بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمي الأزهر الشريف (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=306)
-   -   مستشارك الازهري ( أ/سعيد موسى )للاستفسارات الخاصة بشئون المعلم (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=420998)

m_anoureg 19-09-2014 09:11 AM

شيخ المعهد عندنا جعل الحصة 50 دقبقة وقال عنده منشور بذلك وعندما طلب منه المنشور لقرائته لم يظهره بحجة انه موجود وخلاص مع العلم انه عندنا معهد قراءات مسائي في نفس المعهد نرجوا الافادة وشكرا

أ/ سعيد موسى 19-09-2014 09:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_anoureg (المشاركة 6003984)
شيخ المعهد عندنا جعل الحصة 50 دقبقة وقال عنده منشور بذلك وعندما طلب منه المنشور لقرائته لم يظهره بحجة انه موجود وخلاص مع العلم انه عندنا معهد قراءات مسائي في نفس المعهد نرجوا الافادة وشكرا

اخى الفاضل على موقع الازهر يوجد جدول الحصص بالمواعيد وبالفعل الحصص الاولى توقيتها 50 ق
ثم 45 ق ثم 40ق وانا اتحدث عن التعليم الابتدائى الذى يكون من 8 ص حتى الساعه الواحده وعشرون دقيقه
لمعاهد الفترة الواحده

m_anoureg 19-09-2014 10:45 AM

اخي العزيز معهدنا فترتين لان بعدنا معهد قراءات بنفس المبني

أ/ سعيد موسى 19-09-2014 11:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_anoureg (المشاركة 6004080)
اخي العزيز معهدنا فترتين لان بعدنا معهد قراءات بنفس المبني

معاهد الفترتين الحصص بين 40 ق و 35 ق فقط

الجدول الزمنى للحصص

بنت الأزهـر 19-09-2014 11:06 AM

السلام عليكم أستاذ سعيد كل عام وحضرتك بخير

هل وصل لحضرتك توزيع المناهج؟ يا ريت منهج توزيع اللغة الإنجليزية لو متاح

وجزاك الله كل خير

أ/ سعيد موسى 19-09-2014 11:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت الأزهـر (المشاركة 6004111)
السلام عليكم أستاذ سعيد كل عام وحضرتك بخير

هل وصل لحضرتك توزيع المناهج؟ يا ريت منهج توزيع اللغة الإنجليزية لو متاح

وجزاك الله كل خير

بالفعل وصلت عموما غدا ان شاء الله ارفعها فى حاله عدم وضعها على موقع الازهر
المشكله كما ذكرت ان الصور غير جيده عموما رفعها افضل من لاشىء

to_alahh 19-09-2014 05:09 PM

السلام عليكم استاذ سعيد أرجو رد حضرتك في موضوعي لآني تهت ومش عارفه إيه الصح ومش عارفه اعمل إيه أنا حامل في منتصف الشهر الثامن بعد عمليه حقن مجهري وأخدت أجازه مرضيه لمده 3 أشهر والتأمين بيقول إني كده ماليش أي أجازات مرضيه تاني انا دلوقتي حالتي صعبه ومش بتحرك وهولد بعد إسبوعين أو تلاته بالكتير في العيد أو بعد العيد ومش قادره أروح المعهد أنا لو ما رحتش إيه ممكن يحصل وإيه مدي الضرر وممكن أتعرض لإيه ؟؟؟؟؟رجاء لو تكرمت تفهمني أعمل إيه

أ/ سعيد موسى 19-09-2014 05:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة to_alahh (المشاركة 6004509)
السلام عليكم استاذ سعيد أرجو رد حضرتك في موضوعي لآني تهت ومش عارفه إيه الصح ومش عارفه اعمل إيه أنا حامل في منتصف الشهر الثامن بعد عمليه حقن مجهري وأخدت أجازه مرضيه لمده 3 أشهر والتأمين بيقول إني كده ماليش أي أجازات مرضيه تاني انا دلوقتي حالتي صعبه ومش بتحرك وهولد بعد إسبوعين أو تلاته بالكتير في العيد أو بعد العيد ومش قادره أروح المعهد أنا لو ما رحتش إيه ممكن يحصل وإيه مدي الضرر وممكن أتعرض لإيه ؟؟؟؟؟رجاء لو تكرمت تفهمني أعمل إيه

عليكى تقديم اجازة اعتياديه لمدة 15 يوم او 20 يوما حسب موعد الوضع
المهم عدم الغياب مهما كانت الظروف
وان شاء الله يتم الوضع على خير

smsmmansy 19-09-2014 07:08 PM

السلام عليكم

كل عام و حضرتك بخير يا استاذ سعيد ممكن لو سمحت اعرف ما هي الاوراق المطلوبة للحصول علي اجازة وضع ان شاء الله وهل المطلوب صور ام اصول

أ/ سعيد موسى 19-09-2014 08:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smsmmansy (المشاركة 6004687)
كل عام و حضرتك بخير يا استاذ سعيد ممكن لو سمحت اعرف ما هي الاوراق المطلوبة للحصول علي اجازة وضع ان شاء الله وهل المطلوب صور ام اصول

لايوجد اى اوراق سوا صورة شهادة ميلاد الطفل ويقوم معهدك بتقديمها الى المنطقه

محمد أبو حبيبة 19-09-2014 10:50 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا مدرس انجليزي متعاقد في السعودية منذ 10 سنوات ومازلت اجدد اجازتي سنويا . ولكن هذا العام اخبرونا ان هذا هو العام الأخير في التجديد وانه يجب استلام الوظيفة أو تقديم استقالة
فهل هذا الموضوع نهائي أم ماذا حتى نستطيع تسوية أمورنا ؟؟؟
وجزاكم الله خيرا

أ/ سعيد موسى 20-09-2014 05:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد أبو حبيبة (المشاركة 6005051)
انا مدرس انجليزي متعاقد في السعودية منذ 10 سنوات ومازلت اجدد اجازتي سنويا . ولكن هذا العام اخبرونا ان هذا هو العام الأخير في التجديد وانه يجب استلام الوظيفة أو تقديم استقالة
فهل هذا الموضوع نهائي أم ماذا حتى نستطيع تسوية أمورنا ؟؟؟
وجزاكم الله خيرا

الله اعلم فليس عندى اجابه مؤكده لمن امضى 10 سنوات
وانا اعرف مدرس امضى 8 سنوات وتقدم بطلب واخذ موافقه من مشيخه الازهر على سنه اخرى
اما 10 سنوات احتمال 50% يوافقوا والله اعلم

اسلام امير 20-09-2014 01:11 PM

ليه سؤالين لو مفهاش ازعاج

شيخ المعهد كلمته بخصوص الوكيل مصمم يشلنى مادة الانشطة ابتدائى كله رغم وجود مدرس الرسم والعلوم والالعاب بحجه الانشطة مادة تنسيقيةوحجة غير منطقية ويظهر علشان هما مدراسات وانا مدرس هما يسئذنو ويمشو بدرى اعمل ايه وحولت اكتر من مرة انا اكلمهم ودى مصممين ووينفضولى؟ ومادتى العلوم موزعة على موجه مقيمة فى الجدول؟؟؟؟

شيخ المعهد مكلفنى بالمكتبة المدرسية وممضينى على التكليف ولم ييجهز حجرة للمكتبة لحد الان ماذا افعل؟ وكلمتو ولم يصنع شىء

تووحه 20-09-2014 03:52 PM

اما بعد
فقد قام شيخ المعهد عندنا باعطائي نسبة 72 % في التقيرير السري فهل هذا له اثار سلبية مادية او ادبية فيما بعد
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بنت الأزهـر 20-09-2014 06:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 6004115)
بالفعل وصلت عموما غدا ان شاء الله ارفعها فى حاله عدم وضعها على موقع الازهر
المشكله كما ذكرت ان الصور غير جيده عموما رفعها افضل من لاشىء

شكرا جزيلا أستاذ سعيد خلاص الحمد لله وصلت المناهج المعهد

سؤالي الآن حول التفرغ للماجستير هل المنشور الصادر العام الماضي بيوم تفرع يعمل به هذا العام أم لا؟
وجزاك الله كل خير

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:24 PM.