بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمي الأزهر الشريف (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=306)
-   -   مستشارك الازهري ( أ/سعيد موسى )للاستفسارات الخاصة بشئون المعلم (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=420998)

لولو222 30-08-2014 03:10 AM

يعنى مجرد ان المعهد بباشر العمل ويمضلى يبقي كدة خلاص ولا لازم اودي مباشرات المنطقة ارجو الرد ضرورى لان دة اخر يوم في الاجازة والناظر مش عايز يباشرلي العمل ولا يعطينى مباشرات الا في اخر يوم مكتوب في الورقة

أ/ سعيد موسى 30-08-2014 07:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لولو222 (المشاركة 5983210)
يعنى مجرد ان المعهد بباشر العمل ويمضلى يبقي كدة خلاص ولا لازم اودي مباشرات المنطقة ارجو الرد ضرورى لان دة اخر يوم في الاجازة والناظر مش عايز يباشرلي العمل ولا يعطينى مباشرات الا في اخر يوم مكتوب في الورقة

بالنسبه لكى مجرد توقيعك يعتبر مباشرة عمل
والناظر تصرفه صحيح لازم كل ذلك بعد اخر يوم فى اجازتك
ثم يرسل المباشرات الى منطقتك بعد انتهاء اجازتك

freeyarheart 30-08-2014 07:34 PM

رد على موضوع الرجوع من إجازة بدون مرتب

السلام عليكم أ/ سعيد موسى زادك الله علما أستأذن من سيادتكم الرد على أ/ لولو حيث أننى من سنتين رجعت من إجازة سفر بدون مرتب وعليها بالآتى : الذهاب إلى قطاع المعاهد الأزهرية أمام كلية البنات ومعها تصريح العمل لتأخذى قرار العودة للعمل تذهبى به إلى المنطقة ليعطيها ورقة توجيه تلفى سبع لفات على كل الأقسام وتروحى المعاشات يوديكى التأمينات تدفعى التأمينات ترجعى تانى المعاشات تصورى دفع التأمينات 10 صور 1 لنفسك 1 لمعهدك الباقى للمنطقة بعد كده تروحى التعيينات يديكى جواب للمعهد المعهد يعملك مباشرة أصل واربع صور
وأهم حاجة تقولى للماهيات فى المعهد أنا دفعت التكافل ليخصمه منك .

أ/ سعيد موسى 30-08-2014 08:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة freeyarheart (المشاركة 5983791)
السلام عليكم أ/ سعيد موسى زادك الله علما أستأذن من سيادتكم الرد على أ/ لولو حيث أننى من سنتين رجعت من إجازة سفر بدون مرتب وعليها بالآتى : الذهاب إلى قطاع المعاهد الأزهرية أمام كلية البنات ومعها تصريح العمل لتأخذى قرار العودة للعمل تذهبى به إلى المنطقة ليعطيها ورقة توجيه تلفى سبع لفات على كل الأقسام وتروحى المعاشات يوديكى التأمينات تدفعى التأمينات ترجعى تانى المعاشات تصورى دفع التأمينات 10 صور 1 لنفسك 1 لمعهدك الباقى للمنطقة بعد كده تروحى التعيينات يديكى جواب للمعهد المعهد يعملك مباشرة أصل واربع صور
وأهم حاجة تقولى للماهيات فى المعهد أنا دفعت التكافل ليخصمه منك .

معذرة اخى الفاضل هناك فرق بين اجازة التعاقد الخارجى او الداخلى وباقى الاجازات لماذا ؟؟؟
اجازة التعاقد الخارجى او الداخلى يكون المدرس فى الاجازة على قوة ادارة البعوث
بينما اجازة رعايه الطفل او رعايه الاسرة يكون المدرس على قوة المعهد
ومن هنا عليها الذهاب الى معهدها وعمل مباشرة العمل فقط من المعهد الذى بدوره يرسلها للمنطقه
كما ذكرت لها وبالنسبه لاجازة التعاقد تذهب الى ادارة البعوث التى تحولها الى المعهد الذى به عجز
وجزاك الله خيرا اخى الفاضل

imagination2200 30-08-2014 08:48 PM

اخصائي مكتبات وتم تعييني علي الدرجة الثالثة و ذلك في 2003 باحد المعاهد الازهرية بالمنوفية ولم احصل علي الدرجة الثانية حتي الان مع انني حضرت التدريب الخاص بها ما هي المشكلة وماذا افعل
ارجو ممن له خبرة بذلك بالرد علي الاستفسار ولكم جزيل الشكر

أ/ سعيد موسى 30-08-2014 09:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة imagination2200 (المشاركة 5983859)
اخصائي مكتبات وتم تعييني علي الدرجة الثالثة و ذلك في 2003 باحد المعاهد الازهرية بالمنوفية ولم احصل علي الدرجة الثانية حتي الان مع انني حضرت التدريب الخاص بها ما هي المشكلة وماذا افعل
ارجو ممن له خبرة بذلك بالرد علي الاستفسار ولكم جزيل الشكر

عندى 2 مدرس نفس موضوعك بالضبط وعند السؤال يقول انتظروا

أحمد ناصر شبيب 30-08-2014 09:20 PM

السلام عليكم
هل تم تعديل قواعد صرف علاوة بدل أعباء الوظيفة ؟
وشكرا

منار على 30-08-2014 10:05 PM

دلوقت ياجماعه هو المفترض ان الناس اللى تعاقدوا مع السلطنه يوثقوا العقود ولا لا لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ العقود جت للناس مع التاشيرات غير موثقه من السفاره العمانيه والناس لما راحت السفاره عشان توثق العقود السفاره مرضيتش توثقها وقالولهم معندناش تعليمات بكدا .........و الناس اللى بتشتغل هنا لما راحت الادارات عشان تقدم على اجازه هناك قالولهم مينفعش الا والعقود موثقه ......... وفيه اللى راح للجنه العمانيه قالولهم المصريين بيعقدوا الاجراءات ودا اللى عندنا وهنشوف بديل .......... طب ايه الحل دلوقت السفاره مش عوزه توثق واللجنه مش عوزه تتعاون والادارات هنا مش راضيه تدى اجازات الا بتوثيق العقود من السفاره وموظفه الاداره عندنا قالت ان توثيق العقود حفظ لحقوقنا وانها لازم تكون موثقه من السفاره وان الامضا والختم اللى على العقد ممكن تزويرهم هل دا صحيح ؟ ................. والناس خلاص اتحددت مواعيد سفرها واتحجزت التزاكر ... طب ايه الحل دلوقت ؟ ومين الصح موقف بعض اداراتنا لان فيه ادارات مشيتها زى القليوبيه وفيه ادارات فى محافظات تانيه ممشتهاش زى دمياط واسكندريه والغربيه والفيوم ؟ مع العلم ان الناس اللى سافرت قبل كدا تعاقد كانت بتوثق عقودها من السفاره عادى لكن المره دى العمانيين مش عاوزين يوثقوا للتعاقدات طب ليييييييه ؟؟؟؟؟؟؟
ملحوظه الكلام دا طبعا محصلش مع الاعارات وخدوا اجازات عادى مع انهم نفس العقد

بالاضافه لان الناس التعاقد اللى اداراتها كانت متساهله ومشت فى اجراءات الاجازه واجه بعضهم مشكله تانيه فى مكتب العمل لان العمانيين عاطيين صوره التأشيره فقط مع انهم كانوا بيدوا اصلها فى السنوات السابقه والموظف مرضيش يطلع تصريح العمل الا باصل التأشيره ؟؟؟؟؟

أ/ سعيد موسى 31-08-2014 07:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد ناصر شبيب (المشاركة 5983899)
السلام عليكم
هل تم تعديل قواعد صرف علاوة بدل أعباء الوظيفة ؟
وشكرا

لم اسمع بذلك والوضع كما هو

ossamabotar 31-08-2014 07:48 AM

لو سمحت استاذي انا جالى دورة تدريبيه لمده اسبوع فى اسكندريه ولم استطع الحضور ايه اللي يترتب على ذللك

نجع خباطه 31-08-2014 12:59 PM

هل يتم اجبار معلم منتدب حاسب الى على تدريس مادة الرياضيات الصف السادس الابتدائى

نادي حميده 31-08-2014 03:39 PM

انا معلم تعيين 22\12\2001 علي الدرجه الثالثه التخصصيه واخذت الدرجه الثانيه في 1\5\2013مع العلم بان الترقيه من الثالثه الي الثانيه 8 سنوات وانا تعديت باربع سنوات هل يحق لي رفع قضيه لتلك المده البينيه انني تساويت مع تعيين 2005 في الترقيه فما الحل افيدوني

m4y2u 31-08-2014 04:13 PM

استفسار وسؤال

استاذنا الفاضل

انا مدرس فيزياء فى معهد فتيات
فيه مدرس فيزياء تعيين 89 كان فى اجازة وعاد
كان معهده الاصلى فى قطاع اخر
يريد العوده على المعهد الذى اعمل به مع العمل بانى فى هذا المعهد منذ 9 سنوات
هل يجوز ذلك
واذا عاد ممكن التفتيش يمشينى ويفضل هو على اساس اننا بندرس نفس المادة وهو اقدم

اذا مشيت ماهى الاجراءات التى تضمن لى حقوقى
وشكرا

سلمى الهوارى 31-08-2014 06:21 PM

لو سمحت استاذ سعيد اولا انا بشكر حضرتك على المجهود الرائع اللى حضرتك بتقوم بيه فى المنتدى وتاعبين حضرتك معانا ربنا يبارك فيك ...........معلش عندى استفسار انا من المثبتين حديثا وكنت رافعة الوجبه وكسبتها بعد ما الورق سافر مصر ورجع على قنا ايه المفروض اعمله وعشان استلم الورق من قنا لازم شخصى ولا ممكن ابعت اى حد يستلمه واسال عليه فى الماليات ولا فين .........ولسيادتك جزيل الشكر

أ/ سعيد موسى 31-08-2014 07:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سلمى الهوارى (المشاركة 5984736)
لو سمحت استاذ سعيد اولا انا بشكر حضرتك على المجهود الرائع اللى حضرتك بتقوم بيه فى المنتدى وتاعبين حضرتك معانا ربنا يبارك فيك ...........معلش عندى استفسار انا من المثبتين حديثا وكنت رافعة الوجبه وكسبتها بعد ما الورق سافر مصر ورجع على قنا ايه المفروض اعمله وعشان استلم الورق من قنا لازم شخصى ولا ممكن ابعت اى حد يستلمه واسال عليه فى الماليات ولا فين .........ولسيادتك جزيل الشكر

عليكى الذهاب الى منطقتك او اى زميل او قريب لاتفرق لان الذهاب سوف يكون للسؤال والمتابعه
والمفروض الورق يكون فى الشئون القانونيه التى تؤشر عليه للماليات للتنفيذ
وورقك سوف يكون فى احداهما ان شاء الله
لكن الاهم هو متابعه الورق فى الماليات لسرعه الصرف وهذا يكون بالمتابعه المستمرة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:23 AM.