بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

عضو جديد مجتهد 12-02-2012 01:03 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته د. عبد الرحمن
أريد أن أسأل عن الاعلان بخصوص حملة الماجستير والدكتوراة، هل هو كما سمعنا انه خاص فقط بالمعينين؟ وان كان كذلك فهل من العدل والانصاف أن يعين من هو معين بالفعل، ويترك الذين ليس لهم مورد رزق فى الشارع، خصوصا الذين فقدوا وظائفهم بالقطاع الخاص نتيجة لسوء الأحوال فى البلاد بعد الثورة؟
ان كان كذلك فلكم الله يا حملة الماجستير والدكتوراة

إياد العزازي 12-02-2012 11:29 AM

خاص بالازهر
رداً على استفسار جاء الى على البرايفت من الزميل السلام عليكم
هل عند حضرتك معلومات عن تعيين الكل ام ماذا ارجومن حضرتك الرد بارك الله فيك لان حالتى النفسيه منهاره) فقد كان ردى عليه كالتالى انقله اليكم للأمانه والله الموفق (
وعليكم السلام
اخى الفاضل ما سمعته من اصدقاء واقارب لشريخ الازهر ان رئيس الجامعه معكم تماماً ولكن الضغوط ع...ليه من اعضاء هيئة التدريس وبعض نوابه شديده للغايه .......زوهو لا يريد... ان يعادى احد من الطرفين... بينما شيخ الازهر يميل الى تقليص الاعداد الى النصف.......... ولكن الجميع متخوف من ردة فعل الاوائل . فقد وصلتهم بعض الاخبار عن احتمال قيام الاوائل بأعمال تخريب قد تصل الى احراق مبنى ادارة الجامعة........... وعليه فالجميع عاجز عن اتخاذ القرار خوفاً من النتائج........ وعليه فقد قرر الجميع ان يتركوا الجواب لما ستصل عليه الامور.....فمثلا لو تم زيادة اعداد المتوافدين على الجامعة من الاوائل وتم تصعيد الموضوع اعلامياً بحيث يصبح الضغط فى اتجاه التعيين وقتها سيصبح التعيين للجميع امر لازم لتهدأة الاوضاع............. اما اذا مر الموضوع بسلام وأخذ شدته وانتهى. فسيكون الاتجاه الى التفاوض على تقليص الاعداد وهذا هو كل ما اعلمه عن الموضوع واشهد الله اننى لم اكتم عنكم شيئاً............. ولهذا اخى انت الان تحمل امانه يجب عليك توصيلها الى كل زملائك ليأخذ الجميع حذره) ............. منقول عن الدكتوره / رودينا

عبدالله أبو عبدالرحمن 12-02-2012 01:27 PM

السلام عليكم يا إخواني الكرام

في حد هنا من زمايلنا الكيميائيين جالوا " مصلحة الكيمياء"

ياريت أي حد يقدر يفيدني بأي معلومة عن الشغل فيها ظروفه ايه ؟ لأني في غاية الحيرة لأنها بعيييييييدة جدا عن مكان اقامتي؟

كمان لو مش كويسه ؟ ممكن أغير الوظيفة ؟ و تنصحوني بايه؟

جزاكم الله خيراً

عبدالله أبو عبدالرحمن 12-02-2012 01:34 PM

السلام عليكم يا إخواني الكرام

في حد هنا من زمايلنا الكيميائيين جالوا " مصلحة الكيمياء"

ياريت أي حد يقدر يفيدني بأي معلومة عن الشغل فيها ظروفه ايه ؟ لأني في غاية الحيرة لأنها بعيييييييدة جدا عن مكان اقامتي؟

كمان لو مش كويسه ؟ ممكن أغير الوظيفة ؟ و تنصحوني بايه؟

جزاكم الله خيراً

Hamada Amin 13-02-2012 05:24 AM

استفسار

يا جماعة ياريت حد يعرفنى يعنى ايه باحث شئون تعليم بالجامعة ؟وياترى هى الافضل والا مدرس؟ والتظلم ممكن اخ يقدمه والا لازم شخصيا ؟وبعد ازنكم ايه الاجراءات اللى انا لمفروض اعملها بعد ما استلمت بطاقة الترشيح

عبدالله أبو عبدالرحمن 13-02-2012 09:23 AM

معقولة !!!
مفيش كيميائيين خالص في المنتدي؟

doaa 1990 13-02-2012 12:27 PM

ارجوكم حد يفيدني
انا خريجة تربية نوعية تكنولوجيا وجالي في الجواب اخصائي تعليم وبعد كده قالوا اتغير وبقه اخصائي تدريس
ولقيت توزيعي جالي مدرسة في بلد بعيده جدا عن محل اقامتي لازم اركب 3 مواصلات وغير متوفرة
وبعد كده لقيت البلد عندنا فيها عجز وطالبين اخصائي تكنولوجيا يعني تخصص اقرب ليا من التدريس كمان
بس العجز ده في مدرسة ابتدائي واحنا تعيينا اعدادي
ولقيت مدرس تربية رياضية من اوائل الخريجين نفس الحكايه

قاموا عينوه في المدرسة الاعدادي في البلد مع مدرس موجود اصلا وعملوله انتداب للمدرسه الابتدائي اللي فيها عجز

ارجوكم اعمل ايه ؟
اعمل تظلم واروح فين واقول ايه انا عايزه ابقي في الوظيفة اللي فيها عجز في بلدي
حرام اروح مدرسة بعيده جدا وبعد يومين المدرسة تطلب سد العجز وتطلب اخصائي وييجي حد غيري
ارجوكم فيدوني
وارجو من دكتور عبد الرحمن جزاه الله خير الرد عليا
المفروض كنت اروح استلم جواب التعيين النهارده
ارجووووووووووووووووووووووووووووووووكم فيدوني بالله عليكم

lolo_new 13-02-2012 02:57 PM

السلام عليكم لو سمحت يادكتور انا من اوائل الخريجين تعينت في التربيه والتعليم كنت عايز اعرف المرتب مفروض كام بالظبط لان عندنا في الاداره عرفت انه 430ج ولك جزيل الشكر

ahmed198 13-02-2012 03:45 PM

السلام عليكم يا شباب
عندي تنبيه مهم لكل اوائل كليه الطب البيطري في كل جامعات مصر
بعد حصولكم علي جواب التعيين واكيد معظمكم تم توزيعه علي مديريات الطب البيطري ومنكم اللي عرف انه يقدم تظلم ويتنقل الي جامعه او معهد بحوث وفيكم اللي معرفش انه بسهوله ممكن يتنقل الي معهد بحوث بس بشرط ان يكون معاه لسه جواب التعيين وفي حاله انك قدمت ورقك ولسه ما استلمتش الحق اسحب الورق وخد الجواب وتوجه بيه الي معهد بحوث الصحه الحيوانيه ( المفر الرئيسي امام وزارة الزراعه في الدقي ) وفي الاستعلامات هناك قولهم بس انا عاوز اعدل مساري وهما هيوجهوك لمكتب سيكرتاريه المدير وهتكتب طلب وهيطلعلك جواب تعديل مسار ..هتختمه من الشئون الاداريه وبعدين تصورة من امام المعهد عشان مفيش تصوير في التنظيم والاداره ثم تتوجه الي التنيظيم والادارة في رابعه العدويه ( تاكس عداد هيتكلف 20 جتيه ) وهناك في الدور التالت عند مدام ميرفت تعطي لها الجواب الاصل و جواب اصل تعديل المسار وهي هتقولك تعمل ايه .
المهم ماتمشيش الا ومعاك جواب جديد موجه الي مركز البحوث الزراعيه معهد البحوث وتطلع بيه علي مركز البحوث الزراعيه في ميدان الجيزة وماتنساش تصوره ....هناك في مركز البحوث الزراعيه توجه الي مبني الشئون الاداريه قسم التعيينات وتسال علي مدام وفاء او البديل بتاعها وهي هتاخد صورة الجواب بتاع التنظيم والادارة الموجه الي المركز وهتقولك علي الباقي وبالتوفيق لكل اوائل الخريجين
ولو حد عنده استفسار يتفضل

لو سمحت يا دكتور مسلم انا استلمت التعيين من 5 ايام فى مديرية الطب البيطرى هل ممكن اعمل الكلام ده ولا لا رجاء الرد ضرورى

كيميائى وائل 14-02-2012 10:53 AM

ربنا معاك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالله أبو عبدالرحمن (المشاركة 4284761)
معقولة !!!
مفيش كيميائيين خالص في المنتدي؟

فى ياباشا كيميائيين طبعا

بس الحمد لله كيميائيين مش فتايين

عشان كده ما بيردوش عشان هم ما يعرفوش

ربنا معاك

مش عارف ليه شكلك صعيدى:stickjo4:

assemasuty 14-02-2012 03:58 PM

أفيدونا لو سمحتم كام مرتب التربية والتعليم

قانونية 15-02-2012 09:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4271510)
بالنسبة للحاصلين على الماجستير والدكتوراة .. خلاص المجلس الاعلى للجامعات انعقد الاثنين 6 فبراير وأقر الاعلان وهيكون هناك 12 إعلان لـ 12 جامعة .. على 1702درجة تشمل جميع التخصصات .. الاعلان غالبا خلال اسبوع أو 10 أيام .. كله يجهز نفسه

حمدلله على سلامتك أستاذ عبد الرحمن والاعلان الخاص بالحاصلين على الماجستير هيكون فين مكانة؟ يعنى هينزل فين ؟ فى الجامعات ولا فى الصحف وهتكون أية شروطة ؟وهل من الضرورى التقديم فى أكاديمية البحث العلمى ؟ ونرجو من سيادتكم ابلغنا بالاعلان اول مينزل على المنتدى

قانونية 15-02-2012 09:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4273230)
الكل يقدم وكل جامعة لها شروطها في الاعلان .. والحكم هو الوزارة في الاختيار .. واحنا بقالنا يومين أهو بنتخانق في الاقسام وفي الجامعات..
الشروط مش واضحة لسه

كل الشكر والتقدير لمجهوداتك المبذولة مع الحاصلين على الماجستير والدكتوراة لكن تقصد بالوزارة وزارة البحث العلمى ولا وزارة التنمية الادارية وطبعا اول متوضح الشروط والاعلان ينزل هتبلغنا
جزاك الله الخير كلة

قانونية 15-02-2012 09:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4271510)
بالنسبة للحاصلين على الماجستير والدكتوراة .. خلاص المجلس الاعلى للجامعات انعقد الاثنين 6 فبراير وأقر الاعلان وهيكون هناك 12 إعلان لـ 12 جامعة .. على 1702درجة تشمل جميع التخصصات .. الاعلان غالبا خلال اسبوع أو 10 أيام .. كله يجهز نفسه

وهل الاعلان الخاص بالحاصلين على ماجستير سيضم الحاصلين على ماجستير بنظام الدبلومتين ولا هيكون اية نظام و ما سيتبع مع الحاصلين على ماجستير بنظام الدبلومتين

م/كريم 15-02-2012 09:40 AM

لو سمحتو اخواني الاعزاء حد لسة مستلمش؟
انا لسة لحد دلوقتي كل ما اروح الهيئة اللي جالي الشغل فيها
يقولو لسة اسمائكم مجاتناش من التنظيم والادارة
مش عارف الكلام ده صح ولا لا
لو حد يعرف معلومة ياريت يفيدني

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:30 AM.