بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   إبداعات و نقاشات هادفة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=59)
-   -   الجزء2:لعموم الفائدة اكتب موقف او تجربة مريت به؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=318175)

zozza love 23-05-2011 01:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة usernamo (المشاركة 3440962)
انا بهزر مرة مع مستر الالمانى .. و كان بيبص على بنات هو (( مستر زنديق )) xd و بقوله عيب كده و قمت خابطه فى كتفه بالراحة .. لقيت عينيه اتقلبت و قالى انت اد الزقة دى .. بقوله لا لا .. هتعمل يا مجنوووووووون ... قالى هوريك (( المستر 25 سنة صغير اكبر منى ب 6 سنين فبنعتبره صاحبنا )) المهم قربنا قربنا و فضل باصصلى باصة انتقام .. و فجأة رمانى فى بلاعة .. و صحابى طلعونى .. قام غمز ليهم و خدوا الشوز بتاعى و جريوا .. و بدل ما البنات كانت بتتعاكس .. اصبحت انا مسخرة المنطقة فى الساعه دى .. و انا اصلاً اللى من النوع اللى بقرف بقى .. فلت مش باصص لرجلى و بقولهم .. يا ولاد **** و ربنا لموريكم بس حد يجي يطلعنى و النبى .. رجلى اتحشرت .. رجلى اتحشرررررت !! .. فلت اطلع رجلى لحد ما طلعت و طبعاً شكلى زبالة بكل ما تحمله الكلمة من معنى * ملحوظة : البلاعة بلاعة محل ! مش بلاعة عمومية ... المهم بعد ما طلعتها كان لازم اعمل حاجتين .. ارجع الشوز .. اغير البنطلون .. لسه هجرى ورا اصحابى ارجع الشوز .. و بتحرك قمت لبست فى عربية ماشية و اتشقلبت فى الهوا .. ووقعت اااااااااااااه .. يا كلاب هاتو الشوز .. مش قادر اقوووووم .. و بقيت الطم زى البنات .. المهم و اخيراً رجعولى الشوز .. و رحت لبست بنطلون من صديقى الصدوق بندا .. الى بيزن 125 كيلو ... و بالطبع البنطلون كان ممكن يلبسه 10 معايا ,, و كان شكلى مسخرة .. ماشى ماسك البنطلون بإيدى زى الصعيدى اللى ماسك الجلابيةفى بوقوا ... و طبعاً روحت حاطيط كل الديتولات اللى عندنا حتى اللى بنمسح بيها الزجاج .. و اكتشفت ان اللى باظ البنطلون مش رجلى .. بس الحمد لله .. طلعت سليم !

و من هنا نتعلم .. ان اللى يهزر مع مدرسين تانى ... و مش بيسمع كلام صحابوا .. دى بيبقى مصيره ! ...

*ملحوظة : هذا الموقف حقيقى .. و لا تحاول تجربته حيث اننى كلما تذكرته اشعر بالحاجة الى العيااااااااااااااااط



هههههههههههههه
مش اقدر بجد
انا عماله اضحك يا أمجد مش قادره امسك نفسى
بجد موقف تحفه تحفه تحفه
تعيس وتاخد غيرها يا معلم

Heartbeat 23-05-2011 01:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ostazmath4m (المشاركة 3440049)
ههههههههههههههههههههههههههههه
تعيشي وتفتكري ،، في رأيي اكبر استفاده انك اكتشفتي
الكتابه اللي باللون الاحمر دي:d:d

هههههههههههههههه
بقى كده يامستر
هو فعلا اكتشاف خطير:p
مش اى حد يوصله:d

hatemT 23-05-2011 03:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ostazmath4m (المشاركة 3434496)
أحكي لكم موقف مضحك حدث معي
كنت وقتها في المرحله الاعدادية يعني من زمااان الموقف ده
المهم كنت انا واصدقائي بنتسابق بالعجل:028ja7:;)
وتسارعت العجلات من تحت اقدامنا وكنا نقبض علي بعضنا
البعض اللي يحصل التاني كأنه قبض عليه:d
انا حبيت اعمل فيها زكي وقلت هدخل اول شارع يقابلني
خصوصا احنا في شارع رئيسي وبنجري بسرعه ولو دخلت
الشارع الفرعي اللي جاي مش هياخدوا بالهم وافلت منهم
المهم اول ما لمحت الشارع اسرعت ودخلت في الشارع
علطول وعينكم بقي ماتشوف اللي النور اتاري الشارع
ملغم بالكلاب وانا داخل بقي بسرعه عليهم تخيلوا انتوا بقي
ولقيت نفسي تقمصت دور سوبر مان من علي العجله وقفذت
منها كالطائرة وجريت خارج الشارع الي الشارع الرئيسي:022yb4:
ومن يومها حرمت العب سباق بالعجل تاني كفايا اللي حصلي وقلبي
وقف وقتها:bosyht9::d
تحياتي للجميع ويلا ماحدش يكسل ويكتب موقف من المواقف بتاعته
عايزين موقف نكد بقي بعد الضحك ده ها مين هينكد علينا:d

أولا: موضوع أكثر من راااائع كعادة مواضيع حضرتك
:d:d:d:dثانياً: وأنا بقرأ الموقف بصراحة مقدرتش أمسك نفسي من الضحك بجد موقف كوميدي للي بيسمعه ومرعب لصاحبه

المياة 23-05-2011 03:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ostazmath4m (المشاركة 3440986)
اللهم امين،، وجزاكي الله خيرا كثيرا
ولكن لي ملحوظة اذا سمحتي
لا يجوز ان نسب اليوم او الليله او النهار او الليل
او شهر او اسبوع او سنه فهناك ما ينص علي
ذلك "" يسب الدهر وانا الدهر"" اقولها من باب الدين النصيحه
فذكر انما انت مذكر ،، تقبلي عظيم تحياتي:078111rg3:

بجد فعلا متشكرة على النصيحة أنا أخطأت بدون قصد ومن الرائع أن تجد أخوة لك ينبهوك عند خطئك سعدت جدا بنصيحتك وجار تعديل المشاركة .......

zozza love 23-05-2011 03:42 PM

طيب انا حقول لكم موقف رخم حصل معايا الاسبوع اللى فات
الاسبوع اللى فات أثناء الامتحانات
اول يوم بقا والمراقبين رخمين كالعاده
جت المراقبه بتشوف صورتى وتشوف شكلى
ومصصمه ان انا مش عزه ..ان انا اختها...واقتعها ...مش راضيه تقتنع..طيب اعمل لها ايه الست دى؟...جه تانى يوم وكان عندى انجليزى وقرفانه ومش عارفه احل حاجه ....ودى تقولى اطلعى بره ..انتى مش عزه..يابنت الحلال عليا النعمه انا عزه...ولا كأنك بتتكلم..وبعدين بالعافيه سبتنى اكتب الكلمتين اللى عارفهم
وكل يوم على كده
جت بقا اخر يوم ..يوم امتحان الجبر...وانا قاعده متعصبه بقا ومش عارفه احل حاجه..وكل اللى ذاكرته كوم واللى جه كوم
المهم ..دى جت مصممه بره يعنى بره
مش حتكملى الامتحان
انا بقا اتعصبت ...قمت رميه القم ومسكتها من ايدها ونزلت للمديره
قولت لها(بصى بقا حضرتك يتولعى فيا ياتولعى فيها)
كل يوم تقولى مش انتى مش انتى
مين يعنى حيجى يحل لى فى الامتحان
واقعدت ازعق واقول لها مش عارفه احل حاجه ...منك لله
قامت المديره قالت لى انت عبيطه
حد يسيب اللجنه وينزل بالطريقه المجنونه وازاى اللى فوق ينزلوكى اصلا بالطريقه دى واقعدت تزعق بقا
وانا متعصبه والوقت بيجرى منى ومش حليت حاجه
قامت بقا قالت خالص اهدى وطلعى حالى
والمراقبه قالت لى انا اسفه بس الصوره مختلفه
قامت المراقبه قالت لى (عايزه ايه طيب وانا اعمله ليكى)
قولت لها سندوتش فول من عند ابو ربيع وكمان حاجه ساقعه لعدد اربعه
قالت لى مين الابعه
قالت لها انا واصحابى
بين اللجنتين تبعتى تجيبى لى السندوتشات والحاجه الساقعه ..ماشى
قالت لى انتى زى بنتى ..ماشى
وبس بقا وبعد اللجنه بعتت جابت لى السندوتشات والحاجه الساقعه
بس موقف رخم اوى
لما يبقوا عايزين يطلعوك من اللجنه ويقولوا لك مش انت
حاجه رخمه


صوت العقل 23-05-2011 03:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zozza love (المشاركة 3441534)
طيب انا حقول لكم موقف رخم حصل معايا الاسبوع اللى فات
الاسبوع اللى فات أثناء الامتحانات
اول يوم بقا والمراقبين رخمين كالعاده
جت المراقبه بتشوف صورتى وتشوف شكلى
ومصصمه ان انا مش عزه ..ان انا اختها...واقتعها ...مش راضيه تقتنع..طيب اعمل لها ايه الست دى؟...جه تانى يوم وكان عندى انجليزى وقرفانه ومش عارفه احل حاجه ....ودى تقولى اطلعى بره ..انتى مش عزه..يابنت الحلال عليا النعمه انا عزه...ولا كأنك بتتكلم..وبعدين بالعافيه سبتنى اكتب الكلمتين اللى عارفهم
وكل يوم على كده
جت بقا اخر يوم ..يوم امتحان الجبر...وانا قاعده متعصبه بقا ومش عارفه احل حاجه..وكل اللى ذاكرته كوم واللى جه كوم
المهم ..دى جت مصممه بره يعنى بره
مش حتكملى الامتحان
انا بقا اتعصبت ...قمت رميه القم ومسكتها من ايدها ونزلت للمديره
قولت لها(بصى بقا حضرتك يتولعى فيا ياتولعى فيها)
كل يوم تقولى مش انتى مش انتى
مين يعنى حيجى يحل لى فى الامتحان
واقعدت ازعق واقول لها مش عارفه احل حاجه ...منك لله
قامت المديره قالت لى انت عبيطه
حد يسيب اللجنه وينزل بالطريقه المجنونه وازاى اللى فوق ينزلوكى اصلا بالطريقه دى واقعدت تزعق بقا
وانا متعصبه والوقت بيجرى منى ومش حليت حاجه
قامت بقا قالت خالص اهدى وطلعى حالى
والمراقبه قالت لى انا اسفه بس الصوره مختلفه
قامت المراقبه قالت لى (عايزه ايه طيب وانا اعمله ليكى)
قولت لها سندوتش فول من عند ابو ربيع وكمان حاجه ساقعه لعدد اربعه
قالت لى مين الابعه
قالت لها انا واصحابى
بين اللجنتين تبعتى تجيبى لى السندوتشات والحاجه الساقعه ..ماشى
قالت لى انتى زى بنتى ..ماشى
وبس بقا وبعد اللجنه بعتت جابت لى السندوتشات والحاجه الساقعه
بس موقف رخم اوى
لما يبقوا عايزين يطلعوك من اللجنه ويقولوا لك مش انت
حاجه رخمه


هههههههههههههههههه والله انتى جريئة جدااااااااااا
العيب على ميس وفدية .. هى اللى دلعتك من الاول..
وسيبتى اللجنة ونزلتى وزعقتى وكلتى من عند ابو ربيع كمان..
واخبار الجبر ايه ياترى؟؟؟؟ لحقتى تحلى.. ههههههههه

zozza love 23-05-2011 04:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صوت العقل (المشاركة 3441566)
هههههههههههههههههه والله انتى جريئة جدااااااااااا
العيب على ميس وفدية .. هى اللى دلعتك من الاول..
وسيبتى اللجنة ونزلتى وزعقتى وكلتى من عند ابو ربيع كمان..
واخبار الجبر ايه ياترى؟؟؟؟ لحقتى تحلى.. ههههههههه



هههههههههههه
لا ماهى ميس وفديه كانت ماسكه لجنه فى مدرسه تانيه علشان انا كنت شهاده بقا والمديره كانت من مدرسه تانيه معرفهاش
اه اصل انا بحب فول أبو ربيع اوى
بس ليه كده بتفكرينى بيوم الجبر
على فكره انا محلتش اسئله كتير جدا فى الجبر
يلا الحمد لله
اهو يوم وعدا بقا
وربنا يستر فى النتيجه الاسبوع الجاى:o

naglaa mahmoud 23-05-2011 04:40 PM

الحقيقه موضوع جميل كل اما اكون مضايقه هاقرا فيه شويه لان الواقف جعلتنى ابتسم حتى اولادى لاحظو ذلك وسالونى بتضحكى على ايه يا ماما
فكرتونى بموقف حصل معايا فى اولى ثانوى طول عمرى بروح المدرسه بحذاء مريح لكن شكله رجالى شويه لمل دخلت اولى ثانوى عاوزة اعمل انسه اصريت انى اشترى حذاء بكعب وضيق من الامام يعنى حريمى شويه المهم يامحترم روحت اول يوم المدرسه ووقفنا كتيير طابور وتوزيع على الفصول المهم دخلت الفصل ورجلى يا محترم ورمت قلت اقلع الجزمه اريح رجلى شويه وجه وقت المرواح علشان ادخل رجلى تانى فى الجزمه كان مستحيييييييييل الغريبه ان رجلى عملت بقوللة ميه واحاول ادخل رجلى مش ممكن لان الورم كان من قدام واضطريت وانا مروحه امشى حافيه
يعنى وانا رايحه المدرسه انسه وانا راجعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ومن يومها اتعلمت ان كل مكان ليه لبسه الخاص
بس اللى حازز فى نفسى انى اخدت تريقه لما قولت يابس ولولا انى بكبر دماغى كان زمانى اتعقدت

Just User 23-05-2011 04:57 PM

هههههههههههههههههه حلو موقف الحذاء ده الحمد لله عدى على خير برضه

zozza love 23-05-2011 06:02 PM

اانا افتكرت مقلب اصحابى عملوا فيا من فتره
انا كنت محوشه تحويشه عمرى
وكان طلعين من عيد والعيديه بقا مع التحويشه
ايه عمالين شغل جامد نار
قولت انا حغير موبيبلى وحجيب هديه لاخويا فى عيد ميلاده وحعمل لاصحاب العزومه اللى وعدهم بيها من زمااااان والباقى ده لو اتبقا حشيله مع ماما
جيت انا ماشيه فى حالى مع أصحاب ريحين نغير موبيبلى
قامنا داخلنا سوبر ماركت...كل واحده اخدت حاجات..بس حاجاتهم كانت من نوع خاص وغريب شويه...يعنى اشتروا جبنات ومعلبات وحاجه ساقعه وحلويات وحاجات حلوه..عادى وانا مالى هما حرين ..انا طبعا اشتريت كابرى بس..وشوف يامعلم قمه النداله
خدوا الحاجات وبص على أول الشارع
ومين اللى فى المحل؟.طبعا انا
وانا اللى دفعت الفلوس
يلا بقا ...بس هما معملوش كده من فراغ
ده انا كنت هريهم مقالب طبعا
واخدت حقى بعدها بكام مقلب حلو كد يستاهل بأوكم

صوت العقل 23-05-2011 06:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zozza love (المشاركة 3441904)
اانا افتكرت مقلب اصحابى عملوا فيا من فتره
انا كنت محوشه تحويشه عمرى
وكان طلعين من عيد والعيديه بقا مع التحويشه
ايه عمالين شغل جامد نار
قولت انا حغير موبيبلى وحجيب هديه لاخويا فى عيد ميلاده وحعمل لاصحاب العزومه اللى وعدهم بيها من زمااااان والباقى ده لو اتبقا حشيله مع ماما
جيت انا ماشيه فى حالى مع أصحاب ريحين نغير موبيبلى
قامنا داخلنا سوبر ماركت...كل واحده اخدت حاجات..بس حاجاتهم كانت من نوع خاص وغريب شويه...يعنى اشتروا جبنات ومعلبات وحاجه ساقعه وحلويات وحاجات حلوه..عادى وانا مالى هما حرين ..انا طبعا اشتريت كابرى بس..وشوف يامعلم قمه النداله
خدوا الحاجات وبص على أول الشارع
ومين اللى فى المحل؟.طبعا انا
وانا اللى دفعت الفلوس
يلا بقا ...بس هما معملوش كده من فراغ
ده انا كنت هريهم مقالب طبعا
واخدت حقى بعدها بكام مقلب حلو كد يستاهل بأوكم

هههههههههههههههههههه مش انت قولتى هتعزميهم
اه كان كلام وبس .. عزومة مراكبية يعنى هههههههههههه

zozza love 23-05-2011 06:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صوت العقل (المشاركة 3441954)
هههههههههههههههههههه مش انت قولتى هتعزميهم
اه كان كلام وبس .. عزومة مراكبية يعنى هههههههههههه


لا والله مش عزومه مركبيه ولا حاجه
بس اعزم مش اتدبس ادام الراجل كده
لالالالالالا ده كان موقف زباله بصراحه
كفايه الجمله اللى الراجل قالها
بقا انا الراجل يقولى لى انا كده
بقولى(مليش دعوه الفلوس تكون عندى حالا،انشالله تشحتى المهم الفلوس تكون عندى حالا)
ايوه حته كاسفه وافرضى مكنش معايا فلوس ساعتها ..المنظر والبرستيج يابنتى

THE CodeR 23-05-2011 06:42 PM

في موقف والدي حكاهولي
كان ماشي مرة في شارع لسه متسفلت جديد
و هو ماشي
لقي الجزمة بتتقل شوية في شوية
و في لحظة لقي الفردتين لزقوا في الارض
مش عايزين يتحركوا بتاتاً
قلع الجزمة
و روح بالشراب :d :d :d :d علي العلم انه كان لابس بدلة يعني :d

zozza love 23-05-2011 07:20 PM

وكمان كان لبس بدله
ههههههههههه
ربنا يكون فى عونه على الموقف الرهيب ده


ostazmath4m 23-05-2011 07:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatemT (المشاركة 3441467)
أولا: موضوع أكثر من راااائع كعادة مواضيع حضرتك
:d:d:d:dثانياً: وأنا بقرأ الموقف بصراحة مقدرتش أمسك نفسي من الضحك بجد موقف كوميدي للي بيسمعه ومرعب لصاحبه

بارك الله فيك وجزاكم الله خيرا
اشكرك شكرا جزيلا علي هذه الكلمات المادحه الرقيقة
لاحرمنا الله من مشاركاتك وترك بصماتك يا بشمهندس
تقبل عظيم تحياتي وتقديري:078111rg3:

ostazmath4m 23-05-2011 07:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zozza love (المشاركة 3441534)
طيب انا حقول لكم موقف رخم حصل معايا الاسبوع اللى فات
الاسبوع اللى فات أثناء الامتحانات
اول يوم بقا والمراقبين رخمين كالعاده
جت المراقبه بتشوف صورتى وتشوف شكلى
ومصصمه ان انا مش عزه ..ان انا اختها...واقتعها ...مش راضيه تقتنع..طيب اعمل لها ايه الست دى؟...جه تانى يوم وكان عندى انجليزى وقرفانه ومش عارفه احل حاجه ....ودى تقولى اطلعى بره ..انتى مش عزه..يابنت الحلال عليا النعمه انا عزه...ولا كأنك بتتكلم..وبعدين بالعافيه سبتنى اكتب الكلمتين اللى عارفهم
وكل يوم على كده
جت بقا اخر يوم ..يوم امتحان الجبر...وانا قاعده متعصبه بقا ومش عارفه احل حاجه..وكل اللى ذاكرته كوم واللى جه كوم
المهم ..دى جت مصممه بره يعنى بره
مش حتكملى الامتحان
انا بقا اتعصبت ...قمت رميه القم ومسكتها من ايدها ونزلت للمديره
قولت لها(بصى بقا حضرتك يتولعى فيا ياتولعى فيها)
كل يوم تقولى مش انتى مش انتى
مين يعنى حيجى يحل لى فى الامتحان
واقعدت ازعق واقول لها مش عارفه احل حاجه ...منك لله
قامت المديره قالت لى انت عبيطه
حد يسيب اللجنه وينزل بالطريقه المجنونه وازاى اللى فوق ينزلوكى اصلا بالطريقه دى واقعدت تزعق بقا
وانا متعصبه والوقت بيجرى منى ومش حليت حاجه
قامت بقا قالت خالص اهدى وطلعى حالى
والمراقبه قالت لى انا اسفه بس الصوره مختلفه
قامت المراقبه قالت لى (عايزه ايه طيب وانا اعمله ليكى)
قولت لها سندوتش فول من عند ابو ربيع وكمان حاجه ساقعه لعدد اربعه
قالت لى مين الابعه
قالت لها انا واصحابى
بين اللجنتين تبعتى تجيبى لى السندوتشات والحاجه الساقعه ..ماشى
قالت لى انتى زى بنتى ..ماشى
وبس بقا وبعد اللجنه بعتت جابت لى السندوتشات والحاجه الساقعه
بس موقف رخم اوى
لما يبقوا عايزين يطلعوك من اللجنه ويقولوا لك مش انت
حاجه رخمه


اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zozza love (المشاركة 3441904)
اانا افتكرت مقلب اصحابى عملوا فيا من فتره
انا كنت محوشه تحويشه عمرى
وكان طلعين من عيد والعيديه بقا مع التحويشه
ايه عمالين شغل جامد نار
قولت انا حغير موبيبلى وحجيب هديه لاخويا فى عيد ميلاده وحعمل لاصحاب العزومه اللى وعدهم بيها من زمااااان والباقى ده لو اتبقا حشيله مع ماما
جيت انا ماشيه فى حالى مع أصحاب ريحين نغير موبيبلى
قامنا داخلنا سوبر ماركت...كل واحده اخدت حاجات..بس حاجاتهم كانت من نوع خاص وغريب شويه...يعنى اشتروا جبنات ومعلبات وحاجه ساقعه وحلويات وحاجات حلوه..عادى وانا مالى هما حرين ..انا طبعا اشتريت كابرى بس..وشوف يامعلم قمه النداله
خدوا الحاجات وبص على أول الشارع
ومين اللى فى المحل؟.طبعا انا
وانا اللى دفعت الفلوس
يلا بقا ...بس هما معملوش كده من فراغ
ده انا كنت هريهم مقالب طبعا
واخدت حقى بعدها بكام مقلب حلو كد يستاهل بأوكم

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه موقفين في غاية الجمال
تعيشي وتعملوا مقالب في بعضكم
بس عندي ملحوظة:احنا برضو بنراقب في لجان كمدرسين وانا حاليا براقب في لجنه اعدادية بنات
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zozza love (المشاركة 3441534)
والمراقبين رخمين كالعاده



استفسار: انتي في مدرسة خاصة ؟؟؟؟؟؟

zozza love 23-05-2011 07:43 PM

لا مش خاصه
ليه ؟
وبعدين انا بقول الصراحه
المراقبيبن رخمين جدااااااا

ostazmath4m 23-05-2011 07:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة naglaa mahmoud (المشاركة 3441676)
الحقيقه موضوع جميل كل اما اكون مضايقه هاقرا فيه شويه لان الواقف جعلتنى ابتسم حتى اولادى لاحظو ذلك وسالونى بتضحكى على ايه يا ماما
فكرتونى بموقف حصل معايا فى اولى ثانوى طول عمرى بروح المدرسه بحذاء مريح لكن شكله رجالى شويه لمل دخلت اولى ثانوى عاوزة اعمل انسه اصريت انى اشترى حذاء بكعب وضيق من الامام يعنى حريمى شويه المهم يامحترم روحت اول يوم المدرسه ووقفنا كتيير طابور وتوزيع على الفصول المهم دخلت الفصل ورجلى يا محترم ورمت قلت اقلع الجزمه اريح رجلى شويه وجه وقت المرواح علشان ادخل رجلى تانى فى الجزمه كان مستحيييييييييل الغريبه ان رجلى عملت بقوللة ميه واحاول ادخل رجلى مش ممكن لان الورم كان من قدام واضطريت وانا مروحه امشى حافيه
يعنى وانا رايحه المدرسه انسه وانا راجعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ومن يومها اتعلمت ان كل مكان ليه لبسه الخاص
بس اللى حازز فى نفسى انى اخدت تريقه لما قولت يابس ولولا انى بكبر دماغى كان زمانى اتعقدت

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
كلنا لها علي فكرة لازم يحصل موقف حد يتريق علينا فيه..بصي حضرتك اللي نعرفه احسن من اللي مانعرفهوش (بالنسبه لموضوع اللبس)
فعلا موقف صعب جدا للي يتحط فيه اهو دلوقتي بقي مجرد زكري
بس وقتها كان مجرد موقف فظيع جدا ،، اشكرك شكرا جزيلا
علي الكلمات المادحة الرقيقة في اول المشاركة لا حرمنا الله
من مشاركاتك وترك بصماتك ،، تقبلي تحياتي وعظيم تقديري
وربنا يبارك لك في زوجك واولادك
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the coder (المشاركة 3442014)
في موقف والدي حكاهولي
كان ماشي مرة في شارع لسه متسفلت جديد
و هو ماشي
لقي الجزمة بتتقل شوية في شوية
و في لحظة لقي الفردتين لزقوا في الارض
مش عايزين يتحركوا بتاتاً
قلع الجزمة
و روح بالشراب :d :d :d :d علي العلم انه كان لابس بدلة يعني :d

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
المواقف دي بتبقي محرجه جداااااااااا
ربنا مايوقعنا فيها وكمان لابس بدله يلا اهو يعتبر نفسه
ماشي ع البحر ببدله وقالع الجزمه عشان تراب البحر;)
تقبل تحياتي لك ولوالدك

Mr. Ali 1 23-05-2011 07:50 PM

موضوع ظريف ومواقف مضحكة . بس هو الموضوع للمواقف المضحكة وبس ؟
يعني مفيش تشكيلة :d:d
أنا عندي تشكيلة من كل الانواع ( تتكتب في مجلدات لأني كنت شقي جداً جداً جداً )
من زمااااااااااااان وأنا في امتحان الثانوية العامة ( علي أيامي الثانوية كانت 3 فقط )
الدرج بتاعي في اللجنة كان الأخير وجنبي كرسي يقعد عليه الملاحظ .
بعد لما انتهيت من تسطير ورقة الاجابة وجيت أبص جنبي , بصيت وتنحت خالص .
اللي كان علي الكرسي واحدة ست ( تشبه نوال السعداوي ) ولما الملاحظة لقتني متنح لها , قالت ليا مالك ؟ فيه ايه ؟ بتبص عليا كدا ليه ؟ وانا بدون أي تردد شاورت لها علي دقني . ردت وقالت مش فاهمة . قلتلها محلقتيش دقنك الصبح قبل ما تيجي اللجنة ليه ؟ أمواس الحلاقة خلصت ؟ ( دقنها كانت واضحة جداً وأطول من دقني )
طبعاً وشها ضرب ألوان الطيف كلها . قعدت تزعق وتقول خليك في الامتحان ومش عايزة اسمعك بتتكلم خالص . انا مسكتش ورحت مزعق أنا كمان لحد ما مراقب الدور دخل اللجنة وسأل فيه ايه ؟ قلت ينفع تقعد تحل في امتحان ثانوية عامة وتلاقي واحدة قاعدة جنبك ودقنها بالطول دا ؟ المراقب قرب مني وطبعاً هي جنبي وبص عليها وتنح هو كمان . هي قالت له ايه يا أستاذ فيه ايه ؟ انتبه لنفسه وقالي طيب بص في ورقة اجابتك وجاوب . وأنا صممت انها متقعدش جنبي خالص وان اعصابي كدا مش هتستحمل . وفعلاً المراقب طلب منها انها تقعد في مكان تاني . وبعد ما الامتحان خلص وانا بديها ورقة الاجابة قلتلها يا ريت بكرة متنسيش وتحلقي دقنك وشين علي الأقل :d:d

ostazmath4m 23-05-2011 07:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zozza love (المشاركة 3442217)
لا مش خاصه
ليه ؟
وبعدين انا بقول الصراحه
المراقبيبن رخمين جدااااااا

لان دايما في المدارس الخاصه الطلبة بيكون ليهم
مواقف جريئه جدااااااااااا مع المدرسين زي اللي حصل
ده وبعدين حته اني اطلب من مراقبة اكل وحاجه ساقعه
بالصورة وبالطريقه بتاعتك دي غريبة اوي يعني لو حصلت
قدامي في مدرستي هيكون فيها تصرف تاني ده علي
المستوي الشخصي ولا انكر طبعا حقك لازم تاخديه بس باسلوب
لا يصل لهذه الدرجه
والمراقبة طبعا غلطانه من الاول لانها اصرت بطريقة وحشه
ومش كويسة كان لازم تتأكد من اول مرة وخلاص وممكن
كانت تطلب منك صورة تانية وتتأكد بدل العذاب والبهدله دي
دي نقطه النقطه التانية انك بتقولي دي الصراحه والصراحه
تختلف معاييرها من شخص لاخر ودي صراحه في غير محلها
لان في وجهة نظركم كطالبات وطلاب المراقب اللي بيطبق القانون
وبيسيطر ع اللجنه ويمنع حدوث بعض الاشياء في اللجنه من حقه
كمراقب بيكون عندكم رخم وجدا كمان يبقي دي صراحه في غير محلها
لانها غير مبنيه علي اساس ووجهة نظر صحيحة

zozza love 23-05-2011 07:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr. Ali 1 (المشاركة 3442248)
موضوع ظريف ومواقف مضحكة . بس هو الموضوع للمواقف المضحكة وبس ؟
يعني مفيش تشكيلة :d:d
أنا عندي تشكيلة من كل الانواع ( تتكتب في مجلدات لأني كنت شقي جداً جداً جداً )
من زمااااااااااااان وأنا في امتحان الثانوية العامة ( علي أيامي الثانوية كانت 3 فقط )
الدرج بتاعي في اللجنة كان الأخير وجنبي كرسي يقعد عليه الملاحظ .
بعد لما انتهيت من تسطير ورقة الاجابة وجيت أبص جنبي , بصيت وتنحت خالص .
اللي كان علي الكرسي واحدة ست ( تشبه نوال السعداوي ) ولما الملاحظة لقتني متنح لها , قالت ليا مالك ؟ فيه ايه ؟ بتبص عليا كدا ليه ؟ وانا بدون أي تردد شاورت لها علي دقني . ردت وقالت مش فاهمة . قلتلها محلقتيش دقنك الصبح قبل ما تيجي اللجنة ليه ؟ أمواس الحلاقة خلصت ؟ ( دقنها كانت واضحة جداً وأطول من دقني )
طبعاً وشها ضرب ألوان الطيف كلها . قعدت تزعق وتقول خليك في الامتحان ومش عايزة اسمعك بتتكلم خالص . انا مسكتش ورحت مزعق أنا كمان لحد ما مراقب الدور دخل اللجنة وسأل فيه ايه ؟ قلت ينفع تقعد تحل في امتحان ثانوية عامة وتلاقي واحدة قاعدة جنبك ودقنها بالطول دا ؟ المراقب قرب مني وطبعاً هي جنبي وبص عليها وتنح هو كمان . هي قالت له ايه يا أستاذ فيه ايه ؟ انتبه لنفسه وقالي طيب بص في ورقة اجابتك وجاوب . وأنا صممت انها متقعدش جنبي خالص وان اعصابي كدا مش هتستحمل . وفعلاً المراقب طلب منها انها تقعد في مكان تاني . وبعد ما الامتحان خلص وانا بديها ورقة الاجابة قلتلها يا ريت بكرة متنسيش وتحلقي دقنك وشين علي الأقل :d:d



ههههههههههههههههه
لا بجد مش قادره ابطل ضحك
ههههههههههههههه
موقف تحفه بصراحه
شكل حضرتك كنت شقى جداااااااااا وانت صغير

Mr. Ali 1 23-05-2011 08:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zozza love (المشاركة 3442276)
ههههههههههههههههه
لا بجد مش قادره ابطل ضحك
ههههههههههههههه
موقف تحفه بصراحه
شكل حضرتك كنت شقى جداااااااااا وانت صغير


كان أول مرة في حياتي أشوف واحدة دقنها طويلة وتقيلة كمان .
أنا عندي مواقف شقاوة انقلبت بكوارث .
كل فترة , ابقي أحكي علي واحد منهم .

ostazmath4m 23-05-2011 10:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr. Ali 1 (المشاركة 3442248)
موضوع ظريف ومواقف مضحكة . بس هو الموضوع للمواقف المضحكة وبس ؟
يعني مفيش تشكيلة :d:d
أنا عندي تشكيلة من كل الانواع ( تتكتب في مجلدات لأني كنت شقي جداً جداً جداً )
من زمااااااااااااان وأنا في امتحان الثانوية العامة ( علي أيامي الثانوية كانت 3 فقط )
الدرج بتاعي في اللجنة كان الأخير وجنبي كرسي يقعد عليه الملاحظ .
بعد لما انتهيت من تسطير ورقة الاجابة وجيت أبص جنبي , بصيت وتنحت خالص .
اللي كان علي الكرسي واحدة ست ( تشبه نوال السعداوي ) ولما الملاحظة لقتني متنح لها , قالت ليا مالك ؟ فيه ايه ؟ بتبص عليا كدا ليه ؟ وانا بدون أي تردد شاورت لها علي دقني . ردت وقالت مش فاهمة . قلتلها محلقتيش دقنك الصبح قبل ما تيجي اللجنة ليه ؟ أمواس الحلاقة خلصت ؟ ( دقنها كانت واضحة جداً وأطول من دقني )
طبعاً وشها ضرب ألوان الطيف كلها . قعدت تزعق وتقول خليك في الامتحان ومش عايزة اسمعك بتتكلم خالص . انا مسكتش ورحت مزعق أنا كمان لحد ما مراقب الدور دخل اللجنة وسأل فيه ايه ؟ قلت ينفع تقعد تحل في امتحان ثانوية عامة وتلاقي واحدة قاعدة جنبك ودقنها بالطول دا ؟ المراقب قرب مني وطبعاً هي جنبي وبص عليها وتنح هو كمان . هي قالت له ايه يا أستاذ فيه ايه ؟ انتبه لنفسه وقالي طيب بص في ورقة اجابتك وجاوب . وأنا صممت انها متقعدش جنبي خالص وان اعصابي كدا مش هتستحمل . وفعلاً المراقب طلب منها انها تقعد في مكان تاني . وبعد ما الامتحان خلص وانا بديها ورقة الاجابة قلتلها يا ريت بكرة متنسيش وتحلقي دقنك وشين علي الأقل :d:d

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
لالالا بجد بجد اجمد موقف شفته حتي الان مع تقديري لجميع مواقف
احبابنا الاعضاء الاكثر من رائعه هي الاخري ايه الحلاوة دي يا مستر علي حضرتك كنت مفتري
وانت صغير :dانا ماتخيلتش ان في طالب ممكن يطلع منه كده
ده حضرتك احرجتها مش مرة واحده يانهار ابيض وكمان بتصر علي احراجها
لما جه المراقب ومرة كمان وانت بتسلم ورقتك
انا مش قادر امسك نفسي من كتر الضحك والله.. دي حرمت تطلع ملاحظه تاني
ههههههههههههههههههههههههههههههه
امتعتنا والله بارك الله فيك وحفظك من السوء اللهم امين
لاحرمنا الله من مشاركاتك ،، تقبل عظيم تحياتي وامتناني وجل شكري
وخالص اعتزازي:022yb4:

ostazmath4m 23-05-2011 10:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr. Ali 1 (المشاركة 3442337)
كان أول مرة في حياتي أشوف واحدة دقنها طويلة وتقيلة كمان .
أنا عندي مواقف شقاوة انقلبت بكوارث .
كل فترة , ابقي أحكي علي واحد منهم .

هههههههههههههه تعيش وتشوف يا مستر
واللي يعيش ياما يشوف ،، حضرتك كده شوقتنا كتير اوي
لباقي المواقف كده احنا هنستني مواقف حضرتك بشغف شديد
تقبل عظيم تحياتي وامتناني:078111rg3:

Mr. Ali 1 23-05-2011 10:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ostazmath4m (المشاركة 3442643)
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
لالالا بجد بجد اجمد موقف شفته حتي الان مع تقديري لجميع مواقف
احبابنا الاعضاء الاكثر من رائعه هي الاخري ايه الحلاوة دي يا مستر علي حضرتك كنت مفتري
وانت صغير :dانا ماتخيلتش ان في طالب ممكن يطلع منه كده
ده حضرتك احرجتها مش مرة واحده يانهار ابيض وكمان بتصر علي احراجها
لما جه المراقب ومرة كمان وانت بتسلم ورقتك
انا مش قادر امسك نفسي من كتر الضحك والله.. دي حرمت تطلع ملاحظه تاني
ههههههههههههههههههههههههههههههه
امتعتنا والله بارك الله فيك وحفظك من السوء اللهم امين
لاحرمنا الله من مشاركاتك ،، تقبل عظيم تحياتي وامتناني وجل شكري
وخالص اعتزازي:022yb4:


دا أنا حذفت نص الحوار اللي دار بيني وبينها علشان الرقابة :(:(
وعلي فكرة نسيت أقول انها تاني يوم جت المدرسة وشفتها ولقيت دقنها محلوقة :d:d
حاضر يا أستاذ محمد . ان شاء الله احكي لكم عن مواقف تانية .

أ/رضا عطيه 23-05-2011 11:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ostazmath4m (المشاركة 3436515)
وجزاكم الله خيرا
وبانتظار مواقفك استاذي استاذ ضياء
مش هسيبك غير لما تقول موقف ،،اسعدني مرورك ،نورت الموضوع، تقبل عظيم تحياتي:078111rg3:

أخى الكريم

اسمح لى فقط أستمتع بحكاياتكم الطريفة

وأضحك فى صمت

فماعندى لايرقى لمواقفكم الرائعة

يكفينى أن هذا الموضوع صار الاستراحة للأعضاء

بارك الله فيكم

وفى انتظار الجديد

ostazmath4m 23-05-2011 11:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ضياء الصباح (المشاركة 3442816)
أخى الكريم

اسمح لى فقط أستمتع بحكاياتكم الطريفة

وأضحك فى صمت

فماعندى لايرقى لمواقفكم الرائعة

يكفينى أن هذا الموضوع صار الاستراحة للأعضاء

بارك الله فيكم

وفى انتظار الجديد

اولا :كم يسعدني ويشرفني جدا ان اسمع من حضرتك كلمه
اخي خصوصا وان حضرتك تكبرني سنا بكثير فعمري في شهر1
القادم سيكون25
ثانيا: استاذي استاذ ضياء لم تعجبني المقولة باللون الاحمر
فماعند حضرتك سيرقي لاعلي من مواقفنا ويتخطاها يكفي للموقف
فخرا انه حدث مع شخصيه مثلك فلا تحرمنا رجاء منها
واعجبتني جدا المقولة باللون الاخضر فهذه شهادة نعتز بها جميعا
وان الموضوع اعجب حضرتك كما اعجب الكثير من احبابنا في المنتدي
فيتيح لي المجال ان اصنفه تحت :"سرور تدخله علي مسلم"
وبارك الله فيك وجزاكم الله خيرا استاذي وننتظر من حضرتك المزيد
................................................
اسعدني مرورك جدا ،، تقبل عظيم تحياتي واحترامي وخالص تقديري وامتناني:friendsxs3:

ostazmath4m 24-05-2011 12:04 AM

افتكرت موقف حصل معايا وانا في تانية ثانوي في امتحانات اخر العام
كنت في اخر لجنة ودايما كانوا بيحطوا في اخر لجنة طلبة المنازل
فكان معانا منازل بنات وولاد وقتها كانت الثانوية بتاعتنا مشتركة مش
زي دلوقتي منفصلين .. المهم انا مستواي كان كويس جدا فصعب عليا
اخواننا واخواتنا بتوع المنازل والملاحظين كانوا بيتعاطفوا معاهم فييجوا يقولولي
لو تعرف حاجه تنجحهم قولها واكسب ثواب وانا من طيبتي ماكدبتش خبر
واخدوا اللي فيه النصيب :039uw8:فالمهم تفاجئت بعد خروجنا من اللجنه انسه
من بتوع المنازل ماعرفهاش بتقولي لو سمحت ممكن كلمه قولتلها اتفضلي
ووقفنا علي جنب في الطرقه وقالتلي ممكن طلب ممكن ما تكلمش البنات اللي في اللجنة
بصراحه الواحد كان لماح ويفهمها وهي قبل ماتطير ..خلي بالكم هي قالتلي ماتكلمش البنات وماقلتش ماتغشش طبعا تفرق للي بيفهم قلتلها وايه السبب يعني؟؟ قالتلي انا عايزة كده؟؟ في الوقت ده انا كنت جد
ومابحبش الاشتغالات دي ولا السهوكة بتاعت البنات خصوصا ان حصل معايا موقف في
اولي ثانوي مش هقدر احكيه :oالمهم قالتلي ها ممكن بكل طيبة ورجاء
والواحد بقي قلبه ممكن يحن :dفانا بذكائي قلتلها طيب هتعرف ردي بكرة ان شاء الله
في اللجنة فجيت تاني يوم تقريبا ماخلتش حد في اللجنه غير واخد مني اي اجابة ههههههه
يعني رفضت بذكاء شديد..ده موقف واحد معاها لانه تكرر موقف اخر واخر معاها حيث حصلت
ع النمرة بتاعت بيتنا واتصلت وردت عليها امي وانا احرجت جدا جدا جدا فوق ماتتصوروا لان حاجه
زي دي عمرها ماكانت موجودة عندنا في البيت واحده تتصل بيا ههههههههه وكمان مش انا اللي
مديها النمرة ولا اعرف حتي الان جابتها منين وجريئة اووي تتصل بيا في البيت مش خايفة احرجها
واقفل السكه في وشها او ازعقلها او اي شئ يحرجها،، دمتم بخير

harry_potter 24-05-2011 12:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the coder (المشاركة 3440140)
شفتها بس فكرتني باليوم ده
فضلت طول فترة الامتحانات ادخل اللجنة بحرص و ادور ورا الباب و في الاداراج كلها عشان اقعد مطمئن
علي المواقف في منها كتير
انا بقي كنت من هواة التدمير انا و واحد صاحبي
فكنا مثلاً مروحين من التمرين نشتري ازازة شويبس بلاستيك نشربها ونملاها مية و نرميها في وسط الشارع
تعدي عليها عربية او اتوبيس فتفرقع .........(ايام حلوة بتاعت زمان دي :d)
المهم مرة رمينا الازازة في وسط الشارع فحصلت حاجة غريبة جداً
عربية جيب داست عليها فطلعت مع الكاوتش دخلت في جسم العربية نفسه من تحت
و ساعتها سمعنا صوت فرم و فرتكة داخل العربية و وقفت في وسط الشارع
بقينا باصين لبعض في ذهول و فاتحين بقنا (شكل غبي وش) مفيش ثانية وكنا مسلمين رجلينا للريح لاقرب محطة مترو
معرفش العربية دي حصلها ايه لغاية دلوقت :d اكيد في عداد الخردة :d
الاغرب اني شفت قبل كده اتوبيس كامل بجلالة قدره
عجلته اتزنقت في بلاعة علي جنب الشارع
فضل علي شكله ده سنيييييييييييييييييييييييييين و لسه متشال قريب
والله عجب :d

فكرتني بايام التمرين والتدمير

الواحد بيجي يفتكر المواقف دي يقول احنا كنا اغبياء اوي
بس لا تعوض ........

zozza love 24-05-2011 01:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ostazmath4m (المشاركة 3442273)
لان دايما في المدارس الخاصه الطلبة بيكون ليهم
مواقف جريئه جدااااااااااا مع المدرسين زي اللي حصل
ده وبعدين حته اني اطلب من مراقبة اكل وحاجه ساقعه
بالصورة وبالطريقه بتاعتك دي غريبة اوي يعني لو حصلت
قدامي في مدرستي هيكون فيها تصرف تاني ده علي
المستوي الشخصي ولا انكر طبعا حقك لازم تاخديه بس باسلوب
لا يصل لهذه الدرجه
والمراقبة طبعا غلطانه من الاول لانها اصرت بطريقة وحشه
ومش كويسة كان لازم تتأكد من اول مرة وخلاص وممكن
كانت تطلب منك صورة تانية وتتأكد بدل العذاب والبهدله دي
دي نقطه النقطه التانية انك بتقولي دي الصراحه والصراحه
تختلف معاييرها من شخص لاخر ودي صراحه في غير محلها
لان في وجهة نظركم كطالبات وطلاب المراقب اللي بيطبق القانون
وبيسيطر ع اللجنه ويمنع حدوث بعض الاشياء في اللجنه من حقه
كمراقب بيكون عندكم رخم وجدا كمان يبقي دي صراحه في غير محلها
لانها غير مبنيه علي اساس ووجهة نظر صحيحة



انا طلبت منها كده لانها كانت فعلا معصبانى جدا وكانت مزوداها اوى معايا انا بالذات (كانت كرهينى موت)علشان كده قالت لى ماشى على الآكل
بس ملحوظه(انا مش مفجوعه)بس بحب فول أبو ربيع أوووووووووى
(هههههههههه)
بالنسبه لموضوع ان المراقبين رخمين
فهما رخمين من وجهت نظرى علشان بقعدوا بيتكلموا فى اللجنه مع بعض
وكمان بيشغلوا أغانى ولما اقول لرئيس اللجنه
يبطلوا وبعد كده يرجعوا يعملوا كده تانى
وتقعد تقرفنى بقا فى اللجنه وكل شويه تمسك الورقه وتقرأ(انا مش بحب حد يشوف ورقتى )
رخمين بقا
لكن انا اساسا ضد الغش ومش بحترم المدرسين اللى بيوقفوا على هذا المبأ

انا عندى مواقف كتير أوى
بس كلهم ضحك ضحك
مافيش نكد
مافيش حد عنده أى حاجه نكد؟


THE CodeR 24-05-2011 01:17 AM

الله يجازي شيطانك يا استاذ علي ضحكتني كتير
دا انا مهماً عملت موصلتش لدرجة الشقاوة دي
بس لسه ...العمر فيه شوية شقاوة تاني :d

ostazmath4m 24-05-2011 01:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zozza love (المشاركة 3443172)
انا طلبت منها كده لانها كانت فعلا معصبانى جدا وكانت مزوداها اوى معايا انا بالذات (كانت كرهينى موت)علشان كده قالت لى ماشى على الآكل
بس ملحوظه(انا مش مفجوعه)بس بحب فول أبو ربيع أوووووووووى
(هههههههههه)
بالنسبه لموضوع ان المراقبين رخمين
فهما رخمين من وجهت نظرى علشان بقعدوا بيتكلموا فى اللجنه مع بعض
وكمان بيشغلوا أغانى ولما اقول لرئيس اللجنه
يبطلوا وبعد كده يرجعوا يعملوا كده تانى
وتقعد تقرفنى بقا فى اللجنه وكل شويه تمسك الورقه وتقرأ(انا مش بحب حد يشوف ورقتى )
رخمين بقا
لكن انا اساسا ضد الغش ومش بحترم المدرسين اللى بيوقفوا على هذا المبأ

انا عندى مواقف كتير أوى
بس كلهم ضحك ضحك
مافيش نكد
مافيش حد عنده أى حاجه نكد؟


اذا كان ده مبررك فهو مبرر مقبول 100% وانا اضم صوتي لصوتك
وماتتنازليش عن حقك يعني ايه ملاحظ يشغل اغاني في اللجنه
وكمان الكلام ماينفعش في داخل اللجنه وممنوع ممكن يحصل مع الملاحظين
بيستفسروا عن شئ مع بعض ولكن لا تكون بصورة كبيرة ومشوشه ع الطلاب
طيب لما عندك مواقف ضحك كتير كده مخزناها ليه؟؟؟
انا بقي مبسوط من الطلبة الجريئه اللي بتبحث عن حقها وجريئه في طلب
الحق وفي مناقشة الاساتذه بكل ادب واحترام والحجات دي انا بحترمها في
الطلبة اللي زيك ،، بالتوفيق ودوام النجاح والتميز

ostazmath4m 24-05-2011 01:46 AM

طيب بصوا بقي الموقف ده حصل بين
ابن وابنه اختي ((عمر وروان)) عمر اكبر من روان
عمر كي جي1 وروان لسه مفعوصه 3 سنين
المهم هم دايما طبعا كعاده الاطفال ناقر ونقير
فمرة بيشوفوا مين فيهم الاطول(طبعا عمر اطول عشان هو الكبير)
وبيغيظوا بعض بقي فهو يقف جمبها ويقولها انا اطول مع بعض التعبيرات
المستفزة باللسان والبق بس هينافس مين دي روان ياعمروة
راحت جايبة كرسي وواقفه جمبه وطلعت عليه وقالتله انا اطول اهو يا اهبل
ههههههههههههه عجبتني اوي كلمه اهبل دي يعني مش اكتفت انها
غاظته بحكاية الكرسي دي لا طبعا لازم تخلي غيظها 100% بكلمه اهبل

ostazmath4m 24-05-2011 01:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the coder (المشاركة 3443177)
الله يجازي شيطانك يا استاذ علي ضحكتني كتير
دا انا مهماً عملت موصلتش لدرجة الشقاوة دي
بس لسه ...العمر فيه شوية شقاوة تاني :d

ههههههههههههههههههههه
طيب خلي بالك بقي لا الشقاوة اللي بقيالك
تحصل فيك انت مش انت اللي تعملها في حد

zozza love 24-05-2011 01:53 AM

اللى عنده حق مش يتنازل عنه ابدا
موقف جدا
أو مقلب جديد من سلسله مقالبى مع أصحابى
طبعا انتوا عارفين انى كنت فى اعداديه
ويوم امتحان الفرنساوى اللى هو أخر يوم لينا فى المدرسه مش حنشوف بعده المدرسين تانى ابدا باذن الله
واصحابى حالفين ليعملوا فيا مقلب بقا اليوم ده
وانا ع طول عماله حرصى (بس اليوم ده ماجش فى بالى ابدا )اهى اهى اهى اهى اهى
احنا عندنا الوكيله بتاعت سنه 3 (ميس أميره)مشبشبانا
كانت كل يوم تشوف بنت بنت وتشوف أظافرها
انا كنت مربيه أظافرى 3 متر
ومش عايزه اقصها
قمت عملت ايه
قصيت اليمين وسبت الشمال
علشان لما تيجى تشوف اظافرى تشوف اليمين والشمال طبعا لا
وكل يوم ع كده ومحدش يعرف الموضوع ده غير اصحابى
وهى طبعا بتحلف بـــ عزه (علشان مش مربيه اظارفى)وتقول لهم شوفوا صحبتكم واتعلموا منها
لكن اصحاب عمالوا فيا بقا ايه؟
روحوا اخر يوم وقالوا لها(الحقى يا مس اميره دى عزه مربيه اظافر ايدها الشمال)
جت ميس اميره بتقولى
عزه ورينى ايدك
ورتها اليمين كالعاده
قالت لى لا الشمال
شفتها
واسمع الشتيمه بقا يا معلم
قامت قالت انا عايزه مقص
100 مقص طلع من اصحاب (انتقام بقا)
وكرهت المدرسه يومها اهى اهى اهى
كنت بقالى شهور مربيه فيهم
بس انا مسبتش حقى
عملت لاصحابى مقالب برضه عسل
هههههههههه
انا كل حياتى مقالب مع اصحابى
ماهما ملهمش فايده غير المقالب

ostazmath4m 24-05-2011 02:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zozza love (المشاركة 3443240)
اللى عنده حق مش يتنازل عنه ابدا
موقف جدا
أو مقلب جديد من سلسله مقالبى مع أصحابى
طبعا انتوا عارفين انى كنت فى اعداديه
ويوم امتحان الفرنساوى اللى هو أخر يوم لينا فى المدرسه مش حنشوف بعده المدرسين تانى ابدا باذن الله
واصحابى حالفين ليعملوا فيا مقلب بقا اليوم ده
وانا ع طول عماله حرصى (بس اليوم ده ماجش فى بالى ابدا )اهى اهى اهى اهى اهى
احنا عندنا الوكيله بتاعت سنه 3 (ميس أميره)مشبشبانا
كانت كل يوم تشوف بنت بنت وتشوف أظافرها
انا كنت مربيه أظافرى 3 متر
ومش عايزه اقصها
قمت عملت ايه
قصيت اليمين وسبت الشمال
علشان لما تيجى تشوف اظافرى تشوف اليمين والشمال طبعا لا
وكل يوم ع كده ومحدش يعرف الموضوع ده غير اصحابى
وهى طبعا بتحلف بـــ عزه (علشان مش مربيه اظارفى)وتقول لهم شوفوا صحبتكم واتعلموا منها
لكن اصحاب عمالوا فيا بقا ايه؟
روحوا اخر يوم وقالوا لها(الحقى يا مس اميره دى عزه مربيه اظافر ايدها الشمال)
جت ميس اميره بتقولى
عزه ورينى ايدك
ورتها اليمين كالعاده
قالت لى لا الشمال
شفتها
واسمع الشتيمه بقا يا معلم
قامت قالت انا عايزه مقص
100 مقص طلع من اصحاب (انتقام بقا)
وكرهت المدرسه يومها اهى اهى اهى
كنت بقالى شهور مربيه فيهم
بس انا مسبتش حقى
عملت لاصحابى مقالب برضه عسل
هههههههههه
انا كل حياتى مقالب مع اصحابى
ماهما ملهمش فايده غير المقالب

هههههههههههههههههههههههههههه
مقلب تحفه تعيشي وتاخدي غيرها يا عزة
3 شهور بتربي ضوافرك:o:excl:

usernamo 24-05-2011 02:20 PM

3 شهور بتربى ضوافرك يا عزة ! ... احنا عندنا فى المدرسة مشكلة الشعر .. كل شوية احلق شعرك احلق شعرك .. و اللى مجننى احلقه .. يطول فى اسبوعين اطول من الاول .. و المدرسين يفلوا كل ما يخشوا . (( استرجل يلا .. بلاش ياض الشغل ده .. عليا الطلاج بالتلاتة انت ماتنفعشى فى الفصل ده )) و الاخير بالطبع مستر الفلسفة اللى لغته غريبة ! و يفضل يشد فى شعرى .. و احلف بكل الاديان .. و اقوله بسم الرب .. طب و الانجيل .. طب و العذراء .. .. و الله .. و قسماً بالله .. هو اللى بيطول.. فى الاخر المستر وصلنى لحد البيت و صمم انى احلق قرعه قدامه .. و حلقت قرعه .. و بقى شكلى طفل شوارع .. و الله كنت هتاخد اشتباه ! ... الحمد لله طول تانى -.-
و طبعاً .. قلتله فى وشه .. ربنا ينتقم منك بحق شافعى و مالكى و حنبلى و بوذى و ارثوذكسى و بروسطانطى و كاسوليكى

zozza love 24-05-2011 02:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة usernamo (المشاركة 3444457)
3 شهور بتربى ضوافرك يا عزة ! ... احنا عندنا فى المدرسة مشكلة الشعر .. كل شوية احلق شعرك احلق شعرك .. و اللى مجننى احلقه .. يطول فى اسبوعين اطول من الاول .. و المدرسين يفلوا كل ما يخشوا . (( استرجل يلا .. بلاش ياض الشغل ده .. عليا الطلاج بالتلاتة انت ماتنفعشى فى الفصل ده )) و الاخير بالطبع مستر الفلسفة اللى لغته غريبة ! و يفضل يشد فى شعرى .. و احلف بكل الاديان .. و اقوله بسم الرب .. طب و الانجيل .. طب و العذراء .. .. و الله .. و قسماً بالله .. هو اللى بيطول.. فى الاخر المستر وصلنى لحد البيت و صمم انى احلق قرعه قدامه .. و حلقت قرعه .. و بقى شكلى طفل شوارع .. و الله كنت هتاخد اشتباه ! ... الحمد لله طول تانى -.-
و طبعاً .. قلتله فى وشه .. ربنا ينتقم منك بحق شافعى و مالكى و حنبلى و بوذى و ارثوذكسى و بروسطانطى و كاسوليكى



ههههههههههههههههه
انا مش قادره ابطل ضحك يا امجد حرام عليك
طفل شوارع!
لا اصلك مش عارف(تربيه الظوافر دى من علممات جمال المراه):d:p
وهما بيطولوا بسرعه بقا اعملهم ايه؟
بس الحمد لله ربتهم تانى
وبعدين انا بعرف اخد حقى من المقالب دى كويس اوى
هما بيعموا فيا مقلب بيخدوا عشره
ولا المقالب اللى بنعمها فى المدرسين
مره مدرس الرياضه كان مطلع عنينا
قمنا عمالنا ايه؟
خلينله كوتش العربيه على الارض
ويدور على بتاع كوتش انه يلقى واحد
واترى يروح متورجل
انتظرونى فى الحلقه القادمه مع يوميات مقالب (عزه)

naglaa mahmoud 24-05-2011 06:03 PM

انا شايفه ان كل المواضيع كوميديا بس الحقيقه عندى موقف نكد شويه مش قادرة انساه:frown:
وانا فى ثانويه عامه كنت شاطرة اوى الحمد لله وكل مدرسينى كانو بيقولو طب او صيدله وانا فعلا كان نفسى ادخل صيدله او هندسه لانى بحب الرياضه جدا :022yb4:
المهم جه وقت الامتحان وعلشان كنت مذاكرة كويس اعصابى كانت هاديه جدا وعدت نص الامتحانات على خير وجه يوم الفيزياء وكنت ايه ممتازة فيها ودخلنا الامتحان وكان صعب جدا لكن الحمد لله كنت بشوف كله جانبى بيعيط وانا متماسكه :p
وطلعنا بره بنراجع وكان معايابنتين توائم منهارين من العياط ماماتهم بصتلى وقالت طبعا انتى خمسين من خمسين قولتلها لا يا طنط خمسه وجمسين يعنى بضحك والله مش اصدى اخمس فى وشها لانى كنت طيبة جدا :redface:
المهم الامتحان اللى بعده كان عندنا احصاء وديه طبعا كانت سهله جدا يعنىكله يجيب الدرجه النهائيه فيها لكن روحت المدرسه لقيت طنط واقفه مستنيانى وبتزعق فيا وتقولى انتى بتخمسى فى وشى انتى قليله الادب:040vk0: وعلشان انا كنت مؤدبه جدا مقدرتش ارد عليها واعدت اعيط لدرجة انىمكنتش شايفه الاسئلة ودموعى نزلت على ورقه الاجابه ;)
ولما طلعت اكتشفت اخطاء هايفه جدا وده طبعا اثر عليا نفسيا جدا فى الامتحان اللى بعده خصوصا ان امتحاناتنا كانت ورا بعض يوم الجمعه والثلاثاء بس اللى اجازة
وجت النتيجه طبعا فى الفيزياء 48 لكن فى الاحصاء الهايفه 23 من 30 وبعدها الفرنساوى واللى كنت بحبه جدا مش فاكرة لكن نقصت فيه بردو اما فى المواد كلها اللى قبل الفيزياء كانت معظمها الدرجات النهائيه او اقل درجه او اتنين
وبدل ما اجيب 95% جبت 85% وطبعا لاحصلت صيدله ولا هندسه ودخلت تربيه وكل ده بسبب الست ديه ضيعت عليا مذاكرة السنه كلها :giljotiiniug3:
ودلوقتى بنسى الموقف ده لكن كلما احسست ان احلامى ضاعت وخصوصا انى كنت ذكيه جدا ومجتهدة افتكر اليوم ده ومش قادرة اسامحها مع اننى تخرجت وتزوجت وانجبت ثلاثة اطفال والحمد لله اعيش حياة سعيدة ولكنى لم اكن اخطط لها:friendsxs3:

ostazmath4m 24-05-2011 09:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة naglaa mahmoud (المشاركة 3445300)
انا شايفه ان كل المواضيع كوميديا بس الحقيقه عندى موقف نكد شويه مش قادرة انساه:frown:
وانا فى ثانويه عامه كنت شاطرة اوى الحمد لله وكل مدرسينى كانو بيقولو طب او صيدله وانا فعلا كان نفسى ادخل صيدله او هندسه لانى بحب الرياضه جدا :022yb4:
المهم جه وقت الامتحان وعلشان كنت مذاكرة كويس اعصابى كانت هاديه جدا وعدت نص الامتحانات على خير وجه يوم الفيزياء وكنت ايه ممتازة فيها ودخلنا الامتحان وكان صعب جدا لكن الحمد لله كنت بشوف كله جانبى بيعيط وانا متماسكه :p
وطلعنا بره بنراجع وكان معايابنتين توائم منهارين من العياط ماماتهم بصتلى وقالت طبعا انتى خمسين من خمسين قولتلها لا يا طنط خمسه وجمسين يعنى بضحك والله مش اصدى اخمس فى وشها لانى كنت طيبة جدا :redface:
المهم الامتحان اللى بعده كان عندنا احصاء وديه طبعا كانت سهله جدا يعنىكله يجيب الدرجه النهائيه فيها لكن روحت المدرسه لقيت طنط واقفه مستنيانى وبتزعق فيا وتقولى انتى بتخمسى فى وشى انتى قليله الادب:040vk0: وعلشان انا كنت مؤدبه جدا مقدرتش ارد عليها واعدت اعيط لدرجة انىمكنتش شايفه الاسئلة ودموعى نزلت على ورقه الاجابه ;)
ولما طلعت اكتشفت اخطاء هايفه جدا وده طبعا اثر عليا نفسيا جدا فى الامتحان اللى بعده خصوصا ان امتحاناتنا كانت ورا بعض يوم الجمعه والثلاثاء بس اللى اجازة
وجت النتيجه طبعا فى الفيزياء 48 لكن فى الاحصاء الهايفه 23 من 30 وبعدها الفرنساوى واللى كنت بحبه جدا مش فاكرة لكن نقصت فيه بردو اما فى المواد كلها اللى قبل الفيزياء كانت معظمها الدرجات النهائيه او اقل درجه او اتنين
وبدل ما اجيب 95% جبت 85% وطبعا لاحصلت صيدله ولا هندسه ودخلت تربيه وكل ده بسبب الست ديه ضيعت عليا مذاكرة السنه كلها :giljotiiniug3:
ودلوقتى بنسى الموقف ده لكن كلما احسست ان احلامى ضاعت وخصوصا انى كنت ذكيه جدا ومجتهدة افتكر اليوم ده ومش قادرة اسامحها مع اننى تخرجت وتزوجت وانجبت ثلاثة اطفال والحمد لله اعيش حياة سعيدة ولكنى لم اكن اخطط لها:friendsxs3:

عندك حق هو موقف يغيظ جدا ولا يلومك احد في ذلك انا بكره الناس
اللي بتحسد اووووي بيقلوا من نظري جدا وبحتقرهم في بعض الاحيان
ربنا يعافينا منهم اللهم امين ،، يلا " قل لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا"
تقبلي تحياتي:078111rg3:

أ/رضا عطيه 25-05-2011 04:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة naglaa mahmoud (المشاركة 3445300)
انا شايفه ان كل المواضيع كوميديا بس الحقيقه عندى موقف نكد شويه مش قادرة انساه:frown:
وانا فى ثانويه عامه كنت شاطرة اوى الحمد لله وكل مدرسينى كانو بيقولو طب او صيدله وانا فعلا كان نفسى ادخل صيدله او هندسه لانى بحب الرياضه جدا :022yb4:
المهم جه وقت الامتحان وعلشان كنت مذاكرة كويس اعصابى كانت هاديه جدا وعدت نص الامتحانات على خير وجه يوم الفيزياء وكنت ايه ممتازة فيها ودخلنا الامتحان وكان صعب جدا لكن الحمد لله كنت بشوف كله جانبى بيعيط وانا متماسكه :p
وطلعنا بره بنراجع وكان معايابنتين توائم منهارين من العياط ماماتهم بصتلى وقالت طبعا انتى خمسين من خمسين قولتلها لا يا طنط خمسه وجمسين يعنى بضحك والله مش اصدى اخمس فى وشها لانى كنت طيبة جدا :redface:
المهم الامتحان اللى بعده كان عندنا احصاء وديه طبعا كانت سهله جدا يعنىكله يجيب الدرجه النهائيه فيها لكن روحت المدرسه لقيت طنط واقفه مستنيانى وبتزعق فيا وتقولى انتى بتخمسى فى وشى انتى قليله الادب:040vk0: وعلشان انا كنت مؤدبه جدا مقدرتش ارد عليها واعدت اعيط لدرجة انىمكنتش شايفه الاسئلة ودموعى نزلت على ورقه الاجابه ;)
ولما طلعت اكتشفت اخطاء هايفه جدا وده طبعا اثر عليا نفسيا جدا فى الامتحان اللى بعده خصوصا ان امتحاناتنا كانت ورا بعض يوم الجمعه والثلاثاء بس اللى اجازة
وجت النتيجه طبعا فى الفيزياء 48 لكن فى الاحصاء الهايفه 23 من 30 وبعدها الفرنساوى واللى كنت بحبه جدا مش فاكرة لكن نقصت فيه بردو اما فى المواد كلها اللى قبل الفيزياء كانت معظمها الدرجات النهائيه او اقل درجه او اتنين
وبدل ما اجيب 95% جبت 85% وطبعا لاحصلت صيدله ولا هندسه ودخلت تربيه وكل ده بسبب الست ديه ضيعت عليا مذاكرة السنه كلها :giljotiiniug3:
ودلوقتى بنسى الموقف ده لكن كلما احسست ان احلامى ضاعت وخصوصا انى كنت ذكيه جدا ومجتهدة افتكر اليوم ده ومش قادرة اسامحها مع اننى تخرجت وتزوجت وانجبت ثلاثة اطفال والحمد لله اعيش حياة سعيدة ولكنى لم اكن اخطط لها:friendsxs3:

لأنى أحب النكد شويه هعلق على كلام حضرتك:d

لاننكر الحسدوقد ذكر فى القرأن الكريم

ولكن نصف تحقيق الحسد لأكثر من هدفه

هو مايضعه الانسان فى نفسه من وهم يزيد من نتيجة الحسد

حمانا الله من كوارثه:bosyht9:

وأدام الله عليكم السعادة والرضا والقناعة

وبارك الله فيكم جيعا:078111rg3:

عبد الله الرفاعي 25-05-2011 11:54 AM

ماشاء الله موضوع غاية فى الروعة .
لكن
عندى موقف محتاج أعصاب قوية شوية وحديدية ...........
فى يوم من الأيام كنت منتظر القطار فى المحطة وعلى الرصيف التانى دخل قطر والركاب اللى فيه بدءوا يستعدوا للنزول ومن ضمن الركاب راجل ومعاه بنته لم تتجاوز عمرها 4 سنوات لكن الأب كان شكله مستعجل شوية وكانت بنته مسكاه من إيده ، الأب استعجل فى النزول قبل القطر مايقف وقفز من القطار ومعاه بنته لكن بنته لصغر سنها مقدرتش تنط معاه فسقطت من إيده ووقعت تحت القطار ، فى موقف مأساوى أدهش كل المتواجدين فى المحطة ... أنا واحد من الناس مقدرتش أقف على رجلى من المنظر والأب واقف فى حالة من الذهول التام ، الراجل بالضبط كان واقف شبه أخرص ..... ...... ومش عارف يعمل ايه يرمى بنفسه تحت القطار ولا يعمل ايه .....وبعد مرور القطار كانت المفاجأة .









































البنت وقعت بين الرصيف والقضبان ومن رحمة ربنا عليها إنها أغمى عليها فلم تتحرك وظلت ساكنة ومر القطار ولم يصبها بخدش واحد إلا أن ذراعها كسر من السقطة...... لكل أجل كتاب

أحمد كووول 25-05-2011 12:28 PM

حصل لي موقف مش ممكن أنساه

بس مكنتش لوحدي

كان معايا الشلة

المكان / شمال سيناء - العريش - شارع فوزي المنيسي بغرفة مدارية جنب الاسعاف تبع إكرامي بتاع البلاي ستيشن

الزمان / من حوالي 8 أو 9 سنوات

الموقف / كنت قاعد أنا و صاحبي أحمد صلاح بنلعب

الماتش بتاعنا في الدورة اللي كانت مولعة

نااااااااااااااااااااار

وفجأة سمعنا صوت عالي يصرخ : قوم يلا إنت وهوه

إحنا كان ضهرنا للباب ف آخر الغرفة علي اليمين

فقلت لأحمد صلاح : سيبك منهم إلعب إلعب

تكرر الصوت مرة ثانية بصوت أعلي : أقف يا ..........

قمنا بالراحة و بصينا ورانا باستغراب فكانت المفاجأة

تخيلوا لقينا ايه

ايه

ايه

ضابط و معاه شوية مخبرين

وطبعا صفات المخبر معروفه

وأهمها ايده اللي شبه رجله

عرف كل اللي ف الغرفة إن إحنا هـيطلع .......ف اليوم ده

دخل المخبر ين وسطنا و كل الموجودين وقفوا صفين

و الدهشة مفرقتناش

كنا إحنا _ شلتنا يعني _ واقفين ف الصف اليمين

دخل المخبر ع الصف الشمال من أوله وسأل أول واحد اسمك ايه و ف سنة كام وساكن فين

فجاوب و قاله : ساكن ف البحر

فرد المخبر : ف البحر يعني ايه سمكة يعني ؟ !

وسمعنا طرااااااااخ كف علي وش الولد

طبعا إحنا استوينا

وسأل باقي الموجودين الحمد لله من غير ما يمد ايده

وأمر الضابط بسحب جهاز بلاي ستيشن و خرجوا

ده موقف مش ممكن أنساه

مواقف و طرائف

كل منفتكر الموقف ده نفضل نضحك و نحكي تفاصيله كإنه لسه حاصل

وبعد كده أوعوا تفتكروا إننا بطلنا نلعب بلاي ستيشن

رحنا لإكرامي صاحب الغرفة المدارية

وسألناه : عرفت تجيب الجهاز من الضابط ابن ال ....؟

قال : ده كان عايز ابنه يلعب بيه اسبوع و حيرجعه .

ايه رأيكو ف الموقف ده ...

ظريف مش كده ...

:022yb4::022yb4::022yb4::022yb4:




ostazmath4m 25-05-2011 01:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الله الرفاعي (المشاركة 3447183)
ماشاء الله موضوع غاية فى الروعة .
لكن
عندى موقف محتاج أعصاب قوية شوية وحديدية ...........
فى يوم من الأيام كنت منتظر القطار فى المحطة وعلى الرصيف التانى دخل قطر والركاب اللى فيه بدءوا يستعدوا للنزول ومن ضمن الركاب راجل ومعاه بنته لم تتجاوز عمرها 4 سنوات لكن الأب كان شكله مستعجل شوية وكانت بنته مسكاه من إيده ، الأب استعجل فى النزول قبل القطر مايقف وقفز من القطار ومعاه بنته لكن بنته لصغر سنها مقدرتش تنط معاه فسقطت من إيده ووقعت تحت القطار ، فى موقف مأساوى أدهش كل المتواجدين فى المحطة ... أنا واحد من الناس مقدرتش أقف على رجلى من المنظر والأب واقف فى حالة من الذهول التام ، الراجل بالضبط كان واقف شبه أخرص ..... ...... ومش عارف يعمل ايه يرمى بنفسه تحت القطار ولا يعمل ايه .....وبعد مرور القطار كانت المفاجأة .









































البنت وقعت بين الرصيف والقضبان ومن رحمة ربنا عليها إنها أغمى عليها فلم تتحرك وظلت ساكنة ومر القطار ولم يصبها بخدش واحد إلا أن ذراعها كسر من السقطة...... لكل أجل كتاب

ياااااااااااااه حكمتك يارب الحمد لله انها عدت علي خير والبنت طلعت سليمه
فضل ونعمه من الله عز وجل .....فعلا زي مابيقولوا بقي في العجله الندامه وفي التأني السلامة
شكرا جزيلا علي هذا الموقف..فيه استفاده كبيرة
تقبل عظيم تحياتي:078111rg3:

ostazmath4m 25-05-2011 02:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد كووول (المشاركة 3447264)
حصل لي موقف مش ممكن أنساه


بس مكنتش لوحدي

كان معايا الشلة

المكان / شمال سيناء - العريش - شارع فوزي المنيسي بغرفة مدارية جنب الاسعاف تبع إكرامي بتاع البلاي ستيشن

الزمان / من حوالي 8 أو 9 سنوات

الموقف / كنت قاعد أنا و صاحبي أحمد صلاح بنلعب

الماتش بتاعنا في الدورة اللي كانت مولعة

نااااااااااااااااااااار

وفجأة سمعنا صوت عالي يصرخ : قوم يلا إنت وهوه

إحنا كان ضهرنا للباب ف آخر الغرفة علي اليمين

فقلت لأحمد صلاح : سيبك منهم إلعب إلعب

تكرر الصوت مرة ثانية بصوت أعلي : أقف يا ..........

قمنا بالراحة و بصينا ورانا باستغراب فكانت المفاجأة

تخيلوا لقينا ايه

ايه

ايه

ضابط و معاه شوية مخبرين

وطبعا صفات المخبر معروفه

وأهمها ايده اللي شبه رجله

عرف كل اللي ف الغرفة إن إحنا هـيطلع .......ف اليوم ده

دخل المخبر ين وسطنا و كل الموجودين وقفوا صفين

و الدهشة مفرقتناش

كنا إحنا _ شلتنا يعني _ واقفين ف الصف اليمين

دخل المخبر ع الصف الشمال من أوله وسأل أول واحد اسمك ايه و ف سنة كام وساكن فين

فجاوب و قاله : ساكن ف البحر

فرد المخبر : ف البحر يعني ايه سمكة يعني ؟ !

وسمعنا طرااااااااخ كف علي وش الولد

طبعا إحنا استوينا

وسأل باقي الموجودين الحمد لله من غير ما يمد ايده

وأمر الضابط بسحب جهاز بلاي ستيشن و خرجوا

ده موقف مش ممكن أنساه

مواقف و طرائف

كل منفتكر الموقف ده نفضل نضحك و نحكي تفاصيله كإنه لسه حاصل

وبعد كده أوعوا تفتكروا إننا بطلنا نلعب بلاي ستيشن

رحنا لإكرامي صاحب الغرفة المدارية

وسألناه : عرفت تجيب الجهاز من الضابط ابن ال ....؟

قال : ده كان عايز ابنه يلعب بيه اسبوع و حيرجعه .

ايه رأيكو ف الموقف ده ...

ظريف مش كده ...

:022yb4::022yb4::022yb4::022yb4:




اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد كووول (المشاركة 3447264)
دخل المخبر ع الصف الشمال من أوله وسأل أول واحد اسمك ايه و ف سنة كام وساكن فين

فجاوب و قاله : ساكن ف البحر

فرد المخبر : ف البحر يعني ايه سمكة يعني ؟ !

وسمعنا طرااااااااخ كف علي وش الولد

طبعا إحنا استوينا

وسأل باقي الموجودين الحمد لله من غير ما يمد ايده

وأمر الضابط بسحب جهاز بلاي ستيشن و خرجوا



هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
متأكد انه مامدش ايده تاني:slap1qk6:هههههههههههههههه
طب ماكان يقول من الاول انه طمعان في البلاي استيشن
يعني انتوا كنتوا هتعزوه عليه يعني لو طلبه بكل ادب((شكلكم كنتوا هتعزوه))
موقف ظريف جداااااااا ،، تقبل خالص تحياتي :078111rg3:

أحمد كووول 25-05-2011 02:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ostazmath4m (المشاركة 3447550)
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
متأكد انه مامدش ايده تاني:slap1qk6:هههههههههههههههه
طب ماكان يقول من الاول انه طمعان في البلاي استيشن
يعني انتوا كنتوا هتعزوه عليه يعني لو طلبه بكل ادب((شكلكم كنتوا هتعزوه))
موقف ظريف جداااااااا ،، تقبل خالص تحياتي :078111rg3:

لو قال أنه عايز البلاي ستيشن كان خدوا بس هوه حب يرسم نفسه حبتين

وحبكة الموقف هيه اللي خلت منه موقف جميل جدا
لما رد المخبر : في البحر يعني ايه سمكة يعني

أنا كنت حضحك بالعافية مسكت نفسي

موقف أكشن + كوميدي + دراما

zozza love 25-05-2011 04:06 PM

انا بقا اقول لكم موقف جديد
فى يوم من الايام
كان كتب كتاب أخت صحبتى
وانا روحت بقا كتب الكتاب
طبعا صحبتى كانت مع أختها فى الكوافير
وانا بقا فى الطريق اخو صحبتى الكبير كلمنى وقالى اروح عند بتهم اجيب بنتين اصدقاء العروسه مش من اسكندريه ومش يعرفوا المكان
قولت له ماشى
روحت وجبت البنتين وركبنا تاكس
قاعده انا فى التاكس مش عارفه اوصل للمكان ومتعصبه اوى بقا وعايز اوصل بسرعه اشوف العروسه واسلم عليا علشان مش أتاخر وبابا وماما يبهدلونى
فبكلم اخوه صحبتى وبقوله يا حماده مش عارفه المكان واوصفلى صح وكده قام حماده بيقولى كلمى مودى (ابنه الصغنون) مع العلم انى بموت فى الاطفال بالذات مودى ,قمت انا بقوله ازيك يا مودى واحشتنى موت ,بحبك اوى يا مودى
والبنت اللى جبى بتعمل الطرحه اسبنش واللى جبها بتحط ميك اب
والسواق بيبص فى المرايه ويقول استغفر الله العظيم استغفر اله العظيم
بقا دول بنات ،
انا طبعا مش عارفه اعمل ايه ومنظرى بقا زباله اوى
وهو فاكرنى بحب فى التلفون مش يعرف ان مودى ده اصغر من حفيده
قمت انا بقا قولت ايه؟
قولت (قولكم ايه يا بنات ماتيجو نصلى المغرب علشان ربنا يكرمنا)
قام السواق قعد يضحك ومش قادر يبطل ضحك
وانا مش عارفه ليه
وحتى الآن مش عارفه هو كان بيضحك على ايه
ياترى هو كان بيضحك ليه؟

صوت العقل 25-05-2011 04:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الله الرفاعي (المشاركة 3447183)
ماشاء الله موضوع غاية فى الروعة .
لكن
عندى موقف محتاج أعصاب قوية شوية وحديدية ...........
فى يوم من الأيام كنت منتظر القطار فى المحطة وعلى الرصيف التانى دخل قطر والركاب اللى فيه بدءوا يستعدوا للنزول ومن ضمن الركاب راجل ومعاه بنته لم تتجاوز عمرها 4 سنوات لكن الأب كان شكله مستعجل شوية وكانت بنته مسكاه من إيده ، الأب استعجل فى النزول قبل القطر مايقف وقفز من القطار ومعاه بنته لكن بنته لصغر سنها مقدرتش تنط معاه فسقطت من إيده ووقعت تحت القطار ، فى موقف مأساوى أدهش كل المتواجدين فى المحطة ... أنا واحد من الناس مقدرتش أقف على رجلى من المنظر والأب واقف فى حالة من الذهول التام ، الراجل بالضبط كان واقف شبه أخرص ..... ...... ومش عارف يعمل ايه يرمى بنفسه تحت القطار ولا يعمل ايه .....وبعد مرور القطار كانت المفاجأة .









































البنت وقعت بين الرصيف والقضبان ومن رحمة ربنا عليها إنها أغمى عليها فلم تتحرك وظلت ساكنة ومر القطار ولم يصبها بخدش واحد إلا أن ذراعها كسر من السقطة...... لكل أجل كتاب

فعلا استاذى الفاضل .. لكل اجل كتاب ..
الحمد لله انها خرجت من الموقف ده بخير ..
لعل والدها يستفاد من الموقف ويحافظ عليها ..

صوت العقل 25-05-2011 04:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zozza love (المشاركة 3447897)
انا بقا اقول لكم موقف جديد
فى يوم من الايام
كان كتب كتاب أخت صحبتى
وانا روحت بقا كتب الكتاب
طبعا صحبتى كانت مع أختها فى الكوافير
وانا بقا فى الطريق اخو صحبتى الكبير كلمنى وقالى اروح عند بتهم اجيب بنتين اصدقاء العروسه مش من اسكندريه ومش يعرفوا المكان
قولت له ماشى
روحت وجبت البنتين وركبنا تاكس
قاعده انا فى التاكس مش عارفه اوصل للمكان ومتعصبه اوى بقا وعايز اوصل بسرعه اشوف العروسه واسلم عليا علشان مش أتاخر وبابا وماما يبهدلونى
فبكلم اخوه صحبتى وبقوله يا حماده مش عارفه المكان واوصفلى صح وكده قام حماده بيقولى كلمى مودى (ابنه الصغنون) مع العلم انى بموت فى الاطفال بالذات مودى ,قمت انا بقوله ازيك يا مودى واحشتنى موت ,بحبك اوى يا مودى
والبنت اللى جبى بتعمل الطرحه اسبنش واللى جبها بتحط ميك اب
والسواق بيبص فى المرايه ويقول استغفر الله العظيم استغفر اله العظيم
بقا دول بنات ،
انا طبعا مش عارفه اعمل ايه ومنظرى بقا زباله اوى
وهو فاكرنى بحب فى التلفون مش يعرف ان مودى ده اصغر من حفيده
قمت انا بقا قولت ايه؟
قولت (قولكم ايه يا بنات ماتيجو نصلى المغرب علشان ربنا يكرمنا)
قام السواق قعد يضحك ومش قادر يبطل ضحك
وانا مش عارفه ليه
وحتى الآن مش عارفه هو كان بيضحك على ايه
ياترى هو كان بيضحك ليه؟

هههههههههههههههه.. لا حقيقى كان بيضحك ليه !!!!!!!!

zozza love 25-05-2011 04:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صوت العقل (المشاركة 3447982)
هههههههههههههههه.. لا حقيقى كان بيضحك ليه !!!!!!!!



هههههههههههه
ماهو هو ده السؤال اللى أنا بسأله
هو ممكن يكون بيقول (بعد الكلام اللى قالته واللى جبها بتعمله حيرحوا يصلوا)
مش عارفه
ده راجل غريب
كان فاهمنى غلط
يلا مش مشكله الحمد لله


جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:42 AM.

Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.