بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   "ملتقى طلاب 3 ثانوي" (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=343754)

BaNZeR 20-10-2009 11:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سري جداا (المشاركة 1690880)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشاكلي كتير لكن اغلبها مكرره قبل كدا وبحاول استفيد من ردود حضراتكم لكن الاهم المشكله ديه

انا بخاف من نفسي والسبب ده مخليني مش بثق اطلاااقاافي نفسي يعني هقولكم حاجه انا مش همدح في نفسي لكن هقول اللي ليا واللي عليا الحمد لله مش عمري لا كلمت شباب( بس كلمت واحد ع النت لكن باسلوب محترم جداااا لمجرد اني بحاول اهرب من الدنيا اللي انا فيها ) ولا مشيت معاهم ولا اتصلت بحد ولا حااجه ... لغاية هنا كويس بس اللي مش كويس انا من كتر المشاكل اللي حصلت حوليا في الفتره اللي فاتت والخدع والخيانه (مش خيانة حبيب .. خيانة اصدقاء )والصدمات اللي حصلت انا بقيت بميل لاني ابقي مش كويسه يعني هقولكم حاجه بجد مكرهاني في نفسي لغاية اوقتي نا مره كنت في البحر السنادي وكان بابا واخواتي طلعوا ع الشط وانا كنت لوحدي جوا كان في شباب قريبيين مني شويه والله كنت هروح اكلمهم واقعد معاهم وقعدت اقول انا ليه كويسه ما اجي اجرب ابقي وحشه شويه اهو اي تغير يحصل في حياتي والسلام ومره فكرت اشرب سجاير او مخدرات ومره قولت ياللا ابقي بنت مش محترمه خااااااالص وياللا ان شا الله ارقص بس كنت بفضل ماسكه نفسي بالعافيه والحمد لله حتي الان مش عملت حاجه من دول لكن مازلت خايفه برضه ..

أنا آخري لو حبيت ابقى وحش حشرب سجاير يعني :d
لكن مش توصل لدرجة مخدرات ورقص واعيش الحياة والكلام الفاضي ده

الهروب من المشكلة ليس حلاً للمشكلة
الواحد لو متعرضش للصدمات في حياته مش حيتعلم منها
النهاردة اضحك عليا في اتنين جنيه من صاحبي بكره يضحك عليا في الفين جنيه
لكن لو اتعلمت الدرس مش حثق في كل حد بعد كده

موضوع الثقة ده عندي شبه منعدم

بس بحاول اتغلب عليه في الحاجات البسيطة

انتي دلوقتي راضية عن اللى بتعمليه ولو إنه مش متماشي مع الحياة حواليكي

بس صدقيني لو مشيتي في سكة تانية
ممكن تعاصري اللى حواليكي بس مش حتكوني راضية عن نفسك

اقتباس:

في حاجه تانيه مقصره عليا اني برتاح لشخص ومش قولتله ومش هقوله وهو كويس جدااااا نفسي احكيله كل حاجه لكن هو بعيد عني مسافر ومش عارفه راجع امتي بس محتجاله ع الاقل يبقي في نفس البلد هبقي مطمنه لكن دلوقت قلقانه جدااا عليه وماسكه نفسي مش عارفه اكلمه هو ابن صاحبة ماما لكن مامته اتوفت وماما بتتصل بيه لكن كل فتره ببقي نفسي اخد منها التليفون لكن مش بعرف رغم ان اختي اللي اكبر ني بتكلمه عادي لما ماما بتكون بتكلمه وماما مش بتقول حاجه لانه يعتبر واحد من البيت وماما قالتلي كلميه وانا رفضت وهو بيسال كل مره وانا بقول لماما قوليله اي حاجه عشان هيا عارفه اني هستحي اكلم اي حد وخصوصا هو بلخبط معاه في الكلام

لازم تتعدي حاجز عدم الثقة من النفس ولازم تلقي حد تفضفضي معاه
لأنه مش الناس بتعرف تكتم في قلبها كتير

مش لازم يكون الشخص ده بس اللى بتثقي فيه
على الأقل معتقدش إنه حيكون مناسب لأسباب جانبية
يعني لازم تشوفي واحدة تكون قريبتك صاحبتك تكوني بتثقي فيها في الفترة الحالية عالاقل

اقتباس:

وحاجه مضايقانا كمان بابا علطووول ضاغط عليا ف يالمذاكره ويقول يعايزك زيبنت عمك وابن خالتك دكتوره ومهندسه وصيدلانيه ومذيعه وشغال ضغط ضغط انا كنت كويسه في المذاكره لكن ضغطه زاد عليا اووي من اسبوع كدا بقيت مش بمسك اكتبا بدخل الاوضه واعمل اي حاجه وخلاص وهو كدا مش بيتكلم واللي يستفزني انه شويه يقولي انتي لازم تذاكري كويس ومش تعطلي نفسك وشويه تلاقوه جاي يقومني اعمله حاجه ويعطلني لما اجي اناملي شويه باليل علي الساعه 12 رغم ان ده فوق طاقتي ومش عادتي انام متاخد يقولي لا ذاكري تاني ويجي يصحيني من الساعه 5 ونص الصبح عشان اذاكر مش بعرف اناام خااالص مضايقني في كل حاجه وبقي بيضيع شخصيتي ومش ليا قرار خالص بيكبر اخويا الصغير عليا يعني انا جابلي حاجه لازم يجبله زيها اخويا يضربني ومش اشتكيله ولما اخويا يشتكيله ااني مش بكلمه لانه بيكون مزهقني يروح ممزعقلي وانا مش برضى اقوله ان اخويا الصغير ضربني رغم انه كبير يعني مش لعب عيال في اعدادي و برغم كل ده بابا كان بيحبني جداااااا وانا عارفه كدا كويس لكن متغير معايا رغم اني مش متغيره معاهم في البيت يمكن متغيره لاني بقيت احزن من مما كنت فيه من قبل لكن معني كدا المفروض يقربوا مني ويشفوا فيا ايه مش يغيروا المعامله..

اديكي قلتي بيحبك وخايف عليكي
يبقى أي حاجة بيعملها اكيد من خوفه عليكي

يمكن انتي شايفاه بيضغط عليكي
بس ده خوف زيادة عليكي

العملية نفسية مش اكتر
وانتي تقدري تغيريها

موضوع اخوكي ده عادي جداً
تقريبا بيحصل في كل البيوت

انا كنت مستغل فترة الثانوية عشان اسيب اخواتي الصغيرين هما اللى يعملو كل حاجة ويجيبو الطلبات
وانا اقعد عالكمبيوتر :d

مش موضوع تهميش شخصية ولا حاجة
بس هما بيعتبرو دايماً الاخ الكبير المفروض إنه عاقل
أي نعم ده بيغيظني بس امري لله :d
والصغير لازم نحايله ومش عارف ايه

اتمنى ان اكون عرفت اخفف عنك حاجة
وانا تحت امرك في وقت إن شاء الله

JusT DreaM 22-10-2009 11:16 AM

اقتباس:

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشاكلي كتير لكن اغلبها مكرره قبل كدا وبحاول استفيد من ردود حضراتكم لكن الاهم المشكله ديه

انا بخاف من نفسي والسبب ده مخليني مش بثق اطلاااقاافي نفسي يعني هقولكم حاجه انا مش همدح في نفسي لكن هقول اللي ليا واللي عليا الحمد لله مش عمري لا كلمت شباب( بس كلمت واحد ع النت لكن باسلوب محترم جداااا لمجرد اني بحاول اهرب من الدنيا اللي انا فيها ) ولا مشيت معاهم ولا اتصلت بحد ولا حااجه ... لغاية هنا كويس بس اللي مش كويس انا من كتر المشاكل اللي حصلت حوليا في الفتره اللي فاتت والخدع والخيانه (مش خيانة حبيب .. خيانة اصدقاء )والصدمات اللي حصلت انا بقيت بميل لاني ابقي مش كويسه يعني هقولكم حاجه بجد مكرهاني في نفسي لغاية اوقتي نا مره كنت في البحر السنادي وكان بابا واخواتي طلعوا ع الشط وانا كنت لوحدي جوا كان في شباب قريبيين مني شويه والله كنت هروح اكلمهم واقعد معاهم وقعدت اقول انا ليه كويسه ما اجي اجرب ابقي وحشه شويه اهو اي تغير يحصل في حياتي والسلام ومره فكرت اشرب سجاير او مخدرات ومره قولت ياللا ابقي بنت مش محترمه خااااااالص وياللا ان شا الله ارقص بس كنت بفضل ماسكه نفسي بالعافيه والحمد لله حتي الان مش عملت حاجه من دول لكن مازلت خايفه برضه ..

انا اسفه للكلام اللي كنت بستخدمه بس انا اول مره احكي المشكله ديه بالذات ...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ازيك ياقمر
بصي اول مشكله دي غريبه عليا شويه
بس بجد انا احترمت جدا فيكي شجاعتك
انك قادرة تواجهي نفسك بمشكلتك
واحترمت فيكي اكتر تمسكك بمابدئك
بس عايزة اقولك حاجة
انتي بتفكري تبقي مش كويسه عشان صحابك دايقوكي او خانوكي
طيب فكري كده معايا
هما هيخسرو ايه لو انتي اتغيرتي لاقدر الله
هيفضلو يعيطو يعني ويقولو احنا السبب :d
اكيد كل ده مش هيحصل
والعكس هيحصل
اول حاجة هتخسري نفسك واهلك
كل الناس هتنفر منك ومحدش هيبقى عايز يتكلم معاكي
مستقبلك هيضيع
واصحابك دول هما هما
هيقولو كويس اننا سبناها دي كذا وكذا وكذا
كل ده مش هيحصل اكيد ان شاء الله بس انا بحط ادامك كل اللي هيحصل
عايزاكي بقى اول ماتيجي ف دماغك فكرة زي دي
حطي ادامها الفكرة المقابله ليها
هتلاقي نفسك واحده واحده لما تبدأي تفكري ف اللي هيحصلك
بتكرهي التفكير ف الموضوع ده خالص
لان محدش بيحب يفكر ف حاجة مش بيحبها
المهم كل ماتفكري ف اللي عايزة تعمليه فكري ف اللي هيحصلك من وراه
انتي بجد حاسه ان جواكي كويس من احساسك بالذنب والخوف
في حته تانيه بالنسبه للصدمات اللي بتتعرضيلها
خاولي تغيري نفسك بحيث تتكيفي مع العالم اللي حواليكي
مش تغيري العالم عشان يتكيف معاكي
بمعنى انك تبقى مستعده لاي حاجة من اي حد
انتي مش عايشه مع ملايكة
ومتسلميش قلبك بسهوله لاي حد
حاولي تختاري اللي هتصاحبيهم
وتختبريهم
مش اي واحده تتحط ادامك ف نفس الديسك معاكي مثلاى او كده
خلاص تبقى صاحبتك

هكمل رد باليل
مستنينك تاني ياقمر:friendsxs3:

JusT DreaM 22-10-2009 06:40 PM

اقتباس:

في حاجه تانيه مقصره عليا اني برتاح لشخص ومش قولتله ومش هقوله وهو كويس جدااااا نفسي احكيله كل حاجه لكن هو بعيد عني مسافر ومش عارفه راجع امتي بس محتجاله ع الاقل يبقي في نفس البلد هبقي مطمنه لكن دلوقت قلقانه جدااا عليه وماسكه نفسي مش عارفه اكلمه هو ابن صاحبة ماما لكن مامته اتوفت وماما بتتصل بيه لكن كل فتره ببقي نفسي اخد منها التليفون لكن مش بعرف رغم ان اختي اللي اكبر ني بتكلمه عادي لما ماما بتكون بتكلمه وماما مش بتقول حاجه لانه يعتبر واحد من البيت وماما قالتلي كلميه وانا رفضت وهو بيسال كل مره وانا بقول لماما قوليله اي حاجه عشان هيا عارفه اني هستحي اكلم اي حد وخصوصا هو بلخبط معاه في الكلام

وحاجه مضايقانا كمان بابا علطووول ضاغط عليا ف يالمذاكره ويقول يعايزك زيبنت عمك وابن خالتك دكتوره ومهندسه وصيدلانيه ومذيعه وشغال ضغط ضغط انا كنت كويسه في المذاكره لكن ضغطه زاد عليا اووي من اسبوع كدا بقيت مش بمسك اكتبا بدخل الاوضه واعمل اي حاجه وخلاص وهو كدا مش بيتكلم واللي يستفزني انه شويه يقولي انتي لازم تذاكري كويس ومش تعطلي نفسك وشويه تلاقوه جاي يقومني اعمله حاجه ويعطلني لما اجي اناملي شويه باليل علي الساعه 12 رغم ان ده فوق طاقتي ومش عادتي انام متاخد يقولي لا ذاكري تاني ويجي يصحيني من الساعه 5 ونص الصبح عشان اذاكر مش بعرف اناام خااالص مضايقني في كل حاجه وبقي بيضيع شخصيتي ومش ليا قرار خالص بيكبر اخويا الصغير عليا يعني انا جابلي حاجه لازم يجبله زيها اخويا يضربني ومش اشتكيله ولما اخويا يشتكيله ااني مش بكلمه لانه بيكون مزهقني يروح ممزعقلي وانا مش برضى اقوله ان اخويا الصغير ضربني رغم انه كبير يعني مش لعب عيال في اعدادي و برغم كل ده بابا كان بيحبني جداااااا وانا عارفه كدا كويس لكن متغير معايا رغم اني مش متغيره معاهم في البيت يمكن متغيره لاني بقيت احزن من مما كنت فيه من قبل لكن معني كدا المفروض يقربوا مني ويشفوا فيا ايه مش يغيروا المعامله..

هبقي اكمل بعدين ان شاالله

بالنوسبه بقى لحكايه انك بترتاحي لاخونا ده
انتي شكلك صغيره اصلاً
وانتي اللي فيها دي فترة مراهقه
بحس ان الناس ف فترة المراهقه دي بيبقى عندهم كميه حب رهيبه
عايزين يطلعوها ف اي حد ادامهم
انتي حاولي تملي حياتك
بقرايبك واهلك واصحابك
وحاولي تشغلي دماغك بااي هوايه
والمذاكرة بردو تنفع :d
اصله معروف ان حب المراهقه ده اي كلام
حاولي تتغلبي ع مشاعرك وتكوني اقوى منها

اخر حاجة بالنسبه لباباكي
هو اكيد مش بيقولك ذاكري وكل ده غير عشان عايز مصلحتك
وعايز يشوفك احسن واحده ف الدنيا
يعني عندك انا مثلا ماما كانت كل يوم تصحيني بخناقه
وخناقه خناقه
يعني اتحدف بكتاب مثلا وانا نايمه :d
اصحى الاقي بابا وماما بيشتمو عليا ف الصاله:friendsxs3:
مثلا مرة ماما اتخنقت من قله مذاكرتي
رمتلي الكتب وورق الدروس وكل حاجى واتفرشو كده ف الارض
بس كان يوم سعيد للقطه
تجري تجري وع الورق وتتزحلق
وترجع تاني وتجري تجري
وهكذا يعني :d
من الاخر يعني هما خايفين عليكي
اعملي اللي عليكي عشان يرضو عنك وبالتالي ترضي عن نفسك
وبعدين هي الثانويه عايزة النظام اللي بابكي عايزه
مش مبالغ يعني :)
اخر حاجة بالنسبه لاخوكي ده اخوكي الصغير
يعني حاولي انتي تحتويه
وبعدين دلع العيال الصغيره ده معروف
اكيد اخر العنقود او الولد الوحيد
بردو اخوكي
والدور من ناحيتك انتي
انتي حاولي تقربي منه
وتشاركيه ف اهتمامته
تذاكري معاه مثلا
تتفرجي ع كرتون معاه
كده يعني
بحيث تبقو حاجة واحده
مش يكون هو مصدر ديقك
كل ده
بمشاركتك لاخوكي واهلك
هينسيكي الافكار اللي مدايقاكي
هينسيكي قريبكم ده
هيعيشك ف حياه كويسه
بس بصي للنص المليان من حياتك
يارب اكون قدرت اساعدك
ولو في حاجة مش واضحه ف ردي قوليلي

:friendsxs3:

محبة تاكيشى 02-11-2009 07:31 PM

الحقيقة الموضوع هادف جدا ومميز .....ربنا يبارك فيكوا....

سري جداا 18-11-2009 03:37 PM

السلام عليكم

انا مش بعرف انظم وقتى خاااااالص ودايما بضيع فى وقتى ليل ونهار قدام الكمبيوتر ومش بذاكر والسنة دى بالنسبة لى سنة مهمة جدا وكل ما ادور ع حاجة تفيدنى القي رغى رغى رغى وكل ما اجى اقول خلاص هقعد اذاكر اجى ازهق اقول خلاص هقعد الكمبيوتر شوية وبعد كده اقوم اكمل مذاكرة والوقت يسرقنى واقعد امام الكمبيوتر اليوم كله انا خايف لحسن اجيب مجموع قليل السنة دى وفى نفس الوقت مش قادر اسيب الكمبيوتر خلاص هجنننننننننننننننننننننننننننننن ياريت لو حد يساعدنى
اخوكم فى الله

سري جداا 19-11-2009 02:01 AM

متشكر جدا ياجماعة ان محدش عبرنى ولا رد عليا
واسف لو كنت وثقت فيكم واعتبرتكم زى اخواتى

BaNZeR 19-11-2009 09:36 AM

18-11-2009, 03:37 pm
19-11-2009, 02:01 am
الموضوع بالكاد اكمل 12 ساعة معظمهم في نطاق الاهتمام بالمباراة
وإن كان صبرك ضيقاً إلى هذا الحد فإنه من الطبيعي جداً أنك لا تصبر على الكتاب
وطول ما هو الكمبيوتر حل قدامك لكده
ثق إنك دايماً حتزهق بسرعة ومش حتمسك كتاب

سري جداا 19-11-2009 05:38 PM

شكرا ليك يا بانزر
بس ازاى اقدر امنع نفسى من الكمبيوتر انا لو ماقعدتش ع الكمبيوتر اجنن

BaNZeR 19-11-2009 08:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سري جداا (المشاركة 1749507)
شكرا ليك يا بانزر
بس ازاى اقدر امنع نفسى من الكمبيوتر انا لو ماقعدتش ع الكمبيوتر اجنن

ده بقى مش في مجالي
ده بايدك انت
حسب عزيمتك وارادتك وطموحك في الثانوية العامة
وموازنتك بين مستقبلك والنت

أسيل رزق 19-11-2009 08:51 PM

أنا آسفة على التأخير
الناس كلها اليومين دول مش بتدخل إلا الرياضى و العام
بانزر الله أكبر عليه شغال فى كل حته :d

:::::::

حتة تعلقك بالكمبيوتر دى مش هتتحل إلا بنفسك لازم يكون عندك إصرار أكتر و عزيمة أقوى من كده
و حط فى عقلك دايماً إنك لو ماذاكرتش مش هتلاقى مستقبلك و هيضيع منك بسهولة و لازم تفتكر دايماً إن الكمبيوتر مش هيفيدك زى ما انت هتفيد نفسك بالمذاكرة و لازم تدرب نفسك على البعد عن الكمبيوتر و إمسك نفسك شوية

سيدنا عمر بن الخطاب قال : أ كل ما إشتهيت إشتريت ؟!!

مش كل حاجة نفسنا فيها و رغبتنا فيها كبيرة ننفذها بسهولة .. النفس أمارة بالسوء

هتندم ندم عمرك لو فضلت كده

حاول تمسك نفسك و تبعد أكتر عن الكمبيوتر و شيل حبك ليه و حطه فى القراية أو المذاكرة
و أنا ملاحظة إنك مش عندك صبر فا دى مشكلة أكبر .. لازم تصبر على نفسك و انت بتذاكر ماتقمش على طول اول ما تقعد تذاكر

و ربنا يوفقك

..Just Stop 19-11-2009 09:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سري جداا (المشاركة 1747454)
انا مش بعرف انظم وقتى خاااااالص ودايما بضيع فى وقتى ليل ونهار قدام الكمبيوتر ومش بذاكر والسنة دى بالنسبة لى سنة مهمة جدا وكل ما ادور ع حاجة تفيدنى القي رغى رغى رغى وكل ما اجى اقول خلاص هقعد اذاكر اجى ازهق اقول خلاص هقعد الكمبيوتر شوية وبعد كده اقوم اكمل مذاكرة والوقت يسرقنى واقعد امام الكمبيوتر اليوم كله انا خايف لحسن اجيب مجموع قليل السنة دى وفى نفس الوقت مش قادر اسيب الكمبيوتر خلاص هجنننننننننننننننننننننننننننننن ياريت لو حد يساعدنى

اخوكم فى الله

يعنى المشكلة كلها فى الكمبيوتر
بص يا سرى جدا
المشكلة فيك انت
انت لو حاطط ادامك هدف هتوصله وهتشيل الكمبيوتر دا من دماغك خالص
انما مشكلتك انك بتكسل نفسك بنفسك
انا كنت زيك كدا السنة اللى فاتت مع انى كنت فى اعدادى هندسة ودى اصعب سنة فى هندسة
كنت بقعد علىةى جهاز خارجى فىسيبر كنت بوصل لخمس ساعات فى اليوم ودا من سيبر مش من جهاز فى البيت
بس ربنا ستر وعديت السنة اللى فاتت
السنادى الحمد لله بدخل مرة او مرتين فى الاسبوعع مع انى مدمن نت وكمبيوتر
بس شوية اصرار وعزيمة منك ان شاء الله هتقدر تبعد عنه
حاول تنظم وقتك
محدش قاللك متقعدش ادام الكمبيوتر بس الكلام دا ميبقاش على حساب مزاكرتك
زاكر وخلص مزاكرتك وحدد وقت معين للكمبيوتر ساعة ساعة ونص بالكتير اوى ساعتين فى اليوم
دا فى الاول بس انما لما تدخل على الامتحانات حاول تمنع نفسك منه خالص
ربنا يوفقك ان شاء الله

سري جداا 19-11-2009 11:42 PM

شكرا لمساعدتكم ويارب اقدر ابعد عن النت والكمبيوتر واركز شوية فى المزاكرة
وادعولى ربنا يهدينى وابعد عن العصبية اللى موديانى فى 00000000
الواحد مش ملاحق ع المذاكرة ولا ع الجزاير ولا ع الوزير بتاع التعليم
شكرا ليكم جميعا

The king Boy 02-12-2009 01:12 PM

اقتباس:

اخوكم فى الله

نفس المشكلة عندي

semsema.semsem 06-12-2009 09:53 PM

اقتباس:

اخوكم فى الله

أعتقد إن حضرتك لو فتحت اللينك د

هتلاقى نفس المشكلة وحلها أو أجزاء من حلها

إتفضل اللينك :

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=168666

kleopatra 10-12-2009 01:25 AM

حقيقى انا مش عارفة اقولك ايه بس السؤال انت قريب من ربنا؟
انا مش عايزه اعرف الاجابة بس عايزاك انت تواجه نفسك وتعرفها وان شاء الله هاتستريح . فكرة انك تروح للدكتور دى انا مش متحمسلها قوى بس هى اكيد طبعا مش غلط
وده لان انت مش عندك القدرة انك تواجه مشكلتك اللى انت خايف تبعدك عن دينك وبتفكر فى الانتحار اللى هو اساسا ذنب بترتكبه فى حق نفسك وهيكون مدخلك للنار ربنا يقينا منها.
ازاى هاتقدر تواجه الدكتور وتحكيله اللى فى نفسك بصراحة كأنك قاعد امام المراية وبتشوف نفسك فيها .
ماحدش هايقدر يحل مشكلتك الا انت ولكن احنا بنقولك مجرد اراء تساعدك .
ماتحسس نفسك ان مشكلتك كبيرة وملهاش حل وكمان لا تستهين بها .اقعد مع نفسك وفكر واعرف ايه مشكلتك الحقيقية ولا تضخمها وحاول تتكلم مع والدك ووالدتك صدقنى هيفيدوك كتير صدقنى لانهم اكتر ناس حاسين بيك وفاهمينك. ومتحاولش تهرب من مشكلتك بالانتحار لان ده هايكون بداية المشكلة مش حلها . اى مشكلة فى الدنيا مالهاش الا حل واحد ارجو ان تتخذه حلا وهو
اللجوء الى الله سبحانه وتعالى صلى وادعى واذكر ربنا وصلى على محمد _صلى الله عليه وسلم _صدقنى وبقولها عن ثقة بالله عز وجل هتكون احسن بكتير ونصيحة اخيرة لما بالحاجات اللى بتحسها دى بسرعة قول لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين صدقنى دايما بقولها فى كل وقت وبحس براحة كبيرة وبعد كده قول الاذان علشان تبعد عنك الشيطان وبعد كده قوم صلى ركعتين لله بس يكون ده كله فى خشوع تام ولما تحس النتيجة اشكر ربنا وياريت تتابعنا باخبارك وانا دايما هاتبعك بالرد

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:54 PM.