بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   "ملتقى طلاب 3 ثانوي" (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=343754)

سري جداا 02-03-2010 03:40 AM

انا عندي مشاكل كتير اوووووووووووي في حياتي بس دي اكتر حاجه تعباني ومضايقاني انا مكنتش بقتنع بحاجه اسمها حب وبعدين كنت نقلت في بيت جديد واول ما نقلنا كان قدامنا ولد اكبر مني وانا بصراحه اول ماشوفته حبيته من غير ما نتكلم خالص ولا كنت اعرفه وبعد اسبوع هو كلم اختي وقالها انه بيحبني وانه عايز يكلمني ولسه قدامه سنه وبعدين هيسافر ويرجع يخطبني انا رفضت في الاول ورجعت ضعفت ووافقت اكلمه وكنت بحس انه بيحبني بجد بس كانت المشكله انه عايز يشوفني بره اخرج معاه يعني وانا مقدرتش اعمل كده واخون الثقه اللي اهلي اعطوهاني وكنت بحس كتير بندم عشان يكلمه من ورا اهلي المهم وفضلنا نتكلم يجي7شهور علي الحال دا وبعدين فضل 3 شهور ميكلمنيش ولا اعرف حاجه عنه غير ساعات اشوفه في البلكونه ورجع كلمني وقالي انه كان مشغول وتاني مره قالي اني انا اللي جرحته واننا مش هينفع نكمل مع بعض وخلاص الموضوع دا من 8شهور وعرفت انه كان بيكدب عليا في سنه بس انا لسه بحبه ومش قادره انساه وهو قدامي ليل ونهار مش عارفه اعمل ايه بجد يا ريت تساعدوني انا بصلي وادعي ربنا اني اقدر انساه او يهديه ويحفظه ويجعله من نصيبي

mahmod mohamd 02-03-2010 04:40 AM

تسمحيلى اقول رائيى..فالموضوع ده..ولو كان مش هيعجبك فبجد انا ولد وعارف اللى بيحصل ده واللى هوه عمله ..ببساطه انتى كنتى ليه مجرد لعبه....عجبتيه..فقال يتسلى شويه اهو منه تضييع وقت ومنه تسليه....والحمد لله انك عرفتى انه بيكدب عليكى..وعشان كده مخدش اى خطوه فعليه..قرايه فاتحه او حتى خطوبه....ولما لاقاكى بنت كويسه ومش عاوزه تخرجى معاه وكده ..زهق وافتعل اى مشكله عشان يحسسك انك انتى اللى غلطى وهو "يخلع" بس هو ده اللى حصل...اعرفى انه لو كان بيحبك بجد كان خاف عليكى بجد وعمره ماكان طلب تعملى حاجه من ورا اهلك...وهتلاقى كتيييييييير قدام زيه واحسن منه واسوأ منه...بس المهم تكونى اتعلمتى من تجربتك السابقه.....,..وهتنسيه هتنسيه.....وفيه طريقتين..ياما هتنسيه مع الوقت وكل ماهتشوفيه هتستحقريه...واما هتتالمى شويه ..وبعدين هتنسى كل ده ...وربنا يوفقك بحياتك ودراستك

mahmod mohamd 02-03-2010 04:47 AM

وبما انه مافيش حد معندوش مشكله..وادام جيت هنا يبقى لازم احط مشكلتى

انا بقى تانيه ثانوى ..كيميا...

والمشكله مشكله وقت ....يعنى بحس ان وقتى بيضيع

اولا انا بشتغل.....وولاسف الشغل كله عليا انا ومينفعش اسيبه لانى هعطل المصنع كله لحد مارجع تانى...وبرضه مينفعش حد يمسك مكانى....ولو سيبته كده وانقطعت شوف بقى الكلام اياه والمسئوليه و و و و .......

ثانيا ..انا مقدرش اتخيل حياتى من غير انترنت...يعنى لو حتى ساعه فاليوم..اشوف اخر اخبار الشغل والعالم ..

ثالثا .دلوقتى وقت المدارس ورجعونا تانى.."غصب" عننا وهنروح يعنى هنروح..يعنى 6 ساعات راحو فاليوم ليمكن ماده او مادتين بس اللى هيدخل مدرس عنده ضمير يشرح بيه.......والباقى.."قاعدين"........

رابعا....انا وافد فلسطينى...واعفونى من اللغه الاجنبيه الثانيه وخلصت من الموال ده والاوراق بتاعته...بس المشكله انا عاوز اعرف انا هعمل ايه فيوم امتحان الفرنساوى ده......وهل التنسيق هيبقى عادى ولا تنسيق خاص بالوافدين ...

خامسا..انا طولت اوى اعذرونى بس مفيش مكان تانى اتكلم فيه...لكم ودى واحترامى وجزاكم الله كل خير

invent_yas2020 05-03-2010 09:54 AM

جزاكم الله خيرا على الموضوع الهادف ده وربنا يوفقكم لمساعده الناس

salma32 24-04-2010 02:51 AM

بصوا ياجماعة انامشكلةكبيرة اوى وهى عدم الثقة بنفس هتموتنى بشوف نفسى على طول وحشة وغلط فى كل تصرفاتى وحاسة انى هموت قريب

semsemh_2001 29-04-2010 09:58 PM

لم اجيب بلامتحان

انا طالبه اولى ثانوى فى التيرم الاول كنت ببقى مذاكرة وعارفه الاسئله واجابتها اللى فى الامتحان ولكن فى الامتحان اقراء الاسئله وكانى اراها لاول مرة وبنفس الطريقه ضاعت منى اسئله كتير لم اجيبها وضاعت منى درجات كتير بس نجحت الحمد لله
لكن المشكله مش فى اولى ثانوى انا خايفه المشكله دى تتكرر فى تانيه وتالته ثانوى ارجوكم قولو لى ايه الحل
بارك الله فيكم
وعايزة كمان اعرف نظم وقتى واركز اكتر لانى نفسى ادخل كليه طب
دعواتكم لى بالتوفيق وتحقيق املى وجعله فى ميزان حسناتكم

semsemh_2001 01-05-2010 07:29 PM

محدش رد عليا ليه :angry2::angry2::angry2::angry2::angry2::angry2::a ngry2::angry2::angry2::angry2::angry2:

سندريلا العربية 02-05-2010 05:56 PM

انا عندى مشطلة انى مش عارفة اذاكر من شهر ونص علشان انا تعبانه وخطر فى بالى انى ااجل ومش عارفه ده صح ولا غلط وانا قبل ما اتعب ذاكرت الامنهج وراجعته 3 مرات ودلوقتى لجى اراجع مش فكرة اى حاجة ارجوكم ساعدونى

fatakat400 30-05-2010 12:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salma32 (المشاركة 2125148)
بصوا ياجماعة انامشكلةكبيرة اوى وهى عدم الثقة بنفس هتموتنى بشوف نفسى على طول وحشة وغلط فى كل تصرفاتى وحاسة انى هموت قريب

اسمحيلى يا سلمى ممكن ارد عليك
انا كنت بحس نفس احساسك زمان اول ما اتعرضت للمشاكل زمان
وفكرت فى الانتحار
والاشتغالات دى كلها
وكان من كتر ما قبلت غدر فى حياتى
كنت بقول مش معقول كلهم غلط وانا اللى صح
وشكيت فى نفسى
لكن لما جيت احسبها فى دماغى
الانسان مش المفروض يشوف نفسه صح على طول ولا يشوف نفسه غلط على طول
فى الصح وفى الغلط
انا ممكن ناس كتير يعارضونى فى الحته دى
بس بتهيالى بعد تجربه ده الصح
متحاوليش تيجى على نفسك وتظلميها لانها الحاجه الوحيده اللى هتفضل معاك لحد متموتى
كله هيسيبك
الا هيه
مينفعش تسيبك لحظه
وحكايه مفيش عندك ثقه فى نفسك
لو انت اللى قلتيها يبقى هيا عندك
لو حد تانى قلهالك يبقى برضه هيه عندك
اقعدى مع نفسك واحسبيها

أحمد سامح السويدي 30-05-2010 02:57 PM

فكرة الموضوع كويسة وممتازة لكن في بعض المشاكل والهموم محتاجة لدكتور نفساني بس يارات تستمر المشاركات في الموضوع

the golden flower 14-06-2010 09:23 AM

ايه ياجماعة هوا الموضوع وقف عند كده ولا ايه
انا عجبانى فكرته اوى
وقريت كل اللى كان مكتوب فيه
ياريت تكملوا

سندريلا5 30-06-2010 08:25 PM

انا معاكي يا golden flower انتي امتبي اللي عايزاه وهتلاقي اكيد مشاركات معاكي

سندريلا5 01-07-2010 10:11 PM

انا مخنووووووووووقه قوي
وحاسه ان مش المفروض ان اجي الدنيا دي
الدنيا دي وحشه جداااااا
يا رب طلعني منها علي خير

مكعبات 01-07-2010 10:28 PM

ليه بتقولى كده
ف حياتك هتقبلى ناس كتييير و حشه اوى و هيئزوكى بس طول ما انتى قويه و قريبه من ربنا هتقدرى تقفى على رجلك من جديد كمان فى ناس كويسه جدا هتستغربى من طيبتهم و هم و الله موجودين و هيقفو ا جنبك كتييير
مش لازم لما نتعرض لأزمه او نتصدم ف حد يحلنا كده
بس هقولك على حاجه لو انتى اتصدمتى ف حد
متزعليش و عيشى حياتك عادى جدا و اعتبريها حاجه عاديه حتى لو انتى مديئه من جواكى خليكى مؤمنه من جواكى انك هتنسى و هتعيشى
محدش بيموت عشان اتخدع ف حد
وو انتى شكلك مش ضعيفه يعنى]

سندريلا5 02-07-2010 12:18 AM

mok3bat انا متشكره ليك قوي
فعلا انا مش ضعيفه انا استحملت وبستحمل حاجات كتير
بس انا لما كتبت كده كنت في نوبه غضب ولحظه انهيار من حاجه حصلتلي
يلا الحمد لله
انا هديت نفسي شويه
ربنا يعيني
انا بجد متشكره
ربنل يوفقك
ادعولي ربنا يحقق ليا حلمي وادخل كليه الهندسه

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:16 PM.