بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   جروب 3 ثانوى ( علمى علوم ) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=465591)

amothman123 23-01-2013 09:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lally adel (المشاركة 5082468)
يا شباب انتو وصلتو لغاية فين ف الانجلش الله يكرمكوا لانى حاسة انى متاخرة ؟؟

و يا ريت لو حد خلص القصة يقولنا ااخبارها ايه بعد ما خلصت بتتلم ولا ايه .. لحسن انا حاسة ان الاحداث وال quotations اللى ف الكام فصل الاولانين دول داخلين ف بعض اووووووى ,, و مش عارفة اذا كان دة عيب ف مذاكرتى ولا طبيعي و هيتلم ف الاخر .. :(

خلصتها خلاص
عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااادى خالص الإحساس دة و كله لازم بيتلم فى الآخر بكتر المذاكرة بإذن الله

amothman123 23-01-2013 09:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr..esraa (المشاركة 5081932)
يبقي علي كده انتوا خلصتوا الكهربية:o

ده احنا يا دوب مخدناش غير لغاية الملف الدائري في العاشر
ومن ساعة ما دخلنا في المجال المغناطيسي واللك ده مش قادره اذاكره:blush:
ربـــــنا يـــستر

الحمدلله لسة مخلصها يوم الأحد الماضى
علشان أنا الأسبوع الى جاى واخد إجازة نص السنة بإذن الله
و الله العاشر أمتعهم الى مش فاهماه استلمى المدرس لحد ما يفهمهالك تانى

Mo0on Light 23-01-2013 07:58 PM

السلام عليكم ورحمة لله وبركاته
اولا كل عام وانتم بخير بمناسبة المولد النبوي
ثانيا اخبار السنه الحلوه دي ايه
ربنا يستر وربنا يدي كل واحد على قد مجهوده

alysabry 24-01-2013 03:57 PM

السلام عليكم ازيكم يا جماعة
انتو فين دلوقتى فى المواد ؟

yolanda 28-01-2013 06:23 PM

هو باب الوراثة حل مسائل و بس ياريت الي بياخدو درس يقولولي المدرسين قالولهم ايه عن الباب ده ؟؟؟؟

lally adel 03-02-2013 05:05 AM

السلااام عليكم .. ازيكم يا جماعه عامليين ايه ؟؟ يا رب تكونوا بخير .. انا كنت عايزة اخد رأيكو ف حاجه بخصوص الفيزيا و يا ريت اللى ف كليات يفيدونا كمان .. انا دلوقتى الحمد لله خلصت الكهربيه و هنبدا حديثه الفكرة ان انا حاسة ان الكام فصل اللى ف الاول دول اتنسى منهم حوالى 60٪ و ان مثلا الوحدة اللى فاتت اللى هى الحرارة اتنسى منها بتاع 30 ٪ مع انى كنت مذاكراهم كويس جداااا .. و مش لاحقة اراجع و اذاكر جديد ف نفس الوقت لان المستر ضاغط معايا شويه اليومين دول .. ومش عارفه بقى هل ده عادى انى احس انى ناسية كده ولا لازم اركز شويه ف المراجعه ع القديم ولا استنى لما اخلص و ابقى اشتغل مراجعه مرة واحده ولا ايييه ؟؟ افيدونى الله يخليكو :(

يا الهي 03-02-2013 08:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yolanda (المشاركة 5098768)
هو باب الوراثة حل مسائل و بس ياريت الي بياخدو درس يقولولي المدرسين قالولهم ايه عن الباب ده ؟؟؟؟

هو غالبا حضرتك حل مسائل

بس ده ما يمنعش ان فيه نظري برضه

قانون مندل الاول والثاني وازاي توصل ليهم وازاي بنعرف فصيلة دم حد الخطوات يعني وكده

انما فعلا اغلبه مسائل

وتقدري حضرتك تشوفي برضه امتحانات السنين اللي فاتت كانت فيها ايه.............

واضخ انك ما بتاخديش درس احياء

ربنا يعينك ويعيننا

تقبلي مروري

yolanda 05-02-2013 07:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يا الهي (المشاركة 5111669)
هو غالبا حضرتك حل مسائل

بس ده ما يمنعش ان فيه نظري برضه

قانون مندل الاول والثاني وازاي توصل ليهم وازاي بنعرف فصيلة دم حد الخطوات يعني وكده

انما فعلا اغلبه مسائل

وتقدري حضرتك تشوفي برضه امتحانات السنين اللي فاتت كانت فيها ايه.............

واضخ انك ما بتاخديش درس احياء

ربنا يعينك ويعيننا

تقبلي مروري

متشكرة جداً أنا بس كنت خايفة يفوتني حاجة
و أنا مش باخد درس في جميع المواد
عموماً ربنا معانا كلنا

yolanda 05-02-2013 07:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lally adel (المشاركة 5111506)
السلااام عليكم .. ازيكم يا جماعه عامليين ايه ؟؟ يا رب تكونوا بخير .. انا كنت عايزة اخد رأيكو ف حاجه بخصوص الفيزيا و يا ريت اللى ف كليات يفيدونا كمان .. انا دلوقتى الحمد لله خلصت الكهربيه و هنبدا حديثه الفكرة ان انا حاسة ان الكام فصل اللى ف الاول دول اتنسى منهم حوالى 60٪ و ان مثلا الوحدة اللى فاتت اللى هى الحرارة اتنسى منها بتاع 30 ٪ مع انى كنت مذاكراهم كويس جداااا .. و مش لاحقة اراجع و اذاكر جديد ف نفس الوقت لان المستر ضاغط معايا شويه اليومين دول .. ومش عارفه بقى هل ده عادى انى احس انى ناسية كده ولا لازم اركز شويه ف المراجعه ع القديم ولا استنى لما اخلص و ابقى اشتغل مراجعه مرة واحده ولا ايييه ؟؟ افيدونى الله يخليكو :(

و لله دا انتي كده فاكرة المنهج انا تقريبا نسيت كل حاجة في الفصول الي فاتت بس غن شاء الله ألم المنهج في المراجة

بس إنتي نتقلقيش من النقطة دي انا أعتقد إنك لو سالتي ل طلاب الثانوية هيقولولك نفس الكلام !

(بالقرآن نحيا ) 05-02-2013 12:25 PM

فكرة جميله اووووووووووووووووي ربنا يوفقنا كلنا
بس انا فعلا بعني من علم النفس
وبرده مش بعرف اذاكر قصه الايام
ولا بعرف اكتب براجراف كويس
فيا ريت حد يساعدني
ميرسي اساحبي ^ــــ^

Dr.moamen 05-02-2013 05:07 PM

المدرس بتاع الاحياء خلصلنا قبل اجازة نص السنه ونظام المراجعه عنده هنحل من سبع كتب المنهج كله الطالب نفسه بيراجعه فى عشرين يوم وبعد كده بيحل امتحانات قلولى ايه رأيكم فى النظام ده وهل هوا فيه ضغط ولا ايه

Best In World 06-02-2013 02:42 PM

السلام عليكم
كيف حال الجميع ؟

Bahy_Ahmed 11-02-2013 01:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lally adel (المشاركة 5111506)

علي فكره النسيان ده طبيعي جداا وكلو بيحصلو كده
بس المفروض الفيزياء متتركنش احنا الاستاذ حيخلينا نراجع اول 8 فصول
ونحل امتحانات الثانوية عليهم وبعدين هوا كمان حيعملنا امتحان
يعني لازم اقبل ما تبتدي كهربية تكون مراجع اللي فات كويس ومراجع عليه
عشان من الاول للثامن ده جزء ومن الكهربية لاخر المنهج جزء تاني:d

Bahy_Ahmed 11-02-2013 01:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.moamen (المشاركة 5117232)
المدرس بتاع الاحياء خلصلنا قبل اجازة نص السنه ونظام المراجعه عنده هنحل من سبع كتب المنهج كله الطالب نفسه بيراجعه فى عشرين يوم وبعد كده بيحل امتحانات قلولى ايه رأيكم فى النظام ده وهل هوا فيه ضغط ولا ايه

هوا نظام المراجعة حلو ومية مية بس انو يخلص المنهج كلو في نص السنة هوا كده ممكن يكون بيجري وخلاص يعني (بيكرويت)
وحكاية سبع كتب دي انا مش مقتنع بيها لان الطالب يشتت نفسه بين كذا مصدر مينفعش
من رأيي احسن حاجة حل الكتاب والدليل وملخص الشرح وبعدين امتحانات ثانوية عامة وخلاص علي كده:d

Bahy_Ahmed 11-02-2013 01:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة آية رفعت (المشاركة 5116461)
فكرة جميله اووووووووووووووووي ربنا يوفقنا كلنا
بس انا فعلا بعني من علم النفس
وبرده مش بعرف اذاكر قصه الايام
ولا بعرف اكتب براجراف كويس
فيا ريت حد يساعدني
ميرسي اساحبي ^ــــ^

هههههه ده انتي عكسي خالص انا احسن حاجة احبها التلاتة دول
بصي بالنسبة لعلم النفس ده لذيذ اوي وعايز فهم وكفاية عليه 3 ساعات في الاسبوع مع مراجعة اللي فات يكون احسن وكمان يا ريت لو بتذاكري من ملازم تقارنيها بكتاب المدرسة عشان فيه مدرسين بيكسلوا ويحطوا معلومات ناقصة تنقص الطالب
القصة سهلة اووووي اهم حاجة المعاني وكده وانتي بتقسمي الفصل لفقرات وفي الغالب كل فقرة عليها سؤال يعني العملية سهلة جداا
بس اهم حاجة فهم الاحداث وكده
اما الباراجراف انا كنت مبحبوش زيك بس حطيته في دماغي ومن اول السنة وانا كل حصة في الدرس اكتب واحد واخلي الاستاذ يصححوا والحمد لله بعد عناااء طوييل :dبقيت اجيب 5 ونص وستة
فاا اهم حاج التدريب .... وكمان سيبك من اللي يحفظك مقدمة وخاتمة ده كلام بتاع عيال ابتدائي :stickjo4:
يا رب اكون افدتك

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:19 PM.