بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الجامعات الخاصة والمعاهد (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=167)
-   -   لطلاب الثانوية اسالنا اى سؤال عن اى جامعه (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=18402)

ايه مصطفى 22-07-2008 07:35 PM

شكرا جدااااااااااااااااااااا على الرد بتاعك يافندم وللاسف حضرتك مش فتهمنى ما انا شوفت تنسيق السنه اللى فات وكان عالى جداااااااااااا والكل عارف لكن فى ظل المجاميع الحلوه السنه دى اكيد الامر يختلف على العموم dankaaaaaaaaaaaaaaبالالمانى

formidable 23-07-2008 02:25 AM

السلام عليكم جميعا.... انا عضو جديد وكان عندى بعض الاستفسارات

انا كنت عايز استفسر عن المعهد العالي لتكنولوجيا البصريات بمصر الجديدة.......
يعنى بيدرسو ايه هناااك و هل هى كويسه ولا لا ؟... والى بيتخرج منها بيشتغل فى ايه ؟..
و اى معلومات تخص الحد الادنى للمجموع الى بتقبله !! وياريت الى يعرف حاجه عن المصاريف......
واى معلومات تانيه مفيده نكون شاكرين لانى محتار بجد !!

كمان كنت عايز اسأل لو انا كده كده هخش خاصه فهل حاسبات ومعلومات الشروق احسن وايه المميزات و العيوب لكل منهم......

حنين2010 23-07-2008 05:58 AM

يا جماعة ماحدش رد عليا لحد دلوقتى لو سمحتم انا مجموعى يجيب اداب وتربية بس انا افضل اداب اذا قبلت قسم اعلام فعايزة اعرف شروط القسم دا اية لانى خايفة اكتب اداب وبعدين مااقبلش بالقسم دا بليز فيدونى

bsybsy0 23-07-2008 07:47 AM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
عايزة اعرف اخر ميعاد للتحويل لكلية علوم ، لو كتبت مثلا فى رغباتى تجارة عشان ادخل قسم تجارة انجلش الى بيكون تنسيقها الداخلى فى الكلية فى شهر اغسطس لو متقبلتش فى تجارة انجلش هل ممكن بعد كده احول علوم لو جايبة مجموعها و لا ميعاد التحويل بيكون خلص و انا جايبة 94.39%
ارجو الاهتمام و الرد سريعا عشان المرحلة الاولى اخرها يوم الجمعة
و شكراااااااااااا

vampire1188 23-07-2008 12:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حنين2010 (المشاركة 597606)
يا جماعة ماحدش رد عليا لحد دلوقتى لو سمحتم انا مجموعى يجيب اداب وتربية بس انا افضل اداب اذا قبلت قسم اعلام فعايزة اعرف شروط القسم دا اية لانى خايفة اكتب اداب وبعدين مااقبلش بالقسم دا بليز فيدونى

شروط اداب اعلام :

> تجيب مجموع كلية الاداب

> مجموع لغاتك التلاته .. يكون متراوح مابين الـ 150 والـ 130

vampire1188 23-07-2008 01:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bsybsy0 (المشاركة 597748)
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
عايزة اعرف اخر ميعاد للتحويل لكلية علوم ، لو كتبت مثلا فى رغباتى تجارة عشان ادخل قسم تجارة انجلش الى بيكون تنسيقها الداخلى فى الكلية فى شهر اغسطس لو متقبلتش فى تجارة انجلش هل ممكن بعد كده احول علوم لو جايبة مجموعها و لا ميعاد التحويل بيكون خلص و انا جايبة 94.39%
ارجو الاهتمام و الرد سريعا عشان المرحلة الاولى اخرها يوم الجمعة
و شكراااااااااااا

انتي ياستي جايبه 94 .. ان شاء الله .. انتي مقبوله اكيد .. حتى لو على تنسيق السنة اللي فاتت .. هاتتقبلي تجارة انتظام ..

اما اللي هايحددلك بقي تجارة انجليش او لأ .. فادا هايبقي بناءاً على درجة الانجليش بتاعتك .. اللي هيا المفروض ماتقلش عن 40 من 50

بالنسبة لمواعيد التحويل دي .. ايم سوري بقي ماقدرش افيدك فيها

تقدري تروحي الجامعة وتسألي بنفسك .. اي شئون طلبة في اي كلية اسأليهم وهايجاوبوكي ان شاء الله

vampire1188 23-07-2008 01:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salma@ (المشاركة 596044)
شكرا علي الرد .......بس يريت توضح اكتر انا بس عايزة اعرف ده هيبقي غلط ولا لأ ؟
وبالنسبة لو كانت كلية جديدة وملهاش تنسيق السنة اللي فاتت ينفع اكتبها مهما كان مجموعي؟

لا ياستي مافيش اي غلط

تغيير الرغبة متاح طالما كان خلال فترة التنسيق بتاعتك شغاله ..

قفل التنسيق .. انسي انك تعدلي ..

اما بالنسبة لسؤال الكلية الجديدة دا مش عارف.. هيا فيه كليات جديدة ظهرت السنه دي ؟!!!

مايبي ... بس هارجع تاني واقولك كله بيبقي مبني على توقعات مش اكتر

طالب في ثالثة ثانوي 23-07-2008 01:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة formidable (المشاركة 597204)
السلام عليكم جميعا.... انا عضو جديد وكان عندى بعض الاستفسارات

انا كنت عايز استفسر عن المعهد العالي لتكنولوجيا البصريات بمصر الجديدة.......
يعنى بيدرسو ايه هناااك و هل هى كويسه ولا لا ؟... والى بيتخرج منها بيشتغل فى ايه ؟..
و اى معلومات تخص الحد الادنى للمجموع الى بتقبله !! وياريت الى يعرف حاجه عن المصاريف......
واى معلومات تانيه مفيده نكون شاكرين لانى محتار بجد !!

كمان كنت عايز اسأل لو انا كده كده هخش خاصه فهل حاسبات ومعلومات الشروق احسن وايه المميزات و العيوب لكل منهم......

أولاً أحب أرحب بك في المنتدى
ثانياً: المعهد العالي لتكنولوجيا البصريات ب 4064 في السنه بس مش عارف والله بيدرسوا أيه!!!!!!! بس وأنا بعمل سيرش على النت لاقيت موقع عاملينه للمعهد ده
في اللينك ده http://astral-pr.tripod.com/
وكاتبين في الموقع عن المعهد ده

تشكل تكنولوجيا البصريات وعلومها وتطبيقاتها فى مجالات التنمية المختلفة ركنا هاما تتزايد الحاجة إليه مع الزيادة المطردة للسكان
وزيادة معدلات التنمية الأقتصادية ومن ثم يهدف المعهد العالى لتكنولوجياالبصريات إلى الإسهام فى
إعداد كوادر اخصائية في مجالات تكنولوجياالبصريات والصناعات المتعلقة بها وذلك لسد جزء من احتياجات الدولة فى هذا المجال .
بالاضافة الى تدعيم الشركات والمصانع المتخصصة بالاخصائى الفنى المدرب على تصنيع وصيانة واستخدام احدث الاجهزة المتطورة التكنولوجيا المتقدمة فى مجال علم
البصريات كما يهدف المعهد إلى القيام بدورات تدريبية للفنيين الحاليين فى مجالات تكنولوجيا البصريات
لاكسابهم القدرات والمهارات الفنية فيما يستجد من تقدم تكنولوجى فى هذا المجال .
والعنوان:60 ش العبور من ش التحرير خلف شيراتون المطار – مصر الجديدة

بس أهم حاجه قبل ما تدخل معهد خاص تشوفه متعادل من المجلس الأعلى للجامعات ولا لأ وده مكتوب في موقع التنسيق بتدوس على أسم المعهد و بيبقوا كاتبين جوه واللينك أهيه http://www.tansik.egypt.gov.eg/appli...lel/index2.htm
مثلاً معهد تكنولوجيا البصريات ده مش كاتبين في موقع التنسيق أن شعبة تكنولوجيا البصريات متعادله لكن كاتبين أن شعبة نظم المعلومات الإدارية متعادلة من المجلس الأعلى للجامعات المصرية
أسعار كل المعاهد الخاصة في اللينك ده
http://www.tansik.egypt.gov.eg/appli...lel/index2.htm
بخصوص حاسبات ومعلومات:-
أنا بردوا عايز أدخل حاسبات ومعلومات خاص وكنت عايز أسألك هل الشروق أفضل من مودرن والعاشر و أكاديمية أخبار اليوم؟ ولا لأ
وياريت تديني أيميلك على ال MSN أو ال YAHOO
عشان عايز أكلمك بخصوص حاسبات الشروق لو حتدخلها لو كنت يعني حتدخلها عايز أعرف معلومات منك عنها بعد ما تخشها و كده عشان أن أنشاء الله حدخلها السنه الجايه عشان مش جيبت مجموع حاسبات حكومي في تانية و ناوي على حاسبات خاص
مستني إيميلك
شكراً جزيلاً

حنان التيه 23-07-2008 05:49 PM

والله انا كنت اعرف معلومات عن كلية حاسبات ومعلومات وهل الدراسة فيها سهلة ولا صعبة ؟
ياريت لو تعرف حاجة تقوليي

darsh442 23-07-2008 09:33 PM

كنت عايز اسال على حاجة
وياريت أى حد عنده افادة يقولها بس بالمستندات
هل يجوز لطلبة الثانوية الازهرية دخول كليات الطب الخاصة بالتربية والتعليم
وما هى شروط الالتحاق ان كان يجوز
علما بانى جايب فى مجموع المواد العلمية (كيمياء 60 * فيزياء 60 * أحياء 60 * رياضيات 2 59 * انجليزى 37 من 40 ) يعنى 98.5 %

اقدم عاصمه للحب 23-07-2008 09:36 PM

ممكن اعرف الحد الادني للقبول بالهندسه و الحااااسبات السنادددي

حنين2010 23-07-2008 10:26 PM

بس ياجماعة انا اتصلت بجامعة عين شمس وسالت عن اداب قسم اعلام عرفت انة بيقبل من 142,5 وانا جايبة 140فى مجموع اللغات وماعنديش اى معلومات عن اداب اعلام فى حلوان بتقبل من كام ياريت لو تفيدونى فى مسالة اداب اعلام فى حلوان التنسيق الداخلى للقسم دا اية وياريت تكون المعلومة مؤكدة

carpon 24-07-2008 03:06 AM

عايز اعرف حاجة
ممكن الواحد لو في تانية و عندة مادتين درجاتهم مش اد كدة ممكن يقدم طلب انة يخش دور تاني و بعدين ما يخشش و يا خدهم في سنة لوحدهم
ينفغ

formidable 24-07-2008 10:55 AM

والله مش عارف اشكرك ازاى يا " طالب فى ثالث ثانوى " بس الى اقدر اقولهلك فعلا جزاك الله خيرا على المعلومات دى لانى بجد كونت محتار....انا ايميلى
..تم حذف الايميل ..

vampire1188 24-07-2008 02:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة darsh442 (المشاركة 599837)
كنت عايز اسال على حاجة
وياريت أى حد عنده افادة يقولها بس بالمستندات
هل يجوز لطلبة الثانوية الازهرية دخول كليات الطب الخاصة بالتربية والتعليم
وما هى شروط الالتحاق ان كان يجوز
علما بانى جايب فى مجموع المواد العلمية (كيمياء 60 * فيزياء 60 * أحياء 60 * رياضيات 2 59 * انجليزى 37 من 40 ) يعنى 98.5 %

ماعتقدش يا كابتن درش ..

الازهر معمول للأزهريين فقط .. والالتحاق بالكليات الخاصة .. بيبقي للي حاصلين على الثانوية العامة والأمريكية والكندية

لو كنت عايز تحول .. كنت حولت بقي من 6 ابتدائي .. وحولت للعام ..

انتا ازهري .. المفروض اما بتخش جامعة الازهر بيتم تدريس المواد الفقهية والشرعية والحاجات دا كلها بجانب المواد الاساسية بتاعة كليتك ..

هل الجامعات الخاصة هاتوفرهالك ؟!!

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:59 PM.