بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   سؤالك له جواب ـــــ هنا فقط ـــــ °l||l° عن شئون العاملين و تطبيق الكادر °l||l° (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=98528)

سرجاية 25-03-2014 05:13 PM

النص اجر وحافز الاثابة وحافز الاعباء الوظيفية

السلام عليكم
لو سمحتوا كنت عايزة استفسر عن :
انا بعمل نص اجر يومان بالاسبوع اى لى 8 توقيعات فى الشهر / وكانت بتنزل لى نسبة حافز الاثابة شهريا
والاسبوع الماضى حصلت على نسبتى فى 3 شهور (1 2 3) مجمعين لحافز اعباء الوظيفة
الا انه اثناء قبضى لمرتب شهر مارس فوجئت انا وزميلاتى النص اجر ان المرتب ناقص ( حافز الاثابة) واخبرونا فى المدرسة ان الماهيات اخبرتهم اننا عشان نحصل على حافز الاثابة والاعباء الوظيفية لازم نوقع 11 توقيع
ولما ذهبنا للادارة وسالنا مسئولة المرتبات قالت ان الحسابات هى الى عدلت وخصمت وقالت لازم 11 توقيع
قبل كده عملوا معانا كده فى حافز الاثابة وتوجهنا لشكوى للوزارة اتحولت للمديرية واخدنا نسبتنا وفضل الوضع تمام حتى هذا الشهر
عايزة اعرف نعمل ايه ونتوجه بالشكوى فين وجزاكم الله كل خير

الاستاذ /محمد الفخراني 25-03-2014 06:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سرجاية (المشاركة 5795990)
السلام عليكم
لو سمحتوا كنت عايزة استفسر عن :
انا بعمل نص اجر يومان بالاسبوع اى لى 8 توقيعات فى الشهر / وكانت بتنزل لى نسبة حافز الاثابة شهريا
والاسبوع الماضى حصلت على نسبتى فى 3 شهور (1 2 3) مجمعين لحافز اعباء الوظيفة
الا انه اثناء قبضى لمرتب شهر مارس فوجئت انا وزميلاتى النص اجر ان المرتب ناقص ( حافز الاثابة) واخبرونا فى المدرسة ان الماهيات اخبرتهم اننا عشان نحصل على حافز الاثابة والاعباء الوظيفية لازم نوقع 11 توقيع
ولما ذهبنا للادارة وسالنا مسئولة المرتبات قالت ان الحسابات هى الى عدلت وخصمت وقالت لازم 11 توقيع
قبل كده عملوا معانا كده فى حافز الاثابة وتوجهنا لشكوى للوزارة اتحولت للمديرية واخدنا نسبتنا وفضل الوضع تمام حتى هذا الشهر
عايزة اعرف نعمل ايه ونتوجه بالشكوى فين وجزاكم الله كل خير

هذا الكلام ليس صح من حقكم صرف الاعباء لانها ليس لها ايام توقيع

جاسمينm 26-03-2014 11:29 PM

استاذى الفاضل
اولا اشكرك على موضوعك الهام وجهدك المتواصل
جعله الله فى ميزان حسناتك باذن الله
ولى سؤال هل الاعباء الوظيفية يخصم منها 10 فى الميه ضرائب و10 فى الميه اجور متغيرة ؟
حيث انى مدرس اول وخصم منى 150 جنيه فى شهرى يناير وفبراير اى 75 جنيه فى كل شهر
وفى مارس زاد الخصم ليصبح 81 جنيها فهل هذه الخصومات صحيحة أم لا ؟ واذا كانت لا فهل تخضع الاعباء الوظيفية للخصم علما بانى قرات فى هذا المنتدى ان وزارة المالية بتقول ان الاعباء الوظيفية لا تخضع لاى خصم وان الادارات خصمت من عندها وسوف يرجع الخصم باثر رجعى لكن الادارة بتنفى ذلك فما وجه الصحة فى هذا الامر ؟ وشكرا

محمد محروس احمد 27-03-2014 10:05 AM

اخي العزيز السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا لسة مثبت هذه الايام كنت معلم مساعد علوم واصبحت معلم واريد ان اخذ اجازة بدون مرتب للسفر بالخارج سالت في الاجازات قالولي لازم عقد موثق في السفارة والموضوع ده هياخد وقت ... قالولي على حل تاني اني اعمل اجازة رعاية والد ومش عارف اعملها ازاي

ارجو الافادة

khaled7 27-03-2014 06:02 PM

السلام عليكم
انا عامل نقل من محافظة المنوفية الي القليوبية بدون درجة واتقاضي الراتب بشيك تكاليف
اريد اعرف مدي احقيتي في علاوة تشجيعية ومن اي محافظة المنوفية ولا القليوبية وكيف اتقدم للحصول علي العلاوة التشجيعية
واذا جاء موعد ترقية اكون تابع لاي محافظة

Mr.Sayed Mansour 27-03-2014 11:18 PM

احنا كنا معلم مساعد من 1/7/2011 وبعد مرور عامين تم ترقيتنا الى معلم فى 3/7/2013 بالقرار رقم 231 لسنة 2013 وقمنا بعمل اقرار قيام بالعمل على وظيفة معلم والى الان لم نصرف بدل الاعتماد المقرر قانونا بل وهناك ايضا الدفعة التالية لنا بالقرار 242 حيث مفردات مرتبه بها بدل اعتماد وصافى راتبهم اكبر من راتبنا علما باننا تم تعيينا قبلهم ............ افيدونا رجاء

سرجاية 30-03-2014 12:36 PM

جزاك الله كل خير
طيب اشتكى فين وتقدم الشكوى باسم مين

olaamer 30-03-2014 11:05 PM

اريد نص القرار الوزارى صورة منه 252 لسنة 2008 لتنظيم العمل داخل التجريبيات

الاستاذ /محمد الفخراني 31-03-2014 01:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سرجاية (المشاركة 5800813)
جزاك الله كل خير
طيب اشتكى فين وتقدم الشكوى باسم مين

اشتكي للنبابة الادارية

الاستاذ /محمد الفخراني 31-03-2014 01:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled7 (المشاركة 5797776)
السلام عليكم
انا عامل نقل من محافظة المنوفية الي القليوبية بدون درجة واتقاضي الراتب بشيك تكاليف
اريد اعرف مدي احقيتي في علاوة تشجيعية ومن اي محافظة المنوفية ولا القليوبية وكيف اتقدم للحصول علي العلاوة التشجيعية
واذا جاء موعد ترقية اكون تابع لاي محافظة

من محافظة المنوفية

جاسمينm 01-04-2014 11:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جاسمينm (المشاركة 5797113)
استاذى الفاضل
اولا اشكرك على موضوعك الهام وجهدك المتواصل
جعله الله فى ميزان حسناتك باذن الله
ولى سؤال هل الاعباء الوظيفية يخصم منها 10 فى الميه ضرائب و10 فى الميه اجور متغيرة ؟
حيث انى مدرس اول وخصم منى 150 جنيه فى شهرى يناير وفبراير اى 75 جنيه فى كل شهر
وفى مارس زاد الخصم ليصبح 81 جنيها فهل هذه الخصومات صحيحة أم لا ؟ واذا كانت لا فهل تخضع الاعباء الوظيفية للخصم علما بانى قرات فى هذا المنتدى ان وزارة المالية بتقول ان الاعباء الوظيفية لا تخضع لاى خصم وان الادارات خصمت من عندها وسوف يرجع الخصم باثر رجعى لكن الادارة بتنفى ذلك فما وجه الصحة فى هذا الامر ؟ وشكرا

لماذا لم ترد على سؤالى ؟ الرجاء التفضل بالرد

Mr.Sayed Mansour 02-04-2014 07:26 AM

برجاء الرد على السؤال لو سمحت

موسى ابو الحاوى 03-04-2014 11:49 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لى استفسار : حصلت على حكم بأحقية حافز المناطق النائية فى محافظة قنا وأنا الآن حولت الى محافظة أسوان فهل يحق لى صرف هذا الحافز أم لا ....افيدونى جزاكم الله خيرا

حازم محمد سلام 05-04-2014 08:56 AM

رجاء أريد ردا على هذا السؤال :

هل الإشراف يعتبر ضمن نصاب الحصص , فأنا معي 24 حصة , هل يجوز إعطائي إشراف فوقها ؟

شكرا جزيلا على مجهودك الرائع

الاستاذ /محمد الفخراني 05-04-2014 08:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم محمد سلام (المشاركة 5806821)
رجاء أريد ردا على هذا السؤال :

هل الإشراف يعتبر ضمن نصاب الحصص , فأنا معي 24 حصة , هل يجوز إعطائي إشراف فوقها ؟

شكرا جزيلا على مجهودك الرائع

الاشراف عمل اضافي ضمن تقرير الكفاية

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:22 PM.