بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

د.عبدالرحمن المنياوي 07-02-2012 05:28 AM

بالنسبة للحاصلين على الماجستير والدكتوراة .. خلاص المجلس الاعلى للجامعات انعقد الاثنين 6 فبراير وأقر الاعلان وهيكون هناك 12 إعلان لـ 12 جامعة .. على 1702درجة تشمل جميع التخصصات .. الاعلان غالبا خلال اسبوع أو 10 أيام .. كله يجهز نفسه

عضو جديد مجتهد 07-02-2012 02:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4271510)
بالنسبة للحاصلين على الماجستير والدكتوراة .. خلاص المجلس الاعلى للجامعات انعقد الاثنين 6 فبراير وأقر الاعلان وهيكون هناك 12 إعلان لـ 12 جامعة .. على 1702درجة تشمل جميع التخصصات .. الاعلان غالبا خلال اسبوع أو 10 أيام .. كله يجهز نفسه

لك كل الشكر د. عبد الرحمن على الاهتمام والافادة بهذه المعلومان عن حملة الماجستير والدكتوراة، وعند بعض الأسئلة هل هذا الاعلان عام بمعنى ان يقدم الحاصل على الماجستير او الدكتوراة فى اى جامعه ولا كل واحد يقدم فى جامعته. وهل الجامعة هى التى سوف تقوم بفرز المتقدمين ولا أكادمية البحث العلمى، وهل يوجد شروط السن مثلا فى هذا الاعلان، وما الى ذلك من الشروط التعجيزية.

تقى83 07-02-2012 02:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4271510)

جزاك الله كل خير عنا بذلت مجهود كبير لا ينسى امد الدهر :078111rg3:

مهندس رضا 07-02-2012 04:30 PM

مكتوب في جواب التوزيع المرت 220 جنية ؟؟؟ هل هذا الكامل أم الاساسي ؟؟

د.عبدالرحمن المنياوي 07-02-2012 10:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عضو جديد مجتهد (المشاركة 4272231)
لك كل الشكر د. عبد الرحمن على الاهتمام والافادة بهذه المعلومان عن حملة الماجستير والدكتوراة، وعند بعض الأسئلة هل هذا الاعلان عام بمعنى ان يقدم الحاصل على الماجستير او الدكتوراة فى اى جامعه ولا كل واحد يقدم فى جامعته. وهل الجامعة هى التى سوف تقوم بفرز المتقدمين ولا أكادمية البحث العلمى، وهل يوجد شروط السن مثلا فى هذا الاعلان، وما الى ذلك من الشروط التعجيزية.

الكل يقدم وكل جامعة لها شروطها في الاعلان .. والحكم هو الوزارة في الاختيار .. واحنا بقالنا يومين أهو بنتخانق في الاقسام وفي الجامعات..
الشروط مش واضحة لسه

د.عبدالرحمن المنياوي 07-02-2012 10:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهندس رضا (المشاركة 4272460)
مكتوب في جواب التوزيع المرت 220 جنية ؟؟؟ هل هذا الكامل أم الاساسي ؟؟

ده الاساسي .. 219.75 جنيه

moonmony82 08-02-2012 12:36 PM

سؤال للدكتور عبد الرحمن هو لسه التظلمات شغاله ممكن اروح اتظلم انا جامعه جنوب الوادى بس الجدول بتاع التظلمات لجامعه جنوب الوادى انتهى يوم 18/1 طيب ما ينفعش اروح اتظلم نفسي اشتغل فى الجامعه اى حاجه ان شالله شئون طلبه انا جاتنى كيميائي صحه وسلامه بمديريه القوى العامله بس مش عجبانى ولسه اصلا ما سلمنويش الشغل لغايه دلوقت

عضو جديد مجتهد 08-02-2012 02:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4273230)
الكل يقدم وكل جامعة لها شروطها في الاعلان .. والحكم هو الوزارة في الاختيار .. واحنا بقالنا يومين أهو بنتخانق في الاقسام وفي الجامعات..
الشروط مش واضحة لسه

كل الشكر لك دكتور عبد الرحمن، وربنا معاك ومع كل الذين يدافعون عن قضيتنا. والله الموفق والمسنعان

السويفى ا 08-02-2012 03:49 PM

لوسمحت يا دكتور عبد الرحمن انا كنت شغال بعقد مؤقت بالتربية والتعليم من 28 - 12 - 2005 وحتى 1 -3 -2011 والحمد لله امتحنت الكادر واتثبت فى 1/3/2011 والان جالى جواب ترشيح اوائل الخريجين على نفس الوظيفة بالتربية والتعليم 0 السؤال هو هل هذا الجواب سيفيدنى بشى ام لا0 ثانيا هل فى تمييز فى تعيينات الاوائل سوا فى المرتب او ترقيه اوغيره ام لا 0 ثالثا هل ممكن ضم فترة التعاقد وتحسب من سنوات الدرجة من الثالثة للثانية ام لا 0 ارجو الرد ولك جزيل الشكر0

د.عبدالرحمن المنياوي 09-02-2012 03:59 AM

اللي عاوز يروح يغير جوابه يروح قبل نهاية فبراير .. ويغلس و حد عاند معاه ده حقكم وخلاال 60 يوم تقدر تغير وتستلم ..

لا فرق بين الموظف المعين من الاوائل والموظف المعين أساسا .. بالعكس الثاني بيفرق في الاقدمية !!

zoom_mak 09-02-2012 06:23 PM

دكتورنا العزيز
سؤالى لحضرتك انا عايز اغير المحافظة بتاعتى لمحافظة تانية والتظلمات مواعيدها خلصت
ينفع اروح واغلس وهيغروهالى انا مسافر بره مصر
ضرورى تردعليا يا دكتور

moooofa 10-02-2012 02:21 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لو سمحت يا د. عبد الرحمن ممكن أعرف أيه هو الوصف الوظيفي لوظيفة مأمور ضرائب ثالث ويا ريت لو تعرف المرتب كام
وجزاك الله خيرا
وشكرا...
----------

zoom_mak 10-02-2012 07:45 PM

يا اهل الخير هو اللى بيعمل تظلم علشان يغير المحافظة ممكن يغيرولو الوظيفة بتاعته المتوزع عليها بدعوى ان المحافظة الجديدة مش محتاجاه
افيدونا يا اهل الخير

اسماء احمد عبدالسلام محمد 11-02-2012 11:55 AM

سؤال

دكتور عبد الرحمن اريد ان اسال حضرتك سؤال وترد على بكل صراحة هل الى جاله وظيفة فى الجامعة افضل من الى جاله وظيفة فى التربية والتعليم وايه هى مميزات الجامعة ومميزات التربية والتعليم ؟
على فكرة انا استلمت تربية وتعليم ومرتضتش اعمل تظلم للجامعة عشان انا احب اكون مدرسة لا موظفة والمدرسة قريبة منى الحمد لله بس انا احب اعرف بس مش اكتر اجابة السؤال الى انا قولته فى الاول ؟ وشكرا لحضرتك على الرد مسبقا

دكتور مسلم 11-02-2012 05:55 PM

السلام عليكم يا شباب
عندي تنبيه مهم لكل اوائل كليه الطب البيطري في كل جامعات مصر
بعد حصولكم علي جواب التعيين واكيد معظمكم تم توزيعه علي مديريات الطب البيطري ومنكم اللي عرف انه يقدم تظلم ويتنقل الي جامعه او معهد بحوث وفيكم اللي معرفش انه بسهوله ممكن يتنقل الي معهد بحوث بس بشرط ان يكون معاه لسه جواب التعيين وفي حاله انك قدمت ورقك ولسه ما استلمتش الحق اسحب الورق وخد الجواب وتوجه بيه الي معهد بحوث الصحه الحيوانيه ( المفر الرئيسي امام وزارة الزراعه في الدقي ) وفي الاستعلامات هناك قولهم بس انا عاوز اعدل مساري وهما هيوجهوك لمكتب سيكرتاريه المدير وهتكتب طلب وهيطلعلك جواب تعديل مسار ..هتختمه من الشئون الاداريه وبعدين تصورة من امام المعهد عشان مفيش تصوير في التنظيم والاداره ثم تتوجه الي التنيظيم والادارة في رابعه العدويه ( تاكس عداد هيتكلف 20 جتيه ) وهناك في الدور التالت عند مدام ميرفت تعطي لها الجواب الاصل و جواب اصل تعديل المسار وهي هتقولك تعمل ايه .
المهم ماتمشيش الا ومعاك جواب جديد موجه الي مركز البحوث الزراعيه معهد البحوث وتطلع بيه علي مركز البحوث الزراعيه في ميدان الجيزة وماتنساش تصوره ....هناك في مركز البحوث الزراعيه توجه الي مبني الشئون الاداريه قسم التعيينات وتسال علي مدام وفاء او البديل بتاعها وهي هتاخد صورة الجواب بتاع التنظيم والادارة الموجه الي المركز وهتقولك علي الباقي وبالتوفيق لكل اوائل الخريجين
ولو حد عنده استفسار يتفضل

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:39 PM.