بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   دفعة ثانوية عامة 2017 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=690734)

Mohamed Dokdok 20-08-2016 03:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Shawky99 (المشاركة 6486852)
المدرس اللي باخد عنده قال 100% احسن واحد
بس هو عموما المعاصر اللي مالقيتش عليه اختلاف يعني
انا من رأيي طالما جبت المعاصر يبقي تسأل مدرسك علي الكتاب اللي تجيبه تاني بالنسبة لل 60 مسألة دول اكيد مش هتخلصهم في يوم او اتنين او حتي اسبوع ، لأنك كدا اكيد هتهمل المواد التانية و مش هتاخد حقها

معاك حق فعلا

Norhan Mostafa 20-08-2016 04:02 PM

احتملات
place :street
speaker a:traffic officer
speaker b:citizen
function: polite request/ask for information

Adham Dzeko 21-08-2016 11:44 PM

ايه احسن ملخصات للانجليزى ، انا معايا توب و المعاصر . فيه حاجة تانية ممكن اجيبها ؟

Mohamed Dokdok 22-08-2016 12:11 AM

ملخصات بمعني ايه ؟ ملخص ملخص يعني ولا كتاب خارجي ؟
لو بتتكلم عن كتاب خارجي Gem حلو ومعقول طبيعي يعني لكن المعاصر بيحب يزودها حبتين
المعاصر عظيم جدا في الnovel
لو قصدك ملخصات حاجة مش كبيرة يعني انصحك بدول
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=673966
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=677424

Norhan Mostafa 22-08-2016 02:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed dokdok (المشاركة 6488038)
ملخصات بمعني ايه ؟ ملخص ملخص يعني ولا كتاب خارجي ؟
لو بتتكلم عن كتاب خارجي gem حلو ومعقول طبيعي يعني لكن المعاصر بيحب يزودها حبتين
المعاصر عظيم جدا في الnovel
لو قصدك ملخصات حاجة مش كبيرة يعني انصحك بدول
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=673966
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=677424

محمد ممكن تصورلي بس اول فصل ضرروووووري جدا
اول فصل من قصه المعاصر

Mohamed Dokdok 22-08-2016 02:01 AM

حاضر ثواني وهرفعمهلك

Norhan Mostafa 22-08-2016 02:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Dokdok (المشاركة 6488093)
حاضر ثواني وهرفعمهلك

شكررااااااااااا

Mohamed Dokdok 22-08-2016 02:50 AM

https://www.mediafire.com/?gubx2009gd0523d

aalaaabdelhamed 22-08-2016 07:35 PM

#‏حاجات_ممكن_تعملها_هتحببك_في_المذاكرة‬:
1- ترتب اوضتك كويس والمكتب اللي بتذاكر عليه عشان تحس بالنظام والتفاؤل.
2- تشرب مسكنات كتير وأفضلهم الشاي او القهوة لانها بتقوي تركيزك جداً في المذاكرة.
3- يفضل تناول بعض الحاجات الحلوة اللي ممكن تديك طاقة كبيرة زي اللبن او الشوكولاتة او العصائر.
4- حاول تخلي اوضتك فاضية شوية ، يعني متملهاش طرابيزات وكراسي علي الفاضي عشان تأخد راحتك في المذاكرة والحركة.
5- يا ريت تكون اضاءة الغرفة بتاعتك قوية عشان نظرك ميضعفش بعد الثانوية العامة.
6- كل ما تحس بالاحباط او ضيق النفس فالحل هو الوضوء ، فإن لم يجدِ فعليك بالاغتسال ، هتحس انك مولود من جديد.
7- حاول انك ترفه نفسك كل يوم بسماع ربع صغير من القرآن أثناء تناول الاكل ، هتحس بدفعة تفاؤل رهيبة.
8- واظب علي صلاة الفجر في ميعادها ، ففيها الخير والبركة ، وبتحسسك بالثقة والطمأنينة .
9- استخدم الألوان
10- حاول تنفض اي مشاكل في البيت وخليك في حالك ، فالوقت من ذهب وكل يوم هيعدي عليك هتتحاسب عليه بعدين.

Hope Vs Despair 22-08-2016 08:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aalaaabdelhamed (المشاركة 6488424)
#‏حاجات_ممكن_تعملها_هتحببك_في_المذاكرة:
2- تشرب مسكنات كتير وأفضلهم الشاي او القهوة لانها بتقوي تركيزك جداً في المذاكرة.
3- يفضل تناول بعض الحاجات الحلوة اللي ممكن تديك طاقة كبيرة زي اللبن او الشوكولاتة او العصائر.
4- حاول تخلي اوضتك فاضية شوية ، يعني متملهاش طرابيزات وكراسي علي الفاضي عشان تأخد راحتك في المذاكرة والحركة.
6- كل ما تحس بالاحباط او ضيق النفس فالحل هو الوضوء ، فإن لم يجدِ فعليك بالاغتسال ، هتحس انك مولود من جديد.
7- حاول انك ترفه نفسك كل يوم بسماع ربع صغير من القرآن أثناء تناول الاكل ، هتحس بدفعة تفاؤل رهيبة.
8- واظب علي صلاة الفجر في ميعادها ، ففيها الخير والبركة ، وبتحسسك بالثقة والطمأنينة .
9- استخدم الألوان
10- حاول تنفض اي مشاكل في البيت وخليك في حالك ، فالوقت من ذهب وكل يوم هيعدي عليك هتتحاسب عليه بعدين.

شكراا جدا لحضرتك
جزاكي الله خيرا
بس انا عايز سؤال بس
العربي ذاكرتيه من اي كتاب وازاي عشان عاملي مشكلة كبيرة

Abdelrahman M M 22-08-2016 08:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aalaaabdelhamed (المشاركة 6488424)
#‏حاجات_ممكن_تعملها_هتحببك_في_المذاكرة‬:
9- استخدم الألوان

شكرا يا دكتوره على النصائح .

لكن عندى ملحوظه يريت نبعد عن رقم 2 نهائيا

اقتباس:

aalaaabdelhamed 22-08-2016 10:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud.khalifa (المشاركة 6488449)
شكراا جدا لحضرتك
جزاكي الله خيرا
بس انا عايز سؤال بس
العربي ذاكرتيه من اي كتاب وازاي عشان عاملي مشكلة كبيرة

اولا ربنا يحققلك حلمك السنادي ان شاء الله يا دكتور واهم حاجة الثقة ف الله وتتوكل ع الله وتشتغل ع نفسك ف المواد كلها ومفيش مادة ع حساب مادة بس طبعا ف مواد محتاجة مجهود اكبر
بالنسبة للعربي فهو درجته كبيرة ومهم جدا سهل يروح فيه درجات جدا وبردو سهل تجيب فيه درجة عالية ان شاء الله
انا عايزة حضرتك يا دكتور تهتم بكل فروع العربي يعني لو فرع مش فيه كويس تحل فيه اكتر وتشتغل عليه لحد ما تظبط المادة
انا كنت بذاكر من الرسالة وجبته مراجعة كمان وحليته منه والامتحان
نشوف كده كل فرع ونظامه
التعبير بالنسبة للتعبير الوظيفي الرسالة والحاجات دي سهلة بتبقي موجودة ف الكتب بتعرف شكلها وطريقتها انا عرفتها قبل الامتحان
اما التعبير الابداعي ده تكتب اربع صفحات وتخلص ف نص الصفحة الرابعة كده هتكتب الافكار تعمله نظام فقرات وتمهد للموضوع ف كام سطر كده ببداية كويسة انا جايلنا القراءة بدات بايات من سورة العلق واتكلمت عنها وتكتب عن الافكار حاول تزود الافكار 8 كده حتي لو مش هتكتبهم كلهم وتستشهد ع قد ما تقدر وحاول تقرا موضوعات تعبير مكتوبة وتكتب جمل فيها تصوير كده يعني ممكن تخد من دروس القراءة جمل وتتدرب كل فترة كده وتكتب موضوع وتوريه للمستر التعبير مهم جدا والاستهتار فيه ليه نتيجته
النحو عليه 20 درجة عايز تدريب يعني ميتركنش متجيش فترة وتركنه حل فيه قطع الثانوية قطع من كتاب الامتحان تحل ع الدروس اللي ف الامتحان بالحل الكتير هتلاقيه ممتع
النصوص انا كنت بذاكرها من الرسالة ركز ع الايحاء احفظ التعليق من كتاب المدرسة مهم جدا وابقي بص ع التعليق اللي قبل الاسئلة ف كتاب الامتحان النصوص هتيجي معاك بالتكرار والمراجعة متقلقش لو بتنساها راجعها وهتثبت وحل اسئلة الثانوية فيها عشان الاسئلة بتتكرر سواء مقالي او معاني
القراءة سهلة احفظ الدرس كويس وحل عليه من الامتحان
القصة اقراها من النص نفسه وهي بردو سهلة بس متبخلش ف الاجابة فيها وشوف بعدها سؤال وجواب براحتك بقي
الادب ده مهم جدا تحفظه صم من كتاب المدرسة عشان بيجي من بين السطور وابقي استشهد بالابيات اللي ف المدارس وهو مكنش بيثبت معايا بس مع التكرار والمراجعة ع الاخر هتلاقيه اتحفظ
ولما تيجي حضرتك تراجع النص راجعه بمدرسته ف الادب
البلاغة انا كنت بحفظ من ورق المستر هي اسئلتها محددة وليها طريقة اجابتها بس ف الاسبوع الاخير نزلت ورق لمستر اسامة عز الدين وحفظت منه اجابات البلاغة اسلوبها جميل ف الاجابة
اخر السنة تعمل للعربي اسبوع لوحده مراجعة وتحل فيه امتحانات عشان تتدرب لان الامتحان بيبقي طويل
نصيحة متبخلش بالاجابة ف العربي حاول تقفل ع المصحح يقولك العاطفة تسيطر عاطفة التفاؤل والنشوة والامل ومرادفات والايحاء نفس الكلام
حاول تراجع العربي باستمرار لان دورك اكبر من المدرس بكتير ف العربي اعتمد ع نفسك فيه ومتهملهوش عشان تضمنه ومتنقصش فيه
اخر حاجة سيبك من العربي صعب تجيب فيه درجة عالية اووي الموضوع بسيط جدا وناس كتير بتجيب فيه وادعي ربنا كتير
دي تجربتي ف العربي والحمد لله جبت 79.5

Norhan Mostafa 23-08-2016 02:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aalaaabdelhamed (المشاركة 6488502)
اولا ربنا يحققلك حلمك السنادي ان شاء الله يا دكتور واهم حاجة الثقة ف الله وتتوكل ع الله وتشتغل ع نفسك ف المواد كلها ومفيش مادة ع حساب مادة بس طبعا ف مواد محتاجة مجهود اكبر
بالنسبة للعربي فهو درجته كبيرة ومهم جدا سهل يروح فيه درجات جدا وبردو سهل تجيب فيه درجة عالية ان شاء الله
انا عايزة حضرتك يا دكتور تهتم بكل فروع العربي يعني لو فرع مش فيه كويس تحل فيه اكتر وتشتغل عليه لحد ما تظبط المادة
نشوف كده كل فرع ونظامه
التعبير بالنسبة للتعبير الوظيفي الرسالة والحاجات دي سهلة بتبقي موجودة ف الكتب بتعرف شكلها وطريقتها انا عرفتها قبل الامتحان
اما التعبير الابداعي ده تكتب اربع صفحات وتخلص ف نص الصفحة الرابعة كده هتكتب الافكار تعمله نظام فقرات وتمهد للموضوع ف كام سطر كده ببداية كويسة انا جايلنا القراءة بدات بايات من سورة العلق واتكلمت عنها وتكتب عن الافكار حاول تزود الافكار 8 كده حتي لو مش هتكتبهم كلهم وتستشهد ع قد ما تقدر وحاول تقرا موضوعات تعبير مكتوبة وتكتب جمل فيها تصوير كده يعني ممكن تخد من دروس القراءة جمل وتتدرب كل فترة كده وتكتب موضوع وتوريه للمستر التعبير مهم جدا والاستهتار فيه ليه نتيجته
النحو عليه 20 درجة عايز تدريب يعني ميتركنش متجيش فترة وتركنه حل فيه قطع الثانوية قطع من كتاب الامتحان تحل ع الدروس اللي ف الامتحان بالحل الكتير هتلاقيه ممتع
النصوص انا كنت بذاكرها من الرسالة ركز ع الايحاء احفظ التعليق من كتاب المدرسة مهم جدا وابقي بص ع التعليق اللي قبل الاسئلة ف كتاب الامتحان النصوص هتيجي معاك بالتكرار والمراجعة متقلقش لو بتنساها راجعها وهتثبت وحل اسئلة الثانوية فيها عشان الاسئلة بتتكرر سواء مقالي او معاني
القصة اقراها من النص نفسه وهي بردو سهلة بس متبخلش ف الاجابة فيها وشوف بعدها سؤال وجواب براحتك بقي
الادب ده مهم جدا تحفظه صم من كتاب المدرسة عشان بيجي من بين السطور وابقي استشهد بالابيات اللي ف المدارس وهو مكنش بيثبت معايا بس مع التكرار والمراجعة ع الاخر هتلاقيه اتحفظ
البلاغة انا كنت بحفظ من ورق المستر هي اسئلتها محددة وليها طريقة اجابتها بس ف الاسبوع الاخير نزلت ورق لمستر اسامة عز الدين وحفظت منه اجابات البلاغة اسلوبها جميل ف الاجابة
اخر السنة تعمل للعربي اسبوع لوحده مراجعة وتحل فيه امتحانات عشان تتدرب لان الامتحان بيبقي طويل
نصيحة متبخلش بالاجابة ف العربي حاول تقفل ع المصحح يقولك العاطفة تسيطر عاطفة التفاؤل والنشوة والامل ومرادفات والايحاء نفس الكلام
حاول تراجع العربي باستمرار لان دورك اكبر من المدرس بكتير ف العربي اعتمد ع نفسك فيه ومتهملهوش عشان تضمنه ومتنقصش فيه
اخر حاجة سيبك من العربي صعب تجيب فيه درجة عالية اووي الموضوع بسيط جدا وناس كتير بتجيب فيه وادعي ربنا كتير

عقبالنا ياارب

Hope Vs Despair 23-08-2016 05:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aalaaabdelhamed (المشاركة 6488502)
نشوف كده كل فرع ونظامه

شكرااا جد ليكي على النصائح الجميلة
وان شاء الله هعمل بيها
ربنا يبارك لك يا دكتورة المستقبل

aalaaabdelhamed 23-08-2016 08:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan mostafa (المشاركة 6488613)
عقبالنا ياارب

ادعي ربنا كتير يا دكتورة نورهان ركعتين قيام ليل هتلاقي اليوم كله اتظبط معاكي وربنا يباركلك فيه باذنه واقري ولو بس صفحة قران وتدبري معانيها قبل ما تبدئي مذاكرة وقبل ما تدخلي اوضتك تذاكري ارمي كل حاجةوراكي سمعتيها من صحابك لان هتلاقي ناس عايزة تعمل منك نسخةكربون فاشلة زيهم خليكي بمبدا عيش اصم الناس بتسرق حلمك:)

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:06 AM.