بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   "ملتقى طلاب 3 ثانوي" (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=343754)

Dr/yara 29-09-2009 02:24 AM

اذيكم يا جماعه على فكره انا لسه جديده فى المنتدى ودى اول مره اشوف التوبك على فكره الفكره عجبتنى جداا انا عارفه ان الرد هيكون فى اخر صفحه يعنى متاخر عن الرد عن الفكره بس انا قولت ارد وخلاص وقريت فى اخر صفحه راى سرى جدا حول الدروس واسمحلى يا سرى ارد عليك من اخت اكبر لسه مخلصه ثانويه عامه ورايحه اعدادى صيدله
انت شكلك مبتحيش موضوع الدروس بس صدقنى مدرسين المدرسه مهما يكونوا كويسين وعندهم ضمير عمر ما المنهج بيخلص فى المدرسه واذا كنت ناوى تروح فى الاخر فانت لما تيجى تروح فى الاخر هتحس انك تايه شويه فى وقت مينفعش ثانيه فيه تضيع
اما بالنسبه لموضوع الشرح صدقنى انا برده كنت بكره اسمع الشرح مرتين فكنت بركز كويس مع استاذ الدرس واخلى الفصل ملراجعه لان الدرس عاده بيبقى سابق الفصل بكتير لان المدرس بيبقى عايز يحل ويراجع غير مدرس الفصل سورى يعنى بتبقى مش فرقه معاه كتير وبالنسبه للوقت فكلنا كنا بناخد دروس وبنروح المدرسه عادى يعنى وكنا منظمين الوقت والحمد الله ربنا وفقنا ودخلنا اللى احنا عايزينه ده غيلر كمان ان زاميلك فى الفصل هيبقوا بيخدوا دروس وبيرحوا المدرسه وبيذكروا للدروس وبيمتحنوه وكده يعنى انت هتلاقى الموضوع ماشى لوحده وان اشاء الله يوفقكم كلم وتدخلوا اللى انتم تتمنوه واسمحلى اسالك كام سؤال كده انت لسه رايح تانيه صح باين من كلامك طيب انت ذاكرت اد ايه فى اللنتى زاكرته وعامل ايه فيه وبتحل فى كتب خارجيه ولا لسه

MatreX50 03-10-2009 10:02 AM

أنا عايز أعرف حاجة واحدة بس
الاخ سري جدا الاولاني خالص راح فين وليه محدش فتح مشكلته تاني
أنا لغاية دلوقت مفهمتش إيه اللي بيعانيه بالضبط
عشان كده يا ريت لو هو قرا كلامي يا ريت يرجع يكمل موضوعه ويحكي الحاجة اللي بيقول اننا مش هنصدقوه فيها
عشان أنا شايف إن دي هي المشكلة الوحيدة الغامضة بالنسبة لي
أرجو عدم التنفيض :d

أسيل رزق 04-10-2009 12:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة matrex50 (المشاركة 1656366)
أنا عايز أعرف حاجة واحدة بس
الاخ سري جدا الاولاني خالص راح فين وليه محدش فتح مشكلته تاني
أنا لغاية دلوقت مفهمتش إيه اللي بيعانيه بالضبط
عشان كده يا ريت لو هو قرا كلامي يا ريت يرجع يكمل موضوعه ويحكي الحاجة اللي بيقول اننا مش هنصدقوه فيها
عشان أنا شايف إن دي هي المشكلة الوحيدة الغامضة بالنسبة لي
أرجو عدم التنفيض :d

و الله إحنا بنساعد أى حد محتاج مساعدة

ahmed hesham mohamed 05-10-2009 01:04 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا احمد لسه جديد ف المنتدى ورايح تانيه ثانوى

انا مش عاوز ازعجكوا والله بس انتوا جيتولى نجده من عند ربنا

مشكلتى هى ان انا كنت شاطر جدا وكنت بجيب درجات عاليه خالص فى كل السنين من اول ما بدأت دراسه

وكنت بطلع من الاوائل
بس فى تالته اعدادى لقيت نفسى مع اصحاب بياخدونى للعب وعدم المذاكره والموضوع استمر لحد دلوقتى

وجيبت فى تالته اعدادى واولى ثانوى درجات وحشه خالص خالص خالص

ومشكلتى بقى انى بقيت مش بعرف اقعد على الكتاب وحاسس ان تانيه ثانوى دى طويله اوى وممله

وحاسس ان انا مهما ذاكرت فى الاخر مش حجيب حاجه وثقتى بنفسى بقت صفر وبالاخرين كمان

ارجوكم ارجوكم ارجوكم اى حد يساعدنى والله حكون شاكر ليكم اوى وربنا يسعدكم ويوفقكم
مع العلم يا جماعه ان صحابى دول فيهم واحد معايا من زمان وشاطر خالص كنت انا وهو لوحدنا بس بعد كده
اتصاحبنا على اتنين مش بيذاكروا خالص وضيعونا معاهم وانا مش عارف اسيبهم او ما اسيبهومش ولو سيبتهم اسيبهم ازاى؟

اخوكم فى الله احمد

أسيل رزق 05-10-2009 07:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed hesham mohamed (المشاركة 1660740)

مشكلتى هى ان انا كنت شاطر جدا وكنت بجيب درجات عاليه خالص فى كل السنين من اول ما بدأت دراسه

وكنت بطلع من الاوائل
بس فى تالته اعدادى لقيت نفسى مع اصحاب بياخدونى للعب وعدم المذاكره والموضوع استمر لحد دلوقتى

ومشكلتى بقى انى بقيت مش بعرف اقعد على الكتاب وحاسس ان تانيه ثانوى دى طويله اوى وممله

وحاسس ان انا مهما ذاكرت فى الاخر مش حجيب حاجه وثقتى بنفسى بقت صفر وبالاخرين كمان

ارجوكم ارجوكم ارجوكم اى حد يساعدنى والله حكون شاكر ليكم اوى وربنا يسعدكم ويوفقكم
مع العلم يا جماعه ان صحابى دول فيهم واحد معايا من زمان وشاطر خالص كنت انا وهو لوحدنا بس بعد كده
اتصاحبنا على اتنين مش بيذاكروا خالص وضيعونا معاهم وانا مش عارف اسيبهم او ما اسيبهومش ولو سيبتهم اسيبهم ازاى؟

اخوكم فى الله احمد

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

أهلاً بيك معانا فى المنتدى

بالنسبة للمشكلة واضح إنك قبل 3 إعدادى ماكنتش بتلعب أو ماعشتش طفولتك أوى علشان كده أول ما لقيت اللعب و الذى منه دخلت فيه و بقيت بتعوض اللى راح منك فى المذاكرة

بالنسبة لأصحابك الى بتسأل أسيبهم ولا لأ .. فا الطبيعى إنك تسيبهم يعنى تخلى علاقتك بيهم سطحية و لما يقولولك تعالى نروح المكان الفلانى إعتذرلهم و وضح اسبابك بعيد عن إنك عايز تذاكر

بالنسبة لصاحبك اللى بتقول إنه شاطر لو هو لسه شاطر يبقى لازم تقوله إنكم تبعدوا عن أصحابكم التانيين و تشجعوا بعض على المذاكرة

نيجى بقى للمذاكرة و المشكلة الأكبر .. بما إنك إعترفت إنك غلطان و حاسس بخطورة المشكلة فا ده هيسهل إنك ترجع شاطر زى الأول بس عايز شوية مجهود منك

لازم أول حاجة تفتكر كل ما تتخنق من المذاكرة إنك لو مذاكرتش هيكون يوم النتيجة لا قدر الله أكتر يوم نفسك تنساه فى حياتك و تخيل بيتكم و هو كله حزن و ضيق من النتيجة و تخيل برده لما تذاكر و تجتهد البيت هيكون مليان فرحة و جمال و يبقى أسعد أيام حياتك

و حاول على قد ما تقدر تقنع نفسك إنك بتتسلى أو بتلعب مش بتذاكر أو مجبر على المذاكرة .. إعتبر المذاكرة جزء من اللعب

لما تزهق من المذاكرة كتير و بدل ما كل شوية تقوم من على المذاكرة خليك فى المكان اللى بتذاكر فيه سواء على المكتب او فى أى مكان و ارسم أو شخبط أو اكتب اى حاجة أو اقرا مجلة .. إلخ ، و بعد 10 دقايق إرجع ذاكر تانى

و لما تتخنق خالص بقى خلى قوم إتوضا و صلى ركعتين أو إعمل البريك بتاعك وقت الصلاة

حاول تنجز جزء كبير من المذاكرة علشان لما تزهق و تقوم من على المذاكرة تكون أنجزت جزء كويس منا للى عليك

آسفة على تأخيرى فى الرد .. كتبته مرتين و النت فصل :(

يا رب أكون قدرت اوضحلك نقط اساسية تمشى عليها و أكون قدرت أفيدك بشىء

و ربنا يوفقك

JusT DreaM 05-10-2009 08:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed hesham mohamed (المشاركة 1660740)

وكنت بطلع من الاوائل

اخوكم فى الله احمد

هرد هنا اول ماصحى ان شاء الله
بلزم نفسي بس عشان عارفاني:bosyht9:

سري جداا 08-10-2009 12:03 PM

السلام عليكم

اولا انا حاسه ان حياتى اتغيرت خالص بقيت إنسانه تانيه خاااااالص

يعني انا فى الأول كنت ناجحه وبطلع م الأوائل وكده

وكمان طريقة معاملتى مع اهلى كانت كويسه جدا

بس لقيت نفسي فجأه أتغيرت

بقيت أفكر فى حاجات عمرى ما فكرت فيها

وعلطول حاسه انى حزينه جدا

ومكتئبه بس مش عارفه أيه السبب

حياتى كلها بقت كئيبه وحزينه

كل ما بحاول افرح الاقى اى حاجه تحصلي تخليني حزينه

ارجوكم مستنيه ردكم

JusT DreaM 08-10-2009 01:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed hesham mohamed http://www.thanwya.com/vb/life/buttons/viewpost.gif

وكنت بطلع من الاوائل

اخوكم فى الله احمد

ازيك يااحمد عامل ايه
معلش نمت كتير اوي لسه صاحيه اهو :d
مشكلتك ع فكرة مش مشكله اصلا
طول مانت عندك احساس ان في مشكله
وعارف ايه هي
دي اول الطرق للحل
اولا بالنسبه لاصحابك
طول ماهما محترمين ومشكلتهم بس اللعب وعدم المذاكرة
انت ممكن متخسرهمش خالص
يعني حاول ف دروسك وانت بتتفق مع المندرسين تبقى ف مجموعات غيرهم
انت وصاحبك
لو هو بقى زيهم ومش سهل يتغير
بردو ابعد عنه ف الدروس
وف وقت فراغك ممكن تبقى تنزل تخرج معاهم
عشان متبقاش خسرتهم
ده لو هما محترمين انما غير كده
يبقى تنتهز فرصه الثانويه وكده وخلاص ابعد عنهم
دي اول حاجة
بالنسبه بقى للمذاكرة
ف طبيعي انك بقالك فترة مش بتذاكر مش هيكون ليك نفس للمذاكرة
يعني لسه متعودتش
بص انت حاول تشجع نفسك
يعني ظبط لنفسك مكان بتحبه اقعد ذاكر فيه
وحاول تهوي الاوضه اللي بتذاكر فيها
وحاول تختار الوقت اللي بتحبه ذاكر فيه
يعني وفر لنفسك جو منعش كده
وحاول تبدأ بالمواد اللي بتحبها
والزم نفسك بجدول بالساعات عشان تلتزم بيه
وممكن كمان تعمل لنفسك متلا ساعة الا ربع مذاكرة وربع ساعه ريست ف وقت مذاكرتك
واعمل لنفسك حافز
بمعنى انك تكافئ نفسك لما تحسن انك انجزت
وتعاقبها لما تحس انك مقصر
وانت اللي تحدد مكافئتك وعقابك حسب الحاجات اللي بتحبها
ممكن كمان
تتفق مع صاحبك وتشجعو بعض
يعني تتفقو ع حاجة تخلصوها سوا ف وقت معين
كده يعني
وشد حيليك
واحنا موجودين بردو
يلا عايزين نقولك يادكتور ولا ياباشمهندس
اللي انت عايزه يعني :d

JusT DreaM 08-10-2009 03:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سري جداا (المشاركة 1667930)
السلام عليكم

بس لقيت نفسي فجأه أتغيرت

ارجوكم مستنيه ردكم

وعليكم السلام
ازيك ياسري جدا
بصي انا مش هقدر افيدك اوي ف الحكايه دي
بس انا عايزاكي تراجعي حياتك تاني
ممكن تكوني بعدتي عن ربنا
مثلا تكوني مش بتصلي باانتظام
في معصيه معينه يعني بتعمليها
حاولي تقربي من ربنا اكتر
وحاول تطردي اي فكرة مش حاباها من دماغك
وكمان املي يومك متخليهوش فاضي
يعني ذاكري كتير
خلصتي مذاكره اخرجي
او اقري او اتفرجي ع التلفزيون
ومتقعدي مع نفسك كتير
قربي من ربنا اوي
وصاحبي ناس كتير واملي حياتك
اعتقد ان ده افضل حل
بس انتي مش موضحه مشكلتك اوي
اي حاجة تعوزيها تاني احنا موجودين
منورة ياقمر :)

BaNZeR 09-10-2009 02:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سري جداا (المشاركة 1667930)
السلام عليكم

بس لقيت نفسي فجأه أتغيرت

ارجوكم مستنيه ردكم

يضطر الانسان أحياناً إلى تغيير مسار حياته جزئياً او كاملاً
اقدر اقول مش احياناً كمان بل غالباً
فهذه إحدى صفات فترة المراهقة

التغير في كل شيء
خاصة المعاملة مع الاهل
وذلك لاحساس الابن أنه صح دائماً ويجب ان يكون له رأيه الخاص في كل شيء

هذا من حقك ولكن عليك ايضاً تنفيذ اوامر والديك حتى ولو ظننت أنه خاطئاً
فهم في النهاية يخافون عليك ويخشون ما لا تعرفه

زمان كان الواحد دايماً فرحان
وده شيء طبيعي لأنه كان الواحد خالي من الهم
كل قرايبك بيحبوك بيدلعوك بيجيبولك اللى عايزه

مش محتاج تعمل حاجة لنفسك مش محتاج تذاكر مش محتاج تزعل غير لما تجوع

لكن مع الوقت كل واحد اهتماماته وواجباته بتزيد
يبقى لازم الواحد حياته تتغير عن زمان
مش حيفضل طول حياته يضحك ويفرح وخلاص

بس مش كل الدنيا احزان عشان نعممها حوالينا كلها

لازم نبص بنظرة متزنة للأمور

وبما إنه كلامك كان عام وموضحتيش ايه نوع المشاكل اللى بتقابلك والاحزان
فانا حاولت برده اتكلمت بشكل عام لعل يكون فيه ما يفيد

لو قعدنا نقارن بين زمان ودلوقتي حنتعب كتير
لكن ممكن نقارن بين دلوقتي واللى نقدر نبقى عليه في المستقبل

والحياة ماهي برهة صغيرة حقيرة لا تستحق منا البكاء ولا الشهيق ولا النحيب
ولكن علينا ايضاً الا نتخذها كلها هزواً ولهواً

فلنعمل ونعد لحياتنا الخاصة التي نريدها نحن لا التي تريدنا الدنيا عليها

ahmed hesham mohamed 10-10-2009 11:48 PM

والله يا جماعه مش عارف اقولكم ايه

متشكر متشكر متشكر

انا اتكلمت مع صاحبى ده

ان انا وهو واتنين تانيين صحابنا برده بس مش اوى اننا نذاكر سوا ونبقى مع بعض فى كل حاجه

بس هو فيه سؤال محيرنى احنا فينا 3 عاوزين هندسه بترول وواحد عاوز طب

هل ممكن نحقق ده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Sherif Elkhodary 12-10-2009 11:13 AM

مفييش حاجة مستحيلة
مش كل اللي بيطلع بمجموع في الثانوي بيبقي شاطر وعبقري
اهم حاجة انك تركز في مذاكرتك و في موادك
الثانوية العامة دي تافهة
و هتندم بجد في الكلية لو معرفتش تحقق فيها اكبر عدد من الدرجات
هي بجد سهلة بالنسبة للكلية
حاول تركز فيها و ان شا ءالله ربنا هيكرمك
بالتوفيق للجميع
في امان الله

احمد رضا 15-10-2009 02:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed hesham mohamed (المشاركة 1674409)
والله يا جماعه مش عارف اقولكم ايه

متشكر متشكر متشكر

انا اتكلمت مع صاحبى ده

ان انا وهو واتنين تانيين صحابنا برده بس مش اوى اننا نذاكر سوا ونبقى مع بعض فى كل حاجه

بس هو فيه سؤال محيرنى احنا فينا 3 عاوزين هندسه بترول وواحد عاوز طب

هل ممكن نحقق ده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

علي قدر الجهد المبذول تأتي النتائج
لو انت واثق في ربنا تمام الثقة إنك لو اديته حقك هيديلك حقك " أنا عند ظن عبدي بي "
مفيش كلام لازم يتحقق
:)
ربنا يوفقك

JusT DreaM 15-10-2009 06:37 PM

يعني تشد حيلك وربنا مش هيضيع تعبك اكيد ان شاء الله
وهيديك اللي كاتبلك انه فيه خير
حتى لو مش هندسه
المهم تعمل اللي عليك
وان شاء الله ربنا يحققلك كل احلامك

سري جداا 20-10-2009 11:04 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشاكلي كتير لكن اغلبها مكرره قبل كدا وبحاول استفيد من ردود حضراتكم لكن الاهم المشكله ديه

انا بخاف من نفسي والسبب ده مخليني مش بثق اطلاااقاافي نفسي يعني هقولكم حاجه انا مش همدح في نفسي لكن هقول اللي ليا واللي عليا الحمد لله مش عمري لا كلمت شباب( بس كلمت واحد ع النت لكن باسلوب محترم جداااا لمجرد اني بحاول اهرب من الدنيا اللي انا فيها ) ولا مشيت معاهم ولا اتصلت بحد ولا حااجه ... لغاية هنا كويس بس اللي مش كويس انا من كتر المشاكل اللي حصلت حوليا في الفتره اللي فاتت والخدع والخيانه (مش خيانة حبيب .. خيانة اصدقاء )والصدمات اللي حصلت انا بقيت بميل لاني ابقي مش كويسه يعني هقولكم حاجه بجد مكرهاني في نفسي لغاية اوقتي نا مره كنت في البحر السنادي وكان بابا واخواتي طلعوا ع الشط وانا كنت لوحدي جوا كان في شباب قريبيين مني شويه والله كنت هروح اكلمهم واقعد معاهم وقعدت اقول انا ليه كويسه ما اجي اجرب ابقي وحشه شويه اهو اي تغير يحصل في حياتي والسلام ومره فكرت اشرب سجاير او مخدرات ومره قولت ياللا ابقي بنت مش محترمه خااااااالص وياللا ان شا الله ارقص بس كنت بفضل ماسكه نفسي بالعافيه والحمد لله حتي الان مش عملت حاجه من دول لكن مازلت خايفه برضه ..

انا اسفه للكلام اللي كنت بستخدمه بس انا اول مره احكي المشكله ديه بالذات ...

في حاجه تانيه مقصره عليا اني برتاح لشخص ومش قولتله ومش هقوله وهو كويس جدااااا نفسي احكيله كل حاجه لكن هو بعيد عني مسافر ومش عارفه راجع امتي بس محتجاله ع الاقل يبقي في نفس البلد هبقي مطمنه لكن دلوقت قلقانه جدااا عليه وماسكه نفسي مش عارفه اكلمه هو ابن صاحبة ماما لكن مامته اتوفت وماما بتتصل بيه لكن كل فتره ببقي نفسي اخد منها التليفون لكن مش بعرف رغم ان اختي اللي اكبر ني بتكلمه عادي لما ماما بتكون بتكلمه وماما مش بتقول حاجه لانه يعتبر واحد من البيت وماما قالتلي كلميه وانا رفضت وهو بيسال كل مره وانا بقول لماما قوليله اي حاجه عشان هيا عارفه اني هستحي اكلم اي حد وخصوصا هو بلخبط معاه في الكلام

وحاجه مضايقانا كمان بابا علطووول ضاغط عليا ف يالمذاكره ويقول يعايزك زيبنت عمك وابن خالتك دكتوره ومهندسه وصيدلانيه ومذيعه وشغال ضغط ضغط انا كنت كويسه في المذاكره لكن ضغطه زاد عليا اووي من اسبوع كدا بقيت مش بمسك اكتبا بدخل الاوضه واعمل اي حاجه وخلاص وهو كدا مش بيتكلم واللي يستفزني انه شويه يقولي انتي لازم تذاكري كويس ومش تعطلي نفسك وشويه تلاقوه جاي يقومني اعمله حاجه ويعطلني لما اجي اناملي شويه باليل علي الساعه 12 رغم ان ده فوق طاقتي ومش عادتي انام متاخد يقولي لا ذاكري تاني ويجي يصحيني من الساعه 5 ونص الصبح عشان اذاكر مش بعرف اناام خااالص مضايقني في كل حاجه وبقي بيضيع شخصيتي ومش ليا قرار خالص بيكبر اخويا الصغير عليا يعني انا جابلي حاجه لازم يجبله زيها اخويا يضربني ومش اشتكيله ولما اخويا يشتكيله ااني مش بكلمه لانه بيكون مزهقني يروح ممزعقلي وانا مش برضى اقوله ان اخويا الصغير ضربني رغم انه كبير يعني مش لعب عيال في اعدادي و برغم كل ده بابا كان بيحبني جداااااا وانا عارفه كدا كويس لكن متغير معايا رغم اني مش متغيره معاهم في البيت يمكن متغيره لاني بقيت احزن من مما كنت فيه من قبل لكن معني كدا المفروض يقربوا مني ويشفوا فيا ايه مش يغيروا المعامله..

هبقي اكمل بعدين ان شاالله

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:49 PM.