بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   "ملتقى طلاب 3 ثانوي" (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=343754)

خالد مصطفـى 03-03-2012 07:07 AM

جزاكم الله خيرا ..

السســلآم عليكم ..

آزيكم ي جمآعة ..؟

صصــلوآ ع النبي ف الآول ...

عآوز آسألكم شوية آسئلة بس ي ريت تجآوبوني التفصيييل الملل آوووي ..
ي
هو آنآأ لمآ آجي احفظ آي حآجة .. اولا بحفظهآ بصصعوبة ..
ثانيا لما اكون حفظت المعلومة بحس انها مش ثابتة ف دمآغي ..

السؤال بقى ... ازآي اتأكد اني حفظت المعلومة .. يعني اكتبها كام مرة ولا اسمعهآ ...؟
وآزآي اتاكد ان المعلومة آسستقرت وثبتت ف ذهني ..؟

وهو انآ لآزم اتبع نظآم معين ف موآد الحفظ يعني لآزم الخص .. ولآ احفظ بورقة وقلم واحل ؟

وانآ لما بقعد ع الكتآب .. ببقى مش مركز خآلص .. مع اني بنآم 6 سآعآت وبصحى من الفجر آذآكر .. اولع ف نفسي يعني ..؟

بجد هي دي مشكلتي ..

أسأل الله ان يجآزي من يسآعدني خير الجزآء ف الدنيآ وآلآخرة .. :)

lolo nice 03-03-2012 10:19 AM

بالنسبة للامتحانات انا سمعت ان هى ممكن تيجي زى امتحانات السنة اللى فاتت
بس مستر الكيميا قال انها هتيجي طبقا للمواصفات العالمية ؟ يعنى هتكون شاملة كل حاجة الطالب المتفوق و الطالب العادى
و شكراااااا ع الخبر ^_^

.MOHAMED SAMY. 03-03-2012 12:14 PM

نصيحتى ليك انك تذاكر بالورقة والقلم كل المواد سواء الحفظ او الفهم لان ده بيثبت المعلومة .. لو المعلومة حفظ يبقى تقولها 5 مرات من الكتاب واكتبها كذا مرة بالورقة والقلم هتلاقيك حفظتها وبعد لما تخلص لازم تقيم مذاكرتك وده طبعا بالحل لو ذاكرت من غير حل يبقى كل اللى عملته هيطير من دماغك ... بالنسبة للنوم انت بتنام وقت كويس بس من رأي حاول تزود ع الاقل ساعة كمان ده هيساعد ع التركيز .. واهم حاجه تحدد انك عايز تخلص ايه النهاردة يعنى مثلا تقول لازم اخلص الدرس ده ف الوقت ده وده هيخليك مركز وعارف انت بتعمل ايه .. حط ف دماغك انه لازم يخلص وقول مثلا لو معرفتش تخلصه مش هتلاقى وةقت تذاكره تانى يعنى من النهاية حط ف دماغك انك لازم تخلص الحاجه اللى بتعملها دى ... واهم حاجه قبل ماتنام تكون عارف انت هتصحى تعمل ايه وهتخلص ايه وده هيديك دافع ... وربنا يوفقك ويوفق الكل ان شاء الله

جهاد14 03-03-2012 01:00 PM

في اللغات جهز الكلمات والاشياء المطلوب حفظها بالعربي في دفتر وبعد متحفظهم اختبر نفسك واكتب قصاد كل كلمة كتبتها بالعربي ترجمتها باللغة التانية سواء انجليزي او فرنسي ولو بردو مش عارف تحفظ هات دفتر واكتب الحاجة 10 مرات ده لو مليت على الاخر وربنا يوفقك ويوفقنا كلنا يارب

المسلمة الصغيرة 03-03-2012 04:13 PM

السلام عليكم
اختى انا حصلى زيك بس نصيحة منى
عاملى الناس كويس وما تفرطيش فى كرامتك
عاملى الناس كويس ولكن لا تتعلقى بهم
وكمان نصيحة تانية سيبى الصحبة دى لان هى صحبة سوء على حسب كلامك لان الصاحب ساحب وان شاء الله ربنا يرزقك صحبة صالحة تحبك فى الله

*طالبة حزينة * 03-03-2012 04:41 PM

طيب انا اسففة لو مش كنت رديت لسه شايفاه والله ,,

انا تحت الخدمة لو لسه المشاكل موجودة اتفضلوو

*طالبة حزينة * 03-03-2012 05:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osama saeed (المشاركة 4319961)
انا عندى مشكلة كبيرة جدا
انا لسا مخدتش كلمة فى العضوية
والمدرسين مشيوا فيها جامد
اعمل ايه ؟

طب ما تحاول تجيب مدرس في البيت او تروح لمدرس يكون مش بدا فيها :

او ممكن تستعين بمدرس المدرسة عادي رخم عليهم وروح على شكل اسئلة كتير

واسئلة كده تخلي المدرس يشرح كتير

وتفهم منها , وحتى لو مش رضيو بالعافية لانها مصلحتك واظن مش هيمانعو والجدول تعمل جدول كده تمام

تركز عليها جامد وبالجد والاجتهاد كل حاجة بتم باذن الله

asmaa232 03-03-2012 06:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هالة55 (المشاركة 4319515)
لا الجغرافية دى بتكون فى المستوى الرفيع
مش مادة اساسية

طيب شكرا :)

lolo nice 03-03-2012 07:43 PM

الصراحة الموضوع جميل جدا و عجبنى اوى و بجد بشكرك على مساعدتك لينا و ان فاهمة وضعنا و الحياة اللى عيشنها و طبعا بالذات اليومين دوووول حالة من الرعب و النوم الكتير يعنى انا دايما متعودة انى انام 6 ساعات و اق وم أصلى الفجر و ابء يومى عادى جدا بس بقيت انام كتير اوى يجي 10 ساعات كدا و بجد مش عارفة اعمل ايه و كمان هو احنا قربنا نخلص و عايزة ابدء مراجعة قبل ما المدرسين يخلصوا المنهج و مش عارفة انظم وقتى بحيث انى اذاكر جديد و قديم مع بعض و انا كمان عندى كل يوم درس ما عدا يوم الجمعة و اكتر الاوقات بيكون فيه عندى امتحانات او مراجعات فى الدرس !!!؟؟؟ و شكراا مرة تانية على الموضوع و كمان اسفين عشان هنتعبك معانا ^_*

هالة محمد 2 03-03-2012 07:58 PM

الوقت دا من الطبيعى ان الكل يحس انة مش مذاكر وبينسى ومش عارف يضبط وقتة لكن هنعمل اية
اولا نجيب مثلا المادة نذاكر اول بابا لان دا هيكون مذكرينة قبل كدا وهيخلص بسرعة معانا طبعا لما يخلص هتحسى انك ذاكرتى بجد فى اليوم دا وهيديكى دافع انك تذكرى تانى
حطى قدامك مثلا صحبتك هتذاكر اكتر منك
عايزة تجيبى مجموع دا هيديكى دافع اكبر للمذاكر بعد ما نخلص جزء من القديم نجيب جزء من الجديد مثلا الباب 15 ورقة نقول كل يوم اذاكر خمس ورقات بس مش هزود كدا الباب يخلص فى 3 ايام معايا طبعا لما تحددى جزء حسب قدرتك وتحاولى تخلصية هتذاكرية بتركيز كدا هتخلصى المنهج بسرعة كبية جدا
وحل اسئلة بيساعد على التركيز حتى لو مثلا غشيتى الاجابة الاسئلة بتتكرر كتير مرة غشيتيها المرة التانية هتحليها لوحدك اتمنا تكونى استفادتى حاجة منى

حسناء2012 03-03-2012 09:03 PM

اعتذار الى الاخت هالة 55

السلام عليكم
اولا هذا الاعتذار موجهة الى الاخت الفاضلة هالة55 بجد فعلا انسانة محترمة ومثالية وتستحق كل الاحترام والتقدير انسانة قدمت الى الكثير من الخدمات والمساعدة محدش يقدر يقدمها لحد
قدمت مساعدة لشخصية متعرفش هى مين ولا دا شخصيتها اية كل همها انها تساعدنى مش اكتر لكن انا مقدرتش كل دا قدمتلى الخير وانا قدمتلها العكس مفكرتش فى ولا حاجة عملتها وانا ندمانة جدا وبعترف بندمى دا وانا ندمانة جدا والله وبطلب منها فرصة اخيرة فى السماح وانا عارفة ان دا صعب وهوافق على اى رد تقولية
ارجو من الجميع المساعدة انا بجد محبطة من الى حصل ومش عارفة اعمل اى حاجة بجد

خالد مصطفـى 03-03-2012 09:12 PM

بلآأش بجد هـ آعيــًط :d

بهــزر :p

بجد الآخت هآلة آنسآأنة محترمة ودكتورة بـ آخلآقهآ ..

ونصيــحة مني ي آختي الحسناء .. من يعاملك لـ الطيب عامليه بالطيب
والعكس صحيح .."

خالد مصطفـى 03-03-2012 09:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة .MOHAMED SAMY. (المشاركة 4320698)
نصيحتى ليك انك تذاكر بالورقة والقلم كل المواد سواء الحفظ او الفهم لان ده بيثبت المعلومة .. لو المعلومة حفظ يبقى تقولها 5 مرات من الكتاب واكتبها كذا مرة بالورقة والقلم هتلاقيك حفظتها وبعد لما تخلص لازم تقيم مذاكرتك وده طبعا بالحل لو ذاكرت من غير حل يبقى كل اللى عملته هيطير من دماغك ... بالنسبة للنوم انت بتنام وقت كويس بس من رأي حاول تزود ع الاقل ساعة كمان ده هيساعد ع التركيز .. واهم حاجه تحدد انك عايز تخلص ايه النهاردة يعنى مثلا تقول لازم اخلص الدرس ده ف الوقت ده وده هيخليك مركز وعارف انت بتعمل ايه .. حط ف دماغك انه لازم يخلص وقول مثلا لو معرفتش تخلصه مش هتلاقى وةقت تذاكره تانى يعنى من النهاية حط ف دماغك انك لازم تخلص الحاجه اللى بتعملها دى ... واهم حاجه قبل ماتنام تكون عارف انت هتصحى تعمل ايه وهتخلص ايه وده هيديك دافع ... وربنا يوفقك ويوفق الكل ان شاء الله

أخ محمد .. وفيــت وكفيــت ..
اسأل الله آن يجآزيك خيراً .. وأن يجآزيك
بك حرفٌ كتبته حسنــه ..

ربنا يوفقك ..
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جهاد14 (المشاركة 4320744)
في اللغات جهز الكلمات والاشياء المطلوب حفظها بالعربي في دفتر وبعد متحفظهم اختبر نفسك واكتب قصاد كل كلمة كتبتها بالعربي ترجمتها باللغة التانية سواء انجليزي او فرنسي ولو بردو مش عارف تحفظ هات دفتر واكتب الحاجة 10 مرات ده لو مليت على الاخر وربنا يوفقك ويوفقنا كلنا يارب

آه انآ بعمل كده بالظبط ونآفع ..
بس مشكلتب اني بنسى بسرعة ..

الاشياء = الحاجات صح :d

ي رب يوفقك ..
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة برنس علطول (المشاركة 4321004)
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ههههههههــ .. عجبتك النكته .."

ربنآأ يهديك ويهدينآأ ..:)

حسناء2012 03-03-2012 09:26 PM

انا عارفة ان هالة انسانة محترمة جدا وبتحب مساعدة الناس بس انا مقدرتش كدا خالص وبجد ندمانة اتمنا لو دخلتى تردى على الموضوع ارجوكى

الـشـيـمـ ء ـا 03-03-2012 10:03 PM

الجيولوجيا عايزه تتفهم الاول عشان الحفظ يبقى سهل
لما استاذ بيكون دارسها بيعرف يشرحها كويس و بتبقى ممتعة و مفهومة
لكن المشكلة ان اكتر المدرسين اللى بيدوا دروس فيها بيبقوا دراسين احياء

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:58 PM.