بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   جامعة الأزهر (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=212)
-   -   اى حد داخل هندسه الازهر بنات القاهره يتفضل بالدخول لو سمحتم (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=154380)

engineer amr elsakar 23-09-2010 01:32 PM

السلام عليكم انا البشمهندس عمرو
من الدقهلية بهنى جميع الموجودين
وعلى راسهم البشمهندسة ياسمين
واتمنى نكون اصدقاء
انا السنة دى فى اعدادى بالقاهرة

yasssmine 23-09-2010 01:51 PM

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اهلا بيك يا بشمهندس عمرو اخ لينا ويا ريب تفضل مستمر معانا على طول
وشكرا ليك على التهنا
طبعا انتم مجرد دخولك بقيت صديق لينا
طب كويس يعنى معاك ناس كتير موجودين هنا ال ادك وال اكبر منك
ومره تانيه اهلا بيك

The legend A 23-09-2010 02:00 PM

بسم الله الرحمن الرحيم

اقتباس:

1- مسطره حرف تى 80 او 100 حسب طولك بقى علشان ما تحتاسيش بيها هههه تكون المسطره روترينج لانها افضل نوع

هاتيها 80 ، 100 هاتعذبك في الشيل وفي الرسم
اسأليني أنا :blush:

اقتباس:

2- برجلين واحد تلاتينى ستينى والتانى 45 ويا ربت يكونو شفافين الماركه سمير وعلى بلاش روترنج روترينج لونه اصفر مش حلو وما يكونوش مدرجين او مشطوفين
هي تقصد مثلثين مش برجلين، ومعاهم واحد أرسطو عشان الوصفية
وعلى فكرة أنا كنت شغال بروترينج عشرة على عشرة، ومشطوف وبينفع في التهشير
وبعدين المستحيل ليس ألمانياً برضه :d
اقتباس:

4- قلم سنون مش لازم اتنين اشترى واحد 7 مللى وخققى خطك او تتقليه حسب الحاجه يا ريت يكون القلم روترينج لانه نظيف

أنا كنت شغال بقلمين 5 مللي، واحد 2h للرسم والتاني hb للتفنيش زي ما بيقول الكتاب :078111rg3:
اقتباس:

عشان كده ممكن تشتروا بدره تلك بتاعه الاطفال
وتحطوها على اللوحه قبل الرسم خالص
اضمن

فعلاً البودرة بتفرق جداً في نظافة اللوحة

اقتباس:

بالنسبه للدخلو كهربه دكتور مهنا دخل من اول محاضره ابشرو وسمعت انه شرح كمان ودكتور شريف باهى دخل وقال ان المحاضره هتكون محاضره ونصف يعنى هتكون 3 ساعات والمحاضره الجايه هيشرح السمار الالوظ

حلو :angry2::angry2:

yasssmine 23-09-2010 02:38 PM

شكرا على التصحيح بس اكيد هى فهمت قصدى يعنى بانسبه للمثلثات هى لسه فى الاول والمشطوف هيلبخها فى الرسم لانه بينزل تحت المسطره وكمان اظن ان الدكتور بينبه على الموضوع دع بلاش مشطوف او مدرج بالنسبه للنهشير دا فى اخر السنه وممكن تبقى تهشر ب ارسطو او تعمل المثلث ال 45 بالبرجل
يا بشمهندس بلاش نمخول الناس دول لسه فى الاول
صحيح نسيت اقولك يا بشمهندس على المثلث الارسطو دا مهم جدا فى الوصفيه شكرا يا بشمهندس على الافاده والتذكير
بانسبه للبدره دى حاجه حسب الرغبه يعنى لو حست انها محتاجها تجيبها انا عن نفسى ما استخدمتهاش ولا مره وبعدين بتبهدل اللوحه بعد التفنيش دا عن نفسى واظن ان موضوع البدره ده مش مهم اننا نقولها عليه ونعمل منه موضوع ولا ايه

The legend A 23-09-2010 03:57 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
اقتباس:

يا بشمهندس بلاش نمخول الناس دول لسه فى الاول

خلاص يا جماعة، اللي بيمخول يبطل عشان الناس دول لسه في الأول
اقتباس:

بانسبه للبدره دى حاجه حسب الرغبه يعنى لو حست انها محتاجها تجيبها انا عن نفسى ما استخدمتهاش ولا مره وبعدين بتبهدل اللوحه بعد التفنيش دا عن نفسى واظن ان موضوع البدره ده مش مهم اننا نقولها عليه ونعمل منه موضوع ولا ايه
طيب في إيه حسب الرغبة ولو محتاجاها تجيبها، وفي إيه مش مهم نقولها عليه ونعمل منه موضوع !!
وبعدين هي سألت سؤال وأنا عشان شايف إنها مهمة وكانت بتفرق معايا في نضافة اللوحة قلتلها عليها
بس
آه صحيح
ياترى لو عملنا من البودرة موضوع هيكون في منتدى إيه ؟

yasssmine 23-09-2010 07:14 PM

اظن ان السواء كان ايه هى الادوات المطلوبه واظن ان البدره مش من الادوات
وان كان حضرتك بتتريق فعادى لو عايز تعمل موضوع عن البدره روح اعمله فى قسم الاطفال عند شركه بمبرز

The legend A 23-09-2010 07:36 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
مش عارف والله يا بشمهندسة ياسمين إنتي مكبرة الموضوع ليه ؟!!
عادي كل واحد قال اللي عنده وهي حرة تستخدم اللي هي عايزاه
مش عارف ليه حاسس إنك زعلانة
العملية بسيطة خالص

yasssmine 23-09-2010 07:52 PM

انا مش مكبره حاجه والموضوع مش مستاهل وموضوع تافه قوى على ايه مش عارفه كل الكلام ده
وبعدين انا مش زعلانه ازعل ليه

The legend A 23-09-2010 08:05 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
طيب الحمد لله
كنت عايز أسألك صحيح
د.مهنى ود.شريف دخلوا شرحوا عند البنات ولا البنين ؟
وهايعيدوا اللي شرحوه تاني ولا لأ
وبعدين هو فيه حد حضرلهم في أول أسبوع !!

yasssmine 23-09-2010 08:15 PM

هم دخلو عند البنات انا معرفش دخلو عند الولاد ولا لا
دكتور مهنا هو بس ال شرح لكن دكتور شريف لا ما شرحش بس ما اظنش ان الدكتور مهنا هيعيد حاجه دا ال انا اعتقده معرفش بس ال حضرو كتبو المحاضره ممكن ابقى اكتب على التوبيك ال محاضره
اه طبعا فى ناس حضرت اصل عندنا شويه بنات ملتزمين قوى بيرحو الجامعه كل يوم حتى يوم الاجازه مش عارفه ايه ده حاجه تخنق بس ما اظنش ان الولاد ممكن يكونو حضر منهم كتير اصل الولاد دماغهم عاليه مش زى الفاضيين بتوعنا بس اهم بينفعو

aldemerdasch 24-09-2010 01:38 AM

ايه الحقد ده بقى يا ياسمين انا مكنتش من الناس اللى بيحضروا ولا حاجه ولكنى كنت بعشق محاضرات مهنا عشان كدا مكنتش بفوت ليه محاضره
وكان طبعا احضر للدكتور اسماعيل رسم هندسى بس الكلام ده فى اعدادى لكن السنه دى بقى الدكتور شريف بيدينى رسم ميكانيكى مش هندسى والحجات دى مش عندكم والدكتور عاطف بيدينى رياضه مكان مهنى بس عاطف ده ايه حاجه تمام بيسقط الناس حاجه احلى من مهنى كدا

aldemerdasch 24-09-2010 01:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasssmine (المشاركة 2682282)
بالنسبه للدخلو كهربه دكتور مهنا دخل من اول محاضره ابشرو وسمعت انه شرح كمان ودكتور شريف باهى دخل وقال ان المحاضره هتكون محاضره ونصف يعنى هتكون 3 ساعات والمحاضره الجايه هيشرح السمار الالوظ
يا بشمهندس جاد طمنى الله يخليك اخبار رسم كهربه ايه بيقوله رسمها رخم وكله تجميع وحاجات غريبه وبعدين انا ما كنتش بحب المسامير دى من السنه ال فاتت يقوم يشرحها اول محاضره ربنا يستر يلا نبدا بدرى ادينى فكره عن الرسم وبالذات المسامير صحييح هنحتاج ادوات تانيه ولا بتاع اعدادى تكفى

انا فى ميكانيكا والدكتور شريف دخل عندنا يوم الاربع فى المدرج فى العباسية وقال فعلا انه هيشرح المحاضره الجايه المسمار الالوظ والمحاضره هتكون محاضرة ونص بس المحاضره بالنسبة ليه ساعه ونص بس يعنى المحاضره ساعتين وربع وتقريبا كدا الرسم بتاعنا فى ميكانيكا هو نفسه فى كهربا وربنا يسهل علينا كل حاجه صعبه

eng refa3y 24-09-2010 03:33 AM

الدمرداش
كفااااااااااااااااااااااااااااااااااره
انت رجعت من الحجاز امتى
انت بقالك قرووون مش هنا خالص
عموما اهلا برجوعك
بس ياريت الاستمرار بقى

ايه ياجماعه عملتوا موضوع من مفيش
بلاها بدره خالص
بس بجد ياياسمين انا عاوزك تروحى صاله عماره واتفرجى عليها
اللوحه اساسا لازم تتوسخ
مهما تعملى
شكل الصاله عندكم نظيفه
وانا بالنسبالى البدره كانت مهمه جدا فى الاول
لكن بعد كده خلاص بقى

والف شكر فعلا ارسطو ازاى يتنسي
انا كنت بعمل بيه كل حاجه
انا فاكر مره روحت وكنت نسيت اخد الادوات ومكنتش فاكر خالص ان فى رسم فى اليوم ده
بس الجيش قالك اتصرف
خت برجل من واحد صاحبى
ورسمت الرسمه كلها بارسطو
والحمد لله خلصت معاهم
وكل حاجه تمام
ياعنى للى اشتغل كتير ممكن يرمى حرف التى دى خالص

وطبعا بالنسبه للرسم الميكانيكى
مهم جدا محاضره المسامير دى
معاكم لاخر الترم
لازم تعرفوا تتقنوووووووووووووووهااااااااااااا
انا فاكر كنت بعملها بحته فبركه كده اما افتكرها هاقولهالكم ان شاء الله
بعد كده طبعا هتاخدوا حتت مكسره وانتم تصلحوها
ههههههههه
قصدى حتت مفككه وانتم تركبوها
وكل واحد يفطن بقى
ياترى دى هنا ولا هنا
وياسلام بقى كان الدكتور بيجيبلنا ورق تصويره زباله
كنا بنتعمى عشان الابعاد
وان شاء الله موضوع الرسم ده افتكروا وان شاء الله هتكلم فيه بالتفصيييل

وطبعا احب اختم
بالسلام والتحيه لاهل الدقهليه كلها
اهلا بيك يابشمهندس عمرو
نورتنا
ويارب تبقى دايما منورنا على طول
يعنى مشاركاتك معانا

طالبة القرآن 24-09-2010 08:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasssmine (المشاركة 2683154)
لا عليه البراجل مش اسمها ديفيدر البرجل ال بسنين هو ال اسمه ديفيدر
مش فاهم تقصدى ايه بالنسبه للاقلام بصى هو قلم اسنان عادى بس بيكون نوع نظيف اسمه روترينج فى بقى 5 مللى وفى 7 مللى وفى 3 مللى وكده هيقعدو يقولولك هاتى التلاته وحطى فى ال 3 مللى اسنان 2h والخمسه hb وال سبعه 2b والوش ده سيبك من الكلام ده كله هو قلم واحد بس ال يريحك جيبيه لان القلم بيكون فى 15 جنيه وفى 24 جنيه فا احسن جيبى واحد مش علشان حاجه بس مش هتحتاجى كل الكلام ده
لا طبعا لازم تشترى الاستيكه وتكون نوع نظيف جدا لان دا رسم مش لعب فى استيكه اسمها استيكه قلم ممكن تجيبيها لانها بتول لاماكن الضيقه بس لو مش عايزه عادى انا مش جبتها عن نفسى
اه بيقولو على نوع من الاساتيك الصابونه لان شكلها زى الصابونه شويه وكبيره كده بس انا ما حبتهاش لانها وسخت اللوحه معايا
مكتبه سمير وعلى دى موجوده فى كل مكان لان لها فروع كتييييييييييير فى فرع عند جنينه مول كده بس بعده بشويه
الفجاله اى مكتبه عادى بس خلى بالك من اسم المكتبه علشان لو احتاجتى ترجعى حاجه ما تدوخيش لانها مليانه مكاتب وربنا يوفقك
اسئله كتير ايه يا بنتى ولا اسئله ولا حاجه احنا هنا علشان نساعد بعض وبعدين انتى لسه ما تعرفنيش اسئلى الموجودين دا انا مش ببطل اسئله ههههههههه دول خلاص قربو يطفشو منى
لا عادى ولا يهمك اسالى انتى بس على ال انتى عيزاه وما يهمكيش وشكرا على مرورك ويا رب الاستمرار معانا على طول

متشكره اوى يا بشمهندسه ياسمين
ربنا يخليكى
ومتاسفه على سوء التفاهم الى حصل بسببى
جزاكى الله خيرا

yasssmine 24-09-2010 11:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aldemerdasch (المشاركة 2685086)
ايه الحقد ده بقى يا ياسمين انا مكنتش من الناس اللى بيحضروا ولا حاجه ولكنى كنت بعشق محاضرات مهنا عشان كدا مكنتش بفوت ليه محاضره
وكان طبعا احضر للدكتور اسماعيل رسم هندسى بس الكلام ده فى اعدادى لكن السنه دى بقى الدكتور شريف بيدينى رسم ميكانيكى مش هندسى والحجات دى مش عندكم والدكتور عاطف بيدينى رياضه مكان مهنى بس عاطف ده ايه حاجه تمام بيسقط الناس حاجه احلى من مهنى كدا

والله ولا حقد ولا حاجه بس بتحسر على حظنا الهباب مش عارفه البنات دى بتلاقى وقت منين
اه فعلا دكتور مهنا كان كويس بس فى الترم الاول لكن الترم التانى مش عارفه ايه ال حصله كان بيقرأ من الكتاب مش عارفه ليه بس يمكن علشان البنات كانت منرفزاه
بصراحه انا كنت بموت فى محاضره الرسم فكنت بحضر المحاضرتين للدكتور اسماعيل وللدكتور شريف ومره كمان ادانا دكتور اسمه تامر بس ما حبتش شرحه خالص يمكن لانى مش متعوده على شرحه
ربنا يطمنك يا بشمهندس والله بالنسبه للدكتور شريف يعنى المحاضره مش 3 ساعات طب كويس

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:27 PM.