال قريبا وبدانا دة مجرد تخدير للاوائل لحد الانتخابات

صدقونى مفيش حل غير الاعتصاممممممممممممممممممممم

وربنا يوفقكم ويجبلكم حقكم المرة دى

انا رأيى من رأيك يا بوسك كل ده مجرد تخدير لحين حدوث انتخابات مع كامل الاحترام لكلام الدكتور عبد الرحمن -اللى بقوله الأول حمد الله على سلامتك و كل سنة وحضرتك بألف صحة و سلامة - بإن قرار التعيين مش توصية و إن دة قرار وزارى لا يلغيه الا قرار وزارى ولكن أنا شايف و دى رؤية شخصية إن حال البلد لا يستوعب لا موظف زيادة ولا خمسة ولا عشرين وأساسا هو ذلة لسان وزير مش عارف البلد هتستوعب موظفين أد إيه ازاى أخد قرار العشرين من غير ما يرجع للتنظيم والادارة الأول مش العكس لإن أنا شايف إن الآلية ماشية بالعكس بمعنى ان الوزير يرجع للتنظيم والادارة يشوف عشان يعرف الدولة ممكن تستوعب موظفين جدد أد إيه اللى هية الدرجات المالية ثم بعد كده يتم حصر الأوائل اللى يشغلوا الدرجات دى و فقط مش اقوم مطلع قرار وانا قاعد بمنشة و الجو حلو و طراوة بتعيين العشرين الاوائل ثم بعد كده الاقى مفيش و ظايف للناس اللى عشمتها دى و نقوم نكسر طموحهم و نفقدهم الثقة فى أى قرار سيادى بيتاخد ..

عموما ربنا ييسر الحال يعديها على خير..

meslmat 14-08-2011 02:16 PM

وكل عام وأنتم بخير وغفر الله لنا وةلكم الذنوب وتقبل الله صيامنا وقيامنا

كلمة للدكتور عبد الرحمن المنياوى

لماذ كل هذا الحب والشوق اليك
فى العالم الافتراضى والمنتدى

انا بصراحة بحقد عليك " قلبى قايد نار "
ما السبب
فى كل هذا الاحترام
ولماذا انت دون غيرك
الكل يغيب ولا يسأل احد عنهم
اما انت فالكل متلهف عليك
منتظر لنصحك
ولرأئيك النافذ
وبصيرتك الحادة
ومعلوماتك الدقيقة
وكلماتك الرقيقة
.................

من أجل ذلك أنا احقد عليكم

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

meslmat 14-08-2011 02:48 PM

من أجل ذلك أنا احقد عليكم

خالد عقيبى 14-08-2011 05:40 PM

يا ترى ايه الجديد فى تعيين أوائل الأزهر معيدين المفترض أن اليوم الأحد كان اخر ميعادللانتهاء من الاجراءات والبيانات المطلوبه من الجامعه بناءا على ما نشر فى اليوم السابع هل انتهوا بالفعل أم سيتم التأجيل كالعاده

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:48 AM.