بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليـة الحقوق (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=164)
-   -   رابطة كليه الحقوق اسيوط تعليم مفتوح (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=253711)

ابو عمر علاء 24-06-2011 09:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نهلة_ (المشاركة 3584853)
كيف احوال الامتحانات معكم

مادة اللغة المقرر فيها اية لو سمحتوا

السلام عليكم
المقرر مادة اللغه برغم هذا السؤال متاخرا جدا اختى نهله واعتقد اننا سبق وان وضعنها ومع ذلك هو الاتى
ص 3 القطعة الاولى والثانية و
كمات ص 4 ، 5
ص 6 القطعة الاولى
ص 8-9 كلمات كلها مقرره
ص 10 القطعة الاولى
ص 11 - 12 كلمات
ص 13 القطعة الثانية
ص 14 نصفه الصفحه
ص 15 - 16 مقرره
ص20 القطعة الاولى والثانية
ص28 كلها الاولى هامه جدا
ص 32-33-34 كلمات مقرره
ص 37 كلها
ص 38 القطعة الاولى
ص 41 اول خمسة كلمات حتى الحد من الفقر
حبب اعرف من الزملاء والزميلات كيف يفعلون فى اللغه انا عن نفسى برغم انى عندى امتحانات الاعوام العشر السابقة وايضا اشتريت مذكرة ملخصه جدا عن الامتحان بها القطع المترجمه من عربى الى انجليزى والعكس وكلمات مترجمه ومع ذلك مش فاهم اى حاجه فيها لان عقدتى اللغه وربنا يستر
ابو عمر علاء

دعاء سوهاج 24-06-2011 11:23 PM

بالنسبة للغة احنا فى سوهاج اخذنا محاضرة واحدة بس عن طريق الشاشة مباشر من اسيوط والدكتور اكد على كلمة حفظ السلم والامن الدوليين وقال انا هجيبها فى الامتحان اكيد وكلمة حقوق الانسان والحريات الدينية ولكن الكلمة الاولى اكد عليها وانا بصراحة لايصة ومش عارفة اعمل اية اى حد يا جماعة يتوقع شىء يقولة لانة طبعا فية ناس قوية فى اللغة

asdfgh111 25-06-2011 09:40 AM

السلام عليكم بالنسبة للغة هما في موضوعين مش هايطلع منهم الامتحانالاول محكمة العدل والثاني الجمعية العامة بس انا برشح الاول بالنسبة

ابو ريناد احمد 25-06-2011 07:10 PM

لوسمحت يااخ المنياوى وضع الامتحان اللغه اللى انتوا اخدوتوة ومش راضيين تحطوة بسرعه

دعاء سوهاج 25-06-2011 11:18 PM

الاخوة الزملاء انشاللة تكونو ا موفقين فى امتحان اللغة طمنونى وياريت يل جماعة حد يتعب ويكتبلى امتحان اللغة يعنى القطعة اسمها اية والكلمات اللى جات حتى علشان متتعبوش اكتبو الكلمات كلها بالعربى رجاء منكم لو تعبتوا ارجوكم واشكر جميع الاخوة وبالنجاح انشاللة

دعاء سوهاج 25-06-2011 11:22 PM

انا فى انتظار وفى احتياج شديد لامتحان اللغة رجاء حد يتعب ويكتبة واكون متشكرة خالص خالص على تعبة اختكم دعاء سوهاج

mahmoudalboss 25-06-2011 11:43 PM

اى واحد عندة امتحان سابق او امتحن فى اى محافظه ينزل الامتحان ويحطه فى الموقع هنا ياريت يا جماعه وبسرعه بسرعه

ابو عمر علاء 26-06-2011 12:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دعاء سوهاج (المشاركة 3591405)
انا فى انتظار وفى احتياج شديد لامتحان اللغة رجاء حد يتعب ويكتبة واكون متشكرة خالص خالص على تعبة اختكم دعاء سوهاج

السلام عليكم
اختى العزيزة دعاء اسيوط لم تمتحن اللغه وانا شاء الله يوم الاثنين وربنا يستر ونحاول نقولك كان عن اية

دعاء سوهاج 26-06-2011 03:03 AM

اشكرك اخى ابو عمر علاء وربنا يوفقكم فى امتحان اللغة انا كنت فاكرة ان الامتحان السبت انهاردة انا اسفة ومش عارفة انتو امتحنتو اية طمنونا عليكم وكل الاخوة فى المنتدى واللة يوفقكم بالنجاح انشاللة وشكرااااااااااااااا

ابو عمر علاء 27-06-2011 12:02 AM

القطعة الاولى عن الامم المتحده
مصطلح الامم المتحده استخدم لاول مره للاعلان عن الامم المتحده فى الاول من يناير 1942 اثناء الحرب العالمية الثانية ، عندما دعى مندوبى 26 دولة حكومتهم للاستمرار فى الحرب معا ضد دول المحور
هذه هى القطعه الاولى وعنوانها بالانجليزية the United Nat
القطعة الثانية
الجمعية العامة: The General Assembly
الجمعية العامة هى الجهاز الرئيسى فى الامم المتحدة ، وتتكون من مندوبين من كل الدول الاعضاء ، ولكل واحد منهم صوت واحد ، ومن القرارات فى المسائل الهامه ، تلك المتعلقة بالسلم والامن ، وقبول الاعضاء الجدد ، والامور المتعلقة بالميزانية وتتطلب ثلثى الدول الاعضاء ( الاغلبية ) والقرارات حول الموضاعات الاخرى تتم الموافقة عليهخا بالاغلبية البسيطة
القطعة الثالثة
مجلس الامن The Securty Council
طبقا للميثاق يملك مجلس الامن مسئولية اولية ، من اجل المحافظة على السلم والامن الدوليين
ويجب على مندوب كل دوله من الدول الاعضاء ان يتواجد بصفة دائمة فى مقر الامم المتحده

ابو عمر علاء 27-06-2011 12:06 AM

القطعة الثالثة محكمة العدل الدولية محكمة العدل الدولية هى الجهازالقضائى الرئيسى فى الامم المتحده ومقرها ميدان السلام فى هولندا بدا العمل بها فى 1946 زعندما حلت محل المحكمة الدائمة للعدالة الدولية التى كانت توجد فى ميدان السلام منذ عام 1922 ونقوم بمهمتها طبقا للائحة متشابهة لسابقتها التى كانت جزء اساسى من ميثاق الامم المتحده

نانا شطورة 27-06-2011 03:06 PM

السلام عليكم اود ان اطمئن علي الاخ ابو عمر علاء عملت ايه ف امتحان النهارده ؟؟؟؟؟ .... ولو سمحت يا استاز علاء عايزة اسئلة امتحان حقوق انسان اللي اداها لنا الدكتور او اللي انتا متوقعها ف الامتحان ... وجزيل الشكر لحضرتك

دعاء سوهاج 27-06-2011 10:59 PM

اشكرك شكرا جزيلا اخى ابو عمر واتمنى ان تكون قد توفقت فى امتحان اللغة بس انا عندى سؤال هو الامتحان عبارة عن ثلاثة اسئلة كلهم قطع ؟ لا يوجد كلمات ؟ ارجو الرد على سؤالى اخى ابو عمر وشكرا جزيلا لمجهودك

ابو عمر علاء 28-06-2011 12:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دعاء سوهاج (المشاركة 3603127)
اشكرك شكرا جزيلا اخى ابو عمر واتمنى ان تكون قد توفقت فى امتحان اللغة بس انا عندى سؤال هو الامتحان عبارة عن ثلاثة اسئلة كلهم قطع ؟ لا يوجد كلمات ؟ ارجو الرد على سؤالى اخى ابو عمر وشكرا جزيلا لمجهودك

السلام عليكم
امتحان اللغه اليوم اقدر اقول ربنا يستر فيه لانى ضعيف جدا فى اللغه وعكيتى على قد ما اقدر المهم الامتحان كان عبارة عن ثلاثة اسئلة واحد قطعة انجليزى عن مجلس الامن وكان مطلوب ترجمتها والثانى كان قعطة عربى والمطلوب تحويلها الى الانجليزية والثالث مصطلحات عربية والمطلوب تحويلها الى انجليزى كانت عن محكمة العدل الدولية ومعذرة الورقه ليست معى ونسيت الكلماتلمهم الرابع كان كلامات انجليزية والمطلوب تحويلها الى عربى وكانت الكلمات عن اللجان وهم اربعة اسئلة القطعتين كل واحده عليه 4 درجات والمصطلحات عليه كل واحده 6 درجات هذه هو امتحان اللغه اليوم
وبالتوفيق لكم ان شاء الله
اخيكم ابو عمر واشكركم جدا على مشاركتكم معنا وعلى سؤالكم عنى جزاكم الله خيرا

ابو عمر علاء 28-06-2011 04:05 PM

[quote=نانا شطورة;3600281]السلام عليكم اود ان اطمئن علي الاخ ابو عمر علاء عملت ايه ف امتحان النهارده ؟؟؟؟؟ .... ولو سمحت يا استاز علاء عايزة اسئلة امتحان حقوق انسان اللي اداها لنا الدكتور او اللي انتا متوقعها ف الامتحان ... وجزيل الشكر لحضرتك
السلام عليكم
اختى الفاضله نانا اولا اشكركى على السؤال عنى وبارك الله فيكى وثانيا امتحان اللغه والله منا سبق وان قلت الواحد حل على قد ما قدر لا اغلبنا مبيعرفش لغه وثالثا ساضع لكم ان شاء الله الاسئلة المتوقعه فى مادة حقوقو الانسان
ابو عمر علاء

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:27 PM.