بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أخبار و سياسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=79)
-   -   تعيين أ/ عمرو خالد وزير للشباب أرجو دخول الجميع (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=287491)

AhmedElromy 20-02-2011 09:31 PM

أواااااااااااااااااااااااافق وبشــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده
بس الاستاذ عمرو خالد شخصية اسلامية وممكن يحصل عليه اعتراضات مش شرط تكون من جوة بس ممكن من بره وهو بصراحة يقدر ينهض بالشباب

Student05 20-02-2011 09:43 PM

يا جماعة لو عايزين بلدنا تتقدم بلاش نبص على الإعتراضات الخارجية و يجب ان تكون الحكومة حكومة كفاءات حتى ننهض بالوطن فلا يمكن ان نتخلى عن فلان -على الرغم من كفائته المشهود لها و الوطنية والنزاهة - لان امريكا ولا اوروبا مش عايزاه

Student05 20-02-2011 09:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr.soliman (المشاركة 3133097)
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههه
هنتننا نردد اى كلام وخلاص ياجماعه ايه الى دخل الفتوى فى كلامنا الراجل بيقول وزير للشباب مش مفتى الجمهورية والا معلش شيخ الازهر يبقى هوه رئيس الجمهورية من حقنا نتعترض بس ياريت نعبر عن اللى فى عقلنا مش نردد الى بيقوله الغير يانااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اس ياهووووووووووووووووووووووووووووووووووووووه عمرو خالد قال ميت مره انا مش مفتى ومبيتكلمش فى الفقه اصلا انا شاكك انكم مش بتسمعوه اصلا

كلامك صحيح 100 بالمية ما دخل وزارة الشباب فى الفتوى و ايضاَ ايه دخل وزارة الشباب فى النشاط الرياضى (بغض النظر انها وزارة الشباب و الرياضة ) هو راجل قادر على توظيف قدرات الشباب و كلنا عارفين ان دول هم من اهم عناصر النهضة
و الراجل كان عنده افكار و كان بيتحارب من النظام و اطرد بره

sweetsky2000 20-02-2011 10:08 PM

لا !!!!!!!!!!!!!!
علشان مش كويس
بس انا عاوزه د عمرو للدعوه
فهو داااااااااااااااااعيه وليس شيخ
فهو لا يفتي كما يقول البعض
فهو يدعو للخير والترابط والاصلاح
ومش عاوزه ينشغل بمنصب ويسيب الدعوه
لان احنا محتاجينه للدعوه اكتر

تربوى عايز يتعين 21-02-2011 01:22 AM

الرجل المناسب فى المكان المناسب

rock girl 21-02-2011 04:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحـمد قرنى (المشاركة 3117256)
لا
أنتوا نسيتك أن عمرو خالد قال على الرسول إيه ، أليس هذا هو الشخص الذى ذكر بأن الرسول عليه الصلاة والسلام فاشل ، أليس هذا هو الشخص الذى ذكر بأن الاغانى حرام ولكن أغانى أم كلثوم مباحة لانها أغانى هادفة .
اتقوا الله فيمن تختاروا أن يمثلكم

سورى حضرتك هو ماقالش على الرسول ص فاشل انل سمعت الحلقة كلها و بكره الناس اللى بتهاجم من غير ما تعرف حاجة ماقصدش حضرتك هو كان عايز يدى للشباب امل فى الحياة و بيقول لهم ان لو فشلتم مرة مش مشكلة لازم نحاول تانى دة حتى قدوتنا العظيمة الرسول ص فشل مرة و اتنين اثناء دعوته للاسلام و لم يفقد الامل مش قال ان الرسول فاشل
كمان هو رجل عظيم
ارجو من كل الناس كل واحد يعرف هو ايه و بيعمل كام حاجة غلط و يصلحها فى نفسه
ياريت عمرو خالد يبقى وزير الشباب على الاقل نضمن واحد محترم ما يسرقش و يقوم بوظيفته على اكمل وجه مع ان هو اصلا مش محتاج الوظيفة دى مش هاتغنى له حاجة ولا ماديا و لا للشهرة و المعرفة
وكمان ياريت لما نتكلم على داعية اسلامى وراجل له خبرة بالتنمية البشرية و مصنف عالميا من قوة التاثير فى الناس انه من اكثر 50 فرد بياثروا فى الناس و دى احصائيات غربية مش انا لسة مالفاها يعنى
وكمان الناس اللى بتقول مش بيمثل كل اطياف المجتمع قصدك يعنى مسلم و مسيحى مين وزير شباب و رياضيات ممكن ييجى يمثل المسلم و المسيحى بعدين هو عنده وعى و قوة تاثير فى الشباب و ها يقوى اوى عندنا مجال الرياضيات
كمان حاجة اخيرة اى حد ليه خبرة فى القراءة انا مثلا مش قريرة اوى يعنى بس بقرا شوية طبعا دكتور عمرو خالد اكثر واحد قارىء فينا اراهن انه عالاقل فى الصفحة دى بيكون مؤمن انه لايوجد فى الحياة رجل فاشل ولكن يوجد رجل بدا من القاع و بقى فيه
دة كلام فلاسفة عظام مش كلام انا لسة مالفاه دلوقتى بردو

rock girl 21-02-2011 04:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sweetsky2000 (المشاركة 3134305)
لا !!!!!!!!!!!!!!
علشان مش كويس
بس انا عاوزه د عمرو للدعوه
فهو داااااااااااااااااعيه وليس شيخ
فهو لا يفتي كما يقول البعض
فهو يدعو للخير والترابط والاصلاح
ومش عاوزه ينشغل بمنصب ويسيب الدعوه
لان احنا محتاجينه للدعوه اكتر

حبيبتى هو فعلا لو مسك الشباب و الرياضة دوره ها يتبلور اكثر لانه من اكثر الناس تاثير فى الشباب ها يضبط الدنيا و هايدعوهم بطريقة اوسع فى كل المجالات للصح
على الاقل هايبقى وزير الشباب قدوة فعلا ليهم نتمنى ان كل الشباب يكونوا زيه

محمد الهشامى 21-02-2011 05:19 AM

الاستاذ /عمرو خالد انسان محترم وجنتل مان وهوة اليومين دول بدأالشو وخصوصا مع أحمد شوبير فى الحلقة على مودرن كورة الى جاب فيها ابنه معاه بس هوة مع احترامى الشديد جدا لعلمه هيبقى وزير للشباب الزوات ولا الغلابة وانا بصراحة كنت بحب اتفرج على حلقاته على إقرأ والمجد لكن بعد الخطأالبالغ الى قاله على سيدنا محمد ( ص ) واتهمه بإنه فاشل وسامحنى يا ربى فى كتابة هذه الكلمةأنا قاطعت برامجه ولكنى فوجئت به مع شوبير يا إخوانى المرارة خلاص اتفقعت وإن لله وإن اليه لراجعون

محمد الهشامى 21-02-2011 05:46 AM

يا احبائى فى بلدنا مصربعد الى شفناه من وائل غنيم والمجهود الخرافى الى قام بيه والناس إكتشفت فى الآخر إنه كان كله عملية مدبرة من الخارج ليس الهدف منها ما حدث الآن ولكن كان لها اهداف ضارة بالبلد وخراب ولكن مصر كنانة الله وصانها ومن كان على الاكتاف يوم 25 يناير كشفه الله واصبح من بطل إلى عميل فعلا الشعب المصرى من اطيب الشعوب علشان كده العالم كله طمعان وينهب فى مصر ولسة بخيرها الهكسوس والمغول والرومان والصليبين والرومان والانجليز والفرنسيين والمماليك والعثمانيين و..و.......... فمعلشى ارجو ان من يقول رأيه أن يكون متأكد فيما قاله وعلى رأى المثل ( فى الوش مرايا وفى القفا سلايا )

عاشوا ابطال الثورة ورحم الله شهدائها

Mohamed.Helmy 21-02-2011 05:51 AM

http://www.youtube.com/watch?v=MNd9KKEQqL8

محمد الهشامى 21-02-2011 06:00 AM

إليكم اخواني وإخواتي هذه المعلومات الهامة عن كلام ربنا عز وجل وأسأله سبحانه أنيرحم شهداء 25 يناير
عدد سور القرآن الكريم = 114 سورة
عددأجزاء القرآن الكريم = 30 جزء
عدد أحزاب القرآن الكريم = 60حزب
عدد آيات القرآن الكريم = 6236 آية
عدد كلمات القرآنالكريم = 77845 كلمة
عدد حروف القرآن الكريم = 330733حرف
عدد السور المكية ( أي التي نزلت بمكة المكرمة ) = 87سورة
عدد السور المدنية ( أي التي نزلت بالمدينة المنورة ) = 27سورة
أول سورة نزلت من القرآن الكريم هي سورة العلق
آخر سورةنزلت من القرآن الكريم هي سورة النصر
أول آية نزلت من القرآن الكريم هي ( اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ) سورة العلق : 1
أقصر سورة في القرآن الكريم هي سورة الكوثر وعدد آياتها = 3آية
أطول آية في القرآن الكريم هي آية الدين رقم 282 من سورةالبقرة

الصحابي الوحيد الذي ذكر في القرآن هو ( سيدنا زيد بن حارثة ) في قوله تعالى ( فَلَمَّا قَضَى زَيْدٌ مِّنْهَا وَطَراًزَوَّجْنَاكَهَا لِكَيْ لَا يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فِي أَزْوَاجِأَدْعِيَائِهِمْ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَراً وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِمَفْعُولاً ) الأحزاب : 37
عدد مرات ذكر اسم الرسول صلى الله عليه وسلم ( محمد ) في القرآن الكريم = 4
الوحيدة التي ذكرت في القرآن الكريمهي ( السيدة مريم عليها السلام ) ذكرت 34 مرة في سور كثيرة
عدد الأنبياءالذين ذكروا في القرآن الكريم = 25 وهم ( آدم ، نوح ، إدريس ، إبراهيم ، إسماعيل ،إسحاق ، يعقوب ، إلياس ، ذو الكفل ، اليسع ، يونس ، يوسف ، هود ، صالح ، لوط ، أيوب، داوود ، سليمان ، زكريا ، يحيى ، شعيب ، هارون ، موسى ، عيسى ) وخاتم الأنبياءمحمد عليه وعلى جميعهم أفضل الصلاة والسلام .
الرجل الصالح الوحيد الذيذكر في القرآن الكريم هو ( لقمان ) ويقال عنه أنه كان نبي واللهأعلم
الكلمة التيتتوسط القرآن الكريم هي ( وليتلطف ) سورة الكهف : 19 ، أي عدد الكلمات التي قبلهايساوي عدد الكلمات التيبعدها

امير226 21-02-2011 10:32 AM

من مساوئ النظام السابق أنه ألغى عقولنا وجعلنا جميعا نتحرك بنظام القطيع مع احترامي الشديد للأستاذ عمرو خالد ولكن عايزين نفكر بعقولنا التي لم تستخدم من 30 سنه هل عمرو خالد لديه المؤهلات ليكون وزيرا هل سيكون عليه اجماع
مازلنا نسمع مين ينفع رئيس ومين ينفع غفير وتطرح الأسماء ذاتها وكأن مصر لايوجد فيها غيرهم أمال ديموقراطية ايه وحرية ايه وانتخابات ايه
عايزين نفكر بالجزء المعطل عندنا اعتقد كان اسمه العقل

amira elnaggar 21-02-2011 03:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميمة طه (المشاركة 3131759)
لو سمحتى حضرتك بتعلقى على الموضوع ولا رايئ
ثانيا لو فى اتجاه ان داعية اللى يبقى وزير الشباب فاظن ان فى ناس اقدر بكتير من عمرو خالد فبلاش ناخد بالمظاهر ولا عشان لبس ترننج يبقى مع الشباب وجرى لفتين فى التراك يبقى هو ده خلينا فى الجوهر لو سمحتى بلاش المظهر.وهاسال سؤال جوهرى؟؟؟... ليه كل جمهوره من المراهقين ؟؟ ولما بيكبر شوية يبدا يتجه لعلماء فعلا واشخاص اخريين . ده ميلغيش ان له طريقة كويسة فى السرد انما كل مرحلة بما يلائمها واظن ان الشباب مش كلهم مراهقين؟؟؟؟؟ وبعدين لو عنده رغبة حقيقة فى مساعدة الشباب مش هيستنى لما يبقى وزير ممكن يبقى يقدم اقترحات وممكن يبقى مستشار مثلا انما وزير لا .

انا بقول رايئ على ردك ممكن يكون فى ناس كويسة كتير مثل عمر حمزاوى لكن عمرو خالد كويس
وانا اسفة علشان عقبت على ارايك

Ahmad Okasha 21-02-2011 04:42 PM

أنا موافق بشدة شديدة

tones 21-02-2011 05:01 PM

أنا لا أوافق

محمد صفوت قرنة عطاالله 23-02-2011 01:25 PM

الدكتور عمرو خالد ممتاز و أنسب واحد ممكن يتعامل مع الشباب و على بركة الله

The-storms 23-02-2011 06:50 PM

لا اله الا الله

rock girl 26-02-2011 04:00 AM

سورى محمد الهشامى رايك غلط
وائل غنيم محترم جدا و عيب علينا نسىء لواحد محترم زيه
و طبعا دى حاجة مش مدبرة و المفروض ان احنا اللى نرفض اى حاجة مسيئة ليه
مش نصدق الكلام اللى بيتقال عليه و نردده بكل رجعية و فاكرين نفسنا صح
طبعا اللى شارك ف الثورة دى عارف ان وائل محترم جدا و اللى ما شاركش ياريت ما يهاجمش
كمان المفروض انه رمز من رموز الثورة و نمنع ع البوابة هنا اى اساءة ليه
سورى مش قصدى انت بس بتكلم عموما

سيد سعد غباغبي 26-02-2011 10:55 PM

فيه ناس كتير من شعب مصر محتاجين توعية وتثقيف ورفع مستواهم ليفهمو معني ومغزي هذه الثورة وقيمتها :078111rg3:
كمان احنا محتاجين تخطيط منظم بأهداف قريبة سريعة التحقيق واخري بعيد للمدي الطويل ووسائل تحقيق للاهداف وآليات محاسبة للمسؤلين:stickjo4:
وجود الخطط والاهداف والوسائل والاليات يجعلنا نحقق اي احلام واهداف دون الحاجة لأن نطلب اشخاصا بعينهم لوزارات بعينها
مع شديد الاحترام لكل الشخصيات الوطنية
حتي لاتكون بلادنا ووزاراتها وزارات اشخاص تسقط الوزارة بسقوط او موت الشخصية القائدة او تنجح بحضور فلان بعينه وعندها سنكون اسري وعبيد عند هذا الفلان او ذاك كم كان الماضي
ونرجوا الا يستغرق ذلك وقتا طويلا ليحدث لان اوضاعنا في حكم المشرف علي الإنجراف

az.za 09-03-2011 11:36 AM

على الاقل ............. عنده ضمير ................. ويعرف ربنا ويتقيه ...................
وهو ما نحتاج اليه .................. فى هذه الفترة...................زز
لكن الناس اللى معديه ال 70 سنه دول ايه حكيتهم ما كفاية بقى عقليات تجرى الى المنظرة .............ز
بقولهم كفاية بقى وعيب .... واتركو البلد لناس اصغر منكم بتفهم وقلبها على البلد ذيه ................
يا خونا احنا تعبنا .................. تعبنا بجد
ابعدوا بقى واتركوا مصر لمحبيها اللى خيفين عليها بجد ...........زكفانا بقى جعجعة وجرى ورا كراسى
احترموا عقولما وارحمونا
يارب ابعد عن مصر كل شر ............. وابعد عنا هؤلاء العواجيز مع احترامى لهم ..
اتركوا عالمنا زويل ينهض بنا .. وكمان عمر يوجه شبابنا صح .. رأى خاص بى

MRsayedabbas 10-03-2011 03:31 PM

كان ممكن يكون وزير فى العصر البائد لأنه مصطنع ويحب الظهور .
اما الان فنحن فى حاجة الى ناس مخلصين

راجى طاعة الرحمن 10-03-2011 09:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاصم حمزة (المشاركة 3117238)
هو بصراحة إنسان محترم بس مش هيكون مطور طاقات الشباب
احنا عايزبن واحد يحس بالشباب ولا توجد لديه ميول طائفية
انا غير موافق لترشيحه

أحب أصلح لحضرتك معلومة:

الدكتور عمرو خالد ليست له أى ميول طائفية

راجى طاعة الرحمن 10-03-2011 09:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrsayedabbas (المشاركة 3204794)
كان ممكن يكون وزير فى العصر البائد لأنه مصطنع ويحب الظهور .
اما الان فنحن فى حاجة الى ناس مخلصين

على فكرة عمرو خالد طردوا جمال مبارك برة مصر سبع سنين علشان كان عايز يتواصل مع الشباب ويعرف مشاكلهم ويقلهم على الحل المناسب

وطبعاً النظام البائد رفض كدة لأنه كان عايز شباب تافه وفاضى مبيفكرش فى حاجة مفيدة

واللى كان عاقل من الشباب دة شغله النظام السابق بإنه كيف يلاقى لقمة عيشه ويلاقى شقة يسكن فيها لما يتجوز

هانى الشرقاوى 10-03-2011 09:29 PM

أرفض بشدة

بدر1973 10-03-2011 09:34 PM

لا أوافق على هذا التعيين لأنه لايملك مؤهلات هذا المركز ولا مؤهلات الفتوى وكفايه عليه أكل العيش بالتكلم فى الأمور الدينيه .. آسف أكل الحلوى

محمد خالد song 10-03-2011 09:51 PM

طبعا المفروض يختاروا عمرو خالد أو غيره من الدعاة الشباب لإن شبابنا ينقصهم الإيمان بس أنا أختار عمرو خالد

راجى طاعة الرحمن 10-03-2011 09:55 PM

فى الحقيقة أنا لاأستطيع أن أقرر الآن لأن البلد فى وضع مش مناسب إن إحنا نختار وزراء جدد

خلينا مع حكومة د/شرف لغاية مانجتاز هذا المنحدر الخطير وبعدين نبدأ نرشح الحكومة الجديدة بالأشخاص اللى إحنا عايزينهم

راجى طاعة الرحمن 10-03-2011 10:24 PM

أنا دلوقتى مش بفكر فى الوزراء الجدد

أنا فى رأيى إن إحنا دلوقتى نبقى مع حكومة د/شرف لحد مانتخطى المشاكل دى

وبعد كدة نبقى نفكر فى الحكومة الجديدة المدنية اللى هى من اختيار الشعب والشعب يختار الشخص اللى هو شايفه مناسب فى الحكم

ايثار حسن 11-03-2011 05:51 PM

موافقة جداااا

و يا رب دا فعلا يتحقق لانه بجد حاسس بالشباب

اقتراح جميييييل بجد

هويدا ابراهيم 12-03-2011 10:22 PM

ارفض تماما

أ/رضا عطيه 12-03-2011 10:27 PM

يستحق بعد دوره العظيم فى المشكلة الأخيرة

عبد الرحمن منتصر 13-03-2011 02:54 PM

بالطبع لا اوافق

الـشـيـمـ ء ـا 13-03-2011 08:12 PM

اوافق بشششششششدة

لانه فعلا فعلا فى شباب كتير بتستجيب له و انه يعتبر مصلح اجتماعى وكمان كفاية بس مشروع الورش الجميل بتاعه دا
و للاسباب هى اللى موجودة فى معلومات الجروب اللى حضرتك حاطه
ان عمرو خالد قد نجح في تفعيل دور الشباب في مجال التنمية من خلال محاضراته في كثير من الدول العربية والأجنبية.

كما أنه طرح مشروعات تنموية في مجالات البطالة والصحة ومحاربة المخدرات وتشغيل الشباب, وهي أمور لم يقدمها أي داعية إسلامي من قبل.

كما أن عمرو خالد تجنب اتخاذ مواقف طائفية أو متطرفة تجاه أي فكر, وعرض فكرة التعايش وتقبل الآخر بشكل وسطي دون التفريط في الحقوق أو الهوية, مما جعل دعوته مقبولة لدي الشباب.

وهو أيضا رجل صاحب مبادرات وبيعرف يتواصل مع عقول الشباب واهدافه وبيعرف يجمع معظم الشباب ع قلب واحد
وراجل صاحب مبدأ وبيفكر ديما فالتنميه والتقدم

scream angle 13-03-2011 08:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحـمد قرنى (المشاركة 3117256)
لا
أنتوا نسيتك أن عمرو خالد قال على الرسول إيه ، أليس هذا هو الشخص الذى ذكر بأن الرسول عليه الصلاة والسلام فاشل ، أليس هذا هو الشخص الذى ذكر بأن الاغانى حرام ولكن أغانى أم كلثوم مباحة لانها أغانى هادفة .
اتقوا الله فيمن تختاروا أن يمثلكم

اتقى الله انت هو لم يقول هذا هو قال ان
المحاولة فشلت وليس الرسول اتقى الله فهو كان يدعو لعدم اليأس وتشجيع الشباب وضرب مثل محاوله الرسول

انا اوافق ان يكون رئيس للجمهورية وليس وزير فقط

هويدا ابراهيم 13-03-2011 08:43 PM

انا بحس انه وصولى وبتاع شهره

scream angle 13-03-2011 08:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هويدا ابراهيم (المشاركة 3217096)

اتقوا الله ياريت كلمة طيبة او التزموا الصمت

sh1994 13-03-2011 09:04 PM

يشرفني ان تكون اول مشاركه لي تكون ابداء لرايي انا فعلا ارشحه لاني من اشد المعجبين بهذا الشخص وارجوا ان يتحقق هذا الامر فهو اعلم من غيره بمطالب الشباب والله الموفق

MRsayedabbas 14-03-2011 12:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هويدا ابراهيم (المشاركة 3217096)

فعلا انا اشعر بذلك

om mena 2010 14-03-2011 02:36 PM

ياريت لان افكارة جميلة وتوجه الشباب نحو فعل الخير

mahmoudshow 04-04-2011 03:37 PM

موافق بشدة

ضى القمر1 05-04-2011 07:25 PM

موافقة بشدة

راجى طاعة الرحمن 08-04-2011 12:14 AM

أولاً عمرو خالد ليست له أى ميول طائفية ولم يتهم الرسول بالفشل

وأنا أرشحه لمنصب وزير الشباب اللى متابعين معاه هايشوفوا النجاح اللى حققه صناع الحياة واللى حققه مجددون

دة واحد حاسس بالشباب واطرد برة علشان حاول يتواصل معاهم ويحل مشاكلهم

osama_mma14 08-04-2011 03:04 PM

ربنا يولى الصالحين

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:51 PM.