بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الجامعات الخاصة والمعاهد (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=167)
-   -   اى شىء عن الهندسة اتفضل هنا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=397938)

obuida 23-07-2012 07:42 AM

هاااااااااااااااااار اسود

دى شكلها نفخ ربنا يستر

طيب ممكن اخد كورس انجليزى ولا حاجه

وهل الموضوع صعب؟؟

بس انا بجد بحب المجال دا ونفسى ادرسه وعندى طموح كبير فيه

titi1 23-07-2012 07:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة obuida (المشاركة 4671451)
هاااااااااااااااااار اسود

دى شكلها نفخ ربنا يستر

طيب ممكن اخد كورس انجليزى ولا حاجه

وهل الموضوع صعب؟؟

بس انا بجد بحب المجال دا ونفسى ادرسه وعندى طموح كبير فيه

لا ما تاخد اى كورس الان الموضوع مش مستاهل انت لسة مش عاوز تصدق ان الموضوع سهل والله سهل

طيب ما انا كنت ثانوى عربى وما كنت كويس فى الانجليزى ويمكن اكون اقل منك فى الانجليزى لاكن لان بقيت كويس جدا فية وما اخد ولا كورس بس اعتمد على نفسى يعنى اول مرة كان صعب الدراسة بالانجليزى لان لو فتحت كتاب عربى ما اعرف اذاكرة لازم انجليزى ههه

واعرف شىء طالما انت عندك طموح تكبر بسرعة يبقى هتاخد بعد كدة ماجستير ودكتراة ان شاء الله ودة وانت بتحضر الماجستير بتعمل ابحاث من الاف الصفحات كلها انجليزى مافية كلمة عربى يعنى انسى بقى العربى لان حياتك بعد كدة انجليزى ودة احسن ليك لانها لغة مهمة ومطلوبة من المهندس

obuida 23-07-2012 07:55 AM

ربنا يطمنك

طيب مفيش روشتة عاالسريع كده اعمل ايه فالأول كده

تعبتك معايا يا خالود ^_^

titi1 23-07-2012 08:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة obuida (المشاركة 4671461)
ربنا يطمنك

طيب مفيش روشتة عاالسريع كده اعمل ايه فالأول كده

تعبتك معايا يا خالود ^_^

ولا يهمك اسئل براحتك

بص اول شىء كل جامعة او معهد بيختلف عن الاخر يعنى نظام الدراسة فى الروسية مختلف عن معهد سموحة فالكلام الى هقولة لك هيكون عمومى مش يعنى ممكن يكون فية اختلافات على حسب نظام معهدك

دلوقتى انت اول ما تروح انسى بقى شىء اسمة استاذ او فسحة او كنتين ههههه

ثانى شىء ودة الاهم الدراسة الى هتاخدها تذاكرها فى يوما اوعى تاجلها لنهاية الاسبوع انت ممكن تذاكر فى اليوم كلة ساعة ونصف فقط وتبقى باشا وتجيب تقدير كويس اخر الترم وباقى اليوم اجازة ليك صيع براحك .. حلوة صيع دة نكمل ... ممكن تلاقى صفح انجليزى انت مش فاهمها تترجمها علشان تفهمها وهتتعرف على زمايل ليك فى المعهد وتتفق معاهم انكوا تساعدوا بعض فى الترجمة

دة اهم الحاجات وبعدها هتتعود لوحدك على الحياة والنظام

obuida 23-07-2012 08:21 AM

اشطه يامعلم

titi1 23-07-2012 08:24 AM

تمام

ولو عندك اى استفسار اخر اكتبة

تمنياتى بالتوفيق

الواد ميدو 23-07-2012 08:33 AM

انا بشكرك يا استاذ خالد انك رديت علي كل الايميلات الي بعتهالك و شكراً مره تانيه

titi1 23-07-2012 08:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الواد ميدو (المشاركة 4671472)
انا بشكرك يا استاذ خالد انك رديت علي كل الايميلات الي بعتهالك و شكراً مره تانيه

العفو يااحمد ويارب اكون افدك

تمنياتى بالتوفيق الباهر

المشتاقة لرضا الله 23-07-2012 09:02 AM

انا اقصد بالشهادة العادية الى هيا شهادة الميلاد الاصلية خالص الى هيا مش كومبييوتر

طيب دلوقتى بابا التقديم للساعة كام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟\\

وانا اصلا برن على التيلفوون اها معايا الرقم بس مافيش حد بيرد عليا خالص بتصل من زمان

يعنى لو حضرتك تعرف رقم داخلى بيردو عليه

titi1 23-07-2012 09:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المشتاقة لرضا الله (المشاركة 4671488)
انا اقصد بالشهادة العادية الى هيا شهادة الميلاد الاصلية خالص الى هيا مش كومبييوتر

طيب دلوقتى بابا التقديم للساعة كام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟\\

وانا اصلا برن على التيلفوون اها معايا الرقم بس مافيش حد بيرد عليا خالص بتصل من زمان

يعنى لو حضرتك تعرف رقم داخلى بيردو عليه

لا لازم شهادة الكومبيوتر لان الدولة ما عادت بتسخدم شهادة الميلاد القديمة لازم الكومبيوتر وهى بتطلع سهلة مابتاخد دقيقة بتطلع من اى سجل مدنى ب 7 جنيهة

الجامعة بتفتح من الساعة 9 الى الساعة 2 والتقديم بيكون خلال الساعات دة ويفضل انك تروحى بدرى علشان تلحقى الموظفين

بالنسبة للهاتف الداخلى لا ليس معى انتى لو معاكى رقم تلفون الجامعة واخدية من اى موقف يفضل تتصلى ب 140 دليل المصرية وتجيبى ارقام تلفونات الجامعة المصرية الروسية وتتصلى بيهم وبيكون الرقم صحيح

amrcapo 23-07-2012 09:14 AM

ضروررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر ررررررررى

لو سمحت انا جايب 80.98 وعايز اعرف مجموعى دا هيدخلنى مودرن اكادمى للهندسة ولا لا ياريت حد يرد عليا بسرعى وشكرا

titi1 23-07-2012 09:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrcapo (المشاركة 4671499)
لو سمحت انا جايب 80.98 وعايز اعرف مجموعى دا هيدخلنى مودرن اكادمى للهندسة ولا لا ياريت حد يرد عليا بسرعى وشكرا

ما حد يعرف تنسيق السنة دة اية نظامة ممكن تقبل وممكن لا

بص انت اعمل بحث على جوجل عن تنسيق مورد السنة االى فاتت لو لقتها قريبة من مجموعك تبقى فية امل ان شاء الله لو كانت تنسيقها فوق يبقى قدر الله وما شاء فعل

تحياتى ليك

المشتاقة لرضا الله 23-07-2012 09:18 AM

يعنى هو لو حضرتك تقدر تعرف انى ممكن الحق التقديم ولا لاء دا انا ابقى شاكرة جدا جدا جدا

انا عارفة انى تعبت وزهقت حضرتك بس انا اسفة

المشتاقة لرضا الله 23-07-2012 09:21 AM

انا اتصلت بيها وتنسيقها من 70% والمصاريف 24 الف فى السنة\

amrcapo 23-07-2012 09:21 AM

شكرا لحضرتك

المشتاقة لرضا الله 23-07-2012 09:24 AM

انا بتصل دلوقتى بالجامعة وبيفتحو بس محدش بيتكلم

titi1 23-07-2012 09:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المشتاقة لرضا الله (المشاركة 4671503)
يعنى هو لو حضرتك تقدر تعرف انى ممكن الحق التقديم ولا لاء دا انا ابقى شاكرة جدا جدا جدا

انا عارفة انى تعبت وزهقت حضرتك بس انا اسفة

اول شىء ما فى تعب طالما بتستفادى من الاسئلة يبقى دة المهم انا عمل الموضوع علشان اى حد عندة استفسار

ثانى شىء صراحة ما اعرف التقديم حتى هذة اللحظة اتقفل ولالا لاكن انا من اول امبارح فية بعض الطلبة على موقع الثانوية كلمنى على الايميل علشان يقولى انة اتقبل والحمد الله يعنى كان وقتها لسة التسجيل مفتوح

وانتى قولتى انك اتصلتى بيهم قالك الصيدلة فقط الى اتقفلت يعنى الهندسة لسة

فانسب حل انك يوم الثلاثاء الساعة 9 وبالكتر اوى 10 الصبح تكونى عند باب الجامعة وتقدمى وما تمشى ولو قالك التقديم انتهى او بقوا بياخدوا مجموع عالى ما تمشى بردة ادخلى لعميد التسجيل العميد ممدوح وقوليلة ظروفك او نظامك ان الجامعة حياتك ومستقبلك وكلمتين كدة انك عندك الارادة وهو طيب وهيقبلك ... بس الكلام دة فى حالة لو ماقبل اوراقك ودة احتمال ضعيف انا بقولك الى حصل معايا لانة ما كان هيقبلنى الا لما انا استنيت لما بقى لوحدة وكلمتة بحترام شديد وانى هدفى هندسة الروسية لسمعتها وعاوز اكبر فيها والكلام دة يعنى وهقبلنى

انا بقولك نصيحتى وطبعا الخيار الاول والاخير ليكى

اى سءال تانى اتفضلى

titi1 23-07-2012 09:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrcapo (المشاركة 4671507)
شكرا لحضرتك

العفو واسف انى ما عرفت اساعدك بس مشكلة مورد انها تبع التنسيق ولسة التنسيق ما ظهر فما عندى معلومات كاملة عنها حاليا زى الجامعات .

تمنياتى بالتوفيق

titi1 23-07-2012 09:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المشتاقة لرضا الله (المشاركة 4671506)
انا اتصلت بيها وتنسيقها من 70% والمصاريف 24 الف فى السنة\

؟؟؟؟؟ ازاى اتصلتى بيها وقالولك كدة وانتى كتبتى تحت انهم بيفتحوا لاكن ما بيرودوا عليكى؟؟

ثانى شىء المصاريف الهندسة 17500 جنيهة وانا قدمت لناس تبعى وعارف الكلام دة كويس

ثالث شىء انا طالب فيها يعنى طبيعى اكون عارف اغلب المعلومات عنها

المشتاقة لرضا الله 23-07-2012 09:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titi1 (المشاركة 4671510)
اول شىء ما فى تعب طالما بتستفادى من الاسئلة يبقى دة المهم انا عمل الموضوع علشان اى حد عندة استفسار

ثانى شىء صراحة ما اعرف التقديم حتى هذة اللحظة اتقفل ولالا لاكن انا من اول امبارح فية بعض الطلبة على موقع الثانوية كلمنى على الايميل علشان يقولى انة اتقبل والحمد الله يعنى كان وقتها لسة التسجيل مفتوح

وانتى قولتى انك اتصلتى بيهم قالك الصيدلة فقط الى اتقفلت يعنى الهندسة لسة

فانسب حل انك يوم الثلاثاء الساعة 9 وبالكتر اوى 10 الصبح تكونى عند باب الجامعة وتقدمى وما تمشى ولو قالك التقديم انتهى او بقوا بياخدوا مجموع عالى ما تمشى بردة ادخلى لعميد التسجيل العميد ممدوح وقوليلة ظروفك او نظامك ان الجامعة حياتك ومستقبلك وكلمتين كدة انك عندك الارادة وهو طيب وهيقبلك ... بس الكلام دة فى حالة لو ماقبل اوراقك ودة احتمال ضعيف انا بقولك الى حصل معايا لانة ما كان هيقبلنى الا لما انا استنيت لما بقى لوحدة وكلمتة بحترام شديد وانى هدفى هندسة الروسية لسمعتها وعاوز اكبر فيها والكلام دة يعنى وهقبلنى

انا بقولك نصيحتى وطبعا الخيار الاول والاخير ليكى

اى سءال تانى اتفضلى

انا بجد نفسى ادخلها ادعيلى ارجوك لانى بجد تعبت علشان اختارها

المشتاقة لرضا الله 23-07-2012 09:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titi1 (المشاركة 4671514)
؟؟؟؟؟ ازاى اتصلتى بيها وقالولك كدة وانتى كتبتى تحت انهم بيفتحوا لاكن ما بيرودوا عليكى؟؟

ثانى شىء المصاريف الهندسة 17500 جنيهة وانا قدمت لناس تبعى وعارف الكلام دة كويس

ثالث شىء انا طالب فيها يعنى طبيعى اكون عارف اغلب المعلومات عنها

لاء انا اقصد مودرن

titi1 23-07-2012 09:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المشتاقة لرضا الله (المشاركة 4671524)
لاء انا اقصد مودرن

طيب خضرتك احنا بنتكلم عن الروسية اية الى نقلنا مودرن

ثانيا ياريت توضحى وتقولى فى الكلام انها مودرن

ثالثا مودرن غالية لاكن اكادمية المعادى مصريفها حوالى 11 الف وكويسة

amrcapo 23-07-2012 09:40 AM

هو انا ينفع ادخل مودرن اكادمى للهندسو وبعد سنة ( اعددى ) احول للمعهد العالى التكنولوجى بالعاشر ولا لا بيبقى صعب والمعهد دا بيقبل التحويلا من اى معهد او اكاديمية معتمدة ولا بتقبل التحويلات من معاهد معنة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وشكرا

titi1 23-07-2012 09:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المشتاقة لرضا الله (المشاركة 4671521)
انا بجد نفسى ادخلها ادعيلى ارجوك لانى بجد تعبت علشان اختارها

اتمنى من الله ان تقبلى فيها والموضوع ما هيكون فية تعقيد ان شاء الله

انتى بس يوم الثلاثاء من الصبح تكونى هناك ومعاكى الاوراق والمستندات المطلوبة والفلوس وان شاء الهل ما هتخرجى من هناك الا وانتى بقيتى طالبة فى الجامعة المصرية الروسية

المشتاقة لرضا الله 23-07-2012 09:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titi1 (المشاركة 4671526)
طيب خضرتك احنا بنتكلم عن الروسية اية الى نقلنا مودرن

ثانيا ياريت توضحى وتقولى فى الكلام انها مودرن

ثالثا مودرن غالية لاكن اكادمية المعادى مصريفها حوالى 11 الف وكويسة

حاضر بس كان حد بيسال عن مصاريفها وتنسيقها فانا رديت وانا اسفة اوى انى مش وضحت الكلام

titi1 23-07-2012 09:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrcapo (المشاركة 4671528)
هو انا ينفع ادخل مودرن اكادمى للهندسو وبعد سنة ( اعددى ) احول للمعهد العالى التكنولوجى بالعاشر ولا لا بيبقى صعب والمعهد دا بيقبل التحويلا من اى معهد او اكاديمية معتمدة ولا بتقبل التحويلات من معاهد معنة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وشكرا

اة ينفع طالما قعد سنة وبيكون التحويل سهل لان كلهة معتمد

المشتاقة لرضا الله 23-07-2012 09:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titi1 (المشاركة 4671530)
اتمنى من الله ان تقبلى فيها والموضوع ما هيكون فية تعقيد ان شاء الله

انتى بس يوم الثلاثاء من الصبح تكونى هناك ومعاكى الاوراق والمستندات المطلوبة والفلوس وان شاء الهل ما هتخرجى من هناك الا وانتى بقيتى طالبة فى الجامعة المصرية الروسية

يارب اكرمنى واكرم جميع الطلاب

amrcapo 23-07-2012 09:42 AM

بسرررررررررررررررررررعة بالله عليكم

titi1 23-07-2012 09:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrcapo (المشاركة 4671536)

انت بتعيد نفس السؤال الى انا جاوبتك علية؟؟؟

ايوة ينفع وعلشان تتطمن احسن شىء اتصب العاشر وقولهم ينفع احول ليكم

المشتاقة لرضا الله 23-07-2012 09:48 AM

يارب يكرمك ويفرح قلبك بنجاح باهر باذن الله

titi1 23-07-2012 09:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المشتاقة لرضا الله (المشاركة 4671542)
يارب يكرمك ويفرح قلبك بنجاح باهر باذن الله

متشكر على الدعوة وجزاك الله خيرا

ادخلى على المواضيع دة ممكن تفيدك
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=443505

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=441609

المشتاقة لرضا الله 23-07-2012 10:19 AM

شكرا بجد ليك افدتنى وافدت غيرى كتير

obuida 23-07-2012 10:20 AM

ربنا يكرمك يا خالد..انت بجد عامل شغل جامد وافدتنى كتير وافدت ناس كتير

ربنا يكرمك يارب

titi1 23-07-2012 10:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة obuida (المشاركة 4671571)
ربنا يكرمك يا خالد..انت بجد عامل شغل جامد وافدتنى كتير وافدت ناس كتير

ربنا يكرمك يارب

الله يخليك شكرا على الدعوة

gamal5555_5555 23-07-2012 03:48 PM

ممكن موقع او طابع تنسيق اكاديمية المعادى لو سمحت وهل هيه مودرن اكاديمي لان مودرن اكاديمى غالية جدا

titi1 23-07-2012 03:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamal5555_5555 (المشاركة 4672520)
ممكن موقع او طابع تنسيق اكاديمية المعادى لو سمحت وهل هيه مودرن اكاديمي لان مودرن اكاديمى غالية جدا

اكادمية المعادى ليست مودرن اكادمى وبتجيب مواقعهم من موقع نقابة المهندسين

او من بحث فى جوجل

gamal5555_5555 23-07-2012 05:22 PM

على فكرة يا بشمهندس خالد انت ربا هيكرمك زى ما انت بتخدم الناس و ان شاء الله ربنا هيحققلك النجاح ويباركلك فى حياتك ان شاء الله

titi1 23-07-2012 05:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamal5555_5555 (المشاركة 4672779)
على فكرة يا بشمهندس خالد انت ربا هيكرمك زى ما انت بتخدم الناس و ان شاء الله ربنا هيحققلك النجاح ويباركلك فى حياتك ان شاء الله

الله يكرمك ومتشكر على الدعوة

وتمنياتى ليك بالتوفيق ان شاء الله

اسلام 1995 23-07-2012 08:49 PM

يا جماعة انا مشكلتى انى داخل 3 ثانوى علمى ولاسف جبت 86 فى 2 مع انى كان بقدورى اجيب اكثر من كدة بكثير بس دة قدر ربنا وكان نفسى ادخل هندسة وطبعا بعد المجموع دة بقا مستحيل فبداة افكر فى الخاص يا ريت تفيدونى بافضل كليات هندسة المعتمدة فى مصر و دوليا والمضمون منها الشغل ب يا ريت تفيدونى بالرد فى اسرع وقت و متبخلوش عليا بالنصح وهل فى مجال الشغل للمهندسين بيهتمو بالحكومى اكثر و بيبقى لية الاولوية على الخاص ولا اية دة سؤال محيرنى ارجو الاجابة

اسلام 1995 23-07-2012 08:55 PM

يا جماعة انا مشكلتى انى داخل 3 ثانوى علمى ولاسف جبت 86 فى 2 مع انى كان بقدورى اجيب اكثر من كدة بكثير بس دة قدر ربنا وكان نفسى ادخل هندسة وطبعا بعد المجموع دة بقا مستحيل فبداة افكر فى الخاص يا ريت تفيدونى بافضل كليات هندسة المعتمدة والمضمون منها الشغل بمصاريف منسبة يا ريت تفيدونى بالرد فى اسرع وقت و متبخلوش عليا بالنصح

titi1 23-07-2012 09:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام 1995 (المشاركة 4673311)
يا جماعة انا مشكلتى انى داخل 3 ثانوى علمى ولاسف جبت 86 فى 2 مع انى كان بقدورى اجيب اكثر من كدة بكثير بس دة قدر ربنا وكان نفسى ادخل هندسة وطبعا بعد المجموع دة بقا مستحيل فبداة افكر فى الخاص يا ريت تفيدونى بافضل كليات هندسة المعتمدة فى مصر و دوليا والمضمون منها الشغل ب يا ريت تفيدونى بالرد فى اسرع وقت و متبخلوش عليا بالنصح وهل فى مجال الشغل للمهندسين بيهتمو بالحكومى اكثر و بيبقى لية الاولوية على الخاص ولا اية دة سؤال محيرنى ارجو الاجابة

سؤالك دة اتسئل كتير فى القسم هنا فيفضل انك تشوف مواضيع القسم وهتستفاد من الاجابة

لان سؤالك مكرر

تحياتى ليك

اسلام 1995 24-07-2012 01:22 AM

لك تحياتى صديقى بس ممكن تقصر عليا وتقولى بدل ما ادور وسؤالى المهم هل الهندسين المتخرجين من الكليات الحكومية ليهم اولوية فى الشغل عن الكليات الخاصة باعتبار انهم كليات خاصة و بيدخلوها بفلوسهم وكدة انا بسمع كدة كثير ممكن تجوبنى وسؤال ثانى هل فى ىفرق بين الى متخرج من معهد او كلية او اكادمية ولا كلهم مهندسين وخلااص ارجو الاجابة بسرعةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة

titi1 24-07-2012 01:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام 1995 (المشاركة 4674146)
لك تحياتى صديقى بس ممكن تقصر عليا وتقولى بدل ما ادور وسؤالى المهم هل الهندسين المتخرجين من الكليات الحكومية ليهم اولوية فى الشغل عن الكليات الخاصة باعتبار انهم كليات خاصة و بيدخلوها بفلوسهم وكدة انا بسمع كدة كثير ممكن تجوبنى وسؤال ثانى هل فى ىفرق بين الى متخرج من معهد او كلية او اكادمية ولا كلهم مهندسين وخلااص ارجو الاجابة بسرعةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة

بدل ما تدور ززز مش عاوز تتعب حتى فى انك تعرف اجابة سؤالك يبقى ازاى عاوز منى انى انا الى اجرى واجبلك الاجابة

سامحنى على ردى لاكن ردك استفزنى لانى لما كنت مكانك ما كنت بسئل كنت بدور وبتعب لحد ما اعرف المعلومة واعرف حاجات تانية ما كانت على بالى

لاكن بالنسبة لسؤالك بتاع الفرق... مافية اى فرق طالما الخريج بيكون معاة كارنية من النقابة وقعد 5 سنين هندسة بيكون كلة متساوى

اى سؤال جديد اسئلة

اسلام 1995 24-07-2012 02:02 AM

انا اسف على سؤالى بس انا دورت فى اول كام صفحة بس ملقتش الاجابة الى انا عيزها و كنت عيزك تحددلى اكثر ارجو ان تتقبل اعتزارى و شكرا على مجهودك الرائع و بالتوفيق

titi1 24-07-2012 02:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام 1995 (المشاركة 4674295)
انا اسف على سؤالى بس انا دورت فى اول كام صفحة بس ملقتش الاجابة الى انا عيزها و كنت عيزك تحددلى اكثر ارجو ان تتقبل اعتزارى و شكرا على مجهودك الرائع و بالتوفيق

اعذرنى يااسلام على الرد وما تزعل انا بس اضايقت من ردك فى انك مش عاوز تدور

والى اقصدة انك هتلاقى اجابتك فى الصفحات التانية يعنى المواضيع التانية

وحصل خير انت لان بعتلى اضافة على الياهو هفهمك الى انت عاوزة

تمنياتى بالتوفيق لك

Eng.Ahmed Hagag 24-07-2012 04:47 AM

احيك على الموضوع الرائع بس عايز أقول حاجة بسيطة لإخوتنا ..
إنك لازم تعتمد على نفسك يعني تاخد الخيط وبعدين تنزل الجامعة أو المعهد أو الاكاديمية وتسأل وتتعب شوية عشان تعرف ..
أنا فاكر السنة اللي فاتت كنت في موقفكم ده ومحدش بيجاوبني :)

titi1 24-07-2012 05:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.ahmed hagag (المشاركة 4674601)
احيك على الموضوع الرائع بس عايز أقول حاجة بسيطة لإخوتنا ..
إنك لازم تعتمد على نفسك يعني تاخد الخيط وبعدين تنزل الجامعة أو المعهد أو الاكاديمية وتسأل وتتعب شوية عشان تعرف ..
أنا فاكر السنة اللي فاتت كنت في موقفكم ده ومحدش بيجاوبني :)

اولا متشكر لحضرتك على هذة التحية يابشمهندس احمد

ثانيا انت صح وعلى فكرة انا كنت زيك والله ما حد افادنى بشىء وروحت الجامعة لوحدى وسئلت وعملت كل شىء لوحدى وتبعت بس ارتحت فى الاخر

لاكن الحمد الله على كل شىء

وتسلم مرة اخرى على ردك

ThieF4EveR 24-07-2012 05:31 AM

بسم الله الرحمن الرحيم

في البداية انا بشكرك على الموضوع الرائع ده
بجد انت بتوفر على الناس كتير ونا نادراَ لما اجد موضوع حديث بتريخ2012 وكمان صحبه بيتبعه

دلوقتي :حضرتك انا جايب 78.9% وانا للأسف مجموعي ميجبش العاشر والشروق
ولا حتى مودرن بس انا على أمل ان مودرن تنزل 2%

بعد أزنك انا يس كنت عايز أعرف حجات بسيطة كدة
1)هل مودرن جيدا ونظام الدراسة فيها كويس (أنا رحتها وشفت كل حاجا فيها و أمكنيتها علية جداَ بس الحاجا الوحيدة الي معرفهاش هي مستوى الأساتذة الي هناك ونظام التعليم)
طبعاَ انا الي سمعه انها سهلة والأمتحنات هيفا وملهاش سمعة فهل الكلام ده صح
__________________________________________________ _____

2)هل يمكن التحويل من مودرن بعد سنة للعاشر او الشروق
وما هي شروط التحويل
__________________________________________________ ______
3)حضرتك أه رأيك في العاشر والشروق ومودرن
أه افضلهوم

أتمنى اني مكنش ديقتك واخت من وقتك كتير
وشكراَ

ThieF4EveR 24-07-2012 05:32 AM

اه انا نسيت اقولك اني اشتركت مخصوص بسبب موضوعك الرائع

titi1 24-07-2012 06:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thief4ever (المشاركة 4674658)
بسم الله الرحمن الرحيم

في البداية انا بشكرك على الموضوع الرائع ده
بجد انت بتوفر على الناس كتير ونا نادراَ لما اجد موضوع حديث بتريخ2012 وكمان صحبه بيتبعه

دلوقتي :حضرتك انا جايب 78.9% وانا للأسف مجموعي ميجبش العاشر والشروق
ولا حتى مودرن بس انا على أمل ان مودرن تنزل 2%

بعد أزنك انا يس كنت عايز أعرف حجات بسيطة كدة
1)هل مودرن جيدا ونظام الدراسة فيها كويس (أنا رحتها وشفت كل حاجا فيها و أمكنيتها علية جداَ بس الحاجا الوحيدة الي معرفهاش هي مستوى الأساتذة الي هناك ونظام التعليم)
طبعاَ انا الي سمعه انها سهلة والأمتحنات هيفا وملهاش سمعة فهل الكلام ده صح
__________________________________________________ _____

2)هل يمكن التحويل من مودرن بعد سنة للعاشر او الشروق
وما هي شروط التحويل
__________________________________________________ ______
3)حضرتك أه رأيك في العاشر والشروق ومودرن
أه افضلهوم

أتمنى اني مكنش ديقتك واخت من وقتك كتير
وشكراَ

اول شىء متشكر على كلامك والعفو على اى شىء ااسئل براحتك المهم تستفاد

بالنسبة لمودرن الى انا اعرفة عنها ان امكانياتها عالياة ومصاريفها عالية تقريبا مصاريفها تساوى مصاريف جامعة زى فاروس او البريطانية 24 الف جنيهة

ثانى شىء بالنسبة للتعليم هو سهل فيها شوية علشان كدة كل زمايلى الى اعرفهم بيشكروا فى العاشر عن مودرن بكتير رغم ان العاشر ارخص من مودرن لاكن العاشر شديدة فى الدراسة يعنى قوية وتنفع

بالنسبة للتحويل ايوة تقدر تحول بعد سنة والتحويل سهل بتسحب الملف من مودرن وتودية العاشر بس طبعا قبلها بتبقى متصل بالعاشر وتعرف امتى وقت سحب الملف ولو فية شروط تانية زيادة لان كل معهد ولة شروطة وبتجيب رقم تلفونهم من 140 دليل المصرية للاتصالات

بالنسبة لرائى فى العاشر هى ممتازة وتعتبر هى والشروق من احسن المعاهد ويليهم معهد السلاب بالمنصورة بس المرتبة الاولى العاشر

موردن جميلة هى بتعتمد على المظاهر والبرستيج

بس توضيح ليك لو انت ناوى تتخصص ميكانيكا ان شاء الله ادخل اكادمية المعادى بالمعادى فى القاهرة مثاريفها 11 الف فى السنة وقسم الميكانيكا فيها هنا شديد ولة مكانتة وبيدخل مسابقات دولية وبيجيب مراكز والى بيدرسلك هيكون خريجين فنية عسكرية متقاعدين يعنى ظباط مهندسين

بالنسبة انى فى الجامعة الروسية هى مش مشهورة اوى لانها لسة بقالها جديد يعنى اتبنت فى 2006 فمش ينفع تقارن معهد او جامعة زى الامريكية او الفرنسية او البريطانية بقالهم يجى اكتر من 15 سنة او 20 سنة واكتر بجامعة لسة بقالها 6 سنين بس؟

فلسة بتاخد شهرتها

وانا دخلتها لانى عاوز ادخل جامعة مش معهد او اكادمية وطبعا احترامى الشديد لكل المعاهد والاكادميات لاكن دة راى الخاص وانت سئلتنى عنة فلقيت الروسية جامعة ورخيصة يعنى مناسبة ليا فى المصاريف

مافى اى مضايقة اسئل براحتك

اتمنى ليك التوفيق ان شاء الله وتدخل المعهد الى تتمناة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:08 AM.