بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   القسم العلمى و الصحى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=567)
-   -   اى حد عنده استفسار طبى يتفضل هنا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=36849)

adel777 30-07-2009 02:28 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا سؤلى على الاسنان هل الكربونتو مفيد لتبيض الاسنان ولو فى ضرر ايه المفيد اكيد طبعا بجانب استعمل المعجون

طالبة حزينة 18-08-2009 12:40 AM

انا عايزة اسال سوال :

انا كل يوم لازم أأكل على الاقل 4 لمونات كدة بقشرها واكلها

وإلا بحس بمشكلة في الهضم واعوز اتقيأ

طالبة حزينة 19-08-2009 02:16 AM

انا طبعا اقصد اني بقشّرها واكلها من غير قشر طبعا

يا ريت رد سريع

Nemo_92 22-08-2009 05:22 AM

السلام عليكم
لو سمحت انا بعاني من دوار السفر وطبعا علشان ظروف الدراسة الجامعية لازم اسافر ومشوار طويل وانا مقدرش على كده
جربت دواء ناس كتير بتاخده وبيجيب معاها نتيجة نومني طول السكة (طبعا انا لو مسافرة لوحدي عمري مأنا اخداه)
لو حضرتك عايز اسم الدواء ممكن اكتبهولك
يا ريت اي نوع دواء بيساعد في الامور دي
شكرا مقدما

احمد رضا 22-08-2009 11:09 AM

نتمني من صاحب الموضوع الإجابة علي الاستفسارات في أقرب وقت إن أمكن
:)
في حالة إن مفيش إجابة هنضطر آسفين لإغلاق الموضوع
ربنا يوفقكم ويعافيكم يارب

دكتور تامر المصرى 27-08-2009 01:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nemo_92 (المشاركة 1521661)
السلام عليكم
لو سمحت انا بعاني من دوار السفر وطبعا علشان ظروف الدراسة الجامعية لازم اسافر ومشوار طويل وانا مقدرش على كده
جربت دواء ناس كتير بتاخده وبيجيب معاها نتيجة نومني طول السكة (طبعا انا لو مسافرة لوحدي عمري مأنا اخداه)
لو حضرتك عايز اسم الدواء ممكن اكتبهولك
يا ريت اي نوع دواء بيساعد في الامور دي
شكرا مقدما

اهلا بيكى اسف على التاخير لظروف ما ممكن اعرف اسم الدوا اللى حضرتك بتاخديه وبتاخديه كل قد ايه وبتحسى ايه قبل متاخديه وبعد متاخديه ممكن اعرف سنك كام

دكتور تامر المصرى 27-08-2009 01:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة p h i l o n o i s t (المشاركة 1521997)
نتمني من صاحب الموضوع الإجابة علي الاستفسارات في أقرب وقت إن أمكن
في حالة إن مفيش إجابة هنضطر آسفين لإغلاق الموضوع
ربنا يوفقكم ويعافيكم يارب

متهيقلى انا مشرف القسم وكطبيب مينفعشى تقفل موضوع غير لما ترجعلى ولا ايه رايك

دكتور تامر المصرى 27-08-2009 01:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طالبة حزينة (المشاركة 1509032)
انا عايزة اسال سوال :

انا كل يوم لازم أأكل على الاقل 4 لمونات كدة بقشرها واكلها

وإلا بحس بمشكلة في الهضم واعوز اتقيأ

الليمون جميل جدا فى الحاله دى بس عاوز اسال هل حضرتك كشفتى قبل كده

دكتور تامر المصرى 27-08-2009 01:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel777 (المشاركة 1457617)
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا سؤلى على الاسنان هل الكربونتو مفيد لتبيض الاسنان ولو فى ضرر ايه المفيد اكيد طبعا بجانب استعمل المعجون

اهلا بيك انا مش ليا فى طب الاسنان ممكن تسال الدكتور محمد السيد وهو عامل مووضوع فى القسم انشا الله هسالك طبيب اسنان وهجوبك

Nemo_92 30-08-2009 11:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتور تامر المصرى (المشاركة 1537169)
اهلا بيكى اسف على التاخير لظروف ما ممكن اعرف اسم الدوا اللى حضرتك بتاخديه وبتاخديه كل قد ايه وبتحسى ايه قبل متاخديه وبعد متاخديه ممكن اعرف سنك كام

اسم الدوا (اميرال) وباخده قبل السفر بشوية قبل ماخده مبحسش بحاجة انا كل التعب بيحصلي لما اسافر مسافة طويلة
انا مأخدتوش الا مرة واحدة وحسيت كأني متخدرة ونمت طول السكة وطبعا لو سافرت لوحدي مينفعش اخده خالص
انا عندي 17 سنة
وشكرا لحضرتك على الاهتمام والرد

أريــــ الجنة ــــد 30-08-2009 04:11 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازي حضرتك يا دكتور

انا بقى مشكلتي ان أظافري مش بتطول

واخدت ليها علاج ومفيش فايدة

يا ترى ايه الحل ؟؟:o

manal zidan 01-09-2009 02:18 PM

السلام عليك دكتور تامر
انا عايزة استفسر عن حالة تنتابنى من وقت لاخر وهى حالة شبيهة بالاغماء يعنى بكون حاسة بكل حاجة لكن مقدرش اتحرك وبرودة ورعشة فى الاطراف وعدم القدرة على التنفس ويخرج من فمى مثل الرغاوى البيضاء
الدكتور قالى اعمل اشعةسى تى على المخ وهذة النتيجة الرجاءترجمة الطبية لنتيجة الفحص
NON CONTRAST C.T. EXMINATION OF THE BRAIN REVEALED
normal attenuation values of the cortex and white matter of both cerebral hemispheres
_no focal axial lesions could be detected
_nomal supra and infra tentorial ventricular systems
no no intra or extra-axail fresh blood collections n
no midline shift
normal posterior fossa structurss

ahmed_hos777 11-09-2009 04:50 PM

النقرس
ما الاطعمة الممنوعة والضارة والاقل ضررااااااااااااااااا
والعلاج هل يستمر اكثر من شهر النسبة8
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظ

sunsero2000 19-09-2009 04:34 PM

السلام عليكم ازيك يا دكتتور

انا عندى تنيا وبعمل المستحيل عشان تروح مفيش فايده مع مش باخد حاجه من حد وبطهر كويس
لكن كل سنه من اول شهر 8 تبدا تظر فى ايدى
ايه الحل يا دكتور

the queen dody 03-10-2009 10:02 PM

السلام عليكم
وجزاك الله كل خير
ليا استفسار وياريت الرد فى اقرب وقت
ما هى الاثار اللى ممكن تحدث لطفل عنده 5 سنين كان عنده كسر فى الجمجة

Dr / nano 06-10-2009 05:16 PM

حالة كسر

اصبت بحادث سيارة نتج عنه قطع فى رباط الساق اليمنى وكسر اعلى عظمة الساق اليسرى وتم تجبيس الساق اليمنى لمدة ثلاثة اسابيع وتم عمل عملية تثبيت شريحة وثمانية مسامير فى الساق اليسرى والان الحمد لله تم فك الجبس ولكن مازال هناك الم فى الساق اليمنى مكان الرباط المصاب وانا حاليا بعد مرور شهرين ونصف تقريبا اقوم بعمل علاج طبيعى فى القدمين لاستعادة مرونة المفاصل واطالة عضلة الفخذ وقد امر لى الطبيب حاليا ببداية المشى على القدم اليسرى مع القدم اليمنى بمساعدة العكازين ولكنى امشى بحذر واريد معرفة المدة التى بعدها يمكننى الاستغناء عن العكازين وطريقة المشى الصحيحة التى لا تضر بالعملية

عاطف القاضى 09-10-2009 06:42 PM

ارجو ترجمة تقرير الأشعة المقطعية التالى وهى أشعة مقطعية للظهر وارجو توضيح المطلوب للعلاج وجزاكم الله خيراً

CT SCAN OF THE LUMBOSACRAL SPINES REVEALED:
1- Straightening of lumbar spine denoting back muscle spasm.
2- L4-5 showed diffuse disc bulge intending thecal sac and comprising both neural exit foramina.
3- Normal scanned apophyseal joints.
4- Normal width of the bony spinal canal.
5- No abnormal Para-vertebral soft tissue.

عاطف القاضى 09-10-2009 07:36 PM

ارجو ترجمة تقرير الأشعة المقطعية التالى وهى أشعة مقطعية للظهر وارجو توضيح المطلوب للعلاج وجزاكم الله خيراً

CT SCAN OF THE LUMBOSACRAL SPINES REVEALED:
1- Straightening of lumbar spine denoting back muscle spasm.
2- L4-5 showed diffuse disc bulge intending thecal sac and comprising both neural exit foramina.
3- Normal scanned apophyseal joints.
4- Normal width of the bony spinal canal.
5- No abnormal Para-vertebral soft tissue.

hamido essam 17-10-2009 04:42 PM

لو سمحت يا دكتور انا جدتى عندها النقرص وطول الوقت تعبانة ونائمة ونسبة النقص عالية جدا اعمل ايه

دكتور تامر المصرى 02-11-2009 07:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emadhabshy (المشاركة 921351)
شكرا يا دكتور على الموضوع الرائع وانا عنى شكوى ارجو الرد
باشعر بتعب فى فى منطقة الراس وراء الاذن الشمال وتتعب حول هذه الاذن من هذا المكان
حتىمنطقة الرقبة الناحية الشمال وبعد ذلك تعب فى الجانب الايسر من القفص الصدرى
ومقابله فى منطقة الظهر اشعر بوجع فى هذه المنطقة
ولا اعرف ماذا افعل
وانا على هذا الحال من سنة تقريبا
وذهبت لدكتور اذن لم يجدى وما زلت اعانى من ذلك
ارجو الرد

قولى عملت اى فحوصات طبيبه او تحاليل من قبل

قولى عملت اى فحوصات طبيبه او تحاليل من قبل[/quote]

dr/a.a.a.h 11-11-2009 02:39 PM

الموضوع جميل جدا

dr/a.a.a.h 25-11-2009 03:44 PM

شكرا الموضوع دة كان مهم فعلا

محمد عاطف2 03-12-2009 08:31 PM

مافائدة الانسولين لمريض السكر وما هو الضرر وشكرا

ريهام الغتوري 18-03-2010 12:21 AM

انا عايزه اعرف هو ممكن يحصل حمل من حضن ارجوك رد ضروري جدا

>NO MORE LIFE< 02-04-2010 12:38 AM

موضوع مميز يا دكتور شكراا ليك
انا بس عندي مشكلتين
الاولى خاصة باختي بيطلعلها بثور سودا ف وشها ياترى ليها حل؟؟
اما بالنسبالي انا ايديا بتعرق بطريقة غريبة صيف او شتا يا اما تبقى باردة جداا في ناس قالولي توتر وفي قالولي املاح بس نفسي اعرف ايه السبب؟

msh835 05-04-2010 07:40 PM

ما علاج إلتهابات المسالك المزمنة
وشكرا

islamfayez 13-05-2010 09:00 AM

يا دكتور كان مفصل صابع رجلى الشمال الكبير فى شرخ بسيط واتجبست اسبوعين وبقيت امشى عليه عادى والكلام ده من حوالى 9 شهور كده من شهر 7 بس من بعد ما فكيت الجبس وكل ما العب كورة قدم احس باجهاد فيه نفسه
واما اجى احركه للاخر ناحية بقيت الصوابع مش لبرده احس بحرقان او التهاب او وجع مش قادر اميزه بسراحه
انا عندى 17 سنة
ارجو الرد
شكرا

....رولا.... 15-05-2010 12:21 AM

عيزه علاج لامرض الكزما في اليد تدعى الاكزما التماسيه

clinical chemist 16-05-2010 12:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ....رولا.... (المشاركة 2173599)
عيزه علاج لامرض الكزما في اليد تدعى الاكزما التماسيه

حضرتك اصدك علي الاكزيما
لو الاكزيما يبقي ممكن حضرتك تستخدمى الديرموفيت في الحالات الشديدة والبيتنوفيت في الحالات المتوسطه والخيفيه
او اي دوا المادة الفعاله فيه الكلوبيتازول ودة نوع من انواع الكورتيكوستيرويد وهو ان شاء الله فعال ضد الاكزيما

malkhamza 25-05-2010 10:42 PM

ما هو اسرع علاج وافضل علاج لتنيا الفخذين

القابضة 09-06-2010 05:38 PM

لوسمحت يا دكتور اريد اعرف علاج لتخفيف تقلصات الرحم المراة اثناء الحيض وخاصة ان الشخص اثناء الحيض يتنع عن الطعام او الشراب لمدة يوم او اثنين لو سمحت قول اى علاج لعدم الشعور باى الم

حودة حودة1 28-07-2010 04:37 PM

السلام عليكم

انا شاب عندى 24 سنة عنى مشكلة كبيرة ودائمة ، انا بشرتى من النوع الدهنى وبعانى من وجود بثور سوداء كثيرة على جانبى الانف وبكثرة وفى حبوب أو بثور حجمها كبير وبجد مشوهة شكل انفى بدرجة ملحوظة ممكن تقولى اعمل إيه .

وجزاك الله خيراً

zahery 29-07-2010 12:21 PM

اهلا د\ تامر انا تى ابنة عندها 15 سنة منذ عام اصيبت بمرض الذئبة الحمراء الجهازيةوهى الان خاضعة لعلاج عند طبيب متخصص وتعالج بالكرتيزون ولكن المفروض الا تتعرض للشمس وهذا يسبب مشكلة مع بداية الدروس والمدارس فهل من حل لدى سيادتك لهذا وشكرا

zahery 29-07-2010 12:27 PM

اسفة نسيت حاجة مهمة هى منذ مرضت وانقطعت الدورة الشهريةوطبيب النسه قالت من الكرتيزون والطبيب المعالج قالت ليسللكرتيزون دعوة فما راى حضرتك

Confidence 03-08-2010 09:52 AM

السلام عليكم
جزاك الله خيرا يا دكتور تامر
انا عندى 17 سنة و بخاف جدا من الحقن حتى لو سمعت سيرتها بيجيلى قلق و اول ما بعمل تحاليل يكون الدكتور طالبها بعد ما يأخدو العينة بيغم عليا اعمل ايه فى المشكله ديه

Confidence 03-08-2010 10:09 AM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
والدتى عندها السيكرتوتيز و نقص فى الاوكسجين و تليف فى الرئتين و فتأ فى الحجاب الحاجز وراحت عند اكبر دكاتره فى مصر حتى وزير الصحة الاسبق و المساعد بتاعه و كل ما تروح عند حد يكتبلها كورتيزون و هى دلوقتى بتاخد هوستاكورتين h و بريكانيل و ثيو أس آر و زانتاك بس ما فيش تقدم فى الحالة الصحية و المياه اتخزنت فى جسمها و هى زهقت من الادوية دية وبيقوله ان الكورتيزون له اضرار هل ينفع عمل الحجامة فى و قرات قبل كده على النت ان النحل عندما يقرص يوجد به كورتيزون طبيعى فهل العلاج بسم النحل مفيد و سالنا الدكاترة قالو ان ده العلاج الموجود فى مصر ما فيش تقدم لكن خارج مصر بيعملو زرع رئة هل ده صحيح ارجو الرد سريعا من فضلك افدنى

Confidence 07-08-2010 04:00 PM

من فضلك يا دكتور تامر المصرى اجبنى عن هذه الحالة بسرعة
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
والدتى عندها السيكرتوتيز و نقص فى الاوكسجين و تليف فى الرئتين و فتأ فى الحجاب الحاجز وراحت عند اكبر دكاتره فى مصر حتى وزير الصحة الاسبق و المساعد بتاعه و كل ما تروح عند حد يكتبلها كورتيزون و هى دلوقتى بتاخد هوستاكورتين h و بريكانيل و ثيو أس آر و زانتاك بس ما فيش تقدم فى الحالة الصحية و المياه اتخزنت فى جسمها و هى زهقت من الادوية دية وبيقوله ان الكورتيزون له اضرار هل ينفع عمل الحجامة فى و قرات قبل كده على النت ان النحل عندما يقرص يوجد به كورتيزون طبيعى فهل العلاج بسم النحل مفيد و سالنا الدكاترة قالو ان ده العلاج الموجود فى مصر ما فيش تقدم لكن خارج مصر بيعملو زرع رئة هل ده صحيح ارجو الرد سريعا من فضلك افدنى

Mahmoud3129 15-08-2010 04:44 PM

السلام عليكم انا عمري 12 سنة اريد ان اجري العب كرة

لا اعرف والكل يتريقون عليا لاني 60 كيلو وطولي 152 س م

اريد طريقة للتخسيس

snow angel 16-08-2010 03:00 AM

ana 3ndy 16 sana we 3la tool d3'ty nazel 3an el,motdl bekteer
men ftra b2et kol ma a3mel maghod walo baset awy aw atwtr aw keda ahes bede2 we so3oba shwya feltanfos
fahal da men eld3't la sabbo she2 tany m3 el3elm eny 3ndy elkwlon el3asby we nesba baseta men elanemia

محمدحافظ 18-08-2010 08:44 AM

ربنا يكرمك ساعدنى

السلام عاليكم كل عام وانتم بخير .انا شاب عندى17 سنة منذ3سنين اعانى من رائحة كريهة فى فمى عمللى قلق فى شخصيتى ومش مخاليانى اكلم الناس اعانى برائحة كريهة فى فمى طوال الوقت وتزداد اثناء ممارسة الرياضة مثل الجرى وبعد الاكل بحواللى5 دقائق فقط يتغير طعم فمى عالطول وعالطول فى طعم مر اوى فى فمى ويزاد عندما اشرب مياءه وذهبت لدكتور السنان وقالى اسنانك ولثتك نظيفة جدا وقالى اذهب لدكتور بطنا وذهبت لدكتور بطنى وقاللى عفونة فى البطن ودانى فلاجيل500 وسريبتازول لمدة شهر وغرغرة بيتادين وبرده ما فيش فيده فى الريحة وكانت فى طعم دواء مع طعم المر فى فمى فذهبت لدكتور بطنى ثانى وقالى انتا عندك عسر هضم وخاصة انا عندى امساك عالطول وبدخل الحمام كل 3ايام فدانى ملين ودواء لعسر الهضم تقريبا اسمه سيناسيجت او ما شابة واخذتة لمدة 3اسابيع وكنت بدخل الحمام حوالى 2الى3 مرات فى اليوم وبرده ماعملش حاجة ففى واحد قلى اذهب لدكتور جهاز هاضمى فقلى الدكتور انت عندك ارتجاع حمض بس ماقولتش له انى بعانى من رائحة الفم قلت له انا بحس بطعم مراره فى الفم فا كتابلى على ناكسيم لمدة شهرين فانا باخده بقالى اكثر من شهرين وبرده نفس النتيجة ما فيش فايدة واللهى انا زهت وتعبت اووى واللهى وخاصة انا بقف امام عندنا فى المسجد فى صلاة الترويح وبعد ماقراء فى الصلاه هذه الريحة تزاد وكمان انا فى ثانوية العامة وعندى دروس فا مبعرفش اكلم بسبب هذه الرائحه اللعينة استحلفك بالله لتقف بجنبى وتبزل ما فى جهدك لتساعدنى بالله عاليك وهذا اميلى mohamed_hafez70*********** وجزاك الله كل خير ولو ممكن الرد بسرعة وخاصة احنا فى رمضان عالشان الصيام والعيد وربنا يكرمك

اميره - ام مريم 19-08-2010 02:49 PM

ابنتى لديها 3 سنوات اصيبت منذ 4 شهور بالدوسنتاريا الاميبيه حيث لاحظت مخاط دم فى البراز و آلام ببطنها و بعد عرضها على طبيب اطفال و عمل التحليل كتب علاج للدوسنتاريا و الديدان و لكن الصيدلى ابدل دواء الدوسنتاريا بدواء للكحه خطأ و بعد اسبوع اكتشفت الخطأ فأحضرنا العلاج الصحيح و لكن منذ ذلك الوقت و ابنتى دائمه الشكوى ببطنها والاحظ على فترات مخاط فى البراز مع فقدان الشهيه . فماذا افعل ؟ و هل صحيح ان الدوسنتاريا من الامراض التى ليس لها علاج وتظل مع الانسان طوال عمره ؟

alaa eldein 19-08-2010 03:28 PM

موضوع متميز

ريم الحسينى 21-08-2010 11:12 PM

انا مريض جدا بثقب فى الاذن عايز اعرف هوه بيلتام بدون وان كان بالجراحة مين احسن دكتور يعمل الجراحة فى اسرع وقت واعيز اعرف نسبة النجاح ياريت يكون دكتور من المنصورة

منة2011 23-08-2010 10:11 PM

السلام عليكم
كان عندى سنط فى رجلى من كذا سنة
وكانت وحدة بس
وبعد حوالى 7 سنوات انتشر
وجربت روح الخل وتركيبات من الدكاترة ومفيش فايدة
وعملت عملية كى
اختفى فترة وبعد كدة طلع فى نفس الاماكن وانتشر تانى
واخيرا عملت ليزر ولسة موجود وانتشر تانى
اية الحل معاة يا دكتور؟
وياترى دا بيطلع من اية؟
ارجو سرعة الرد لانى تعبانة نفسيا جدا
وشكرا

hodasleem 01-09-2010 10:29 AM

رائحة الفم

جزاك اله خيراً على هذا المجهود الكبير ولو سمحت اريد حل لرائحة الفم والنفس الكريهه

mhmd34 02-09-2010 09:20 PM

منذ عام كان شعرى لاتوجد به شعرة واحدة بيضاء والان غطى الشعر الابيض معظم الراس ويزيد بسرعة كبيرة عمرى 27 عام هل هذا بسبب مشاكل نفسية ام تغذية ولك جزيل الشكر

داندن 07-09-2010 11:36 PM

عايزة اعرف
ايه طرق علاج ضعف النظر
غير النظارة
يا ريت الرد بسرعة يا دكتور

ahea 08-09-2010 04:26 AM

عندى ثقل فى رفع الرجل اليمين وخاصة اثناء النهار وبعد المجهود البسيط علما بأننى عملت رنين مغناطيسى والحمد لله كويس ولا يوجد دوالى وكمان كشفت اوعية دموية وبرضه الحمد لله ورسم عصب وعضلات وبرضة الحمد لله ومش عارف اعمل ايه وعلى فكره الدكاتره كتبوا لى ديبوفيت وما زال الثقل موجود وبارك الله فيك

ايثار15 18-09-2010 08:43 PM

اشكرك جدا يا دكتور وعايز اعرف اذا كان هناك علاج للاجسام المضادة لفيرس c
ان تبرعت بالدم وجالى تقرير ان عندى اجسام مضادة ومش عارف اعمل اية

mr karim ali 26-09-2010 01:11 AM

السلام عليكم
انا يا دكتور بستعمل مرهم فيبكس (مزيل العرق)
لكن لازم تتطلعلى حبوب تحت الابط اليمين دايما

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:44 PM.