بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   أنت تسأل ونحن نجيب ضع سؤالك هنا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=313056)

lovely-girl5100 28-06-2011 03:02 PM

اذاكرها منين ؟؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالنسبة للتربية الوطنية دي هنذاكرها ولا هنعمل فيها ايه:bosyht9: انا معنديش حاجة اذاكر منها فياريت حد يلخصها في س و ج عشان نقرأها حتى
:(:006et4:

fa_shimaa 28-06-2011 03:43 PM

ورقه الثانويه العامه 2011 سؤال مهم لكل الاعضاء

بعد اذنكم يا جماعه

انا كنت كاتب موضوع

بعضويه fa_shimma

بعد اذنكم انا عاوز الرد بسرعه

وشكرااااااااااااااا

zezoz 28-06-2011 06:28 PM

والله يشكر الاستاذ العالمى محمد الزهيرى اللى توقعاته بالنص وكل طلبة ديرب نجم اللى بتاخد عنده هتجيب النهايه رغم انى للاسف مش كنت عنده

اما اجابة السؤال اللى الطلبة عنده عملنها العبارة خطأ اما اجابة الزهيرى فكانت هى أن الاستعمار بدأ منذ مطلع القرن 19 عام 1820 فى الخليج العبرى وكله رايح على مكان تانى خالص

ايمن البطورى 28-06-2011 07:41 PM

الإخوة المدرسين والطلاب أريد ان أقول ان من شروط السؤال الجيد الوضوح
وسؤال ( عمل نابليون على توطيد سلطة فرنسا فى مصر ) رغم عدم وضوحه بنسبة كبيرة إلا انه لا يحتمل سوى إجابة واحدة تلك التى ذكرها معظم الطلاب وهى الحديث عن دواوين الحكم والسياسة التى أراد منها نابليون الإتصال المباشر بطبقة العلماء لمكانتهم المرموقة بين الأهالى والتعرف على ما يدور فى أذهانهم ( فمعنى كلمة سلطة لا يتحقق إلا من خلال دواوين الحكم والسياسة ) خاصة ان الكتاب ذكر ان نابليبون اراد ان ينظم شئون الحكم فى مصر على نحو ما حدث فى فرنسا .
ثم ياإخوانى نحن ندرس للطلاب ان نابليون لم يحقق ما جاء فى المنشور فكيف تكون الإجابة هى أهدافه من ذلك المنشور فهذا شيء مستبعد من وجهة نظرى
.
أخوكم الأستاذ أيمن عمر
مدرس أول التاريخ / بمدارس النهضة الإسلامية بشبرا مصر
خبرة 17 عاما فى تدريس المادة
للتواصل 0122885989

ايمن البطورى 28-06-2011 07:52 PM

ملحوظة هامة للإخوة المدرسين والطلاب أيضا وهى ما يخص سؤال نتائج السياسة الإستيطانية لفرنسا فى الجزائر
فإجابة هذا السؤال يجب ان تشمل ما كتبه بعض الطلاب أيضا وهو : 1- تشجيع هجرة اليهود والأوروبيين الى الجزائر ومنحهم الجنسية الفرنسية تشجيعا لهم على البقاء والإستثمار . 2- منح المستوطنين الأراضى الزراعية ومعاملتهم كمواطنين من الدرجة الأولى بينما عومل الجزائريين كمواطنين من الدرجة الثانية . 3 - القضاء على الشخصية العربية الإسلامية ( سياسة الفرنسة ).
ذلك يإخوانى ان السياسة الإستيطانية عندما طبقت فى الجزائر فقد تحولت كنتيجة على أرض الواقع يجب ان يذكرها الطلاب وذلك ما فعله معظمهم وهذا صحيح ثم يضاف الى تلك الفقرة ظهور ( جماعة علماء الجزائر للحفاظ على الشخصية العربية ومقاومة الفرنسة كما تشكلت جماعة الإندماج بزعامة عباس فرحات التى تأثرت بالفرنسة وتشكلت على الطريقة الفرنسية .
وشكرا لكم جميعا للإجتهاد فى نفع طلابنا فى كل مكان .
أ / أيمن عمر / مدرس أول التاريخ

ايمن البطورى 28-06-2011 07:55 PM

ملحوظة هامة للإخوة المدرسين والطلاب أيضا وهى ما يخص سؤال نتائج السياسة الإستيطانية لفرنسا فى الجزائر
فإجابة هذا السؤال يجب ان تشمل ما كتبه بعض الطلاب أيضا وهو : 1- تشجيع هجرة اليهود والأوروبيين الى الجزائر ومنحهم الجنسية الفرنسية تشجيعا لهم على البقاء والإستثمار . 2- منح المستوطنين الأراضى الزراعية ومعاملتهم كمواطنين من الدرجة الأولى بينما عومل الجزائريين كمواطنين من الدرجة الثانية . 3 - القضاء على الشخصية العربية الإسلامية ( سياسة الفرنسة ).
ذلك يإخوانى ان السياسة الإستيطانية عندما طبقت فى الجزائر فقد تحولت كنتيجة على أرض الواقع يجب ان يذكرها الطلاب وذلك ما فعله معظمهم وهذا صحيح ثم يضاف الى تلك الفقرة ظهور ( جماعة علماء الجزائر للحفاظ على الشخصية العربية ومقاومة الفرنسة كما تشكلت جماعة الإندماج بزعامة عباس فرحات التى تأثرت بالفرنسة وتشكلت على الطريقة الفرنسية .
وشكرا لكم جميعا للإجتهاد فى نفع طلابنا فى كل مكان .
أ / أيمن عمر / مدرس أول التاريخ

icy zaza 28-06-2011 08:40 PM

ارجو السرعه............................................ .................................................. .............................

المجدد 29-06-2011 05:35 AM

يعني ايه من غير ترقيم
يعني مش كاتب على هيئة جمل وعناصر كاتب الاجابة استرسال على بعض لو كده ما فيش مشاكل هي هي هتاخد الدرجة كامله

eljocker 29-06-2011 12:06 PM

يا جدعان اى مدرس؟؟؟؟؟

:av4056bb7jp3:س/ ايد:عمل نابليون على توطيد سلطه فرنسا فى مصر؟
انا عارف ان الاجابه بتاعه المنشور طب واللى كتب:
1-اصطحب نابليون مجموعه من العلماء ف مختلف التخصصات وعددهم 146
2-اقام نابليون المجمع العلمى +اغراضه
3-كان نابليون غريبا عن المجتمع المصرى وكانت معرفه هذا المجتمه ضروريه بالنسبه لتخطيط سياسات الحكم
4-اراد نابليون تنظيم الامور ف مصر بانسبه للحكم والاداره مثل فرنسا بعد الثوره من حيث نقل السله لالاعيان
5- (زودتها وانا براجع)قسم نابليون المجمع لاربع اقسام لكل قسم 12 عضوا+الاقسام
ارجووووووووووووووووو تقدير الدرجه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لحظة ابداع 29-06-2011 12:19 PM

اي نعم انا مش مدرسة بس انا اعتقد ان الاجابة بتاعتك بعيدة جداَ عن المطلوب

بس معتقدش انهم يعطوا صفر في الاجابة اكيد ممكن يطعوك نصف او درجة

وكمان دي بتكون في يد المعلم ادعي يكون اللي بيعلم الورقة يكون انسان عنده ضمير

ولو انت حليت الامتحان كله يبقي خلاص عااادي ونصحة لا تصحح ورقتك حتي لاتأخد مالم تتوقعه

في النهاية لان درجتك في علم الغيب واكيد ربنا راح يعطيك علي أد تعبك

وتحياتي .... وبالتوفيق

eljocker 29-06-2011 12:36 PM

شكرا جزيلا....ادعيلى عشان نسيت احل سؤال الثوره ف السؤال الاخير ؟؟؟

mohamedessa 29-06-2011 01:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eljocker (المشاركة 3610978)
:av4056bb7jp3:س/ ايد:عمل نابليون على توطيد سلطه فرنسا فى مصر؟
انا عارف ان الاجابه بتاعه المنشور طب واللى كتب:
1-اصطحب نابليون مجموعه من العلماء ف مختلف التخصصات وعددهم 146
2-اقام نابليون المجمع العلمى +اغراضه
3-كان نابليون غريبا عن المجتمع المصرى وكانت معرفه هذا المجتمه ضروريه بالنسبه لتخطيط سياسات الحكم
4-اراد نابليون تنظيم الامور ف مصر بانسبه للحكم والاداره مثل فرنسا بعد الثوره من حيث نقل السله لالاعيان
5- (زودتها وانا براجع)قسم نابليون المجمع لاربع اقسام لكل قسم 12 عضوا+الاقسام
ارجووووووووووووووووو تقدير الدرجه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اجابتك صح جدا لان المنشور لم يوطد سلطه نابليون لانه ببساطه لم يصدقه المصريون والدليل على كده محاربه نابليون منذ لحظه وصوله يبقى المنشور فعليا لم يعمل على توطيد وتقويه سلطه نابليون وانا متخصص فى التاريخ ومدرس بالمنصوره والكلام ده على مسئوليتى والفيصل فى الحل النمنوذجى بتاع الوزاره اللى هينزل قريبا وشكرا

eljocker 29-06-2011 01:43 PM

يعنى لو النموذج كاتب بتاعه المنشور هاخد على الاجابه دى درجات؟؟؟؟؟؟؟؟؟

mr.shamon 29-06-2011 04:22 PM

شوف يابنى كل سؤال مقالى لو السؤال يتكون من أربع جزئيات كل جزئية عليها 3 درجات يكتفى فى الاجابة لثلاث نقاط تحصل على الدرجة كاملة وكمان فى بعض الاسئلة لو من 6 جزئيات السؤال يكتفى فى الاجابة على نقطتين فى الاجابة تحصل على الدرجة كاملة
معلم أول تاريخ بالقاهرة

fa_shimaa 29-06-2011 05:00 PM

ربنا يخليك يا استاذ

انا اصلى كنت قلقان

وكمان مدرس التاريخ بتاعى

قلنا نرقم

وانا على حسب حفظى للمنهج

الاسئله اللى انا مذكرها وحفظها مترقمه وجت فى الامتحان كنت برقمها

والاسئله اللى كنت حفظها من غير ترقيم كنت مبرقمهاش

ارجو انك تكون فهمنى وشكراااااا

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:00 AM.