بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   أخبار المعلمين المنقطعين بمحافظة كفر الشيخ و المحافظات الأخرى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=493346)

mohamed samy55 13-08-2013 03:08 PM

ممكن مساعده

لو سمحتوا يا جماعة بعد اذنكم عاوز اعرف لو فى حد عنده اى معلومات بخصوص التقديم للدبلومة التربوى السنه دى وماهى الاوراق المطلوبة للتقديم وموعد التقديم فى كفر الشيخ وجزاكم الله كل خير :022yb4:

ايناس محمد. 14-08-2013 05:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed samy55 (المشاركة 5435383)
لو سمحتوا يا جماعة بعد اذنكم عاوز اعرف لو فى حد عنده اى معلومات بخصوص التقديم للدبلومة التربوى السنه دى وماهى الاوراق المطلوبة للتقديم وموعد التقديم فى كفر الشيخ وجزاكم الله كل خير :022yb4:

التقديم العام الماضى كان اول اكتوبر

و كان المطلوب

اصل شهادة المؤهل

اصل شهادة الميلاد

عدد 4 صور شخصية

صورة البطاقة الشخصية

استمارة نجاح الثانوية العامة

ايناس محمد. 15-08-2013 05:00 PM

سيتم استلام صورة العقد ابتداء من الاسبوع القادم ان شاء الله

من الادارة و تم تقسيم الاسماء حسب الحروف الابجدية

بمعنى

المؤهلات العليا

يوم الاربعاء الموافق 21 /8 حرف الالف

22 / 8 حرف ب - ت - ث - ج - ح

25 / 8 حرف د - ذ - ر - ز

26 / 8 س - ش - ص - ض

27 / 8 ع - غ - ف

28 / 8 ق - ل - ك - م

29 / 8 حرف ن

1 / 9 حرف و - الهاء - ى

2/ 9 المؤهل فوق المتوسط

3/ 9 مؤهل متوسط من الالف الى س

4 / 9 مؤهل متوسط من ش الى ى

ابرار براء 18-08-2013 10:40 AM

السلام عليكم ياستاذه فريال الرجو الرد ماذا بعد هذا العقد هل يجوز اخذ اجازه مرافقة ولااترك العمل هل بعد كده يحق لي المطالبه بالعمل مره ثانيه ياريت تسألي لكي جزيل الشكر لان انا مش في المحافظة الان ضروووي

ايناس محمد. 18-08-2013 07:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابرار براء (المشاركة 5442997)
السلام عليكم ياستاذه فريال الرجو الرد ماذا بعد هذا العقد هل يجوز اخذ اجازه مرافقة ولااترك العمل هل بعد كده يحق لي المطالبه بالعمل مره ثانيه ياريت تسألي لكي جزيل الشكر لان انا مش في المحافظة الان ضروووي

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

بالنسبة للاجازة كان من فترة مسموح بأجازة مرافقة زوج لكن حاليا تم الغائها

و نصيحة هاااااااااامة جداااااا لحضرتك

اوووووووووووعى تتركى شغلك للاسف لو تركتيه مش هتعرفى ترجعى تانى

الاخت العزيزة استحملى العامين ( مدة العقد الجديد ) و بعد ذلك سيتم تعيينك فورا ان شاء الله و ساعتها تستطيعى اخذ اجازة براحتك

مرة اخرى استحملى العامين و لا تتركى عملك

ابرار براء 21-08-2013 10:31 AM

السلام عليكم سؤال لوسمحت لي هل احنا معلم مساعد بالعقد الجديد يعني متثبيتين لان معلم مساعد يعني مثبت لان المعلم المساعد يحق له الاجازه وجزاك الله خيرا علي الاجابه

ايناس محمد. 21-08-2013 11:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابرار براء (المشاركة 5448144)
السلام عليكم سؤال لوسمحت لي هل احنا معلم مساعد بالعقد الجديد يعني متثبيتين لان معلم مساعد يعني مثبت لان المعلم المساعد يحق له الاجازه وجزاك الله خيرا علي الاجابه

احنا اصبحنا معلم مساعد لكن غير مثبت ( احنا بمثابة مثبتين)

ان شاء الله بعد العامين سيتم تثبيتنا و تعييننا مرة واحدة

ايناس محمد. 21-08-2013 11:30 AM

الحمد لله استلمت صورة العقد النهاردة

mga2005 21-08-2013 12:06 PM

للتوضيح
إحنا معلم مساعد مثبتين
بعد سنتين سيتم التعيين
سؤالي للأخت فريال
ياتري مكتوب المرتب الجديد في العقد وياتري كام
وهل سيتم قبض شهر 8 علي المرتب الجديد ولا القديم

ايناس محمد. 21-08-2013 04:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mga2005 (المشاركة 5448304)
للتوضيح
إحنا معلم مساعد مثبتين
بعد سنتين سيتم التعيين
سؤالي للأخت فريال
ياتري مكتوب المرتب الجديد في العقد وياتري كام
وهل سيتم قبض شهر 8 علي المرتب الجديد ولا القديم

اللى فى الادارة عندنا هما اللى بيقولوا اننا معلم مساعد غير مثبت لكن بمجرد انتهاء العامين هيتم تعييننا

عموما مثبت او غير مثبت المهم اننا نتعيين بقى و ناخد درجتنا المالية

بالنسبة للعقد مش مكتوب فيه الراتب

لكن بيقولوا انه هيبقى فوق ال 600 جنية و سوف نقبضه فى شهر 9 ان شاء الله و ايضا هناخد فروق شهر 7 و 8 فى شهر 9 ان شاء الله

و على فكرة انا سألتك فى الادارة عندنا على السؤال اللى كنت طرحه فى بابك و كتبتلك الاجابة هناك

ابرار براء 24-08-2013 10:19 AM

الاستاذه فريال ارجو توضيح هل نحن معلم مساعد مثبت لان يوجد اختلاف اراء على المنتدى ارجو الرد لان الاستاذ شريف يقول لومعلم مساعد يحق لنا الاجازة وشكرا لك وعلى تعبك.

ايناس محمد. 24-08-2013 03:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابرار براء (المشاركة 5453987)
الاستاذه فريال ارجو توضيح هل نحن معلم مساعد مثبت لان يوجد اختلاف اراء على المنتدى ارجو الرد لان الاستاذ شريف يقول لومعلم مساعد يحق لنا الاجازة وشكرا لك وعلى تعبك.

المعلم المساعد المثبت فعلا له الحق فى اخذ اجازة مرافقة الزوج ودا حسب قانون الكادر الجديد

يعنى يوجد دفعة قبلنا اتثبتت فى 1 - 7 - 2012

و دول هم المعلم المساعد المثبت لان كان مر عليهم 27 شهر

لكن احنا معلم مساعد غير مثبت و بمرور العامين اللى موجودين فى العقد الجديد سيتم تثبيتنا و تعيننا فى ان واحد

لان ساعتها هيكون مر علينا 27 شهر لانهم هيحسبوا السنة اللى فاتت مع السنتين اللى فى العقد الجديد

عموما اسألى فى المديرية فى كفر الشيخ فى قسم الاجازات و شوفى ردهم

و رائى للمرة التانية اوووووووووووعى تسيبى شغلك مهما كانت الاسباب و استحملى العامين اللى باقيين و شوفى واسطة لمدير مدرستك ليسمح لكى للسفر لزوجك فى الاجازات

فى ناس مدير المدرسة بيوقع لهم فى دفتر الحضور و الانصراف فى الاجازات بدون علم الادارة وذلك مراعاة لظروفهم

معلمه من المنقطعين 25-08-2013 04:58 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختى العزيزه ايناس معلش ليه استفسار اذا تعرفى مش المفروض ان كل اللى يكمل 27 شهر يطلعله قرار تثبيت زى قرار 137 وقرار19و20 ويكون معلم مساعد مثبت ولا انا فاهمه غلط وبعد لما يطلع القرار ندخل الكادر وبعدها تيجى الدرجه ونتعين دلوقتى احنا وضعنا ايه المفروض انناكمنقطعين هنكمل 27 شهر فى شهر 1-2014 من تاريخ استلامنا العمل اللى هو 10-2011 ونكون معلم مساعد مثبت مظبوط ولا ايه ياريت تفمينى احنا ايه اللى هيحصل معانا وبعدين انا فاكره انك قلتى انك طلعتى صحيفة احوال الكترونيه مكتوب لك فيها الوظيفه ايه معلش انا عارفه انى اتكلكت كتير بس انتى اخت عزيزه وشرف لى معرفتك هنا فى المنتدى

ايناس محمد. 25-08-2013 06:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معلمه من المنقطعين (المشاركة 5456039)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختى العزيزه ايناس معلش ليه استفسار اذا تعرفى مش المفروض ان كل اللى يكمل 27 شهر يطلعله قرار تثبيت زى قرار 137 وقرار19و20 ويكون معلم مساعد مثبت ولا انا فاهمه غلط وبعد لما يطلع القرار ندخل الكادر وبعدها تيجى الدرجه ونتعين دلوقتى احنا وضعنا ايه المفروض انناكمنقطعين هنكمل 27 شهر فى شهر 1-2014 من تاريخ استلامنا العمل اللى هو 10-2011 ونكون معلم مساعد مثبت مظبوط ولا ايه ياريت تفمينى احنا ايه اللى هيحصل معانا وبعدين انا فاكره انك قلتى انك طلعتى صحيفة احوال الكترونيه مكتوب لك فيها الوظيفه ايه معلش انا عارفه انى اتكلكت كتير بس انتى اخت عزيزه وشرف لى معرفتك هنا فى المنتدى

مرحبا بعودتك للمشاركة معنا فى الباب

و بعدين اتكلمى و اكتبى براحتك احنا هنا لتبادل الاراء و المعلومات

فى البداية المعلم المساعد المثبت هو من قضى 27 شهر و بعد ذلك من حقة دخول الاكاديمية و بعد ذلك يبقى معلم و يحصل على الكادر

طب احنا قضينا عام واحد و تم عمل عقل معلم مساعد بعامين يبقى نعتبر الان معلم مساعد غير مثبت الى ان ينتهى العامين فيتم تثبيتنا

طب فى الادارة عندنا بيقولوا ان بمجرد انتهاء العامين هيتم تثبيتنا و تعييننا فى ان واحد

لان خلال العامين اللى فى العقد هنكون دخلنا الاكاديمية و خلصنا جميع الشروط المطلوبة للتعيين

بالنسبة لصحيفة الاحوال فمازال مكتوب فيها معلم مؤقت و ليس معلم مساعد

انا بصراحة عايزة اسأل فى موضوع تغير المسمى المكتوب فى الصحيفة عايزة اغيره من معلم مؤقت الى معلم مساعد طالما عملت عقد معلم مساعد و معايا صورة العقد

معلمه من المنقطعين 25-08-2013 07:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فريال يوسف (المشاركة 5456161)

مرحبا بعودتك للمشاركة معنا فى الباب

و بعدين اتكلمى و اكتبى براحتك احنا هنا لتبادل الاراء و المعلومات

فى البداية المعلم المساعد المثبت هو من قضى 27 شهر و بعد ذلك من حقة دخول الاكاديمية و بعد ذلك يبقى معلم و يحصل على الكادر

طب احنا قضينا عام واحد و تم عمل عقل معلم مساعد بعامين يبقى نعتبر الان معلم مساعد غير مثبت الى ان ينتهى العامين فيتم تثبيتنا

طب فى الادارة عندنا بيقولوا ان بمجرد انتهاء العامين هيتم تثبيتنا و تعييننا فى ان واحد

لان خلال العامين اللى فى العقد هنكون دخلنا الاكاديمية و خلصنا جميع الشروط المطلوبة للتعيين

بالنسبة لصحيفة الاحوال فمازال مكتوب فيها معلم مؤقت و ليس معلم مساعد

انا بصراحة عايزة اسأل فى موضوع تغير المسمى المكتوب فى الصحيفة عايزة اغيره من معلم مؤقت الى معلم مساعد طالما عملت عقد معلم مساعد و معايا صورة العقد

معلش يااختى العزيزه ايناس استحملينى شويه احنا رجعنا فى 2011 ليه بتقولى سنه واحده وبناء على كلام الاداره مش هيطبق علينا 27 شهر ونبقى مثبتين ولاايه وهم كده غيرو النظام ومعلش ايه الشروط اللازمه للتعيين معلش تعباكى معايا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:42 PM.