بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   عندك أي سؤال عن كليه العلوم أو المواد الدراسيه ....أتفضل أدخل (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=76801)

محمودعيد 07-05-2010 03:58 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا مدرس رياضيات ابتدائى خريج تربية اساسى بتقدير مقبول وارغب فى تكملة كلية العوم قسم الرياضيات فما هو المطلوب برجاء الرد الله يكرمك

nourelgna 09-06-2010 10:25 AM

انا عاوزة اعرف هو الى عاوز يتعين معيد فى الكلية لازم ياخذ تقدير الاربع سنين ولا كام سنة واية هو التقدير المطلوب بالنسبة لجامعة عين شمس

clinical chemist0 09-06-2010 08:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nourelgna (المشاركة 2243309)
انا عاوزة اعرف هو الى عاوز يتعين معيد فى الكلية لازم ياخذ تقدير الاربع سنين ولا كام سنة واية هو التقدير المطلوب بالنسبة لجامعة عين شمس

لازم يطلع الاول علي قسمه في المجموع التراكمي للاربع سنين

radium4 14-07-2010 01:47 AM

شباب
لو سمحتوا
انا عندي استفسار
هو ينفع ادخل طبيعة من علمي علوم ... ولا لازم رياضة
علما بان انا جامعة اسكندرية ان شاء الله
و انا سمعت ان في ورقة بتمضي عليها عشان الموضوع ده

محمود عواد 14-07-2010 01:03 PM

اولا انا فى مرحله اولى السنه دى عاوز اعرف التنسيق السنه دى لكلية علوم بيقبل من كام ويا ترى السنه الجايه هينزل ولا هيفضل زى ما هوه ارجو الرد بسرعه وشكررررررررررررررررررررررررررررا

clinical chemist0 14-07-2010 11:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود عواد (المشاركة 2405382)
اولا انا فى مرحله اولى السنه دى عاوز اعرف التنسيق السنه دى لكلية علوم بيقبل من كام ويا ترى السنه الجايه هينزل ولا هيفضل زى ما هوه ارجو الرد بسرعه وشكررررررررررررررررررررررررررررا

السنه دى التنسيق هيقل جدا

وتنسيق كليه علوم بيختلف من سنه لسنه ساعات بتاخد من 95 وساعات من 96 زى 2004 و2007 وساعات من 93 زى 2005 وساعات من 94 وساعات من 92 زى 2008

dodoabuzid 15-07-2010 11:02 PM

أنا قرأت إن فى سنة أولى بيتقسم طلبة كلية العلوم مجموعات على أساس درجات الثانوية أنا قلقانة يعنى مثلا لو أنا جايبة درجة وحشة فى الأحياء ماقدرش بعد كده اتخصص بيولوجى ولا إيه أفيدونى جزاكم الله خيرا

clinical chemist0 15-07-2010 11:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dodoabuzid (المشاركة 2411822)
أنا قرأت إن فى سنة أولى بيتقسم طلبة كلية العلوم مجموعات على أساس درجات الثانوية أنا قلقانة يعنى مثلا لو أنا جايبة درجة وحشة فى الأحياء ماقدرش بعد كده اتخصص بيولوجى ولا إيه أفيدونى جزاكم الله خيرا

ان شاء الله خير

البيولوجى دة شعبه عامه تاهيليه وبعدها يبدا التخصص
وفي كليات بتبدا بالتخصص علي طول من سنه اولي

dodoabuzid 16-07-2010 12:09 AM

جزاك الله خيرا يا دكتور clinical chemist لكن أنا مش فاهمة برده يعنى لو عايزة أكون دكتورة تحليل وحبيت أدرس كيميا حيوية وميكروبيولوجى وأنا جايبة درجة وحشة فى الأحياء ده هيكون مسموح لى ولا لأ ولو التخص بيكون من أول سنة هل ده يعنى إن التخصص هيعتمد على درجات الثانوية ولا برغبتى

clinical chemist0 16-07-2010 12:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dodoabuzid (المشاركة 2412065)
جزاك الله خيرا يا دكتور clinical chemist لكن أنا مش فاهمة برده يعنى لو عايزة أكون دكتورة تحليل وحبيت أدرس كيميا حيوية وميكروبيولوجى وأنا جايبة درجة وحشة فى الأحياء ده هيكون مسموح لى ولا لأ ولو التخص بيكون من أول سنة هل ده يعنى إن التخصص هيعتمد على درجات الثانوية ولا برغبتى

دة يتوقف علي الجامعه للي انتى رايحالها

فيه جامعات بتعملها بدرجة الثانويه

وفيه جامعات سايباها بالرغبه
ولو التخصص من اولي
بردو بيبقي احيانا كدة واحيانا كدة

وممكن تتغير القواعد دى من سنه لسنه

وبالنسبه للتخصصات
فيه ميكروبيولوجى اسبيشيل
وفيه كمياحيويه اسبيشيل
وفيه كمياحيويه وميكروبيولوجى
وفيه كمياء وميكروبيولوجى

والتخصصات دى تختلف من جامعه لجامعه بردو
ممكن تلاقي جامعه فيها التخصص المزدوج بين الكميا الحيوى والميكروبيولوجى
وممكن تلاقي جامعه فيها التخصص المزدوج بين الكميا والميكروبيولوجى
وممكن تلاقي جامعه مفيهاش تخصص مزدوج
وممكن تلاقي جامعه فيها التخصص المزدوج والتخصص الاسبيشيل و
اغلب الجامعات كدة

matrex14 16-07-2010 01:02 AM

انا طالب ازهري وشكلها كده علوم يريت تقولي
ايه احسن الاقسام
انا كنت نفسي ادخل قسم في فزياء او رياضة
بس ناس كتير بتقولي اني لو دخلت اي قسم من دول بعد متخرج حشتغل مدرس
وبيقوليلي ممكن تدخل جولجيا
يريت تقولي ايه رايك ويريت اعرف هما بيدرسو ايه في قسم الجولوجيا

dodoabuzid 16-07-2010 01:56 AM

أنا عاجزة عن الشكر يا دكتور clinical chemist طيب دلوقتى أنا جايبة درجة وحشة فى الأحياء ودرجة حلوة فى الكميا هل تخصص كيميا حيوية بس ممكن أطلع منه دكتورة تحاليل ولا لازم أدرس ميكرو بولوجى وإيه هى التخصصات اللى ممكن أطلع منها دكتورة تحاليل

clinical chemist0 16-07-2010 01:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dodoabuzid (المشاركة 2412361)
أنا عاجزة عن الشكر يا دكتور clinical chemist طيب دلوقتى أنا جايبة درجة وحشة فى الأحياء ودرجة حلوة فى الكميا هل تخصص كيميا حيوية بس ممكن أطلع منه دكتورة تحاليل ولا لازم أدرس ميكرو بولوجى وإيه هى التخصصات اللى ممكن أطلع منها دكتورة تحاليل

اخصائي التحاليل الطبيه ممكن يكون
كميائي طبي وهو اي قسم كيماء(كميا سبيشيل او كمياحيوى او كيما مزدوج) ومعه دبلومه كمياءحيويه

ميكروبيولوجى بس لازم يكون كميا وميكروبيولوجى او كمياحيوى وميكروبيولوجى او كيما مزدوج وياخد دبلومه في الميكروبيولوجى

وممكن يجمع ما بينهم الاتنين اذا كان تخصصه تخصص مزدوج زى الكيماء والميكروبيولوجى وزى الكيماء الحيوى والميكروبيولوجى

alea2009 16-07-2010 02:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة matrex14 (المشاركة 2412260)
انا طالب ازهري وشكلها كده علوم يريت تقولي
ايه احسن الاقسام
انا كنت نفسي ادخل قسم في فزياء او رياضة
بس ناس كتير بتقولي اني لو دخلت اي قسم من دول بعد متخرج حشتغل مدرس
وبيقوليلي ممكن تدخل جولجيا
يريت تقولي ايه رايك ويريت اعرف هما بيدرسو ايه في قسم الجولوجيا

فى قسم الجيولوجيا انت بتدرس كيمياء(لكل الشعب) ورياضيات وفيزياء وحيوان وجيولوجيا عامة والجيولوجيا فيها بلورات وخرائط (الترم الاول) ومعادن وبصريات (الترم الثانى)
مش عارفة المواد وتقسيمها لكل كليات علوم ام بتختلف على حسب الكلية .

matrex14 17-07-2010 02:25 AM

بس انت مجاوبتنيش علي سؤالي هل لو دخلت قسم رياضة او فزياء ده ليه مستقبل وليه مجالات شغل
ولا ادخل احسن قسم جيلوجيا..............

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:58 AM.