بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   "ملتقى طلاب 3 ثانوي" (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=343754)

**تسابيح** 12-02-2010 07:06 PM

حبيبتي أنت دلوقتي في سن مشاعر فيه متغيرة ومش ثابته يعني مش مشاعر حقيقية
دا هينتهي من مرور الوقت
عجبني رد دكتور ولاء ياريت تشوية هيفيدك
اقتباس:

هى من الناحيه الدينيه
بصى يا حبيبتى
زى ما قولتلك فوق ان اللى بيحب بيبقى قلبه فاضى من الحب
محتاج انه يحب
و مش لاقى الحنان اللى هو عايزه
و ده بيخليكى اى حد تشوفيه تحسى انك بتحبيه و يبدا الشيطان يزين ليكى الكلام و انه بيفكر زيك و انه طيب و انه و انه
ويقول ابن القيم رحمه الله: "القلب إذا أخلص عمله لله لم يتمكن منه العشق فإنه يتمكن من القلب الفارغ"
فاهمانى
فيه حديث عن الرسول صلى الله عليه وسلم

عن ابن عباس رضي الله عنهما أنَّ رجلاً قال: يا رسول الله! في حجري يتيمة قد خطبها رجل موسر ورجل معدم، فنحن نحبّ الموسر وهي تحب المعدم! فقال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم: "لم يُر للمتحابين مثل النكاح".
هذا الحديث أخرجه ابن ماجه والحاكم والبيهقي والطبراني وغيرهم.. وقال الحاكم: صحيح على شرط مسلم ولم يخرجاه.. والحديث حسن بمجموع طرقه.. وقد صحَّحه الشيخ الألباني رحمه الله في صحيح الجامع.

يبقى خلي بالك قوي من قوله –صلى الله عليه و سلم- : "لم يُر للمتاحبين مثل النكاح" .. هو ده الأصل اللي هنتكلم عليه ..

(حب = جواز) ...

و ليس ( حب = جواز + لما تُفرج )

و ليس (حب = جواز لما أمهد لأهلي)

و ليس (حب = جواز + بس لما نخلص الكلية ربنا يسهل)
:bosyht9:

مش لسه قدامك كتير لحد ما تكون نفسك و تجيب الشقة و المهر و اللذي منه
هل دلوقتى انتوا حتعدوا تحبوا فى بعض لغايه امتى
الحديث واضح
بتحبوا بعض
يبقى جواز
مفيش اشتغالات و تلفوانت و شاتات و هبل من ده
يروح يخطبك
مش قادر
يبقى خلاص
الموضوع ينتهى
انسيه عشان ربنا و ربنا حيديكى اللى احسن منه
الحب و الجواز و الله دول رزق
ربنا اللى بيديهم و هو وحده اللى عارف ايه اللى فيه الاصلح لينا

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : "إن روح القدس نفث في روعي أن نفسا لن تموت حتى تستكمل أجلها و تستوعب رزقها فاتقوا الله و أجملوا في الطلب و لا يحملن أحدكم استبطاء الرزق أن يطلبه بمعصية الله فإن الله تعالى لا يُنال ما عنده إلا بطاعته "
فاهمانى

لسه بدرى و الله على الحب بجد
عارفه كان فيه مثال قريته قبل كده
بيقولك

الطفل الصغير مثلا ... حمادة لو شاف تفاحة حمراء و جميلة :006et4: هيحب ياكلها .. صح ؟؟
بس هو لسه بيرضع http://www.ebnmasr.net/forum/images/...new/suzeta.gif, معدته لسه مش متعودة على التفاح .. و لسه مش وقت أكل التفاح ليه .. لو كل التفاحة و صمم , و هو لسه صغير .. ايه اللي هيحصل له ؟؟
بطنة هتوجعه لأن معدته مش متعودة لسة , و مش ده الوقت المناسب لسه .. .. يعني لو أكل قبل المعاد . هيبقى فيه نتيجة سلبية ..

صح و لا لاء

حتقوليلى
طاب و انا اعمل ايه دلوقتى فى نفسى
اقولك اقفلى عليه بالضبه و المفتاح و ارمى قفله فى ابعدها بحر
و اوعى تفتحيه لحد دلوقتى
و لو حد حاول يسرقه و يدخل ابعدى
و و الله و الله لو عملتى كده
حتلاقى ان ربنا يزوقك بواحد
أحسن من اللي انتى سبتيه زمان .. لأنه كما يقول السلف (من ترك شيئا لله .. عوضه الله أفضل منه)
يقول ابن القيم: "وحسب قتيل العشق أن يصح له هذا الأثر عن ابن عباس رضي الله عنهما على أنه لا يدخل الجنّة حتى يصبر لله و يعف لله و يكتم لله , لكن العاشق إذا صبر وعفّ وكتم مع قدرته على معشوقه، وآثر محبة الله وخوفه ورضاه، هذا من أحق من دخل تحت قوله تعالى: (وأمّا من خاف مقام ربه ونهى النفس عن الهوى * فإّن الجنّة هي المأوى)"

"إنه من يتق و يصبر فإن الله لا يضيع أجر المحسنين

انا بقولك الكلام ده و انا عارفه كويس اوى انه صعب
و اانا مش بقولك كده و انا بعمله و بطبقه بالحرف
بس بحاول انى اعمل كده
احنا بشر مش ملايكه
و ربنا غفور رحيم

بالتوفيق ياروحي:)

سري جداا 13-02-2010 02:12 PM

بجد شكرا ياجماعه على الردود الجميله دى
اصل بتبقى حاجه حلوه اوى لما الواحد يلاقى حد حاسس بيه ده بيريحنى اوى

Confidence 15-02-2010 01:37 PM

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
ربنا معاك و معانا كلنا انا طالبة زيك مش عارفة انظم المذاكرة بتاعتى بس هو الرياضة مش بتتذاكر هى بتتفهم من المدرس و بعد كده بتهل عليها و ممكن تحل مسئل قبل كل مادة فى حدود ساعة او نصف ساعة
اما العربى ده مش بيتذاكر غير قبل الدرس و لو ما لحقتش اكيد هتلمو فى اسبوع قبل الامتحان
اما الكيمياء و الفرنساوى لو سمح حد يقولنا دول بيتذاكروا ازاى و كيف نحصل على 50 من 50 فى هاتين المادتين وياريت الدكتور timo mido يقولنا على طريقة لان هو عدى من هذه المرحة فأكيد هيكون عنده خبرة كبيرة و ياريت يكون الرد بسرعة لان مش فاضل غير 90 يوم من فضلك ضرورى

مسترلوفا 17-02-2010 04:06 AM

ههههههههههه حد يقولنا المادتين دول بيتذاكرو ازاى .....................عشان تعرفو يابنى ادمين حالتنا بئت عاملة ازاى....طب انتى حليتى حكاية الرياضة والعربى ونا مش عارف احلها بالاضافة للكميا والفرنساوى والله بدأت افكر جديا انى مأدخلش الامتحان السنادى

شكرا ع المرور يا انسة

Dr:Marwa:if Allah wishes 17-02-2010 09:05 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا جماعة متهولوش المواضيع كده دول كلهم خمس مواد يعني مش قصة لو ذاكرت اسبوع واحد بجد هتخلصهم كلهم ومش هتبقي بعدين غير مراجعة وبعدين اربع شهور فترة مش قصيرة ولو انو كان لازم المذاكرة من الاول بس الفترة دي بجد مش قصيرة خالص دي تخلصوا فيها 3 مناهج مش واحد ابداو من دلوقتي واستعينوا بالله واكثروا الدعاء (وقال ربكم ادعوني استجب لكم)بس لازم توضوحوا اهدافك وتحققوها وفيه بيت شعر جميل بيقول
لا تقل فات الاوان وانطلق فالوقت حان
ان اردنا وانطلقنا بالمني جاد الزمان
يعني ما تياسوس انا اسفة طولت علكم

هاوى إبداع 17-02-2010 08:00 PM

اقولك حاجة

كملها طناش

مش مهم تذاكر

بلاش حكاية الطب والهندسه والحاجات دي

وخليك كدا دور ع شغل وسيبك من المزاكره بقي :d

Confidence 17-02-2010 10:31 PM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ممكن تقوليلنا يا dr.marwaازاى نخلص المواد كلها فى اسبوع
ممكن تردى علينا بسرعة

Bent 3bdo 18-02-2010 03:09 AM

انا اول ماشفت التوبيك ده كنت ف الامتحانات
قولت
انت بتقول فاضل 4 شهور وقلقان
وانا فاضلى كام ساعه وانا لسه مذاكرتش حاجه (ياسلام ع برودى)
ما علينا خلينا ف المهم

بعيد عن المثاليه والكلام ده

فالطبيعى انك تبقى قلقان
كلنا كنا بنبقى قلقلانين
ومهما نذاكر كنا نقول ان احنا مبنذاكرش
لازم يبقى عندك تقه ف نفسك ومتفضلش تقول انا مش هنفع
ياعنى انت مش معقول ماكنتش بتذاكر حاجه خالص طول الفترة اللى فاتت
والله كمان الفترة اللى جايه لو ركزت فيها هتوصل للأنت عايزه
حبه تركيز صغيرين بس
والسنه دى أخف كتير م 3 وموادها لذيذه
ياعنى لو خدت ماده ماده وفكرت هتلاقى الموضوع سهل
لو فصصناها براحه كده
العربى
لو انت مذاكرتش حاجه خالص
سيبك منه دلوقتى
مش هتسيبك خالص
سيبك م اللى فات
وابتدى مع الجديد ذاكر اللى هتاخده
مش لازم مذاكرة جامده أوى
بس تبقى عارف بيتكلم ع ايه
ياعنى ع أقصى تقدير
لما تشوف سؤال ع اللى ذاكرته تبقى عارف الحل بتاعه ابه ومكانه ايه حتى لو انت مش حافظه بس تبقى عارف ان السؤال ده حاله هيبقى كده
وسيب الحفظ لقبل الامتحان انت كده كده هتسيب 10 للعربى قبل الامتحان
انت يادوب هتحفظ صيغه الحل بس ف ال10 ايام اللى قبل الامتحان
بس بردك حاول تحفظ شويه
الادب
ده بقى لازم تحفظه م دلوقتى
هو ادب 2 أخف كتير م 3 وحفظه أسهل
بس ضمان أحفظه دلوقتى والقديم كمان أحفظه دلوقتى
خلاصه الكلام ف العربى انك متهملوش خالص وف نفس الوقت متذاكروش جامد اوى لان ع كلامك انت لسه مذاكرتش حاجات كتير فخلى الوقت ده لحاجات أهم
انا استهبلت و سيبت العربى خالص ف 3 ولا كنت بحل واجب
مش هقول مكنتش بذاكر انا اصلا لو جيت سألتنى بعد الدرس خدتى ايه ؟هقولك معرفش ووقفت درس العربى م بدرى أوى يجى م اول 5 كده
وجيه ع دماغى ف الاخر لانى قبل الامتحانت ب15 يوم تعبت اوى ومكنش ينفع اخد دروس ولا حاجه ومكنش فيا دماغ أركز أًصلا
ياعنى ف تالته دى نقصت توتال 4 درجات 3 منهم عربى بس
ال10 اللى قبل امتحان العربى مهمين جدا وممكن تذاكر المنهج مرتين ع الاقل لو انت عايز

الفرنساوى

انا مكنتش فرنساوى
بس اللى اعرفه ان الفرنساوى طويل
فحاول تخلص فيه
حد غيرى يفيدك ف الموضوع ده

الانجلش

أظن ماده بسيطه
ياعنى لو ركزت ف الدرس كويس مع شرح الجرامر
يادوب تحفظ الكلمات (و ياريت بلاش تضيع وقت كتير في حفظ الكلمات بس تحفظها بس ماتدهاش وقت أكتر م حجمها ياعنى ) و مع بصه بسيطه ع الجرامر طالما انك مركز ف الدرس هتحل ع طول ان شاء الله
القصه دى بتبقى مضمونه ان شاء الله فلازم تحفظها دلوقتى علشان الحاجه الوحيده اللى هتبقى ضامنها ف امتحان الانجلش هى القصه غير كده ممكن تلاقيه عاكك وجايبلك حاجات غريبه
والقصه كمان بتاعه 2 بيتهيقلى كانت سهله

نخش بقى ف اتقل مادتين

الرياضه والكميا

اخلى الكميا للأخر علشان دى حبيبيتى

الرياضه

مش فاكرة المنهج كان بيتكلم ع ايه
بس كان فيه جا و جتا وحاجات كده
المهم
طبعا لازم تذاكر و تتفهم و تحل فيها كويس
وهتلحق تخلصها قبل الامتحان ان شاء الله
ياعنى الرياضه ميزتها انها مش محتاجه مذاكرة يادوب حل بس
ياعنى ممكن بين كل ماده وماده ف مذاكرتك تحللك كام مسأله رياضه
و ف الاخر طبعا حل الامتحاانات هيديك ثقه كبيرة ف نفسك
بس ياريت لما تيجى تحل بلاش تيأس بسرعه وتقول مش عارف وتقلب الكتاب تشوفها م الحل ع طول
لأ فكر كأنك ف الامتحان وانت هتعرف تجيبها وان بتقول انك كويس ف الرياضه
فإن شاء الله مش هتبقى مشكله

الكميا بقى

ماده لذيذه جدا ع فكرة
واحسن ماده علميه هتاخدها ف ثانويه عامه
وكمان مش صعبه لا العكس لذيذه اوى اوى
والعضويه اللى اول ما حد يسمع انك بتاخد كميا
يقعد يخوفك منها وتسمع كلام عجيب كده
بالعكس لذيذه جدا
بس نصيحه منى ماتحطش الكلام ده ف دماغك
اناكنت راحه أول حصه عضويه وانا قانعه نفسى انها صعبه ومش هفهم حاجه وبتاع م كلام الناس
وف الدرس الكل عمال يحل وانا مش عارفه أعمل حاجه علشان انا حاطه ف دماى انها صعبه
مع انى لما روحت وذاكرتها لقيتها سهله جدا
لو لسه مابدأتهاش يبقى أبدأها حصه بحصه والله هتبقى عامله زى الرياضه حاول تستمتع بيها
الكميا الغير عضويه بقى
بردك سهله اوي
و ع ما أتذكر مش كل الفصول متراكمه ع بعضها ياعنى لو حاجه فاتتك ممكن تكمل ف الجديد م غير مشكله بس تبقى فاهم الاساسيات
وفيه الفصل بتاع المسائل ده بيتهيقلى كان ال6 سهل أوى
الكميا فهم أكتر منها حفظ
فمذاكرتها غالبا مش بتاخد وقت كبير بس انت تركز
القديم طبعا لازم تذاكره ومتسبهوش للأخر علشان مش هينفع
لازم تذاكرها وتراجعها قبل العربى
وصدقنى هتلاقى وقت تذاكر كويس وتحل وتلعب وتقعد ع النت كمان

ف ثانويه عامه

هتزهق م كتر م المدرسين بتراجع فمتقلقش لو حاجه فاتتك دلوقتى
المدرسين هيرجعولها تانى فبلاش يأس خالص لأن لسه ف وقت

عامه ياعنى ف مذاكرتك
  • أول حاجه لازم تستعين بربنا وتثق فيه
وأفتكر ((( أنا عند ظن عبدي بي )))
  • التركيز ف حصص الدرس هيوفر عليك وقت جامد أوى ف المذاكرة
  • حاول دايما قبل ما تنام تكتب اللى انت عايز تعمله بكرة مش جدول بساعات وكده .... لا أنت أكتب الحاجات اللى أنت عايز تذاكرها
ياعنى مثلا

هذاكر فصل قصه انجليزى_ فصل كمياء وهكذا تحتت بعض كده
وتانى يوم ان شاء الله حاول ماتنمش غير لما تخلص اللى انت كتبته
خلصته بدرى ولٌعدت تلعب بعدها
قعدت تلعب ف النص
المهم انك ماتنمش غير وانت مخلصه
وده هيديك ع فكرة ثقه كبيرة ف نفسك
وهكذا كل يوم بقى
  • حاول تحط دايما لنفسك حافز
ياعنى مثلا تقول لنفسك لو خلصت الناهرده بسرعه بكرة هخرج مع أصحابى (انا عارفه انكو ع طول ف الشارع ياعنى بس ماعلينا ) لو خلصت الدرس ده ف ساعه هقعد شويه ع الكومبيوتر
وبردك تحط لنفسك عقاب ياعنى مثلا تقول لو مخلصتش جدول الناهرده مش هقعد ع الكمبيوتر (عادى بردك مش هيحصل حاجه لأنك بدام ماخلصت أكيد كنت قاعد ع الكمبيوتر :022yb4:)
بس المهم ياعنى تكون قدرت تفهم أنا عاوزة أوصل لأيه
  • حاجه بقى هتساعدك ف تنظيم وقتك جدا
انك تظبطهاا ع الصلاة
ياعنى تقول انك مثلا هتخلص الماده دى ع أذان الظهر
م ساعه ماتصحى لحد الظهر وتقوم تصلى وتفك شويه وتبدأ ف اللى بعدها
لحد العصر أكون خلصت كذا وكذا وهكذا

بس يارب بقى ماكونش طولت (هو أكيد طولت ياعنى)
بس يارب تكون استفدت اى حاجه ولو صغيرة م اللى كتبته
وربنا معاكو كلكوا ان شاء الله

حاجه اخيرة معلش

خلى الجمل دي دايما ف دماغك واقتنع بيها
  • تصرف وكأنه م المستحيل أن تفشل
  • لكي تنجح لابد أن تكون رغبتك ف النجاح أكبر م خوفك م الفشل
ومش هقولك أتعب سنتين هترتاح بعد كده
علشان انا مش مقتنعه بالنظريه دى خالص:giljotiiniug3:

رربنا معاكو

Dr:Marwa:if Allah wishes 18-02-2010 08:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Confidence (المشاركة 1990962)
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ممكن تقوليلنا يا dr.marwaازاى نخلص المواد كلها فى اسبوع
ممكن تردى علينا بسرعة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
بجد يا جماعة زي ما قولتلكم الموضوع مش مستاهل الاسبوع 7 ايام
لو قسمتي مادتين ومادتين ومادة يبقوا كده خمسة
تمشي بقي مزاكرة في اول مادتين تاخدي فصلين من المادة الاولي وفصلين من التانية وهكذا لحد ما تخلصي المادتين دول
وبعدها تدخلي علي المادتين التانيين برضوه نفس النظام بحيث انو يكون واحدة صعبة والتانية سهلة بالنسبالك
هيفضل معاكي مادة واحدة تذاكريها لوحدها وكده خلصتي المواد في اسبوع ولو مش فهتي دا مثال :
اول ما دتين : (كيميا وانجلش )تذاكري 2فصل من الكيميا -و2 وحدة من الانجلش وهكذا لحد ما يخلصوا
تاني مادتين:(فرنش ورياضة) تذاكري درسين فرنش -ودرسين في الرياضة في اي فرع بالترتيب وهكذا لحد ما يخلصوا
اخر مادة:العربي عشان كذا قسم يبقي لوحدوا برضوه تبداي فيه مثلا بجاني حفظ وجانب فهم يعني مثلا تذاكري القراءة والادب وبعدين بلاغة وبعدين نصوص وبعدها نحو واخر حاجة القصة
ويبقي كد ه الف مبروك خلصتي المنهج:078111rg3:

Dr:Marwa:if Allah wishes 18-02-2010 08:57 AM

وبكده المنهج مش هيبقي معاكي غير مراجعة مش هتاخد وقت بس لازم تحطي في دماغك لو عاوزة تخلصي في اسبوع انو يا الاسبوع دا يا خلاص لو عاوزة يعني
واولا واخيرا يا جماعة بالله عليكم ما تنسوش ربنا الموفق الذي ليس بعد توفيقه شيئ وجزاكم الله خيرا والسللام عليكم ورحمة الله وبركاته

**تسابيح** 18-02-2010 01:48 PM

بص زي ما أنا قلتلك قبل كدا أن الثانوية العامة دي سهلة ومش تتعب أعصابك عشانها
وفي نفس الوقت مش تهمل
صدقني 4 شهور كمان كثيرة ع الثانوية العامة
حتي لو فاضل يوم واحد ذاكر ومش تيأس
ما لا يدرك كله لا يترك كله
ع العموم ربنا يوفقك
شوف الموضوع دا يمكن يفيدك هنا

سري جداا 20-02-2010 03:36 AM

انا عندى مشاكل كتيرررر اوى واتمنى ان اى حد يساعدنى و يقف جنبى هبدأ باول مشكلة انا اليومين دول مكتئبة جدا وزعلانة اوووى لانى حاسة انى لوحدى ومدش حاسس بيا خااالص من اقرب حد ليا لحد الناس اللى معرفهاش حتى يعنى ماما مثلا دايما مطنشانى ومش فى دماغها خااااص ويمكن كمان بتكرهنى (طبعا ده كدب لان مفيش ام بتكره بنتها ) بس انا مبحسش خاالص بحبها ده يعنى مثلا لما تبقى فيه حاجة مضايقانى بدل ما تخفف عنى لاء تقعد تزعقلى وتقوللى اتفلقى احسن كده يعنى ولما اطلب منها طلب لازم تنساه فى حين ان لو اخويا طلب منها طلب مش بتنساه و كمان انا بكره شغل البيت جدااااااااااااااااااااااااااا ومع ذلك لما بساعدها فيه وانا مش طايقاه وهى عارفة جداا حتى مش بتقولى شطورة شكراا اى حاجة ولما اخويا الكبير يرخم عليا او يزعلنى واقولها مبتعملش حاجة ولو زع***وا او قلتلو بس او كفاية تقعد تزعقلى انا وتقوللى انتى قليلة الادب واخويا الكبير دايما يرخم عليا و كل ما اقعد ع الكمبيوتر يقومنى او يقعد هو وانا قاعدة ده غير انى لما ابقى قاعدة فى حالى ومبعملش حاجة وكافية خيرى شرى برضه ييجى يرخم عليا سواء هو او اخويا الصغير وبابا دايما شايف انى غبية ( مع ان كل عيلتى واصحابى ومدرسينى والمدربين بتوعى بيقولوا انى ذكية )
انا عارفة كويس جدااا انهم بيحبونى اوووووى لكن انا مش حاسة بحبهم خااالص وكمان مش مصدقاهم خالص يعنى عاوزاهم يبقوا حنينين اكتر ويعملونى على طفلة صغيرة لان هما شايفنى كبيرة وانا شايفة انى صغيرة جدااا مش عارفة اعمل ايه
اه دى مشكلة واحدة بس من ضمن مشاكلى لما تحلوها هقول ع المشكلة التانية بس ارجوكم بجد متتأخروش عليا

ملاك صعب الامتلاك 20-02-2010 04:01 AM

موضوع جميل جداااااااااااااااااااااااا

مسترلوفا 20-02-2010 09:13 AM

نغم ومروة وتسابيح مش عارف اقلكو ايه بس بجد ألف شكر على الاهتمام ونتو اول ناس هقلها نتيجتى(لو كويسة بس)...بس طلب صغير يا د/نغم...عشان خاطرى بلاش كلمة الكميا مادة لزيزة دى تانى عشان انا هيجيلى شلل منها وعمالة تقولى سهلة ...ههههه مش عارف ليه مش مصدقك يا انسة....وبالنسبة لمروة حكاية مزاكرة الاسبوع دى فكرة كويسة اوى ...بس فى حاجة بئا انتى بتقولى الكميا فصلين.....يعنى انتى عاوزة بنى ادم له دماغ واحد وعنين اتنين وايدين اتنين يذاكر ويحفظ ويفهم بابين كميا فيوم واحد...دى القوللى اٌقرب

احمد ادريس محمد2 20-02-2010 02:32 PM

محبط ومش عارف تذاكر ؟؟ ... أدخل هنا لتعلم كيفية المذاكرة الصحيحة</STRONG>

في كتير من الطلاب وأنا أولهم ... بيجيلهم لحظات إحباط وقلق بشأن المواد الدراسية وكثافتها :(...
وأكيد الإحباط والقلق ده ... مش هينتج إلا عدم القدرة على المذاكرة والتحصيل ... :confused:
وكذلك في ناس كتير عندها قدرات عالية وأذكية بدرجه كبيره ومع ذلك ... مش متفوقين ...
على النقيض تلاقي ناس تانيه عاديه جدا ً... ويكونوا متفوقين جدا ً ....
يا ترى أيه السر فيه كده .... بص يا سيدي ... أولا ً إقرأ الموضوع ده كلمه كلمة ...
وأعقد النيه على أنك تحاول بقدر إمكانك أنك تنفذ كل اللي فيه ....
ومألوف جدا ً أنك تحس بصعوبه بس في الأول ... عشان كل حاجه بتبقى صعبة في الأول ...
لكن بالتعود ... أن شاء الله بتبقى سهلة وجميله ويصعب الإستغناء عنها ...
الموضوع ده عجبني جدا ً ... وبحاول أنفذه ولاحظت أن ثماره بدأت تنضج ...
قولت أنزله هنا مع بعض التعديلات الغير مخله عسى أنه يفيد زملائي الكرام ... :078111rg3:

ينقسم الموضوع إلى 4 أقسام :

- عمل جدول مذاكرة.
-كن متأهبا ً للإمتحان.
-كيف تكون ناجحا ً متفوقا ً؟
-إرشادات عامة للطلاب.

--- نبدأ على بركة الله ---

:: أولا ً : أعمل جدول مذاكره لو مكنتش عامل ... ::

مواصفات جدول المذاكرة :
- يجب أن يزيد عدد المواد في جدول المذاكرة في اليوم الواحد عن ثلاث مواد دراسية فقط إضافة إلى العملية إن وجدت.

- ترتيب المواد في الجدول يعتمد على ظروفك، فمثلا مواد الفهم كالاجتماعيات ومبادئ الفلسفة ومواد الحفظ كالنصوص والقوانين العلمية ومفردات اللغة الأجنبية يجب استذكارها بصفاء ذهني قي مكان هادئ أما مواد الحل كالرياضيات والكيمياء فتستطيع مذكراتها في أي وقت ومكان حتى عند سماع المذياع أو وجود أحد الضيوف.
- ابدأ بمذاكرة المادة التي تتطلب منك وقتا أقل، وانته بمذاكرة المادة التي تتطلب منك وقتا أطول لكي تتفرغ لدراستها.
- تذكر دائما أنه ليس المهم كم من الساعات تذاكر ولكن الأهم هو كيف تذاكر.
- كن واقعيا عند تصميم الجدول فلا تخصص وقتا طويلا جدا للمذاكرة بل نظم وقتك بحيث يكون هناك عدة فرص للراحة. ولا تنس أن تستمتع بعطلة نهاية الأسبوع فذلك يساعدك على تجديد نشاطك.
- يفضل أن لا يزيد زمن مذاكرة المادة الواحدة عن ساعة إلا نادرا.
- يجب تنوع مواد الدراسة عند تنظيم الجدول فليتبع دراسة اللغة الإنجليزية مثلا دراسة مادة الرياضيات التي تختلف عنها كلية وذلك منعا لتشابك المعلومات وتداخلها في ذهنك.
- لا يكون الجدول الدراسي نهائيا عند تصميمه، فقد تستجد بعض الأمور التي تتطلب منك وقتا احتياطيا لمواجهة أي ظروف طارئة مثل الاستعداد لاختبار ما.
- ليكن الجدول سهل المنال كأن يكون ملصقا بكراس المذكرات الدراسية أو ملصقا أمامك وأنت تذاكر في غرفتك.

كيف تصمم جدول المذاكرة?
- لكي تنظم وقتك وتحدد ساعات المذاكرة، قم بإتمام الجدول التالي :
- حدد زمن الأنشطة التي تقوم بها يوميا في حياتك العادية ولمدة أسبوع.
- ثم اخصم عدد ساعات تلك الأنشطة من عدد ساعات الأسبوع الكلية وهي 168 ساعة، لكي تعرف الساعات التي ينبغي لك تخصيصها للعمل الجاد والمذاكرة المركزة.
الجدول التالي يبين تفاصيل يوم واحد فقط كمثال :

الوقت المستغرق النشاط

نوم
أعمال منزلية روتينية
أكل
حياة اجتماعية
التزامات عائلية
تمرينات
قراءات خاصة (بما في ذلك الجرائد والقصص الخ)
مشاهدة التلفزيون
مسليات أخرى
هوايات
التزامات شخصية (اهتمام بالملبس وبأشياء خاصة)
أشياء أخرى

أجمالي الوقت المستغرق

الوقت المتبقي للعمل والمذاكرة = 24 ساعة - إجمالي الوقت المستغرق

:: كن متأهباً للامتحان ::

أولا: التغلب علي التوتر والقلق:-
بعد أسابيع من بدل الجهاد والأجواء المشحونة يدخل بعض الطلبة الامتحان والخوف يملأهم لإحساسهم بأن الامتحان هو محاكمة ستقضي بإخراجهم من عالم الدراسة في حالة الفشل

وهذا كله وهم , فالامتحان ما هو إلا تقييم لمدى معرفتك واستيعاب المادة. فما عليك إلا التقدم بثقة نظرا لقضائك فترة لا بأس بها في المراجعة وتنظيم المادة,كما أن جميع الامتحانات القصيرة طوال الفصل الدراسي لم تكن إ عداد للامتحان النهائي. ولهذا عليك أن تكون شاكرا للمدرس الذي يكثر من إ عطائك الاختبارات لأنه بالفعل يحاول تعليمك وتدريبك قبل الامتحان النهائي. فلا تدع للخوف أو التردد مجالا في نفسك لأنهما يقللان من جودة أدائك ويعطيانك الفرصة لإلقاء اللوم علي أمور أخري حين لا تجد الأداء فما عليك إلا الوصول بوقت كاف إلي مكان الامتحان ولا تتناقش
في نقاط درستها مع الآخرين, بل تبادل حديثا وديا بعيدا عن قلق الامتحان استرخ لتبعد عن التوتر وتؤدي امتحانك بكل ثقة وثبات.
ثانيا: استعد لما هو متوقع منك:-
إن من أسباب انخفاض أداء الطلبة في الامتحانات هو عدم فهمهم لما هو متوقع منهم فإلي جانب الجهود والتركيز يجب عليك أن تستوعب التالي:
الملخصات التي تعدها بطريقتك الخاصة لكل مقرر.
نماذج حلول أسئلة الامتحانات السابقة.
الكتب المقررة.
التمارين التي قمت بحلها خلال الفصل الدراسي.
بالإضافة إلي ما سبق توجد بعض القواعد الهامة التي تساعدك في إتقان استعدادك للامتحانات:
حاول أن تستفيد من أخطائك في الاختبارات السابقة.
حاول أن تستفيد من توجيهات المدرس لك.
حاول أن تسأل الطلبة الذين حصلوا علي معدل أعلي منك عن طريقة إجابتهم للأسئلة .
لا تهمل أداء واجباتك المدرسية حتى لو كانت بسيطة والدرجة المحددة لها صغيرة لأن كل درجة محسوبة لك أو عليك.
ج- استعن بأحدث نماذج أسئلة الاختبارات
حاول الحصول علي نسخ اختبارات آخر سنتين سابقتين لك ,إن حصلت علي أقدم من ذلك فلربما تضيع وقتك لأنك ستري نماذج قد تم تغييرها فنيا أو علميا.
أنظر في الاختبارات السابقة لتتعرف علي الجوانب السابقة لتتعرف علي الجوانب التي غطيت في كل اختبار الأسئلة.
حاول أن تجيب علي أسئلة الامتحانات السابقة كما لو كنت تؤدي امتحانا فعلا وتلتزم بتنسيق الإجابة والوقت المحدد لها .
لا تركز فقط علي الموضوعات التي ترد باستمرار في الامتحانات السابقة فقد يحدث أن يغير المدرسة هذه
الموضوعات.
إن قانون أداء الامتحانات هو: " كن متأهبا "وذلك يعني أن تكون مستعدا لمادة الامتحان ونوعه, كما أن تكون أيضا مستعدا للإجابة .

:: كيف تكون ناجحا متفوقا ً؟ ::

هل تحضر جميع حصص المادة؟
هل تراجع كل ما يختص بالمادة بنفس اليوم؟
هل تطلب المساعدة عند الضرورة؟
هل تحضر للمادة؟
هل تراجع بانتظام؟
هل تقوم بعمل جميع الواجبات والتمارين وتسلمهم بالموعد المحدد؟
هل تأخذ التعليمات والنصائح التي يقدمها لك المدرس حول جهدك؟
هل تستجيب لتعليقات ونصائح مدرسك حول عملك ؟
هل تكرس وقتا كافيا لجميع جوانب المادة التي ستمتحن بها؟
هل تبذل جهدا كافيا؟

إذا كان الجواب ( نعم ) فأنت في مأمن من الرسوب.

ماذا لو فشلت ! ! ؟
إذا فشلت في الامتحان، فلا تحاول إيجاد الأعذار والمبررات، ولا تلق باللوم على الآخرين ، بل تعرف على الخطأ ثم ضع الأمور في مسارها الصحيح عند الإعادة. لا تتسرع بل خذ إجازة راحة أولا ثم أنظر إلى موقفك وأعرف مكانك ووضعك ثانيا فربما تحتاج إلى أن تقوم برسم خطة دراسية جديدة.

:: إرشادات عامة ::

- أخي الطالب . . أختي الطالبة. .
- نقدم لك إرشادات هي طريقك للنجاح بإذن الله. .
1) كن واثقا بنفسك واعتمد على نفسك أثناء المذاكرة.
2) هيئ لنفسك ظروفا صحية للدراسة كالمكان الهادئ المريح والمرتب على أن يكون ذا إضاءة كافية . ولا تذاكر وأنت مرهق .
3) رتب أدواتك المدرسية ووفر كل ما تحتاجه دون الحاجة إلى الاستعارة من الآخرين.

4) حدد وقتا للمذاكرة وابدأ على أن تنته بأسرع ما يمكن ، وأنة مذاكرتك في الوقت المحدد لها وذلك بوضع جدول للمذاكرة والتقيد به وإلا كنت متأخرا دائما.
5) زد من ثروتك اللغوية واستعن بالمكتبة وتعلم أن تسرع من قراءاتك بالتمرين والقراءة المكثفة لما يسليك ويمتعك.
6) سجل الملاحظات الضرورية والهام منها والتي تعتبر بمثابة مذكرات .
7) اسأل مدرسك وزملائك داخل وخارج الفصل ولا تخجل من الاعتراف بالجهل وتعلم ما هو جديد عن طريق الاستعانة بالكتب والناس والعالم من حولك.
8) ممارسة الأنشطة المختلفة تساعد وتعين على النجاح في الدراسة فطور اهتمامك خارج نطاق الدراسة.
9) تقبل الامتحانات على أنها وضعت لغرض معين وكن هادئ النفس مطمئن عند تأديتها

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:25 PM.